Jump to content

Gla`nyheter fra Koppang


BærjeBærje

Recommended Posts

Når eg ser slike trådar synes eg moderatorane burde ha vore mykje meir på banen. Det er kort og godt hårreisande at slike trådar kjem på trykk. I tillegg verkar det som om svært mange på forumet er innbitte rovdyrhatarar som må ta det ut i ein eller annan form. Ofte som idiotprega innlegg i slike trådar. At det er mange forvirra tullingar som ikkje kan norsk lov eller halda seg til sak er ein ting, men å setja det på trykk i tillegg er for drøyt. Eg appellerer til moderatorane å gjera forumet meir seriøst (og morosamt) med å ikkje tillata trådar som dette.

 

mvh Lindu

 

 

Siden du tydelig er veldig glad i rovdyr,og ikke tåler at noen ytrer sin mening i klar tale her inne,så er det sikkert noe blomster-forum du passer bedre inn i ! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Når eg ser slike trådar synes eg moderatorane burde ha vore mykje meir på banen. Det er kort og godt hårreisande at slike trådar kjem på trykk. I tillegg verkar det som om svært mange på forumet er innbitte rovdyrhatarar som må ta det ut i ein eller annan form. Ofte som idiotprega innlegg i slike trådar. At det er mange forvirra tullingar som ikkje kan norsk lov eller halda seg til sak er ein ting, men å setja det på trykk i tillegg er for drøyt. Eg appellerer til moderatorane å gjera forumet meir seriøst (og morosamt) med å ikkje tillata trådar som dette.

 

mvh Lindu

 

 

Siden du tydelig er veldig glad i rovdyr,og ikke tåler at noen ytrer sin mening i klar tale her inne,så er det sikkert noe blomster-forum du passer bedre inn i ! :evil:

 

der kom det et rent eksempel på hva "linduvarri" beskriver.

i tillegg er det i mine øyne ren hetsing av noen som mener noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Siden du tydelig er veldig glad i rovdyr,og ikke tåler at noen ytrer sin mening i klar tale her inne,så er det sikkert noe blomster-forum du passer bedre inn i ! :evil:
Det du egentlig sier er at hvis man ikke er en rabiat tilhenger av valgspråket "bare en død ulv er en god ulv" og samtidig synes det er forbannet dumt å skrive på et offentlig forum at man føler dyp skadefryd seg over at et dyr antakeligvis har blitt skadd, så har man ingenting her å gjøre?

 

Velvel, point taken :roll: Men bare sånn til info, så tror jeg at det andre som har bidratt med mer nyttig stoff for medskyttere og medjegere her inne enn de mest rabiate ulvemotstanderne. Det ville etter min mening være nokså stokk stein idiotisk å hive ut disse personene herfra fordi de tilfeldigvis ikke deler ditt bastante og ganske aggressive synspunkt, men det kommer jo helt an på hva man vil at dette forumet skal være.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg sett den og.

at man sutrer fordi man sier at harselering med de som ikke har like ekstreme meninger er unødvendig?

at man burde finne seg et blomsterforum å være på fordi man ikke har samme meninger som enkelte i mine øyne ganske ekstreme skribenter har?

jaja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I hver eneste tråd som omhandler rovdyr,så blir det nødvendigvis to motstridende parter.

Og i samtlige av disse,så er det de rovdyrelskende parter som til slutt surver om at tråden må stenges,og at den er useriøs.

Tåler dere ikke folks motsatte mening ?

 

 

Nå får du jaggu lese dine egne innlegg før du poster.

Den eneste som surver er du, den eneste som blir useriøs er du og den eneste som blir ansett som fullstendig i..ot når disse temaene diskuteres er vel også du.

Enten får du godta andres synspunkter eller så får du kjøpe deg bingoblokker på statoil-stai og støtte opp om nærmiljøet ditt på den måten. Du støtter ikke nærmiljøet ditt ved å ytre deg slik du gjør.

