Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Storfornøyd med min Tikka T3 SV med nightforce nxs 5.5-22x56, som jeg har hatt i par år nå. HELT original å går som ei strek med all amo! Imponert!

Fikk prøvd meg for første gang på 400m i helga og børsa gjorde det den skulle når jeg kom meg inn på skiva og gjorde jobben min :mrgreen:

20150207_105901_zpsxf7ymnny.jpg 20150308_154727_zpslcxzb8ua.jpg 20150308_155414_zpseqnuexrk.jpg

fire siste skudda på plate som måler 17cm. bruker 140grs a-max og er ganske fornøyd med den :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Melder meg inn i klubben, har kjøpt meg mine første børser og den en er en Tikka T3 lite i 308, sitter en Docter vzf 1,5-6x42 på toppen. Ble med en A-tec Maxim også. Er tiltenkt rådyr og elg når skytteren føler han er kompetent nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen som har erfaring med import av våpen til Norge fra USA?

 

Må man reise dit, og så importere selv, eller kan man bestille noe sted?

 

Har sjekket litt priser på forskjellige rifler, blant annet Tikka T3 og Weatherby Mark V, begge koster ca det samme i Norge, men i USA er det noe annet;

 

Weatherby koster det samme i USA som i Norge (omtrent)

 

Tikka T3 Lite SS koster 4800 kr i USA!

Og dette virker som normalprising, ikke spesielle tilbud, den sammenlignes ofte i tester med Wetaherby Vanguard, som er mye billigere enn Mark V.

 

Er det et skoleeksempel på at en vare blir priset dyrt i et marked pga etterspørsel?

Link to comment
Share on other sites

Har 590 og 595, begge har sluttstykke som gaar som i smoer... En kompis har T3, er ikke i naerheten av samme kvalitet og den kommer kun i lang kasse for aa spare produksjon kost. T3 er blitt laget for aa tilfredstille det amerikanske markedet, og man har kuttet litt kost paa finish. Men bevares den skyter hull i hull og funker fint. Avtrekket og pipa har de heldigvis ikke valgt aa spare kost paa...

Link to comment
Share on other sites

 

Det er mange som sitter med gammelt utskutt ræl de tror er gull verdt.

Hadde tatt din kompis T3 lenge før dine gamle 590 børser any day.

Det har tross alt skjedd utvikling både på material kvalitet og konstruksjon de siste år.

Det mest idiotiske jeg hører om T3 er kritikken mot plast deler, og hvem har problemer med det ?

1 av 10000 eiere ? Plastdelene er der for å spare vekt. Ikke for å spare 175 kroner i produksjonen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hehe... Snakker du etter egen erfaring, eller er dette noe du har hørt av en kompis (med T3) ? ;) At kvaliteten på de "gamle" kassene er bedre enn nye, fabrikkskjeve T3'er er ingen hemmelighet. At det har skjedd en hel del ang utvikling, og konstruksjon de senere årene er riktig. Bare så synd det ikke blir brukt til å lage kvalitetskasser [sMILING FACE WITH SMILING EYES] Men det er jo en fordel at hopen handler T3...de er med å holde prisene på "gammelt uttskutt ræl" [WINKING FACE]

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nokon som kan svare meg på om det er forskjell på syntetstokkane til t3 lite?

Vil ein stokk til rifle i 308 passe ei i 6,5x55.

Og har desse stokkane endra seg siste åra.

Skal ha synt stokk til ei rifle i 6,5som er 5-6 år gammal, men veit ikkje om alle stokkane passar omkvarandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
men jeg synes to-foter som Atlas er overpriset.

 

Da bør du gå for en Atlas kopi, som bort i mot er en eksakt kopi. Alt originalt Atlas utstyr passer på kopien.

 

Bedre kjøp ang tofot er det ikke mulig å gjøre nå om dagen, så det er løp og kjøp :wink:

Får vel en 4-5 kopier til prisen av 1 original.

Litt gammal post og litt offtopic, men link til Atlas kopien? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Da har man gjort noen oppgraderinger!

 

normal_IMG_0258.JPG

 

Tikka T3 SS Lite

6,5x55

52 cm løp

Meopta Meostar R2 2-12x50 RD

Hausken JD191

 

I utgangspunktet var pipa kun gjenget, altså 57cm fra fabrikk påmontert en Sonic 35. Har under trasking i skog følt at pipa var ørlite for lang mtp det rent praktiske. Valgte derfor og kappe 5 cm og gjenge på nytt, denne gangen påmontert en JD191.

