Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

15 minutes ago, Elgjaeger said:

27,5 cm fra fremre del av låsekasse til hengslen, målt ikke mot sluttstykkebunn, men er vel fort 3 cm fram til enden av låsekassen, så du må ha litt pipelengde. Ellers er det jo bare å kjøpe samme chassis uten hengsle, billigere og enda lettere…

Vekt er ikke det eg tenker mest på egentlig. Tanken var å kunne ha børsa i sekken på jakt uten at den stikker så mye opp. Har gått rundt med en tikka som har 60cm pipe, og en må bøye seg gått ned når en går gjennom tett bjørkeskog. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

 

Hvorfor har du kikkertringene så nærme hverandre?

Framre kikkertring bør du flytte forover slik at du har 1 - 2mm klaring fram til objektivklokka.

Bakre ring bør du også flytte bakover slik at du der også bare har igjen minst mulig av 30mm røret før det utvider seg mot okularet.

Med dette får du en mye mer solid montering ved slag på både okular og objektiv med tanke på kraft X arm.

I tillegg vil du få mindre avvik når du tar kikkerten av og på. Alle montasjer har et avvik som medfører treffpunktforandring. Dobler du avstanden mellom ringene, halverer du treffpunktavviket teoretisk.

 

Ja, er enig i det. Litt latskap, setter på kikkert uten helt å vite hvor langt frem/bakover den må stå, ringene tett sammen gir mest justering, så blir det sånn. Burde som du sier flyttet dem nå når jeghar funnet riktig plassering

Link to comment
Share on other sites

Største svakheten med Tikka T3 er etter min mening at de bruker sikringen som et argument for at du skal kjøpe Sako. Altså at man ikke får plyndre kammer mens den er sikret, og selvsagt heller ingen oppspenner. Med unntak av Arctic og Tac modellen da, hvor de har støtte for plynding.

 

Derfor er jeg litt over snittet nyskjerrig på følgende løsning:

 

Visstnok vanlig i NZ, men er det sikrere enn vanlig sikring? Fjæra kan jo fortsatt være spent, men er det lavere sjanse for at en mekanisk feil fører til at skuddet går av? Konsekvensen dersom det skjer, kan jo være større, da man brått har en blaser-bolt i gal retning, selv om det gjerne er ved fall man opplever slike mekaniske feil, så sjansen for at den peker mot fjeset ditt er lav.

Noen med mekanisk kunnskap om Tikka som kan kaste litt lys over problemstillingen? Evt noen som har noen erfaringer med denne modifikasjonen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nettopp gjennomført kloning av T3x og 595. Har lenge hatt lyst på Synt stokk på min 595, mange har hevdet at det ikke er mulig... Men med fres i Dremel, så fikk jeg det til. Ikke var det mye jobb heller. Snapchat-1992501546.jpg.8ea9a8b68fa56109d70bd72bd9bcf8d1.jpg

Edited by KBJ
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Låskassa på 595 og 590 er 1-2mm bredere, samt at de er flate i bunn. Begynte med å ta ut i sidene, og lage stokken flat der låskassa ligger an. Tok etterpå ut til innfestingen. Rekylklakken er for høy, og må slipes ned eller fjernes. Løpskanalen må utvides litt. En må frese ut til magasin utløseren på siden, samt shimse under underbeslaget i frem kant. Anbefaler fres til Dremel. Se bilde. Jeg har beddet med epoxy, forrand og bak. 

17084997568567039870314922187827.jpg

17084997733025804376725406256092.jpg

17084997939334060836914489301338.jpg

17084998093466862518528573507510.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter å tenker rare tanker om å skaffe et ekstra løp til min Tikka, så kan jeg ha kun en rifle for all jakt.

Får man kjøpt ekstra magnumbolt hos forhandler, lagerfører Schou slikt?

Ser Lapua kommer med hylser for .300 WSM nå, og med det ville jeg vært mer komfortabel med overgang til blyfritt for storvilt, synes .308 blir litt slapp på farta.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke er å få tak på (uforholdsmessig kostbart visstnok). Pipe i 30-06 er et alternativ. Bør gi nok hastighet og bytte av sluttstykke blir overflødig. Boltstopp og magasin må dog byttes rundt. 

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (40 minutter siden):

Sitter å tenker rare tanker om å skaffe et ekstra løp til min Tikka, så kan jeg ha kun en rifle for all jakt.

