Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

48 minutes ago, Begnadøl said:

 

Ja, er den carbon stokken! Ble litt nyskjerrig på den. Er jo mye billigere enn f.eks en Carbonlight, men om det er samme følelsen og kvalitet er jo et annet spørsmål 😅

Er ingenting å utsette på kvaliteten! Eneste jeg savner er det softtouch belegget Carbonlite har

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 hours ago, Østengen said:

Heisann, er det noen her som har en T3 og en T3x som kunne tatt et side-ved-side bilde av de to låskassene? Mtp denne utkasteråpningen som skal være større. Klarer ikke å finne noe bra bilde på nett som viser de to ved siden av hverandre...

Vil ikke tro det er så stor forskjell. Har hatt t3 lite i 5 år og aldri hatt problemer med utkasting. 6,5x55. Så visst det utkasteråpningen som bestemmer hvilken modell du tenker å kjøpe vil eg påstå at det er ikke noe å legge vekt på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at utkasteråpningen er 3mm høyere på X, når jeg sjekket dette. Husker ikke om der var opp eller ned, men svenskene modder dette selv, så litt forumsøk der vil hjelpe. Bakgrunnen for at dette i det hele tatt er et tema meg bekjent, er at enkelt patroner ikke kastes godt ut når man bruker Spuhr montasje rett i kassa. Ellers har jeg aldri hørt eller lestat dette var et problem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, pererik said:

Kan legge til at utkasteråpningen er 3mm høyere på X, når jeg sjekket dette. Husker ikke om der var opp eller ned, men svenskene modder dette selv, så litt forumsøk der vil hjelpe. Bakgrunnen for at dette i det hele tatt er et tema meg bekjent, er at enkelt patroner ikke kastes godt ut når man bruker Spuhr montasje rett i kassa. Ellers har jeg aldri hørt eller lestat dette var et problem. 


Stemmer.. Så Sphur si dette selv på flere internasjonale forum.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
1 hour ago, Sitka said:

Veit ikkje om eg er med her men no tvingar eg og my trusty tikka t3x med i klubben. Spørsmålet er om nokon her har prøvd det meir vertikale grepet og det breiare framskjeftet som er og få kjøpt til t3x?

Bratt grep har for meg blitt en absolutt nødvendighet, det blir en ny verden å skyte med. Forskjeftet er og godt å skyte med, har det fåreløpig på alle tikkaene mine. Men skal fjernes på jaktrifla. Det merkes når du bærer rifla, og gnager på låra når jeg sitter med rifla i fanget på post

Link to comment
Share on other sites

Ok, såg litt meir på det no. Det utskiftbare grepet kjem i to varianter. Vanleg og vertikalt. Soft touch er eit alternativ for vertikalt grep. Er det same med framskjeftet kjem og som soft touch og vanleg touch tja soft touch der og kanskje.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Søker herved medlemskap i tikka klubben.

 

For ca 1 år siden så kjøpte jeg en t3kasse med løp i 308w. Denne bygget jeg opp mai 2020. Det som ble gjordt er: t3x skjefte med bratt grep, 1913skinne og lettet avtrekks fjær fra England,

Aluminium underbeslag fra atlasworks,

Ny hevearmskule,

warne medium ringer,

zeiss ht,

Løp kappet og fått M14x1 gjenger,

rcc vak 50 demper.

 

Nå har jeg også fått tak i en t3 varmint stokk. Er det noen mulighet for å modde grepet brattere på disse? Tenkte å sette i et 6.5 løp å kombinere med varmint stokken for å skyte litt langhold med den.20210412_130809.jpg.37ef253f7c3b7f9d397bec8b3ee91a9f.jpg

 

Bilde fra hjortejakten 2020🦌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eneste måten å få brattere grep på en eldre t3 stokk er å støpe på med f.eks beddemasse. Enkleste, og en bedre løsning er å kjøpe grs eller krg bravo. Hvis du går for .260rem eller 6,5creedmoor trenger du ikke bytte boltstoppen eller magasina. Krg bravo så bruker du aics beregnet for 308 i disse kalibera. Bruker denne selv. Å er veldig fornøyd 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Nessuno said:

 

Da tror jeg jeg går for beddemasse. Problemet er at jeg skyter links, så magert utvalg i skjefter. Betalte 200kr for orginalt varmint skjeftet så prøver å modde det først. Grs/kkc er ikke helt for meg desverre. Men kunne te kt meg krg bravo chassiset vist det noen gang kommer i long action utgave for links t3

Link to comment
Share on other sites

No har eg sett dei på rifla men har ikkje skutt med ho enda, trur det blir bra.


Men, i dag var eg innom ei lokal våpen sjappe, der var det ein GRS stokk, var ikkje namn på den men utifrå bilder på nettet trur eg det var bifrost. Var grøn og relativt lett. Herligheit den verka og vera god, skikkeleg godt grep rett og slett eit supert pistolgrep. Framskjefte og, Breit, slik eg likar det. Var jo den eg skulle hatt da. Nokon som veit om ei tikka t3x 6,5x55 passar rett oppi eller må det bedding og børsemakar arbeid til?