 

Og hvem Fa.. er disse rovdyrelskende partene du nevner?? Vi lever med ulv 24 timer i døgnet året om, men ikke en sjel her nede omtaler ulven slik du gjør. Vi har akseptert problemet og lever ut fra det som standpunkt.

På tide å bli voksen kanskje :roll:

Link to comment
Share on other sites

I hver eneste tråd som omhandler rovdyr,så blir det nødvendigvis to motstridende parter.

Og i samtlige av disse,så er det de rovdyrelskende parter som til slutt surver om at tråden må stenges,og at den er useriøs.

Nå kan det helt klart diskuteres om ulvemotstanderne har framstått påfallende seriøst i denne tråden. Såvidt jeg har kunnet lese har "jaktmotstanderne" og de "rovdyrelskende miljøfantastene" så langt bare påpekt at det framstår som mer enn bare litt usmakelig å gi uttrykk for glede og skadefryd over at et dyr - som vi som jegere er moralsk forpliktet til å avlive på mest mulig effektiv måte, med et minimum av lidelse - har blitt påkjørt, antakeligvis skadet og ikke gjenfunnet.

 

om noen er jaktmotstandere så er det ikke veldig vanskelig å finne skyts mot jegere på denne portalen.
Noen eksempler som framstår i et nokså grelt lys for flere enn bare "jaktmotstandere og rovdyrelskende miljøfantaster":
To ulver påkjørt av toget sør for Koppang i Stor-Elvdal kommune! Er vi heldige, sparer dette oss for mange timer på post :lol:
:D:D:D:D:D:D:lol:
Det er jo bra toget tar ulven, for jegerene klarer det jo ikke.
This make my day! :D
Dette var godt nytt :mrgreen::mrgreen::mrgreen:får håpe dem går et stykke føre dem dør
Jeg gir fanken i hva som politisk korrekt. Synes det er veldig bra.
ja endelig klarte nsb og være på rett sted til rett tid :D

 

Tåler dere ikke folks motsatte mening ?
*hører lyden av glasshus som knuses*
Link to comment
Share on other sites

[quote name="peders"

Nå får du jaggu lese dine egne innlegg før du poster.

Den eneste som surver er du' date=' den eneste som blir useriøs er du og den eneste som blir ansett som fullstendig i..ot når disse temaene diskuteres er vel også du.

Enten får du godta andres synspunkter eller så får du kjøpe deg bingoblokker på statoil-stai og støtte opp om nærmiljøet ditt på den måten. Du støtter ikke nærmiljøet ditt ved å ytre deg slik du gjør.

 

Og hvem Fa.. er disse rovdyrelskende partene du nevner?? Vi lever med ulv 24 timer i døgnet året om, men ikke en sjel her nede omtaler ulven slik du gjør. Vi har akseptert problemet og lever ut fra det som standpunkt.

På tide å bli voksen kanskje :roll:[/quote]

 

 

Hvem som får lese hva ,får de selv bestemme.

Jeg eller noen av de som er imot rovdyr har ikke bedt en tråd bli stengt sånn som motsatte part gjør når det blir hett i rovdyrdebatten !

 

Kaller du det surv fra meg,så får DU lese opp igjen det som er blitt skrevet.

Tror jeg kjenner mye mere folk enn deg i rovdyrutsatte områder,og brukere av utmarka,så hvorfra du kjenner hele befolkninger som aksepterer ulv er for meg en gåte !

Link to comment
Share on other sites

Her er det jaggu mye rask som severes.......

Utsagn som dette gjør bare til at man får mindre sympati med "ulve - motstandere".

 

Har selv ikke problem med å se begge sider av denne saken, men dette blir for dumt liksom :roll:

 

Å så sier i tillegg BærjeBærje at han synes det er greit at at slipper å sitte på post. Skulle tro han ikke likte å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjenner mer folk enn meg videlgen, vet jeg ikke,(ikke ser jeg hva det har med dette å gjøre heller) men at jeg bor i et område med større ulvetetthet enn deg, det vet jeg. Jeg er ikke en ulveelsker, men jeg vil ikke bli assosiert med dine holdninger. Du forsøker å fremheve at alle som er mot ulv står for det samme som deg. Der tar du kraftig feil.