Får man kjøpt ekstra magnumbolt hos forhandler, lagerfører Schou slikt?

Ser Lapua kommer med hylser for .300 WSM nå, og med det ville jeg vært mer komfortabel med overgang til blyfritt for storvilt, synes .308 blir litt slapp på farta.

Både sluttstykke og pipe - da tipper jeg ny rifle er billigere omtrent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Vi tro du kommer unna med langt under halve prisen om du selger den du har nå og kjøper en ny.

Poenget er jo at jeg vil ha i pose og sekk.

Betalte jo heroinpris for å få den jeg har i UPR stokk, så salg av den er nok helt uaktuelt.

M67 skrev (19 minutter siden):

Både sluttstykke og pipe - da tipper jeg ny rifle er billigere omtrent.

 

K

Jo, om jeg hadde et par kikkertsikter liggende i hylla ville det fort blitt det, men den bolten kan da umulig være så sinnsvakt dyr?

Man får vel enda kamret pipe til rundt 10k, mens en ny UPR koster 28k, og ekstra kikkert og montasjer blir fort ganske mange tusen.

Man bør vel spare et par kroner med mindre det koster 20k for bolt.

Link to comment
Share on other sites

Med to piper til samme T3-låskasse og en kikkert må du skyte inn på nytt hver gang du bytter pipe.

Da kan du like godt kjøpe en T3 til og flytte kikkerten mellom riflene.

 

Med to like komplette rifler får du også full redundans. Skulle avtrekket på den ene rifla du skal bruke NÅ ryke kan du bare skru over avtrekket fra den andre.

Samme gjelder underbeslag, boltstopper, skjefte, etc, etc. 

Slik redundans har reddet meg flere ganger ifm konkurranseskyting.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Torf said:

Med to piper til samme T3-låskasse og en kikkert må du skyte inn på nytt hver gang du bytter pipe.

Så dyrt som folk klager på at ammoen er om dagen, må jo slik innskyting raskt nærme seg prisen til en ekstra rifle. Fin huskeregel egentlig 😃

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Vet @Torfsin kommentar mer gikk på å ha en kikkert til to piper, men litt relevant for saken er dette iallefall:

 

Jeg har T3 med muffe (Rafdal) med forskjellige piper. 

Jeg trenger ikke innskyting mellom pipebytter, har verifisert dette flere ganger. Godt innenfor jaktbart for holdene jeg opererer på (ref jegerprøven). Erfaringsmessig er avvikene fra 0 til 1.5cm maks. De akumulerer seg såklart ikke, men det er maks fra innskutt posisjon. Håper det var forståelig, mulig krøkkete skrevet. 

 

Man trenger såklart kikkert til de ulike pipene. Bruker picatinny/Warne montasjer. Gode montasjer er viktig. 

 

Jeg syns dette fungerer helt fint. Feks kan jeg en dag bruke en treningspipe med tilhørende kikkert, en annen dag kan jeg dra på jakt med en annen pipe med tilhørende kikkert. 

Edited by CRC
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (1 time siden):

Jeg har T3 med muffe (Rafdal) med forskjellige piper. 

Jeg trenger ikke innskyting mellom pipebytter, har verifisert dette flere ganger

Normalt trenger du innskyting når du bytter pipe. I familien her har vi sikkert 6 rifler (non Sauer) som vi driver og bytter piper i. Jeg snakker om >20 piper de siste 5-6 årene.  Disse er satt inn av Rafdal, Hansen, Jonsson, Ryen, mfl. og jeg tror vi har 2 par, som vi ikke trenger innskyting mellom. Men andre piper i de samme låskassene treffer helt andre steder. Ulike kuler treffer helt forskjellig sted i ulike piper, osv,,

Det du beskriver er helt fantastisk, og kjempekjekt, men det varer bare et års tid, til den pipa er oppbrukt. Kos deg med at du har flaks - det er utrolig greit å ha innen skyting.

 

Men @Torf har fullstendig rett her. Det har han faktisk svært ofte.

 

K

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kommenterte ikke om han hadde feil eller ikke. Det har han nok!

Jeg poengterte at dette var side-topic og min egen erfaring på ett muffe-system, som var relevant for saken siden vi snakket om bytting av piper og kikkerter.