Link to comment
Share on other sites

On 4/12/2021 at 3:51 PM, madlychip said:

Da tror jeg jeg går for beddemasse. Problemet er at jeg skyter links, så magert utvalg i skjefter. Betalte 200kr for orginalt varmint skjeftet så prøver å modde det først. Grs/kkc er ikke helt for meg desverre. Men kunne te kt meg krg bravo chassiset vist det noen gang kommer i long action utgave for links t3

Ganske sikker på at det eneste du trenger for å skyte links med Bravo er litt dremling for å lage ny utskjæring til hevearmen og litt mer plass nedi stokken til sikring og avtrekk. Vil tro jobben tar ca 15 min med søylebor og dremel/feinsag.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på dette med og modde krg bravo. Og ja det er forholdsvis enkelt å få til. Finnes til og med instruksjoner med bilder på et amerikansk forum. Men problemet er fortsatt at det da blir short action. Også regner jeg med den ikke er utformet likt i grepet på begge sider, noe som er viktig for min del.

Link to comment
Share on other sites

Nei eg trur eg blir med t3x stokken no etter modifikasjonane. Eg har skadefellingsløyve på gås og no har eg fått prøvd ho. Rifla er innskutt på 150 meter men no var dei på litt over 200. La berre trådkorset litt høgt i brystet. Midt i på begge to, 10 gonger forstørrelse på siktet.

Må ikkje forandra på noko som fungerer så da fortsett eg som ho er.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

 

Jeg kjøpte det meste til min tikka fra mmsporting, de har også det meste av boltknobs,1913 top rails å underbeslag. de har også avtrekks fjær. Med den så blir avtrekket helt supert. https://www.mmsporting.co.uk/shop/manufacturers/tikka-595695/tikka-t3-sako-aftermarket-trigger-spring/

 

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madlychip said:

Jeg kjøpte det meste til min tikka fra mmsporting, de har også det meste av boltknobs,1913 top rails å underbeslag. de har også avtrekks fjær. Med den så blir avtrekket helt supert. https://www.mmsporting.co.uk/shop/manufacturers/tikka-595695/tikka-t3-sako-aftermarket-trigger-spring/

 

Målte du avtrekksvekt etter og ha bytt fjør? Eg har og ny fjør, mitt er ca 680 gram no, men det hadde ikkje gjort noko med lettare heller.

Link to comment
Share on other sites

I dag var eg oppe og skaut i beitet 140 gr sierra gameking gjekk midt i på 100 meter. Brukar denne på hjort. Utan og skru på siktet så går 100 gr sierra varminter midt i på 150 meter, brukar denne til gås.

Så då må eg nesten la siktet og børsa vera i fred ei stund iverfall.

 

No skal ein jo helst skyta seg inn med litt overmål på 100 meter til hjort, men eg har ein fast plass eg posterer og der er det mellom 50 og 80 meter ca, så då synes eg det passar bra som det er.

 

Neste utfordring blir og få tak i ein god tofot til sittande skyting, bør ha den klar til jakta. Rifla må kunna stå i tofoten utan at det blir problem. 
Viss det går an og skjønna kva eg meiner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da kan man vel melde seg inn i Tikka klubben etter alt for lang ventetid... 

 

T3x Veil Alpine i 30-06 som bare venter på optikk og demper iløpet av sommeren. 

 

Blir spennende å få prøvd den! 

 

IMG_20210625_123504.jpg

Edited by Fubbus
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

IMG_20210829_202051_528.jpg.1291f5111f60a805407baceb1d78b97d.jpg

Tikka T3X Lite Wideland Veil, med fluted sluttstykke, midnight bronze cerakote, 62 cm fluted semiweightpipe. Tikka Picatinnyskinne og Sako S20-montasjeskinne og ringar.

Zeiss V4 6-24x50 med retikkel 60 og parallaksejustering ned til 10 meter. Krystallklar optikk til fornuftig pris. 

 

Brukar A-TEC Optima med A-Lock.

 

Leverte god presisjon rett ut av emballasjen.

IMG_20210824_204119_945.jpg.bc87d8a0f28dc63a487f46177b662c0b.jpg

Bondstrike og Golden Target klatta likt på elektronikk.

IMG_20210829_202051_700.jpg.46dd1a4af4dc31356ee05ebfba2534b5.jpg

Måtte teste på papp også, og ho samlar like bra der.

 

Blir kjekt å prøve ho på jakt i haust.

Edited by hjortefot.com
Tilleggsinfo.
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen her som har kontrollveid en T3x Lite Adjustable i 308 Win? I følge Tikka sin velger skal den veie 3,2 kg, men har blitt fortalt at den skal veie 2,8 kg?

 

Fint om noen også har veid en slik børse med GRS Berserk-stokk :)

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

Eg var inne på heimesida til tikka i dag, tenkte eg ville sjå oppgitt tørrvekt på mi eiga rifle, ei t3x lite stainless i 6,5x55. Eg greide ikkje finna denne utgaven iverfall, såg nesten ut som dei har slutta med ho i 6,5x55. Nei det har dei ikkje, måtte berre gå inn på heimesida deiras på rette måten og då fann eg ho!

 

Såg litt på det, t3x lite fins i 341 utgavar, t3x varmint i 218, Slå den! er omtrent som dei skal få verdensherredømme omtrent, medan andre( remington)har eg inntrykk av vaklar på konkursens rand.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...