Du får tale for deg selv og akseptere at selv iherdige jegere faktisk har akseptert problemet og tatt det til etterrettning. Det er ikke slik at vi på liv og død MÅ gjøre noe med det, men kanskje tilpasse oss det.

Dette blir vel for døve ører likevel :roll:

 

 

 

 

Hjemme hos oss februar 2009

normal_IMG_2343.JPG

 

 

sako 30-06 :mrgreen:

Dine klippe/kopiere kunnskaper er av og til uvurderlige 8)

Link to comment
Share on other sites

Vel det er nok en del usakelig som blir postet i disse trådene, men det er jaggu fra begge sider. Ein av dei tinga som gjer meg mest irritert er at dei som er for ulven på død og liv skal fortelje den som ikkje liker ulv at man egentlig ikke føler som man gjør, og at man heller ikke har grunn til å føle og mene som man gjør. Jeg kan godt svelge og godta mange argumenter for ulv jeg, men jeg vil likevel ha rett til å føle og mene at ulv har vi ikke bruk for. Men det er fra mitt ståsted.

Andre har sine ståted og bakgrunner for å mene sitt om ulv.

 

En annen ting jeg stusser på er hvorfor det alltid i ulvedebatter skal dras frem at dette er serlig skadelig for jegerstanden? Folk som er imot jakt er vel imot jakt enten vi har ulv eller ei. Jeg kan nå vel mene at ulv i mitt nærområde vil være noe dritt, uten at jeg dermed skyter den ulovlig eller utfører min jakt uetisk og mer støtende enn en som er for ulv?

 

Dessuten så har vi jo flinke folk på kammeret som klipper og limer slik at jaktmotstanderene skal slippe å lete selv., og enda så har jeg ikke sett at en jaktmotstander har benyttet seg av dette enda :shock:

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Dessuten så har vi jo flinke folk på kammeret som klipper og limer slik at jaktmotstanderene skal slippe å lete selv.
Man kan si mye om jaktmotstandere, men de er nok ikke uintelligente selv om de har et noe annerledes verdenssyn enn vi jegere har. "Folk på Kammeret" antar at også jaktmotstandere er i stand til å lese innenat uten hjelp og dermed gjøre nøyaktig samme øvelsen sjæl uten å overanstrenge intellektet sitt. Hvis de virkelig trenger hjelp til en slik øvelse, tror jeg ikke vi skal være så redde for påvirkningskraften deres uansett.
Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er at ulven klarer seg, det gjør ikke fjellreven.....

Det pøses ikke på med ulvevalper ut i terrenget hvert år, det blir gjort med fjellreven...

 

 

 

Det er her jeg burde sagt noe sånt som: "I rest my case.".... :wink:

 

Men så åpnet du for et nytt trekk, nesten programfestet også...

 

Når det gjelder ditt siste utsagn finnes det nemlig folk som hevder det motsatte. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Siden du tydelig er veldig glad i rovdyr,og ikke tåler at noen ytrer sin mening i klar tale her inne,så er det sikkert noe blomster-forum du passer bedre inn i ! :evil:

 

Så var det denne kjedelige problemstillingen rundt hvorvidt man skal gå etter mannen eller ballen, da....

 

Jeg har ikke et veldig bastant standpunkt i ulvedebatten, men når man ser denne typen argumentasjon blir det jaggu ikke mye interessant å være med heller! Hva med å respektere at man har forskjellig syn, og deretter holde en god og grundig krangel basert på argumenter og gjensidig respekt? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva er usakelig? Og Stykkjunkeren blander inn FVR, hvor kommer de inn i bildet..?

 

Det jeg mener er at det kanskje er gal bruk av ressurser å prøve å redde noe som tiden kanskje har løpt i fra...

