Jump to content

Gla`nyheter fra Koppang


BærjeBærje

Recommended Posts

This make my day! :D Men forundrer meg ikke om lisensjakta blir redusert nå :?:

Du tror rovviltsamskipnaden nøyer seg med å redusere kvotene? Nånei, her må det kraftigere lut til, for å berge våre godt innavlede forskningsobjekter!

 

"I fjol' så åk a på Rørosba'n", sang Vidar Sandbæk - de som vil oppleve det samme, må forte seg! Et så effektivt fangstredskap blir nok forbudt! ("Miljømessige" fordeler med togtransport blir elegant oversett, de nye "naturvennene" prioriterer nok en lokal bestand av Sibir-ulv foran jernbane!)

Link to comment
Share on other sites

Leser man artikkelen, så spørs det for det første om det er én eller to ulver, Østerdøl, og i tillegg om de(n) er blitt skadet.

 

– Jeg var på stedet med sporhund og fulgte ulvesporene i om lag to kilometer etter påkjørselen. Å vurdere om ulven er skadet er vanskelig, men jeg tror ikke den er det, opplyser Per Magne Ophus som er rovviltkontakt for Statens Naturoppsyn i Stor-Elvdal.

 

Ulven(e) har løpt langs skinnegangen i samme retning som toget, og så blitt skubbet til side.

 

Vi har et ekstremt antall viltpåkjørsler med bil og tog i Norge, så at noen ulver også kommer i veien er å regne med.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi har et ekstremt antall viltpåkjørsler med bil og tog i Norge, så at noen ulver også kommer i veien er å regne med.

 

Har lest artikkelen, og aksepterer selvsagt at det er naturlig at det går med et rovdyr en gang i blant.. Det er den barnslige gleden over et mulig skadd dyr jeg undres over.. Jegerene har problemer nok med sitt troverdighetsstempel, og dette fremmer ikke deres sak. for tro ikke at det kun er jegere som leser dette forumet....

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i - og vi kan trygt regne med at jaktmotstandere skjønner hvilke gullmarker internettfora for jegere kan være når de skal hente argumenter for sin sak. Men er vi så dumme at vi graver vår egen grav så får vi vel ligge i den også.

Link to comment
Share on other sites

Det er den barnslige gleden over et mulig skadd dyr jeg undres over.. Jegerene har problemer nok med sitt troverdighetsstempel, og dette fremmer ikke deres sak. for tro ikke at det kun er jegere som leser dette forumet....

 

jeg er i prinsippet enig. å om noen er jaktmotstandere så er det ikke veldig vanskelig å finne skyts mot jegere på denne portalen.

Link to comment
Share on other sites

Det er den barnslige gleden over et mulig skadd dyr jeg undres over.. Jegerene har problemer nok med sitt troverdighetsstempel, og dette fremmer ikke deres sak. for tro ikke at det kun er jegere som leser dette forumet....

 

jeg er i prinsippet enig. å om noen er jaktmotstandere så er det ikke veldig vanskelig å finne skyts mot jegere på denne portalen.

Hør her:

Poenget er at ved evt. skadd ulv vil staten ta over. Dermed settes det inn store ressurser tidlig slik at evt. skadd ulv blir tatt ut! Å blande inn dyremishandlig her er helt feilplassert og tilkjennegir deres manglende evne til å forstå/ tolke denne hendelsen!

Link to comment
Share on other sites

Hør her:

Poenget er at ved evt. skadd ulv vil staten ta over. Dermed settes det inn store ressurser tidlig slik at evt. skadd ulv blir tatt ut! Å blande inn dyremishandlig her er helt feilplassert og tilkjennegir deres manglende evne til å forstå/ tolke denne hendelsen!

hvordan skal "gla nyhet fra koppang, ulver påkjørt av toget" tolkes da?

kom med din beskrivelse av hvordan dette skal tolkes siden du kansje vet hvordan folk som ikke misliker ulv tolker dette....

 

forresten... jeg liker innlegg som begynner med : "hør nå her:"

man kunne nesten like godt begynt med "hør nå her lille villfarne venn, nå skal jeg forklare deg dette".

Link to comment
Share on other sites

Hør nå her lille vilfarne venn :lol:

Mulig denne saken kunne hatt en litt mer spiselig overskrift for deg og dine villfarne venner, men slik ble det nå ikke denne gangen.. Ser faktisk ikke grunn til å forklare dette noe mer inngående enn det jeg gjorde i miff forrige innlegg ,jfr. statlig innblanding, og dermed slippe en evt. lisensjakt, slik jeg skrev i mitt første innlegg!

Dersom du fortsatt kan knytte dette til at jeg har et et ønske om å seigpine ulv, kan jeg ikke annet enn å ønske deg god bedring!