 

På mitt system: Så lenge jeg gjør ting likt hver gang er resultatet veldig bra. Jeg skrur pipene bare inn med håndmakt, og det fungerer bra. Jeg får de i full kontakt (mellom pipe/kasse) så lenge jeg passer på at det ikke er for (men bare akkurat passe) med grease/smøring/whatever og ikke noe skitt på gjenger etc. Blir det for mye mellom her så tror jeg nok man kan ha ganske varierende resultat.

Heldigvis skyter jeg ikke like mye som deg gjennom jaktpipene, så de kommer til å vare veldig lenge.

 

Ser det er en egen erfaringstråd på akkurat denne muffen her, så jeg skal ikke snakke mer positivt om den i denne tråden:

https://www.kammeret.no/topic/73424-rafdals-løpsmuffe-fordelerulemper/

Edited by CRC
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (49 minutter siden):

 

Ser det er en egen erfaringstråd på akkurat denne muffen her, så jeg skal ikke snakke mer positivt om den i denne tråden:

Nå trekker jeg ikke i tvil at muffesystemet virker. Det virker, utmerket. Litt unødvendig, men enklere enn uten. Det du sier om gjenger, rengjøring og smøring gjelder utvilsomt - men det sikrer ikke at treffpunkt blir likt mellom to ulike  piper. De færreste piper er helt rette, og løpene inni er heller ikke rette - og de to er uavhengige... Selvsagt er topp pipe fra topp smed rettere enn mye annet - men ingenting er HELT rett.
Den samme pipa treffer normalt samme sted hver gang man skrur den i - jeg kan ta av kikkert og pipe, sette på ei anna pipe og en annen kikkert - skyte ei stund, og sette på forrige kikkert og pipe, og det treffer samme sted. Jeg kan ta av en kikkert, sette på ei anna rifle, notere antall klikk avvik, og sette den tilbake, og skru tilbake, og er samme sted.

Jeg kan demontere ei rifle i småbiter, og sette den sammen igjen, og den treffer samme sted - ihvertall etter et par skudd...

 

Jeg går ikke på jakt eller stevne uten å kontrollskyte.

 

Og alt dette er vel og bra når man har samme sluttstykke.Trådstarter vil ha nytt sluttstykke og ny pipe - det er så dyrt, at ei hel ny rifle nesten helt sikkert er billigere. Det alene er argument nok til å ikke tulle med pipebytte.

Skal han ha kaliber med samme hylsebunn er ei ekstra pipe kanskje en god ide, men selv da, ikke alltid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I denne saken er nok det greieste en ny rifle ja, også i 30-06 vil jeg si hvis man åpner for det. Slipper børsemaker og justering her og der. Enkelt og greit.

 

Rett som det er dukker det T3er i 30-06 til veldig god pris på finn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (13 timer siden):

Man trenger såklart kikkert til de ulike pipene. Bruker picatinny/Warne montasjer. Gode montasjer er viktig. 

 

M67 skrev (10 timer siden):

men det sikrer ikke at treffpunkt blir likt mellom to ulike  piper.

 

 

Nå er det mulig jeg misforstår, men jeg tror dere snakker litt forbi hverandre.

 

@CRC Har vel ett sikte til hver av pipene sine, så han bytter pipe og kikkertsikte uten særlig treffpunktsendring. Han har ikke 2 piper som treffer samme sted med samme sikte. 

 

Da blir det jo uansett som @Torf sier. Du trenger en pipe + ett sikte for hvert kaliber. Da er det omtrent like dyrt som 2 komplette rifler. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, ATS said:

 

 

 

Nå er det mulig jeg misforstår, men jeg tror dere snakker litt forbi hverandre.

 

@CRC Har vel ett sikte til hver av pipene sine, så han bytter pipe og kikkertsikte uten særlig treffpunktsendring. Han har ikke 2 piper som treffer samme sted med samme sikte. 

 

Da blir det jo uansett som @Torf sier. Du trenger en pipe + ett sikte for hvert kaliber. Da er det omtrent like dyrt som 2 komplette rifler. 

Korrekt. Derfor jeg skrev helt først: "Vet @Torf kommentar mer gikk på å ha en kikkert til to piper, men litt relevant for saken er dette iallefall:" 

 

Ingen uenigheter, bare fortalte om egne erfaringer. 

