Jump to content

Rafdals løpsmuffe - fordeler/ulemper


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Har ei Remington 700 i kaliber 25-06, Shilen matchpipe SS.

 

Har over lengre tid fundert på å anskaffe flere løp, da jeg er såpass godt fornøyd med stokk (HS-precision), avtrekk (shilen), montasjer (badger picatinny) m mer. Har rett og slett lyst å ha denne rifla som basis for flere løp.

 

Snakket med Rafdal igår, prisen for en Lilja ss pipe i 6,5x55 (evt AI), gjenget for demper, løpsmuffe og tilpasning av mitt 25-06 løp til muffen ble ca 11.000 totalt. da rettes låskassen og gjenger.

 

Så er spørsmålet....

 

Er det verdt 11.000? Fordelen ved løpsmuffe er jo blant annet at jeg kan bruke allverdens piper sålenge de dreies ned til å passe muffa. Det er lettvint og bare benytte håndkraft og bytte piper i fremtiden.

 

Alternativet er å bare få tilpasset ei Lilja pipe på vanlig måte, uten muffe, og heller bruke løpsstikke og låskassenøkkel ved skifte av løp fremover. Men da har jeg skjønt det sånn at mitt opprinnelige Shilen løp i 25-06 ikke vil passe når kassa rettes og gjengene på kassa justeres?? Vil gjengene på mitt Shilen løp også kunne justeres til å passe de nye gjengene i kassa? Eller må løp kappes og evt kamres på nytt?

 

Harogså ei Remington 700 i kal 338 RUM, om jeg bruker sluttstykket fra denne, kan jeg jo få tilpasset også løp i feks 300 winmag som har samme boltdiameter som 338 RUM. Da hadde jeg virkelig hatt ei fonuftig og brukandes systemrifle.

 

Hva tenker folket? Er løpsmuffe noe å satse på? Eller gå den gammeldagse veien med løpsstikke og låskassenøkkel???

Link to comment
Share on other sites

Siden du har ei Shilen SS pipe i nå, så har du allerede byttet pipe 1 gang?

Når dette ble gjort, så skulle jo kasse/gjenger blitt rettet samtidig. Ble ikke dette gjort? Og er du sikker på at det ikke ble gjort?

 

Når kasse & gjenger er rettet, så er det ingen grunn for løpsmuffe. Det er jo bare et fordyrende mellomledd.

Om kasse og gjenger er rettet så skrur du pipa rett i kassa med løpstvinge. Dette har blitt gjort gjennom mange år av flere her i landet.

 

Jeg har riktig nok ikke Remington kasse, men ei customkasse fra Borden (stål) her bytter jeg piper som jeg ønsker med løpstvinge. Hadde denne kassen vært i std. konfig. så kunne jeg satt inn hva som helst av kaliber std.kort patron.

Det med den løpsmuffe er bare en oppkonstruert løsning i mitt hode.

 

Eneste den gjør er å være fordyrende.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig! Muffe er en middelmådig løsning på ett ikke eksisterende problem;) Det høres enkelt ut att man kjapt kan skru inn og ut pipa for hånd men faktum er att om dette skal bli bra bør toleransene være så tighte att det stiller høye krav til renslighet ved bytte.. Og når i allverden har man behov for og kjapt bytte pipe? Da lager man seg ett behov, tenker jeg da..

 

Nå er det sikkert mange som kan fortelle meg att dette bare er tull og att muffe systemet dems fungerer upåklagelig.. Jada det fungerer utvilsomt, det er jeg fullstendig klar over.. Meeen dere er er bare en promille ift. alle som kan fortelle meg att det fungerer og skru pipa rett i kassa;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Poacher og Aannerud, fornuftige tanker....

 

Rifla ble kjøpt brukt hos jakt og friluft for 7-8 år siden. Går jo sterkt utifra at når shilenpipa ble satt inn, ble nødvendig arbeid gjort på låskasse? Er ikke retting av låskassen og gjenger standard å gjøre ved pipebytte?

 

Om det er gjort grundig nok jobb på kassa, da burde mao ei ny pipe enkelt tilpasses kassen, og dermed kunne ha samme toleranser på gjenger m mer som min eksisterende shilenpipe?

 

Har som sagt også ønske om ei pipe til langhold og tyngre jakt, feks 300 winmag evt 300 RUM. Er liiiiiitt skeptisk til muffe ved såpass kraftige kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Har sett at retting av kasse er noe børsemakere ikke gjør uten å få beskjed om det, dette er noe som koster ekstra å vil ikke bli gjort uten at man presiserer det.

Det eneste eg har vært bort i er at et par tar støtbunn å front av kasse.