 

Faktum er: Fjellreven klarer seg ikke, det gjør ulven.. Er denne setningen usakelig?

 

 

Hvor kommer FVR inn i bildet, akkurat det er så innlysende at det nesten ikke fortjener et svar, men greit nok.

*teskjemodus på*

Foreningen Våre Rovdyr (FVR) ble i sin tid (1986) stiftet med den hensikt å være de fire store rovdyrenes advokater og forkjempere.

*teskjemodus av*

 

En forening som har en slik "formålsparagraf" vil nødvendigvis bli en høringsinnstans, om ikke så vil den rope såpass høyt i media at den likevel blir hørt, og dermed vil også de argumenter de legger frem bli retningsgivende for de fleste andre som har vern av rovdyr på agendaen.

Dette fører igjen til at argumentasjonsrekkene fra vernesiden til forveksling blir ganske likelydende, nærmest uansett hvilket navn man henger på den grupperingen som fremfører dem.

 

Nå er det en ting man kan si med rimelig stor grad av sikkerhet, og det er at FVR ikke har fjellreven øverst på sin prioriteringsliste.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer FVR inn i bildet i denne tråden? Flere som må ha teskje..? Skal vedde mye på at ingen skribenter i denne tråden betaler noen kontingent til FVR.

 

Nå kan det hende at du er både eldre og mer intelligent enn meg, altså skulle dette være unødvendig, men...

 

All den tid Foreningen Våre Rovdyr står som en av de største interesseorgansisajonene når det gjelder vern av de fire store rovdyrene her i landet så vil også denne foreningens holdninger, meninger og argumenter være retningsgivende for andre grupperinger eller enkeltpersoner som kjemper for rovdyrenes sak.

 

Alternativt, om du mot formodning skulle være mer tungnem enn meg:

 

Det FVR sier blir ofte gjentatt av rovdyrtilhengere i debatter.

 

Derav de nærmest programfestede argumentasjonsrekkene og likelydende utsagnene.

Og hvis man har hørt disse tilstrekkelig mange ganger uten å stille spørsmål ved dem så er det SANNHETEN og ferdig med det.

Hvis man derimot har hørt dem lenge nok, stilt spørsmål ved dem, og så undersøkt litt selv...da er det fort gjort at man ser hullene i argumentasjonsrekken, og når man kjenner argumentene fra før er det rimelig lett å plukke dem fra hverandre.

 

Du vil ikke finne mitt navn i noen medlemslister, men jeg må bare krype til korset og innrømme at jeg har stått i rovdyrforkjempernes rekker i min ungdom, helt til oposisjonstrangen medførte at jeg ikke klarte mer av det kvasireligiøse dogmene som gjaldt der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror enda du ikke har skjønt mitt poeng med FVR. Hvorfor blande FVR inn i denne spesifikke tråden? Ser ikke at det skulle være nødvendig så lenge det ikke er FVR medlemmer her... Derfor blir det galt å skulle sitere FVR sine standpunkter. FVR er en "miniorganisasjon" i forhold til motvekten FNRP..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror enda du ikke har skjønt mitt poeng med FVR. Hvorfor blande FVR inn i denne spesifikke tråden? Ser ikke at det skulle være nødvendig så lenge det ikke er FVR medlemmer her... Derfor blir det galt å skulle sitere FVR sine standpunkter. FVR er en "miniorganisasjon" i forhold til motvekten FNRP..

 

 

Takk det samme, det er visst en trend i tiden at man ikke skjønner hva motparten sier...

Snakker jeg Urdu eller??? :?

 

Altså, en gang til: Det FVR sier blir ofte gjentatt av rovdyrtilhengere i debatter

 

Med det mener jeg at argumentasjonen til FVR gjerne blir gjentatt av folk som aldri har vært medlemmer der.

Noe som igjen skulle bety at denne "miniorganisasjonen" har et bedre propagandamaskineri enn FNRP som jo bar eblir avfeid som innavlede og mordlystne bondeknøler med tvilsomt forhold til sauer...

