Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

Heisann.

Som helt ny her på forumet er vel dette en ok plass å begynne.

Har jaktet endel år på føggel,har nå kjøpt meg en Tikka T3 light i kal 308 win.Har satt på et Meopta Meostar R1r 3-12x56 RD.Hausken JD 224 blir montert til uka :D:D

Må vel få lagt ut noen bilder etterhvert når riggen er ferdig.Vurderer og tofot?noen innspill på det?

 

 

Se mitt svar nesten rett over! anbefaler den tofoten :D

Link to comment
Share on other sites

Slik har jeg forstått det:

 

På midten av 60-tallet kom:

M55 - kort låsekasse

M65 - lang låsekasse + magnum

 

Rundt 1991 kom disse:

M590 (M558) - kort låsekasse

M690 (M658)- lang låsekasse + magnum

 

Rundt 2000 kom disse:

M595 - kort låsekasse

M695 - lang låsekasse + magnum

 

 

Ta dette med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

m8012x.jpg

Må melde meg inn med min egen Tikka, en M695 i 30-06 med Zeiss Conquest 3.5-10x50. De første årene levde denne som rendyrket jaktrifle, matet med ferdigammunisjon. Det var da jeg begynte å lade selv jeg ble oppmerksom på potensialet i denne rifla, som langt overgår egne skyteferdigheter.

På en god dag ser det slik ut, 5 skudd på 100m:

10zafth.jpg

 

På det jevne ser det mer slik ut. Skyter rett og slett ikke godt nok, og det tyske retikklet dekker for mye.

seau6r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tingen er det at Brutter`n er i USA, så han kan handle sikte der. Har snakka med diverse kjend-folk og dei seier at 4x til minst 10x er fin forstørrelse. :P

Kaliberet er greit vell?, høyrer mangen i gjengen seier at eg må har 30-06.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3-12x56 Zeiss i ørten år, og har aldri skutt et dyr på 3x. De siste 6 årene har jeg jaktet med 6-24×56 og 6-24×72 og har aldri hatt problemer med å ikke ha lav nok forstørrelse. Og da skyter jeg hjort på under 10 meter's hold. Så den 4-16 kikkerten er i mine øyne et meget greit kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Min mening: Det finnes ikke noen fasit, det går mest på personlige preferanser og hvilken jakt man driver. Et 2,5-10 eller 3-12 er vel det som er de beste allround siktene, men 4-16 er ok hvis kikkerten har brukbart synsfelt.

 

Jeg bruker mest en 6-24 og 2,5-10. Velger det som passer seg best til jaktformen, drivjakt på hjort og rådyr samt smygjakt i lia så velges selvfølgelig 2,5-10.

 

Post og sniking langs ekrene, eller på høyfjellet så foretrekker jeg 6-24.

 

Får du en god pris så løp og kjøp..

 

Kaliberet er supert til hjort/rein/rådyr, med gode kuler gjennomskyter du det som er av hjort.. Eneste minuset er at man etter norsk lov ikke kan bruke homogene kobber kuler hvis det skulle være av interesse. :)

Link to comment
Share on other sites

Einhjort:

Høres bra ut det der. ville byttet ut a-tec demperen med hausken sin jakt demper. Den demper mer å er lettere :winke1:

 

Har selv tikka T3 lite med GRS stokk å nytt varmint løp i 6.5-284. med 2-15x56 swarovski kikkert. aldri skutt på mindre en 6x zoom.

 

Leker litt med tanken på ny rifle til reinsjakt å høyfjellshjort der det er langt å gå med både rifle å dyr.

Lurer da på å kjøpe en ny tikka T3 lite i 6,5x55 å sende den til en børsemaker å brosje den opp til 6,5-284.

Får litt mer futt i den patronen. Syntes vanlig x55 blir litt spett når holda strekker seg litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Jeg har hatt 3-12x56 Zeiss i ørten år, og har aldri skutt et dyr på 3x. De siste 6 årene har jeg jaktet med 6-24×56 og 6-24×72 og har aldri hatt problemer med å ikke ha lav nok forstørrelse. Og da skyter jeg hjort på under 10 meter's hold. Så den 4-16 kikkerten er i mine øyne et meget greit kjøp.

 

Jeg er helt enig.

Mye avhengig av hva man er vant til, skyteteknikk ved jakt og situasjon.

Selv har jeg brukt flere kikkertsikter som starter med 6x som laveste forstørrelse og jeg har overhode ingen problemer med å skyte raske skudd på korte hold.

Har skutt flere rådyr på 6-7 meter med 6x forstørrelse.

Også skutt rådyr på 12 meter med 24x forstørrelse.

Det kikkertsiktet mitt som har lavest forstørrelse idag er 2.5-10x50 og jeg har vel aldri skrudd det lavere enn 6x ved jakt.

