Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

43 minutes ago, Ospa said:

Får man t3 lite med 60cm+ løp «ut av esken», eller må man skru inn nytt løp i tilfelle? Generelt er det jo jækla dårlig utvalg i lettere rifler med langt løp.. 

Ikke lite, men den eldre modellen av supervarmint. Litt tungvint og dyrt å få dreid ned den da. https://www.bmwear.no/produkt/vapen/rifle/tikka/tikka-t3x-super-varmint-ss#product-tabs2 Ellers kan en vel kjøpe en brukt og få nytt løp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
4 hours ago, Gillen said:

Mulig dette har blitt besvart før, ment fant ikke noe i farten. Det jeg lurer på er om bytte til stål/aluminium underbeslag på en T3x gir bedre presisjon ? Ser at en kan bruke høyere moment på skjefte skruene med metallbeslag. 

Spørs hvilken stokk du setter det i. Bruker du original plast stokken så nei, pse composites så kan du dra til litt mer. Hørt alltid med produsent av stokken angående moment. 

Link to comment
Share on other sites

Gjelder original plaststokk. Det fremgår av oversikten i manualen som fulgte med våpenet at momentet for plastbeslag skal være maks 5 NM, for metall 7. Antar derfor at det er ok også å bruke metall underbeslag. Kan selvfølgelig ta en telefon til selger, men er det noe å vinne på presisjonen ?

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Gillen said:

Gjelder original plaststokk. Det fremgår av oversikten i manualen som fulgte med våpenet at momentet for plastbeslag skal være maks 5 NM, for metall 7. Antar derfor at det er ok også å bruke metall underbeslag. Kan selvfølgelig ta en telefon til selger, men er det noe å vinne på presisjonen ?

 Ikke tikka, men vil tippe at det stemmer over alle plattformer. 

Link to comment
Share on other sites

Har sett videoen, men ble ikke så mye klokere av den.. Synes du at denne videoen gir noe svar på det jeg spør om - som var " vil bytte av plast underbeslag til et i stål/aluminium gi bedre presisjon i en original T3x stokk ?" og hvis ja, hva er da svaret ?

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Gillen said:

PakningPå. Har sett videoen, men ble ikke så mye klokere av den.. Synes du at denne videoen gir noe svar på det jeg spør om - som var " vil bytte av plast underbeslag til et i stål/aluminium gi bedre presisjon i en original T3 stokk ?" og hvis ja, hva er da svaret ?

Beklager, misforstod siste kommentaren din. Tviler på at de å bytte underbeslag utgjør noe på presisjonen men har aldri prøvd. Hva skal du bruke riflen til? Har du problemer med presisjonen nå?

Link to comment
Share on other sites

Primært hjortejakt, men også rypejakt. Presisjonen er bra, men vil jo ha den best mulig. En grunn til at jeg spør er at det i teksten til Brownells, som selger slike underbeslag, fremgår at en ved å skifte så kan en redusere "flyers" ??

Kan jo hende at et metall underbeslag og høyere moment på skruene gir en stivere kasse med mindre flex og derved bedre presisjon ??

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (14 minutter siden):

Beklager, misforstod siste kommentaren din. Tviler på at de å bytte underbeslag utgjør noe på presisjonen men har aldri prøvd. Hva skal du bruke riflen til? Har du problemer med presisjonen nå?

For noen år tilbake var det en artikkel i Vapentidningen hvor de testet hvordan forskjellige rifler samlet med forskjellig moment på skjefteskruene. Det kunne variere en del, men hvis man skal teste det så bør man ha en god momentnøkkel og ta notater. Hvis jeg ikke husker for mye feil så testet de noen av de vanligste riflene, T3, 200 STR, Rem 700, M98 osv.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Gillen said:

Primært hjortejakt, men også rypejakt. Presisjonen er bra, men vil jo ha den best mulig. En grunn til at jeg spør er at det i teksten til Brownells, som selger slike underbeslag, fremgår at en ved å skifte så kan en redusere "flyers" ??

Kan jo hende at et metall underbeslag og høyere moment på skruene gir en stivere kasse med mindre flex og derved bedre presisjon ??

Det er fullt mulig, har ikke testet det personlig. Ville tatt det med en klype salt.  Noe eg har lest og sett på videoer gang på gang er at å bytte ut den orginale bøtteplast stokken med en skikkelig stokk, feks krg bravo, øker presisjonen. Bravo er et ekstremt populært og billig chassi, den veier ikke heller så mye. Jaktriflen min i år ligger på 5.5kg. Skal gå med rifla i sekk 90% av tiden (fram til post) så ser ikke på det som et problem. 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (På 6.8.2022 den 11.47):

Mulig dette har blitt besvart før, ment fant ikke noe i farten. Det jeg lurer på er om bytte til stål/aluminium underbeslag på en T3x gir bedre presisjon ? Ser at en kan bruke høyere moment på skjefte skruene med metallbeslag. 