Link to comment
Share on other sites

Hør nå her lille vilfarne venn :lol:

Mulig denne saken kunne hatt en litt mer spiselig overskrift for deg og dine villfarne venner, men slik ble det nå ikke denne gangen.. Ser faktisk ikke grunn til å forklare dette noe mer inngående enn det jeg gjorde i miff forrige innlegg ,jfr. statlig innblanding, og dermed slippe en evt. lisensjakt, slik jeg skrev i mitt første innlegg!

Dersom du fortsatt kan knytte dette til at jeg har et et ønske om å seigpine ulv, kan jeg ikke annet enn å ønske deg god bedring!

Synd enkelte mangler såpass med antenner at de ikke ser at slike uttalelser som "gla nyhet at ulv ble overkjørt av tog" setter jegere i et dårlig lys. For jeg tror at om vi skal bedrive jakt i norge i framtida, trenger vi jegere goodwill fra resten av befolkninga. Å det får man neppe mer av ved å uttale seg slik som enkelte gjør.

 

En annen ting er at åpenbare hersketeknikker hører vel ikke hjemme her.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg bare si det med en gang, hva jaktmotstandere og rovdyrelskende miljøfantaster mener om jegerstanden er allerede gitt, så hva de syns om mine uttalelser er meg knekkende likegyldig.

 

Men selv om de er som villfarne barn i sin naive og virkelighetsfjerne verdensoppfatning så må man forsøke å argumentere med dem på et folkelig vis, om ikke annet for å la evt. tilskuere forstå at den løgnen som stadig gjentaes ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannhet.

Disneyfilmen Bambi var en katastrofe for jegerstanden, faktisk i mindre grad enn enkelte flåkjeftede uttalelser her på forumet, men husk at denne påvirkningen og "Disneyfiseringen" av små sarte barnesinn er en konstant prosess, og den er fordummende.

For det er en kjennsgjerning at "rovdyrfantaster" er så til de ensrettede i sin tankegang at de sjelden evner å la sitt engasjement komme andre rødlistede arter tilgode.

 

Et godt eksempel i så måte var en lengre diskusjon på et nettforum hvor temaet var ulv og bjørn kontra tamdyr på beite.

Midt inne i diskusjonen slapp jeg dilemmaet med den norske fjellreven løs, og ble møtt med en rungende taushet...

Ingen av dem var istand til å si noe som helst fornuftig om fjellreven, på tross av at den uomtvistelig er mer truet av utryddelse enn ulven i Norge.

En forsøkte seg med at det var jo fjellrev på Svalbard, til tross for at vi da snakker om en annen art og at han dermed skjøt i senk sine egne argumenter om hvor viktig der er å opprettholde en "levedyktig" ulvestamme på det norske fastlandet.

En annen prøvde seg med at en økning i bestanden av ulv og jerv ville komme fjellreven til gode ved at det ble flere kadaver i fjellheimen.

Jeg spurte så hva slags kadaver det skulle være, siden beitende tamdyr på et slikt tidspunkt enten ville være historie eller ble holdt i rovdyrsikre innhegninger på innmarksbeiter ".......stillhet......" :roll:

Til slutt ble en av dem så presset at personen innrømmet med rene ord at fjellreven ikke var interessant i det hele tatt :!::shock:

 

Ja deeeeet kaller jeg dyrevenner... :?

 

Du kan ikke diskutere et sånt menneske ihjel, du kan ikke endre noe i personens tanker og meninger, men du kan presse skapningen så hardt at argumentasjonsrekken bryter sammen og folk rundt ser det absurde i den.

 

Når det gjelder ulv som møter toget så stiller det i mine øyne i samme tragiske klasse som når elg, rein eller hvilke som helst andre arter blir kvestet og dør i og rundt jernbanesporet, ikke noe jeg makter å fryde meg over.

Men i så måte vil jeg hevde at jeg kanskje stiller bedre moralsk rustet enn de som gråter store tårer over en død ulv i jernbanesporet, men som ikke bryr seg et døyt om de fire elgene som ligger langs den samme jernbanelinja et par kilometer lenger ned.

 

Mine følelser for og mot ulv, bjørn og andre rovdyr er med andre ord hverken eller, jeg baserer meg på fornuft, men den dagen en av bikkjene mine møter døden i rovdyrkjeft så skal jeg gå etter det rovdyret til enten det eller jeg har sultet ihjel!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir fanken i hva som politisk korrekt. Synes det er veldig bra. Summen av lidelser av hva en levende ulv produserer kontra en skadet ulv går klart i ulvens disfavør.