Laveste forsørrelse jeg noen gang har brukt, er 3x når jeg har skutt fluktskudd med hagleløpet på en kombi jeg eide.

 

Har aldri noen gang hatt problemer med å vite akkurat hvor jeg sikter på dyret.

Samme hva slags dyr, hvor nærme og hvilken forstørrelse evt. siktet er på.

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan folk har problemer med dette.

De må gjøre noe totalt anderledes enn det jeg gjør ved en skuddsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nytt medlem av Tikkaklubben:

 

Tikka T3 Lite ss 6,5x55

Optilock montasje

Burris Four X 3-12x56

Hausken JD184 demper

 

Gleder meg til å prøve denne pakken :D

 

Hvilken ammo bruker dere i dette kaliberet (kal. 6,5x55) til for eksempel reven? Har brukt prvi Partizan 11,7g/180 gr SP blyspiss så langt (kal. 30.06), da jeg har en del liggende av denne, men kunne vært greit å ikke dele reven i to. Som regel er halve siden borte ved utgangen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få lov til å gratulere med nyervervelsen Hjortefot79.

Tikka T3 er etter min mening fremdeles det beste kjøpet en kan gjøre i forhold til prisnivå sammenliknet med kvalitet og ytelse.

Har flere T3 selv og alle skyter som en strek rett ut av esken og er det noe jeg personlig vektlegger, så er det presisjon.

Tror ikke jeg til dags dato har vært borti en T3 som leverer dårlig presisjon.

 

Bra med after market duppeditter er det også å få tak i til T3 etter hvert, slik at man kan gi rifla et mer personlig preg/optimalisere, om man ønsker det.

 

Nuvel......hvilken kule er optimal for å avlive en rev :?:

Vi kan vel være enige om at for å ta livet av en rev, må det nødvendigvis bli høl i reven. Helst i treffområde iht jegerprøveboka. Bedre med et stort høl, enn et lite høl, for så si det slik.

Om man har vært ute på et ettersøk eller to, etter rev midt på svarte natta, gjennom tettvokst granskog i en meter snø, kan man nok ønske at hølet i reven hadde vært litt større.

 

Selv har jeg hatt god erfaring med buttnesede helmantel i moderat hastighet, om man vil ta vare på og bruke skinnet.

Om målet derimot kun er å fjerne mikkel, så er stikk motsatt tilnærming å anbefale. Lette kuler i max hastighet type VMAX eller tilsvarenede. Virker upåklagelig hver eneste gang.

 

Ellers kan jeg anbefale nål og tråd om en er uheldig. Kan justere store stygge høl med nål og tråd.

 

Husker en gang jeg solgte et reveskinn på Kongsbergmarken. Mikkel ble nesten delt i to etter et brutalt møte med ikke egnet kulekonstruksjon for revejakt, for å si det på den måten.

 

Bortsett fra stort høl, var skinnet jævla fint det. Fram med nål og tråd og kors-sting. Etter iherdig sying kunne en ikke se at at skinne hadde fått betydelig facelift. Etter vasking, tørking, kjemming og dandering var skinnet klart for salg. Jeg fikk kronasjene og oppkjøper var sikkert fornøyd han og

Ørliten skål, avsluttet handelen.

 

Uansett valg og brukk av kule og som allerede nevnt, gratulerer med nyervervelsen

Link to comment
Share on other sites

jeg har et par tikka M65, en i 3006 og en i 300 win mag, der sistnevnte kom i hus litt på impuls nå i høst. Er det noen som har erfaring med denne kassen i 300 wm?

 

Jeg har ikke rukket å skyte så mye med den enda, og er egentlig begynt å lure på om jeg egentlig har behov for to rifler som ligger såpass nær hverandre i ytelse. Har vel lyst å frigjøre litt plass og kapital for nye prosjekter også..

 

Jeg fikk den for 5K, og har puttet på en kkc stokk nå - hva vil verdien av noe slikt være i dag?

følger også med EAW svingmontasje 30 mm, to magasin, og en eldre S&B kikkert, samt originalstokken. Våpenet synes å være veldig lite brukt - blåneringen er fin, men litt bruksmerker er det her og der.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med rifla i denne patronen, nei, men mener å ha lest at stokken kan være i svakeste laget for magnumpatroner ved magasinbrønn. Sjekk for sprekker der. Smart å bedde, med andre ord. Burde løse alle potensielle problemer med svakt treverk i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får melde meg inn her jeg også, kjøpte en T3 Super Varmint i 6.5 for noen uker siden.

GRS Hunter stokk, Hausken STD demper og Vortex PST 4-16x50 kikkert.

Har valgt å ikke kappe løpet foreløpig.

 

 

Noen bilder fra første turen på banen:

 

tikka1.jpg

 

tikka2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...