 

Og selv om du ikke er istand til å se det selv så har du på en glimrende måte demonstrert mine påstander her. :|

Link to comment
Share on other sites

Altså, en gang til: Det FVR sier blir ofte gjentatt av rovdyrtilhengere i debatter

 

Med det mener jeg at argumentasjonen til FVR gjerne blir gjentatt av folk som aldri har vært medlemmer der.

Noe som igjen skulle bety at denne "miniorganisasjonen" har et bedre propagandamaskineri enn FNRP som jo bar eblir avfeid som innavlede og mordlystne bondeknøler med tvilsomt forhold til sauer...

 

At de som er positiv til rovdyr bruker endel av de samme argumentene som FVR er vel ganske naturlig, da de sannsynligvis mener endel av det samme, å at FVR kansje bruker noen ord og uttrykk som enkelte kan finne på å si selv.

 

Akkurat som jeg tror endel av argumentasjonen til FNRP blir brukt av rovdyrmotstandere.

Å endel av argumentene rovdyrmotstandere kommer med på kammeret gjør det ikke akkurat vanskeligere å avfeie dem....

forresten sier jeg ikke at rovdyrmotstandere er innavla bondeknøler. jeg gjentar, jeg sier ikke at rovdyrmotstandere er innavla bondeknøler.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat som jeg tror endel av argumentasjonen til FNRP blir brukt av rovdyrmotstandere.

Å endel av argumentene rovdyrmotstandere kommer med på kammeret gjør det ikke akkurat vanskeligere å avfeie dem....

forresten sier jeg ikke at rovdyrmotstandere er innavla bondeknøler. jeg gjentar, jeg sier ikke at rovdyrmotstandere er innavla bondeknøler.

 

Ikke ennå, men jeg frykter at det kommer... :lol:

at jeg sier at rovdyrmotstandere er bondeknøler? nei det sier jeg ikke. ikke kommer jeg til å si det heller. jeg lar de heller bevise det selv om det er noen som gjør det.... for det kommer ;)

Link to comment
Share on other sites

Og for å fortsette den tankerekken jeg åpnet i innlegget til Høggern.

 

Grunnen til at jeg frykter for mer skittkasting i denne debatten er basert på erfaring.

 

FVR har sin agenda, sitt fagfelt, og rører seg sjelden utenfor dette for på den måten å ikke havne på sviktende grunn.

Likevel har FVR nærmest monopol på dette, og de som da baserer sin viten og sin argumentasjon på FVR's utsagn vil på et gitt tidspunkt gå tom for vektige argumenter, i verste fall også ende nærmest avkledd.

Et typisk eksempel her er nettopp fjellreven, et felt som FVR ikke har prioritert, dermed står deres "disipler" og andre rovdyrforkjempere plutselig uten ammunisjon når temaet blir bragt på banen.

Og vi vet jo hva som gjerne hender om man går tom for argumenter...

 

Det som i sånne situasjoner blir litt skremmende er det faktum at mennesker som ærlig og oppriktig føler og tror at de har lagt sine egne argumenter og meninger til grunn i en debatt plutselig blir stående med den kjedelige opplevelsen av at de har løpt FVR's ærend uten å vite det.

 

Jeg sier ikke at de er "nyttige idioter" for noen av sidene, men at det er "noen" som mener at de har mer eller mindre monopol på sannheten om rovdyr i Norge, uten at det nødvendigvis er helt korrekt.

 

Hvis man så går hardt ut med de kjente argumentasjonsrekkene fra FVR (uten å vite det selv, det var jo noe som man leste i avisen) med alle sine hull og mangler, er det ikke da en fare for at man i samme omgang viderefører de feil og usannheter som også kan befinne seg i argumentasjonsgrunnlaget fra denne foreningen? :?