Edited by CRC
Link to comment
Share on other sites

Det fins jo en nokså mange t#er i 300WM også.

 

ATS skrev (2 minutter siden):

Har vel ett sikte til hver av pipene sine,

Da er jo det jeg skrev bare tull 🤣 Jeg trodde det var snakk om ett sikte som man ikke trengte å justere. Med et sikte per pipe er det jo ingen problem - litt avhengig av hvor dyre sikter man syns man man må ha...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Elektronisk sikte, så bytter du bare profil. Evt. skru på et tradisjonelt sikte, og notere ant. klikk. Blir fort litt pes og usikkerhet, men det er mulig.

 

Støtter tanken om 2 stk. Tikka. Sett låskasse og stokk på langtidslageret. Så benytter du pipe og sluttstykke i den andre rifla. Tikka er brød og smør. Det bare funker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Losvar said:

så kan jeg ha kun en rifle for all jakt.

Om det hadde vært min rifle så hadde den bestandig vært ferdig montert med pipe, stokk, montasje/kikkert, ferdig innskutt og plassert i skapet med en stor lapp på hvor det står; NB! IKKE RØR, MÅ IKKE TUKLES MED, BRUKES TIL JAKT !!

 

Hva du gjør med treningsrifla/riflene er uvesentlig.

Edited by Bly
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Heilt enig, planen er ei innskoten 6,5x55 med blyspiss og ei .223 eller 22-250 med èin eller anna varmint ammunisjon. Den fyrste er i boks men manglar nr 2.  Begynner og bli litt lei alle innskytingane. Lurar på om eg skal vera fornuftig og velga .223 eller ufornuftig og velga 22-250. Ladar sjølv.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

22-250 selvfølgelig! Du lader lett ned til 223-nivå om ønskelig. Og du har full trøkk når du vil ha det. På samme sluttstykke som du kan jakte elg med. Jeg har lada 22-250 med N110 med godt resultat. Snill treningsladning . Pipa varer evig.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Om det hadde vært min rifle så hadde den bestandig vært ferdig montert med pipe, stokk, montasje/kikkert, ferdig innskutt og plassert i skapet med en stor lapp på hvor det står; NB! IKKE RØR, MÅ IKKE TUKLES MED, BRUKES TIL JAKT !!

 

Hva du gjør med treningsrifla/riflene er uvesentlig.

Bortsett fra lappen så har jeg jo det. 3stk, som aldri røres. Tror jeg skjøt inn den siste av dem i 2021. Skal sies at det hender jeg jakter med "konkurranseriflene", men da må de grundig sjekkes først.

 

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Lurar på om eg skal vera fornuftig og velga .223 eller ufornuftig og velga 22-250. Ladar sjølv

223. Høyhastighetspatronene ble meningsløse i det øyeblikke avstandsmålere ble alment tilgjengelig. Unntaket er kanskje ekstrem LH-skyting, men der og får en mer konsistente resultater med "moderate" hastigheter.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Begynner og bli litt lei alle innskytingane. Lurar på om eg skal vera fornuftig og velga .223 eller ufornuftig og velga 22-250. Ladar sjølv.

Man vill med litt kreativ hjemmeladning og langt nok løp kunne "trøkke" uten en 50 grs varmintkule i ca 200m/s større hastighet i 22-250.  Dvs. at man vil bevare "varminteffekten" litt lengre ut en med 223 rem. Har skutt nok kråker, rev og div uspiselige ting med 223 rem og effekten avtar jo selvfølgelige jo lengre ut man kommer.  Egentlig ett dårlig argument, men det kan gi litt mer marginer. Om det er ett rent jaktvåpen, der vekt og lengde ikke spiller all verdens rolle og det kun skal skytes varmintkuler i toppfart så hadde jeg gått for 22-250. Men ikke kjøp en, og kapp løpet kort. Det er bare tåpelig🙂

Link to comment
Share on other sites

Litt av grunnen  til at eg har tenkt litt på 22-250 er at det er ein muligheit for at det blir tikka t3x. Har lest litt forskjellig om presisjon i t3x og 223. Aldri høyrd om tilsvarande problem med t3x og 22-250. Den har vel 1:14. Får vel problem dersom det blir blyforbud då.

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (29 minutter siden):

Ville vel valgt noe annet enn 1:14 hvis jeg skulle hatt ny 22-250 ja.

