Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

On 4/20/2019 at 8:00 PM, DocHolliday said:

Da er riflen "ferdig" og innskutt. Ingenting å si på presisjon, kun skytter som kan få skylden for dårlige treff.

Hadde en del skudd i benk, og sittende. Liker Light Tikkaen. 

Må bare få øvd mere stående

Hvor kjøpte du stokken?:)

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet bilder i sitat - ei tohi varjata, moderator
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

KRISE! KRISE! KRISE!

Hei alle tikka mennesker her inne. Idag klarte jeg å kjøre det helt store da jeg skulle sette sammen bolten på min t3 300win.mag. 

Dust som jeg var :( klarte jeg å knekke tennstiften! KRISE KRISE!

Leser igjennom deledatabladet til tikka og ser det kun er oppført et produktnummer til tennstift. Betyr dette at den samme tennstiften går i alle kalibrene? Tenkte jeg skulle bestille på Brownells, men der har de bare tennstift som går i 308. Så spørsmålet til dere, kan jeg bruke denne? Ser også at en butikk i England selger for under 1000kr. Hvordan er det da med kjøp av våpendeler fra utlandet?

 

Med hilsen en angrende dust

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte min første rifle i dag, så måtte nesten legge ut noen bilder her. 😁

Tikka T3x 308 win med GRS Bifrost, Hausken JD184, Burris Four X 3-12x56 og tofot 🙌 

 

Hørt forskjellig om innskyting/brekke inn løpet. Er det noe hensikt i puss etter hvert skudd de første skuddene, eller bare tøv? Puss etter 5 skudd kan jeg skjønne, men 1 skudd puss, 1 skudd puss høres overdrevent ut. 

IMG_20190525_160428.jpg

IMG_20190525_160028.jpg

IMG_20190525_160617.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin børse, og velkommen til kammeret!

Innkjøring av nye piper er et evig diskusjonstema. Det er ett av de temaene hvor du kan finne støtte, med referanser, for nærmest hvilken som helst konklusjon. Selv har jeg valgt å bare skyte ivei. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

 

Skriver her fordi jeg lurer på om jeg muligens har vært litt kjapp på avtrekkeren ( ;)))) tørr humor ftw) og gjort tidenes brøler hva riflekjøp angår!

 

Bestilte og betalte for en Tikka T3 Lite Compact igår, 308w. Tingen var at jeg fikk ikke med meg at det stod COMPACT der før etter rifla var kjøpt og bestilt😂 

 

Dvs LOP på rifla er 32cm!!!!! Det kommer med kolbeforlengder på 3 cm så LOP blir 35 cm, men er dette tilstrekkelig da? Er en rimelig langstrakt (172cm) dog veldig tynn/slank dame. 

 

Så nå har jeg virkelig angst for at jeg har kjøpt katta i sekken og er nok en gang RÅDVILL, som brukernavnet mitt her inne tilsier😂

 

Noen tips? 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

La T3x Lite adjustable'n på siden en stund mens jeg dro over hagla med olje etter helgens jakt og etter en stund strømmet det vann ut, kolben var full av vann.. Om det er fra nå eller før vet jeg ikke men det var ganske mye, det rant ut av festeskruen for kinnstykket. Kanskje ikke noe "problem" og jeg burde sikkert vært klar over det, tenkte det er greit å nevne her. Kunne fort satt den fra meg full av vann frem til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Hei 

Ny på Kammeret.

 

Jeg har en tikka t3 laminat ss 3006. 
Har montert den i ett MDT Lss chassi.

Toppet med meopta r1 3-12x56.

A-Tec demper og to fot. 
 

Kjøpte den da jeg begynte og jakte hjort i 2009. 
Har aldri skutt hjort, men flere rådyr og en elg.

jakter ikke storvilt lengre så bygde den om i 2017. Rigget for gås jakt på langt hold. 

Er kjempefornøyd med rifla, men interessen for småvilt jakt vokser og en ny tikka står øverst på ønskelista. 
 

T3x Tactical .223 med Single Set Trigger. 

Har stor tro på at dette er riktig verktøy for jobben. 
 

Det var litt om mitt. 