 

Nesten å betrakte som nødverge å tillate seg slike holdninger pga den vanvittige politikken som blir ført når det gjelder rovdyr i dette landet... :roll:

 

Ikke engang mulig få til rett til forsvar under direkte angrep på hund slik som Sverige har gjennom paragraf 28 avler slike holdninger, i alle fall hos meg (Og mange andre jeg kjenner)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ulv som møter toget så stiller det i mine øyne i samme tragiske klasse som når elg, rein eller hvilke som helst andre arter blir kvestet og dør i og rundt jernbanesporet, ikke noe jeg makter å fryde meg over. Men i så måte vil jeg hevde at jeg kanskje stiller bedre moralsk rustet enn de som gråter store tårer over en død ulv i jernbanesporet, men som ikke bryr seg et døyt om de fire elgene som ligger langs den samme jernbanelinja et par kilometer lenger ned.

 

Ugh! Dette var så godt sagt at jeg tok meg friheten å sitere det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra toget tar ulven, for jegerene klarer det jo ikke.

 

Er vel ikke helt fair. Lisensjegerne har ventet til snøen kommer, lettere å spore ulven da.

 

Toget følger oxo sporet, og er ikke avhengi av snø for og klare det. :lol:

 

Ingen bør jo "koze" seg når vi snakker om dyr som blir kvestet, ikke bra.

 

Hilsen jernbanemann

Link to comment
Share on other sites

. Summen av lidelser av hva en levende ulv produserer kontra en skadet ulv går klart i ulvens disfavør.

 

En levende ulv produserer 0 lidelse! At dyr dreper andre dyr regnes ikke som lidelse, det er bare en del av naturen. Akkurat som at katten leker med musen, det er kanskje ikke morsomt å se på, men hvem bebreider katten?

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering slettet jmonsen

Hvis vi skal drive med ord kløveri så kan lidelse byttes ut med synonymer som plage eller smerte. (Ref Norsk ordbok)

Og hvis vi skal gå ytterligere OT så er katter også et kjempe problem i norsk fauna, de dreper ufattelig store mengder småvilt. (Ref: Norsk Zoologisk Forening) Så om jeg ikke bebreider katten, så støtter jeg forslaget om å redusere kattebestanden, pga lidelser (Eller plager/smerte).

 

Beklager til trådstarter denne avsporingen...

Link to comment
Share on other sites

Ethvert dødt eller kvestet dyr langs en jernbaneskinne er en tragedie, uansett om det er en elg eller ulv.. Jeg ser nok av togdrepte elger på Rørosbanen og synes det er like trist hver gang.

Vil noen diskutere fjellreven så start en egen tråd, men det var da vitterlig jegeren som utryddet den og....

Link to comment
Share on other sites

Bah! Hvor lei blir man ikke av all PKheten her inne (og ellers i samfunnet).

 

Ingen fryder seg over at dyr lider, men jeg har i likhet med andre her inne, en vellutviklet skadefryd over at man kansje kan bli kvitt litt Finsk/russiskt rovdyr. På en måte som "man ikke kan gjøre noe med", beklagligvis er ikke metoden god på noen måte, utover at den er en av de få som faktisk feller en og annen ulv her i landet. Og jeg har etter alle diskusjonene rundt saken, og ikke minst p.g.a holdningene og de mange syke begrunnelsene til mange ulveelskere. Kommet til at en god ulv er en død ulv (noe jeg også mener om Mink, Villsvin, Mår og løskatter). Det betyr ikke at jeg er villig til å gjøre noe somhelst ulovligt i den forbindelse, men det betyr at jeg har stor skadefryd når noe galt skjer ulven (untatt dyreplageriet fra ulveforskerne, slikt burde ville rovdyr få slippe. Spesielt da det virker å endre ulvens adferd).

Og jeg kan lett forsvare min skadefryd utifra alle de som er så ensporet at de ikke bryr seg om andre dyrs velferd i økosystemet, kan de lukke øya, så kan vel jeg også se litt bort fra min høyere moral når det passer seg slik.

 

Så intill videre, heia toget. Måtte det bli ren felling nestegang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fant artikkelen på Østlendingen - går ut ifra at det er denne.

 

http://www.ostlendingen.no/article/20091022/NYHETER15/23133777/1108

 

(Jeg er på en del nettsteder, men dette er det eneste der man ikke bare kan legge inn en link - men må bruke URL-funksjonen for at de ikke skal kappes, og dermed ikke vise rett.

Jeg har glemt det, og ser andre også glemmer dette, sikkert fordi vi er vante med å bare kopiere inn linken ... det burde være mulig å konfigurere for hele linker.)

Link to comment
Share on other sites

Ethvert dødt eller kvestet dyr langs en jernbaneskinne er en tragedie, uansett om det er en elg eller ulv...

 

Eg ville heller formulere meg slik: "Ethvert kvestet dyr langs en jernbaneskinne er en tragedie". At dyr dør relativt momentant av togpåkjørsel er ikkje tragedisk, med mindre også kvar elg som skytes er ein tragedie.