Det i seg selv er vel en utfordring i ei fabrikkrifle. 22-250 er 14 eller best case 12" riflestigning. I 223Rem får du det du vil ha.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det i seg selv er vel en utfordring i ei fabrikkrifle. 22-250 er 14 eller best case 12" riflestigning. I 223Rem får du det du vil ha.

 

K

Ble snakket om ny pipe tidligere i tråden, og da kan man jo få laget/kjøpt det man ønsker stort sett.

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (6 timer siden):

Litt av grunnen  til at eg har tenkt litt på 22-250 er at det er ein muligheit for at det blir tikka t3x. Har lest litt forskjellig om presisjon i t3x og 223. 

Ja, jeg har også lest det. Men siden du skal lade selv vil jeg tro du har svært gode muligheter for å finne kombinasjoner av kuler og krutt som gir mer enn tilfredsstillende presisjon med .223 Win, forutsatt at du velger riflestigning som passer til dine kulevalg.

 

Jeg vet at du liker å bruke tid på beslutningsprosessene, og for å bidra til at veien fram til mål blir litt kortere: skal du utnytte potensiale i .22-250 fullt ut blir det en del kortere levetid på pipa enn om du velger det kjedelige alternativet😉. Det er vel også vesentlig bedre tilgang på (rimelige) hylser i .223?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Ja klar over det med levetid på pipa og 22-250, blir vel det andre til slutt. Billigare og lada og for ei gnitalus som meg. Men akkurat når det gjeld hylser er det ikkje så nøye, kjem til og bruka lapua uansett. Trur faktisk eg hadde tenkt meg iverfall litt om før eg kjøpte rifla i eit kaliber utan muligheit for lapua hylser sjølv om norma og er ganske så bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 22-250 1:14. Fikk laget en til 1:9, før jeg solgte den gamle 1:14. Levetid blir hva du gjør det til. 22-250 er ikke en patron å mengdetrene med. Og om du skulle gjøre det, så er ikke veien lang til neste pipe i riktig snurr ;-) Tar ikke lenger tid enn 25.000 kr i ammo elns, kanskje det dobbelte.

223 kan jo være en del billigere, om man bruker masseprodusert 55 gr FMJ-patroner, plukkhylser og de rimeligste kulene. Jaktdepotet har patroner til 6-7 kr. Men om man ser på patroner med "interessante" kuler, så er prisen omtrent det samme. Begge to koster blod. "Nasjonalpatronen" Oryx koster hhv. 64,- og 79,- kr 🫣

Link to comment
Share on other sites

22-250 er en meningsløs patron med mindre målet er å spre fjærdrakten til pip-pipen i en omkrets på 10 pluss meter for etterpå lure på hva slags pip-pip det egentlig var 😅

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (13 timer siden):

Får eg dårleg presisjon så slepp eg og lura på om det er nettopp hylsene.

Utfordrer deg til å prøve forskjellig hylser, i samme serie. Det skal ekstremt mye til før det er hylsa som skaper dårlig presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (11 minutter siden):

Det skal ekstremt mye til før det er hylsa som skaper dårlig presisjon.

Jeg har, som flere andre her inne, blandet hylser av en rekke ulike fabrikater. Riktignok ikke .223-hylser, men 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06. De siste årene også .308 Win. For én og samme ladning har det ikke vært mulig påvise forskjeller hverken i hastighet eller presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har de nok rett i men har vore litt mindre trimming synes eg med lapua hylser. Men er jo greit og veta, har èin bra tilgang kan èin jo berre hiva hylsene når dei treng trimming. Dersom det er eit allternativ så flyt det iverfall med .308 hylser på banen har eg sett.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 22.3.2024 den 12.58):

Litt av grunnen  til at eg har tenkt litt på 22-250 er at det er ein muligheit for at det blir tikka t3x. Har lest litt forskjellig om presisjon i t3x og 223. Aldri høyrd om tilsvarande problem med t3x og 22-250. Den har vel 1:14. Får vel problem dersom det blir blyforbud då.


jeg har Bergara B14 HMR i 22-250 med 1-9” snurr, fra fabikk. 
 

fungerer helt topp med kuler fra 52gr og opp til 77gr,

 

kjøpte rifla for noen år siden og bruker den primært til jaktfelt, fortsatt god presisjon selv med 52gr smk i 1150 m/s 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...