Tar opp igjen denne, noen flere synspunkter her eller blir det bortkasta penger ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bortkasta penger må den enkelte vurdere, men hvis du vurderer å kjøpe for å få bedre presisjon så setter jeg ganske mye penger på at det vil oppleves bortkasta. 
Om det i det hele tatt skulle finnes en teoretisk mulighet for bedre presisjon så vil dagsform og en haug andre faktorer til sammen slå ihjel en hver marginal gevinst du måtte få med å bytte underbeslag/øke moment på skjefteskruer.

Hvis du skal oppgradere noe så vil en avtrekksfjær til 1,50kr være en mye bedre investering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, det er notert, takk for tilbakemelding. 

Hva angår avtrekket så ble det satt til 1.5 kg. Vil ikke ha det lettere for å unngå at det går skudd uforvarende pga kalde fingre eller hansker. Ellers synes jeg at avtrekket er bra som det er. Kommer til å bruke pengene på treningsammo istedet for nytt beslag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
18 hours ago, Stihl Crazy said:

Nokon som har sett på/prøvd denne rifla her https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-upr i rustfri med den stokken ser ho veldig fin ut, sikkert god og skyta med og. Hadde vore noko med ei i 6,5x55, blir ikkje kamra i det så då må det vel bli 6,5 Creedmoor.

Kjøp supervarmint cerakote i 6.5x55 og en pse composites stokk. Så kan du bruke 6.5x55. Litt dyrere med verdt det etter min mening. 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Er det for tungvint med 6.5 creedmoor i Norge? Er vel eigentleg underlegen 6.5x55 då.

Så lenge låskassen ikke er tilpasset patronlengden så fremstår den jo som temmelig meningsløs fremfor 6,5x55. Tikka har jo lik lengde uansett patron.... En Sako Carbonlight derimot blir veldig "rett" i 6,5 Creedmoor. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Etter mitt skjønn er jo 6,5x55 både billigere og bedre så eneste grunnen til å bruke 6.5 creedmoor må jo være at drømmebørsa ikke er å få i 6,5x55. Men personlig hadde jeg vel heller kjøpt en annen børse.

Tenkte ei litt tyngre ei men får vel ruga på det eit par tre år kjenner eg meg sjølv rett er jo mange valg og mykje og velga i og då. Den nye supervarmint synes eg ikkje ser så fin ut heilt ærlig. Skal jo fyrst og fremst skytast med då, men likavell. Kanskje ho tar seg betre ut ‘’live’’ Det der med patronlengde og låsekasselengde synes eg ikkje er så nøye men skjønar poenget.

Link to comment
Share on other sites

Kva synes du om ho då @vux positivt/negativt, presisjon det du kjem på. Klar over det pererik .308 kan vel vera eit allternativ det og då, men trur helst eg vil ha 6,5 creedmoor, på ein måte iverfall. Må ofta, men ikkje alltid lura på ting før eg slår til. Kjem litt an på omstendigheitene. Trur nesten rustfritt er ein betingelse. Merkeleg at ikkje bolten og er det på stainless utgaven. Dei som er på Finn ser ut som vanlig svart stål, den frå jaktia trur eg det er litt anna farge på stokken på og, kanskje olive green. Men klart skal eg ha rustfri 6,5 creedmoor, kanskje 24 toms løp og i tilegg lura på det i 2-3 år før eg kjøper er det vel blitt så dyrt at det ikkje er løysande.

Link to comment
Share on other sites

Den har fungert tipp topp. Noe mer slarkete i sluttstykket enn min Mauser M12, men ingen lugging likevel. Glir superlett fram og tilbake. Presis nok til meg med rette ladingene. Har brukt Bravostokken mest, men har satt på UPR stokken nå mot jakta siden den er mer hendig. Har også forlenget kolben(3d print) for å få den til å passe apearmene. Kunne med fordel vært mer høydejustering på kinnstøtta. 

3BE9C100-B101-4854-8E7A-36E4B4FB1D80.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja og kanskje ett litt tykkere/lengre løp(hvis du har kort sugerør) hvis du skal ha det inn i en Bravo. Ellers blir det veldig god plass i løpskanalen.

 

Prøvde få tak i supervarmint med langt løp når jeg endte opp med UPR. Fant de bare med 50cm løp. Et annet poeng? med UPR er at den kommer med tiskudds CTR magasin som standard. De fleste andre Tikka kommer med fem.

Link to comment
Share on other sites

Har originalt lengde på løpet er vanlig t3x løp, men trur ikkje eg vil byta det ut, når det skyte så bra som det gjere, får heller berre bli litt god plass. Satt i yodave avtrekksfjør i går, synes det blei bra. Såg litt på svenskane sitt Robsoft i går anngåande upr rifla, var litt klaging på stokken der, var for mjuk for mykje flex. Men sånn er det jo alltid. Alltid nokon som ikkje er nøgd.

Link to comment
Share on other sites

Ja det gjere ein då, for tida skyt eg berre 3 ulike kuler 100 gr sierra varminter, 107 gr lapua scenar og 140 gr sierra gameking. Har jo COL i notisboka mi men har ikkje den for handa. Den fyrste patrona er kortare , den andre hugsar eg ikkje ,den tredje definitivt lengre men kan kanskje bytast ut med 120 gr kopparkula som muligeins er kortare. Men det er jo uansett litt dumt ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...