Link to comment
Share on other sites

Ok Niclas. Vet jo ikke hva som er gjort fra før, børsa går som ei stråle dog, så enten har jeg vært heldig, eller så er ting gjort rett mtp børsemakerarbeidet.

 

Det jeg har skjønt er at om børsemaker nå skal rette her og der, vil ikke shilenpipa mi passe etterpå? Det ville isåfall vært veldig synd, da jeg har bøttelass m kuler og stash til 25-06, samt er kjempefornøyd med pipe og kaliber til bla rådyrjakt og gås. Så å skrote shilenpipa er ikke ett alternativ.

 

Såfremt ikke pipen og kassens gjengeparti fremstår som en dass, burde jo enkelt børsemaker kunne tilpasse nytt løp m like gjenger som min eksisterende shilenpipe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Rafdalmuffe i Seven i kal 260, 308 og 358.

 

Systemet fungerer utmerket, men jeg vil anbefale å tenke litt sesong ift hvilke kaliber man vil ha i pipene slik at man ikke må bytte frem og tilbake fra dag til dag. Da er det fort å gå litt surr i ulike kikkerter, kulevekter, ladninger osv (for min del, ihverfall).

 

Jeg har ennå tilgode å oppleve treffpunktforandring mellom pipeskift, men allikevel så synes jeg det gir en trygghet å ta noen skudd etter bytte.

 

Jeg bestilte åpne sikter på 358-pipa, og tenkte ikke på at kassa da må ut av stokken for pipebytte. Det angrer jeg litt på, selv om den bedda stokken gjør at det ikke gir noe treffpunktendring etter bytte, men det gjør pipeskift som involverer 358-pipa litt mer tungvint.

 

Konklusjonen min så langt, er at systemet fungerer perfekt, men man må også lære seg å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Heen muffe.

Synes gjengene er litt for grove og har måttet lage meg en pipenøkkel for å dra pipa ekstra fast.

Er ikke helt sikker men ut fra bilder kan det se ut som at Rafdal sine muffer har finere gjengestigning?

 

Kjedelig å sku løs pipa i stede for lyddemperen hver gang man har skutt.

(ofte løsnet pipa før demperen)

Men med litt tilvenning fungerer systemet bra. Dvs. Holde godt i løpet når demperen demonteres.

Link to comment
Share on other sites

Ok Erlend, greit å vite.

 

Vet som sagt ikke hva som er gjort med min kasse.

 

Men uavhengig av hvilket arbeid som er utført på rifla, vil det ikke være en grei sak for rafdal å tilpasse nypipa med samme gjengetoleranser som shilenpipa mi? Rifla går jo faen så godt, så helt forferdelig galt kan jo ikke forrige jobb være? Frykter at ett pipebytte med jobbing på kassa tilsier at shilenpipa blir ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke problemet, rifla går gulle godt sånn den er, bare få gjenget og tilpasset ny pipe til kassa og ferdig med den saken! Vips så har du to piper som passer kassa di.. Ingen grunn til att neste pipe du tilpasser kassa ikke skal gå like godt som den du har! Ikke kompliser ting eller bruk penger på og reparere noe som er i orden!:)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Aannerud, akkurat det du sier er det jeg hadde trodd var mulig å gjøre.

 

Men når jeg snakket med rafdal kom det tydelig frem at ved tilpasning av nytt løp, ville gjenger justeres, slik at det ble oversized mtp på mitt gamle løp?? Derfor kom vi i prat om muffen, som jo gjør løpsbytte enkelt det også, fordelen var ifølge rafdal at da kunne gamlepipen gjenges til muffa, og passe perfekt...

Link to comment
Share on other sites

Det der er tull, det er ikke påkrevd å endre på kassa ved løpsskifte. At noen foretrekker å rette opp kassa når man først er i gang er nå en ting, men når børsa går bra som den er nå er det bare vas å insistere på oppretting. Enten har du misforstått eller så prøver han å pushe på deg en jobb du ikke ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Erlend, er du frekk?? Jeg misforstå??? Nei, det kan jeg ikke tro :lol::lol:

 

Om jeg har misforstått, finner jeg det merkelig at det ble snakk om løpsmuffe straks det ble snakk om løpsbytte?? Jeg presiserte at jeg tenkte bruke låskassenøkkel og løpsstikke, men fikk beskjed om at etter tilpasning av liljapipa, ville det bli for mye slakke til at shilenpipa ville funke, derfor muffe.

 

Men flott folkens, da vet jeg at opprinnelig plan vil funke :D

 

Da blir det nytt løp i gorifla, 6.5*55 til å begynne med, åsså satser vi hardt på ett 300 win mag evt 300 RUM til langhold, huhei!