 

Om det er ulv eller elg (eller hjort, her på mine deler av landet), tragedien kjem når dyret påføres lidelser, ikkje når det drepes - det seg være av skudd eller tog.

 

IMHO, så klart.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig, for å flisespikke. Av den grunn at jernbane, bil ikke har kvoter å gå etter... Rørosbanen, på den strekningen jeg kjenner, tar livet av ca 300 elger i løpet av vinteren. Dette er tap av elg som ikke inngår i noen jaktkvote. Med andre ord så er det 300 mindre elg å jakte på neste år. Rettelse: Ta med avkommene til alle drektige kuer som stryker med også..

Link to comment
Share on other sites

Vil noen diskutere fjellreven så start en egen tråd, men det var da vitterlig jegeren som utryddet den og....

 

 

Sorry mack, men så lett slipper du ikke unna.

 

Det du viser her er nemlig akkurat det jeg ville frem til i innlegget mitt her tidligere.

Trekker man fjellreven inn i rovdyrdebatten så begynner panikken å lyse ut av øynene på rovdyrforkjemperne og de ror for harde livet i desperate forsøk på å unngå et tema som de egentlig ikke bryr seg så hardt om, og som de derfor ikke har satt seg nevneverdig inn i heller.

 

I så måte er jeg deg takk skyldig for at du så glatt understreket poenget mitt med å eksemplifisere det i praksis.

Om jeg så skulle følge den vanlige oppskriften, for så langt har alt gått som på skinner, så skulle jeg på dett tidspunktet smelle til med argumentet som naturlig følger ditt utsagn...

Jada, jeg har hørt det før, såpass ofte at jeg begynner å lure på om det trykkes opp temahefter med pro-rovdyrargumentasjon eller om FVR driver argumentasjonskurs.

 

JA, det var jegerne som NESTEN utryddet fjellrevbestanden, deler av fjellrevbestanden ble faktisk direkte offer for tidligere tiders regler om skuddpremie, av den enkle grunn at man ikke klarte å se forskjell på valper av fjellrev og valper av ulv før ved en viss alder.

Men, et stort men, det var også jegerne som UTRYDDET ulvebestanden i Norge.

For man skal være ganske naiv for å tro at de 3 ulvene som var igjen i Norge etter 1962 virkelig er basisen til dagens ulvestamme her i landet.

Ulven var i praksis like utryddet her i landet som den gamle norske villsvinstammen er, en skjebne som nå er i ferd med å ramme de siste restene av vår fjellrevstamme, mens rovdyrfantastene vender det døve øret til og heller bruker tid og krefter på å kjempe for en kunstig og rekonstruert ulvestamme.

 

Sånt provoserer, det provoserer like mye som løgnaktige politikere og hyklerske skriftlærde. :|

Link to comment
Share on other sites

Østerdøl: akkurat så sakelig som man kan forvente.... Mener du det er galt å prøve å redde fjellreven pga at ulven( som slett ikke er utrydningstruet) ikke trenger samme hjelp? Nei , trur nok at stykkjunkern har rett, når innlærte argumentrekker brytes blir det sannelig stille i salen. Og sannelig understreket du poenget en gang til :lol:

 

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Hva er usakelig? Og Stykkjunkeren blander inn FVR, hvor kommer de inn i bildet..?

 

Det jeg mener er at det kanskje er gal bruk av ressurser å prøve å redde noe som tiden kanskje har løpt i fra...

 

Faktum er: Fjellreven klarer seg ikke, det gjør ulven.. Er denne setningen usakelig?

Link to comment
Share on other sites

"Østerdøl " Hevder du at fjellreven er en art som tiden har løpt ifra , og som vi ikke behøver å bruke ressurser på ?

 

Ulven klarer seg bra skriver du ? hva er hensikten med å bruke så mye av skattebetalerenes penger på en art som klarer seg utmerket "uten mennesklig hjelp" ?

 

Er ikke artene like mye verdt ,eller er ulv et mere romantisk dyr som noen mennesker liker å sammenligne seg med ?

Link to comment
Share on other sites

Når eg ser slike trådar synes eg moderatorane burde ha vore mykje meir på banen. Det er kort og godt hårreisande at slike trådar kjem på trykk. I tillegg verkar det som om svært mange på forumet er innbitte rovdyrhatarar som må ta det ut i ein eller annan form. Ofte som idiotprega innlegg i slike trådar. At det er mange forvirra tullingar som ikkje kan norsk lov eller halda seg til sak er ein ting, men å setja det på trykk i tillegg er for drøyt. Eg appellerer til moderatorane å gjera forumet meir seriøst (og morosamt) med å ikkje tillata trådar som dette.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...