Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

jmosbakk skrev (På 8.9.2022 den 22.14):

Bravo kommer bare som SA til T3. Da er du begrenset til ca 75mm.

Ikke nødvendigvis problematisk, men du struper ned potensialet i kaliberet en god del. Bare så du er klar over det før du evt kjøper.


Dersom ein vil ha denne stokken her så bør ein nesten ha SA ellers lagar ein seg litt problem vil eg seie. Eg får heller sjå om eg kan finna meg ein anna stokk, eventuelt meir kuler og krutt, avstandsmålar som eg har tenkt på i åravis. Det er vel det eg kjem på her og no.

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

 

er dette bare en berserk stokk med annen struktur i grep og fortre ? 

Har ikke sett en Berserk-stokk annet enn på bilder, så litt usikker på hva som skiller disse. Fruen har en GRS Bifrost på den ene rifla si, og den har annen struktur (mer "gummi-belegg") i grep og fortre. I tillegg har man mer justeringsmuligheter av kolbe-kappe, og mekanismen på justeringene er litt forskjellig. Dessuten er det flere muligheter til feste av "stasj" på Bifrosten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (1 time siden):


Kanskje ikke rett sted å spørre, men så vist jeg skjønner er toppjakta ganske begrenset i hvor man får lov til å

jakte?

Ukjent med at det er vanlig med begrensning på å bruke rifla. Hvor har du dette fra?

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vavlo said:

Ukjent med at det er vanlig med begrensning på å bruke rifla. Hvor har du dette fra?


Kun påstand fra en annen jeger når jeg selv spurte om dette. “Toppjakt er det begrensing på en rekke steder” sa vedkommende.

 

Får heller lese meg opp fremfor å høre på folk som påstår noe uten å begrunne det …

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såvidt eg kan finna ut har tikka slutta og laga t3x lite ss utgaven i 6,5x55 ikkje i vanlig lite heller. Dette må vera feil, må vera ein eller anna plass på tikka si sida eg har trykt feil. Og det er det, skjønar ikkje kva som er problemet, meinar eg har vore borti det før og. Avogtil får eg ikkje fram alle dei ulike modellane på tikka si side, merkeleg. Kan tikka ha eiga side for USA kanskje? Når eg tenker meg om var vekta på riflene i lbs og ei var spesiell cabelas utgave. No trur eg at eg er på den rette tikka sida. For her ‘’are the good stuff’’

Fann ut av det no, er det som er greia i tilfelle andre skulle gjera det same, oppe til høgre når ein skal velga region må ein velga international.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, OptiBond FL said:

Hva oppnår du med dette våpenet kontra en T3 light SS? (Metallet er vel «vanlig» stål som er ceracoata?) Mer fancy pipe og sluttstykke da, og kul farge på stokken…(?). Får med rekyldemper?

Bryr meg fint lite om stokken, bremsen eller flutingen på løpet. Tenkte mer på at eg har lyst på fluting på sluttstykket og når en legger til pris på fluting/post/ventetid uten så kjøper eg heller våpen med ferdig flutet sluttstykke. Lurer på om sluttstykkegangen er litt tregere med cerakote kontra uten. Syns fargen såg tøff ut men er for all del ikke et møst. 

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden så eg slipper å lage en ny. 
Utkaster åpningen er større på t3x enn t3. Så lurer på om noen her/kjenner noen har faktisk hatt problemer med utkasting av hylser? (Ikke de som treffer kikkerten, kun selve våpenet). 
 

Vurderer å kjøpe en eldre t3 modell men kom til å tenke på dette. Kan hende eg overtenker problemet (som vanlig), siden mange prs skytter bruker fortsatt t3’en og har enda ikke byttet. 

Link to comment
Share on other sites

Allrounderen er klar for testskyting.

 

F2AACE5E-6224-4E16-8793-8FE4C103D81E.jpeg.7c460426657def444e437ac6a8f07881.jpegFCA27C11-4E9B-4DB5-859B-B266FA74A156.jpeg.509b182026632cfcbc5d0afb4472d587.jpeg

 

Guttungen fikk leke seg med spraymaling i påvente av oppsett for hydrodipping.