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er et poeng. De originale gjengene er ikke laget for repeterbart løpsskifte, det må en bare godta. Kanskje det funker, kanskje ikke. Noen er fornøyd med dette, men det er neppe noen børsemakere som vil gi en garanti på dette. Om man har spesifisert en løsning som beholder treffpunkt vil nok muffe være eneste sikre veien å gå, men om en bare har bedt om løp satt i med håndmakt er det rart om han "tvinger" på deg en muffe.

Link to comment
Share on other sites

Det blir opp til trådstarter. Ble vel estimert en ekstrakosnad på ca.1500-2000,- lengre oppe i tråden for en muffe.

Jeg benytter selv en livsfarlig versjon av løpsbytte, kalt R93, men går god for Rafdal på det han har utført for meg på andre våpen. Dønn seriøs, og proff...

Link to comment
Share on other sites

Null problem m treffpunktendring, jeg er bare interessert i muligheten til å ha flere løp på ett oppsett jeg trives veldig godt med, og har investert endel penger i. Koster meg 4 kalorier å skyte inn pipen for hvert bytte, er jo ikke sånn at jeg trenger bytte i ADHD tempo heller...

 

Muffe har tydeligvis sine fordeler mtp løpsbytte, men det faktum at magnumkalibre ikke anbefales ifølge nettsiden deres, tar jeg gjerne jobben m løpsstikke og låskassenøkkel istedet :wink:

 

Edit; betviler ikke jobbene til Rafdal, hørt mye skryt av ham!! Fant det vel bare litt merkelig at det ble muffe eller skrote shilenpipa... Mulig det er som dere skriver lengre opp, ved installasjon av muffe kan rafdal lettere gå god for resultatet?

Link to comment
Share on other sites

Er vel like greit å bruke de pengene på en ekstra pipe eller en snasen kikkert. Så lenge du ikke trenger en innskytingsfri løsning ser jeg ikke poenget med muffe eller retting av kasse.

 

Det er selvfølgelig lettere å garantere for en jobb hvor alt gjøres helt hundre, men det er jo ikke akkurat gratis og børsa går jo godt nok som den er. Skal ikke si et vondt ord om kvaliteten fra Rafdal, har ikke sett noe fra ham selv men han er helt sikkert dyktig (og garantert bedre enn meg). Men å pushe en dyrere løsning enn kunden etterspør lukter litt!

Link to comment
Share on other sites

Har den nevnte muffen fra Rafdal. Har aldri opplevd treffpunktendring etter at løpet har vært ute. En kompis har samme muffen med 2 løp. Ved løpsbytte er det 3 klikk opp og 1 klikk til siden og motsatt når han bytter tilbake.

 

Skulle jeg dra frem en ting som kan være negativt er at løpet en gang i blant løsner når lyddemper demonteres. Dette skjer dog relativt sjelden og dårlig renhold av gjenger spiller nok en rolle i de tilfellene det skjer.

 

Syntes forøvrig Rafdal gjør veldig bra jobb til en rimelig penge. Har aldri opplevd at han har pushet noe som helst, snarere tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem 7 som Dag Ole Ward satte inn til meg, kal 243 win og 358 win. Jeg må bruke 2 kikkerter på denne, men der hadde jeg forventet og. har vært på banen og skutt 3 skudd byttet pipe og kikkert nye 3 skudd, og så bytte igjen. Dette har jeg gjort mange ganger og ikke opplevd treffpunkt endring, særdeles godt fornøyd med dette systemet. Der vi jakter Rådyr bytter jeg pipe etter hvilken post jeg sitter, sysler med tanken på en 3 pipe i 6,5 Creedmore etter hvert til seljakt og eventuelt rein. Angrer ikke på at jeg tok denne kostnaden på ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Heen-muffa har M20x1 gjengeparti, mens Rafdal sin har M22x1, så det er nok gods til "magnumhylser" i Rafdal-muffa.

Jeg har en Winchester M70 med Rafdal-muffe i 30-06, som Ola Gujord lager nytt skjefte på for tida.

Muffe-løsningen har jeg intet vondt å si om, heller ikke Rafdal sin oppfølging/kommunikasjon underveis i bygginga. Treffpunkt har vært stabilt om pipa er skrudd ut og satt inn igjen. Hovedformålet mitt med å montere muffe i rifla er å dele rifla for blant annet flytransport. Fullengde våpenkofferter er både tunge, uhåndterlig i folkevrimmeln på flyplasser, samt at de tiltrekker seg litt for mye oppmerksomhet fra selvoppnevnte "portører" med dollartegn i øya.