 

R2'en er 3. kikkerten som sitter på rifla. Startet med Meopta Meostar R1 1,5-6x42 RD. Utrolig god kikkert, men hadde behov for litt mer forstørrelse. Øyeavstanden var også for kort for min smak (Ca7-7,5 cm). Dernest var øyeavstanden litt for variabel ift forstørrelse. Men alt i alt meget god opptikk. Ikke så kantskarp/skarp som neste her, men tross mindre objektiv, meget god i mørket.

 

Nr 2 var en Kahles Helia C 2,5-10x50. Fantastisk kikkert, lett og ekstremt skarp i både senter og kant. Dessverre blir trådkorset fort borte mot mørk pels/bakgrunn i skumring/mørke. God øyeavstand og lett, men savnet lyset til mitt bruk. Dog veldig grei på blink!

 

Siste kjøpet er jeg meget, meget godt fornøyd med. Denne har 6X Zoom og er likevel hakket vassere i mørket enn Kahlesen. Superskarp, meget stor (god) øyeavstand, retikkelet skifter? farge i mørket. Dette har jeg ikke sett før, men i dagslys er retikkelet svart. Blir det mørkt nok så framstår trådkorset som hvitt - helt ypperlig for skumringsjakt! Som Kahlesen, dorulleffekt så godt som fraværende, kanskje enda hakket bedre enn Kahlesen faktisk. Og sist, men ikke minst, den har opplyst retikkel. Fungerer helt ypperlig. Har lyset på 1 eller 2 i skumring/mørket. 3 eller 4 i dagslys. Resten av nivåene er vel strengt tatt overkill.

 

Monterte sammen børsa igjen i dag, så nå får'n komme seg på bane og skyte inn rifla så'n får kommet seg ut på revejakt:)

 

Edit: Ja, og så fikk jeg plaststokken bedda denne gangen! Takk til Lang-Ree for flott arbeid. Kroninga ser helt nydelig ut!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Her er min Tikka T3 Light som jeg kjøpte tilbake i 2008 og skulle etter planen bli brukt på toppjakt i de svenske skoger, som dere ser så forandet det seg i 2012 når jeg bestillte ett kitt fra XLR Industries.

 

Resterende info:

Kaliber: 223.

Løp: 55cm

Løp med demper: ca 65 cm

Total lengde: 119 cm

Optikk: Bushnell Elite 4200 6-24X40

To fot: LRA Bipod

Dagens bruksområde: Colabokser, Kongler og skap pynt.

 

:P:P:P

20130518_180938-1_zpso6qyzslp.jpg

 

Ikke det beste bildet, men kan ta flere hvis det er ønskelig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hei.

Vurderer og bytte ut min t3 light i en CTR, men kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på CTR og Tactical som forsvarer det prishoppet?

CTR har tyndere pibe og trg magasin.. Jeg ville ikke bytte min super varmint for en CTR ;)

 

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 super varmint i 300winmag bestilt :)

Lang leveringstid, men fin pris og god service veier opp for det. Får og den nye modellen med forbedra rekylklakk, sluttstykke osv.

Skal ned i en GRS Berserk og få seg gjenga, en lyddemper, Sako TRG brems, harris to-fot og bli toppa med en fin liten langholdskikkert :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hei

Melder meg inn i klubben.

Dette er den første Tikka-en jeg eier, fornøyd så langt.

.308 T3 Lite, bytta stokken umiddelbart med den nye GRS Berserk stokken, føles meget bra i hendene.

Kappet løpet på 45cm of det er en Hausken 184 som står på enden. Burris 3-12x56 på toppen, virket som et helt greit sikte i sin prisklasse.

 

Jeg har i alle år sverget til 6.5, men fikk lyst på en rifle med kort løp og da var .308 et bra valg.

Handlet hos Jørn Hagemo HJF.no, han skuffer ikke. Bra service, kan absolutt anbefales.

 

 

IMG_1306_zpsd1mkedgc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Kjøpte meg en Tikka T3 tidligere i høst, Super Varmint i kaliber 6,5x55.

Monterte en Burris 3-12x56 i Leupold QRW ringer på toppen, samt den har fått seg Vertebrae hevearmskule og bolt shroud.

 

Kjempe børse på alle måter, eneste problemet er vell att jeg ikke har brukt den nokk. :shock:

Vurderer kansje på sikt en GRS Berserk, da jeg har den fra før på min Remington 700 og liker den god. Men så er jo Super Varmint stokken også bra, og kansje litt bedre egnet for jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Plaststokken min veide akkurat 1 kg, men etter bedding, forlengelse, beartooth kolbekappe og reim. Tipper stokken veier 800 gram ca helt clean. Så da blir det 2 kg pluss ca 1300 gram. Altså rundt 3'3 kg med Berserk tenker jeg. Men forhåpentlig vis kan noen veie dette nøyaktig.

T3 6,5x55 lite stainless med GRS berserk, kikkert og 2fot veier 4,4kg.. Ikke så helt verst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...