 

T3x Lite rustfri, 6,5x55, Wildcat skjefte med lett justert kolbekam.

VX5HD 3-15x44 i Sportsmatch montasjer.

Veier 3425g og virker godt balansert.

Tenker å bruke ASE Utra SL5i til bane og muligens bar pipe på jakt.

 

Blir skutt inn og verifisert med 130gr DL/GT med tanke på toppjakta i første omgang. 147gr ELD-M og 120gr TTSX/CX må vel også testes etterhvert.

 

 

Den observante stusser sikkert på hvorfor jeg ikke har nevnt "karbonpipa", men det er bare en test jeg gjør. Miragetube er kanskje dekkende nok for å beskrive tiltenkt funksjon?

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (13 minutter siden):

Er vel ikke på lager hos XXL så kan være gammel pris også.

Rart å si skrive det, men 10k er vel ansett som billig for en T3x nå for tiden.

Er ikke SÅ lenge siden at man fant de jevnlig på tilbud til rundt 8k.

Nei får nå bestilt den på nettet så er vel riktig pris. 
 

Men hva er den store forskjellen fra den til feks denne;

https://www.xxl.no/tikka-tikka-t3x-lite-compact-308-win-gjenget-rifle-svart/p/1176291_1_style

 

Tikka gjør meg bare svimmel for føler det er 100 utgaver i samme riflen. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bruktprisene på Tikka T3 kan til tider være høye, så det alternativet forutsetter en god pris da nytt løp koster 8-9k hos min børsemaker fra 2023. Å finne CTR i 260Rem forutsetter tålmodighet er jeg redd, da de som regel bare importerer 308W. Ikke det at dette var mye hjelp ser jeg🤣

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pererik said:

Bruktprisene på Tikka T3 kan til tider være høye, så det alternativet forutsetter en god pris da nytt løp koster 8-9k hos min børsemaker fra 2023. Å finne CTR i 260Rem forutsetter tålmodighet er jeg redd, da de som regel bare importerer 308W. Ikke det at dette var mye hjelp ser jeg🤣

Såg en brukt ctr på Finn for ikke så lenge siden, angrer grovt på at eg ikke tok den. Visst lagerstatusen til bmwear.no stemmer skal de ha inne i 260rem. 
 

Ja, syntest også prinsene er litt høye. Men har funnet en t3, til 8K for kun rifle. Sitter litt å vurderer på den. Plusser du på kostnaden av nytt løp, kommer du opp i ca samme pris som en ny (kommer an på hvilke type løp osv). 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har eit spm her. Har ei t3x , 6,5x55 frå 2019 som til no har vore veldig presis. Skote 2-3 hundre skot. Skaut på ei skadegås med nøye innskoten rifla her om dagen, 100 gr sierra varmint. Bomma, dårleg avtrekk konkluderte eg.

Sjekka no i kveld på 150 meter. Skaut ikkje som ho skulle med varmint ammunisjonen. 3-4 cm samling, bruka setta tre skot på èin klistrelapp. Lurte litt på om eg kan ha skada løpet på nokon måte. Herja litt med pusestaven, har satt fast puselapp og hylse (ikkje samtidig:) tidligare i vår. Tok så og skaut tre skot norma rekrutt, fabrikkammunisjon. Dei sat ho på 7-8 mm.

Då tenkte eg at eg får berre droppa varmint ammunisjonen, men vil helst ha noko som ekspanderer på gåsa så eg henta hjorteammunisjonen 140 gr sierra GK. Tok fyrst to skot, dei sat vel kanskje med 15 mm avstand frå kvarandre så då tok eg tok klikk til Høgre og to klikk opp og så var eg midt i svarten på 150 meter.