4542A7C3-8C60-46E1-A061-3DB7354A27BC.jpeg

34FF46D5-22EC-4665-B272-04BC2EEA81D7.jpeg

632197C8-2A06-44BB-AD76-C0251CAD7FCB.jpeg

CDC82C4A-C42A-483F-84AC-821E949C59E5.jpeg

2029FB97-DC17-4F45-92D2-4D4FBFAB8AA3.jpeg

8305E256-89E1-467C-B858-7551EC9462E1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ble en Tikka på meg også. 308w med KKC. Løpet er 51 cm fra fabrikk og skal ikke kappes. Vurderer å ikke bruke demper, evt bare en liten sak for å ta stikkflammen ved måneskinnsjakt. Freyr & Devik sine letteste er vel aktuelle i såfall.

 

Måtte bare skytebanene åpne snart.
 

 

B02FF525-D8D5-44DF-B47E-BBBC606206AE.jpeg

Edited by lilleulv
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har enTIkka T3 Lite 308. Superfornøyd med børsa, men etter fem skudd blir det litt "blurry" borte ved blinken. fine er at man sjelden trenger mer enn ett skudd da.

 

On 4/20/2019 at 8:01 PM, DocHolliday said:

Stor takk til en forumbruker som Freste sluttstykket for meg. Meget fornøyd med jobben!!

 

Hva er den utfresingen godt for egentlig?

 

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å slanke en T3 lite i 6,5x55 ganske brutalt også til lengre turer med tiden, men regner ikke med masse tid til lange turer på reinsjakt de neste årene, så får bli et langsiktig prosjekt.

 

Dette blir kose- og posteringsbørse, så en kg ekstra gjør ikke allverden.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, msteiro skrev:

Vurderer å slanke en T3 lite i 6,5x55 ganske brutalt også til lengre turer med tiden, men regner ikke med masse tid til lange turer på reinsjakt de neste årene, så får bli et langsiktig prosjekt.

 

Dette blir kose- og posteringsbørse, så en kg ekstra gjør ikke allverden.

T3 har jo relativt lett kasse så om man får en lett stokk og pipe så kommer man langt. Hadde vært fristende å bare skaffe en superlite og bytte stokk og slanke litt...  Fin den du har der forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Litt det jeg tenkte egentlig, men superlite er ganske balle å få tak i.

 

Har en ganske rimelig lite på vei, så tenker at den med tid kan flutes maks og kappes til totalt lettere og billigere. Så blir det nok en Wildcat stokk eller noe sånt :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ny på kammeret. 

 

Har en Tikka T3 SuperVarmint, Zeiss V8 2,8-20×56, Hausken JD151 i kal. 6,5×55. 

 

Ble kjøpt fordi jeg kun skulle ha en rifle, bruke til jakt og konkurranse(mest brukt til konkurranse i årene arvingene hoppet ut), men nå ca 50/50 jakt og konkurranse. 

 

Bilde kommer 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
7 hours ago, Begnadøl said:

Noen som har prøvd en sånn ?😃
Og da tenker jeg på stokken 😉

643_1338387863.jpg

Klarer ikke se på bilde om det er Carbon stokken, men jeg går ut ifra det😊 jeg har ikke prøvd den på jakt, men jeg har vært innom å klådd på den ved mer enn en anledning 😂 den er lett, estetisk pen og god å holde i, profilen er nesten identisk med originalen 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg egentlig veldig fan av original stokken på t3x, med bratt grei og brei front, men når det dukka opp en manners stokk på lokalsjappa som ikke kostet ei nyre så måtte jeg bare prøve 😂 å jeg kan ikke si jeg angrer, litt tyngre ble den,  men ufattelig behagelig😍

4CA774DB-0EDC-40D8-A5C3-A666941DE29A.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nessuno said:

Klarer ikke se på bilde om det er Carbon stokken, men jeg går ut ifra det😊 jeg har ikke prøvd den på jakt, men jeg har vært innom å klådd på den ved mer enn en anledning 😂 den er lett, estetisk pen og god å holde i, profilen er nesten identisk med originalen 😊

 

Ja, er den carbon stokken! Ble litt nyskjerrig på den. Er jo mye billigere enn f.eks en Carbonlight, men om det er samme følelsen og kvalitet er jo et annet spørsmål 😅

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Begnadøl said:

Noen som har prøvd en sånn ?😃
Og da tenker jeg på stokken 😉

643_1338387863.jpg

Klarer ikke se på bilde om det er Carbon stokken, men jeg går ut ifra det😊 jeg har ikke prøvd den på jakt, men jeg har vært innom å klådd på den ved mer enn en anledning 😂 den er lett, estetisk pen og god å holde i, profilen er nesten identisk med originalen 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...