 

Jeg er inne på tanken om å få laget et lignende oppsett på en annen M70-kasse, med et par løp i f.eks 300H&H og 375H&H..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo legge til min erfaring med Rafdal.

Veldig seriøs og dyktig børsemaker! Har aldri opplevd noe pushing, heller tvert imot som andre skriver.

Og jeg har løps-muffe fra Rafdal. Veldig bra utført! Skyter samlinger på 10mm på 100m, men tror rifla skyter bedre enn meg. Og det er ingen treffpunkt forandring hvis løpet skrues ut og inn igjen.

Anbefaler Rafdal på det sterkeste og systemet fungerer virkelig!

Som noen sier, løpet skrues ut når demper skrues av. Ja, dette stemmer delvis, men hvis du holder i løpet i stede for kolben når demper skrues av er ikke dette et problem! Men det er viktig med renhold av gjenger til demper slik at den ikke setter seg for hardt.

Link to comment
Share on other sites

Har bare positive erfaringer med Rafdal - og som andre skriver - ingen tegn til pushing av noe som helst. Har du et våpen det ikke er "kostnadseffektivt" å kaste bort mer penger på (som min gamle m98 k) sier han det. Leverer det han skal til avtalt tid og pris. Ærekjær hva gjelder kvalitet. Han er både utdannet siviløkonom fra NHH og Børsemaker. Har trolig skjønt det mange andre børsemakere kan ha noe å lære av - at ting skal leveres i henhold til tidsaspekt og avtale og at der ikke er rom for slurv i det som skal leveres.

 

#

 

Spørsmål om Rafdalmuffe eller andre muffer: Hvordan er det med vedlikehold når en jakter i fuktig vær - skrur en av løpet etter endt bruk for tørk/ vedlikehold av muffeløsningen på samme måte som en skrur av lyddemper etter endt skyting/ jakt? Ser for meg at dette ellers kan begynne å korrodere i overgangen muffe/ løp?? Er det sånn at gjengepartiet er avfettet og tørrpusset når dere monterer pipa på muffa (for å få standardisert montering uten treffpunktendring fra gang til gang)?

 

##

 

Noen som har en oversikt over kalibre som enkelt vil kunne tilpasses en Reminton 700 SA kasse hvor det i dag står et fabrikkmontert .308win løp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrur ikke ut pipa etter hver dag, men en gang iblant. Er vel ikke noe større problem der enn med ei vanlig pipe som er gjenga inn i kassa. Har litt olje i gjengene også.

 

I kort kasse kan du ha 22-250, 243, 260, 308, 338 fed, 358 win, 350 rem, 450 marlin og sikkert en hel haug andre som jeg ikke kommer på i farta.

Link to comment
Share on other sites

Heen-muffa har M20x1 gjengeparti, mens Rafdal sin har M22x1, så det er nok gods til "magnumhylser" i Rafdal-muffa.

Jeg har en Winchester M70 med Rafdal-muffe i 30-06, som Ola Gujord lager nytt skjefte på for tida.

Muffe-løsningen har jeg intet vondt å si om, heller ikke Rafdal sin oppfølging/kommunikasjon underveis i bygginga. Treffpunkt har vært stabilt om pipa er skrudd ut og satt inn igjen. Hovedformålet mitt med å montere muffe i rifla er å dele rifla for blant annet flytransport. Fullengde våpenkofferter er både tunge, uhåndterlig i folkevrimmeln på flyplasser, samt at de tiltrekker seg litt for mye oppmerksomhet fra selvoppnevnte "portører" med dollartegn i øya.

 

Jeg er inne på tanken om å få laget et lignende oppsett på en annen M70-kasse, med et par løp i f.eks 300H&H og 375H&H..

 

Noe OT, men mtp koffert ..det virker som du har vært, og har erfaring fra Johburg... :mrgreen:

Portørene er særs ivrige :winke1:

Link to comment
Share on other sites

ingen tegn til pushing av noe som helst.

Greit nok, men hvordan forklarer du da det TS beskriver? Hvis TS ikke har krevd innskytingsfritt løpsskifte er vel ikke muffe påkrevd, og på et våpen som allerede går bra skal det vel ikke være nødvendig med retting som gjør at eksisterende pipe ikke kan brukes?

 

Jeg tror som sagt han trenger å ta en ny prat om detaljene, men i beste fall må man vel kunne si at kommunikasjonen ikke har vært god nok (fra minst en av partene)? Hvis TS kun har etterspurt en ekstra pipe og fått en 11'000krs jobb som svar må vel noe ha gått feil underveis?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...