 

Nokon som har ei forklaring på kvifor varmint ammunisjonen ikkje vil gå skikkeleg lengre? Både den og sierra GK er heimelada, slurv med lading? Akkurat denne varmint kula har eg god erfaring med før og i ei halvpresis rifla eg hadde før, så eg synest det er litt rart.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner, men 3-4 cm på 150 m bør jo holde for gås. Teoretisk vil det gi samling på ca. 2,4 cm på 100 m som du skjøt gåsa på.

 

Det som er interessant er hvordan 3-skuddssamlingen på 150 m så ut. Vertikal, horisontal eller en i hver retning? Skjøt du i benk? Ett skuddbilde er strengt tatt heller ikke nok til å trekke noen konklusjoner ut av. Jeg ville testet flere ganger.

 

Hvordan så hylsene ut etter avfyring av sierra varminter? Hylser ladet mange ganger?

 

De sierra varminter skuddene som hadde klisterlappresisjon, var det det samme "ladepartiet" som de du skjøt nå, eller var det noen skudd du har ladet tidligere?

 

Hvis du bytter mellom ulike kuler og krutt og ikke pusser løpet mellom skuddene, så er det ikke unormalt å oppleve at den patronen man bytter til ikke samler lengre.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

....., det eg finn besynderlig er kvifor ein type ammunisjon som alltid har vore superpresis plutseleg ikkje er det lengre.

Kan det være mantelavleiringer i overgangen kammer/løp? Hvilke pusserutiner har du, og bruker du kobberløsningsmidler?

Link to comment
Share on other sites

Pusser med ballistol stort sett etter kvar skyting, eg har prøvd no etter eg bomma på gåsa og pussa skikkeleg. Prøvde med hopes no 9 samt sånn skum som èin tar inni løpet. Om det tar kobber veit eg ikkje men er takknemlig for tips her. Ellers får eg ta ho til børsemakaren i Etne. 
 

Fyrste bud er jo ofte og ta av demparen, og prøva. Dersom eg får sjangs skal eg prøva det. Men det smell sånn då. Er litt nærme bebyggelse. Begynner med og ta ut rifla av stokken samt av med kikkertsikte og setta alt samen at.  Prøvde i dag tidleg og no skaut ho ikkje GK eller norma rekrutt heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tok av montasje men løsna ikkje kikkerten i ringane. Sjølve rifla ut av stokken og av med avtrekkhuset. Oppdaga at det var littegrann rust der stokken ligg inntil stålet på låsekasse så behandla heile rifla med Eezox, klinte våpenefett der rustangrepet var. Obs! Obs! Tikka eigarar. Det er for tett til at det tørker der, men ikkje så tett at ikkje vatn kjem til.

 

skrudde alt saman att og pussa med hopes no9.

 

Deretter målte eg opp 100 meter og snekra meg èin slags innskytningsbenk i full fart.

IMG_0061.jpeg.a455ee2c7665791dfb66438490d6749d.jpeg

 

 

Veit at èin helst skal skyta 5 skots seriar, men det vart berre to, 3 skots seriar i dag med norma rekrutt.

 

Fyrste serie var 15 mm.

IMG_0059.jpeg.8e654f34a46d863619f26979778bcc6d.jpeg

 

Andre var 5-6 mm.

IMG_0063.jpeg.10797ec3e3a071b0b708511d531a4e18.jpeg

 

Prøvde og konsentrera meg men samtidig vera avslappa. Det eg ofte har problem med er rett og slett og få geværet til og ligga skikkeleg i ro. Nokon som har noko og bidra med der? Skulle lagt ved eit litt betre bilde av «geværoppsettet» mitt, men det gløymde eg og ta.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (15 minutter siden):

Nokon som har noko og bidra med der? 

 

Jeg bruker en relativt liten pøl bak, som ikke er større enn at jeg får fingrene halvveis rundt. Drar kolben godt inn mot skuldra og prøver og ikke få noe press på våpenet nedover. Er ingen stor skytter, men har lært meg å time avtrekket mellom hjerteslagene mine. Jeg foretrekker også tofot over benk foran. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...