Link to comment
Share on other sites

så om du begynner snakke om noe helt annet skal man slutte diskutere det man opprinnelig diskuterte fordi man kansje ikke har satt seg inn i den andre saken?

blir som om du diskuterer jordbrukspolitikk med noen å jeg vil vri det over på reindrift. kan være at det ligner men det her ofte ikke mye med hverandre å gjøre. å om du da ikke har satt deg inn i saken mener jeg at du står avkledd? intressant tankerekke.

 

om man har en argumentasjonsrekke som er sin egen, så er det ikke nødvendigvis at man har den fra FVR... kan jo være man faktisk har studert temaet og satt seg opp sin egen mening ganske så på egenhånd.

 

å om du vil spørre meg om fjellrev? ja selvfølgelig mener jeg at fjellreven skal fredes, nei vent litt, den er jo fredet.

videre kan man jo ta å oppdrette fjellrevvalper og sleppe disse. ja det gjør dem jo allerede....

så fjellreven jobbes det jo med å bevare. jeg har vel ikke sett noen som sier at den ikke skal bevares. så jeg oppfatter hele fjellrev sprøsmålet som å være litt på siden for å få folk til å trekke seg ut av debatten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå påstå det at FNRP er mer mediekåte enn FVR. Da burde jo langt de fleste her inne brukt argumentasjonen til FNRP.. Ser jo også at en del gjør det....

 

Angående fjellreven så vil du se at den er forholdsvis godt representert på FVR sin nettside...

 

Har jeg forstått deg riktig nå så er jeg, og kanskje et par til, så påvirket av FVR sine utsagn at vi bastant bruker disse i vår argumentasjon..??

 

Hmmmm... Hva da om de som kun leser propagandaen til FNRP.. :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neida Høggern, men du må innrømme at det klinger litt hult at de som virkelig står på barrikadene for rovdyra og roper "LA ULVEN LEVE" så helt plutselig står uten noen egentlig mening om fjellrev.

 

Det blir liksom en slags ulvepopulisme over det hele...

 

Et lite eksempel, inne på sidene til FVR (interessant lesing forresten) så finner man en liten spørreundersøkelse/poll ang. rovdyr.

Sånn type hva liker du best.

Der ser du noe av mine tanker om FVR og prioritering av fjellreven:

 

Mitt favorittrovdyr

Ulv

992 48.7%

 

Gaupe

380 18.7%

 

Bjørn

196 9.6%

 

Fjellrev

166 8.2%

 

Kongeørn

141 6.9%

 

Hubro

93 4.6%

 

Jerv

68 3.3%

 

Jeg ga forøvrig min stemme til fjellreven, siden jeg personlig finner den betraktelig mer genuin og "verdifull" i norsk fauna enn ulven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå påstå det at FNRP er mer mediekåte enn FVR. Da burde jo langt de fleste her inne brukt argumentasjonen til FNRP.. Ser jo også at en del gjør det....

 

Angående fjellreven så vil du se at den er forholdsvis godt representert på FVR sin nettside...

 

Har jeg forstått deg riktig nå så er jeg, og kanskje et par til, så påvirket av FVR sine utsagn at vi bastant bruker disse i vår argumentasjon..??

 

Hmmmm... Hva da om de som kun leser propagandaen til FNRP.. :?:

 

 

Sikkert mange som har lest seg blind på sidene til FNRP også, men siden jeg ikke har kikket på dem kan jeg ikke uttale meg om den saken.

Det jeg hevder er at retorikken fra FVR er såpass fremtredende i dagens media at man mer eller mindre automatisk bruker den, som tidligere nevnt er det antagelig ubevisst.

Om du hadde sjekket hjemmesidene til FVR så hadde du som meg lagt merke til at det meste som gjaldt fjellrev der er i eksterne lenker fra nyhetsbildet ellers i landet.

Hva angår de fire store rovdyrene har FVR skrevet det svart på hvitt at foreningen ble stiftet ene og alene for å ivareta disse fire artene.

Resten har kommet sigende etterhvert som behovet meldte seg.

Link to comment
Share on other sites

Det blir liksom en slags ulvepopulisme over det hele...

 

Hvem tror du skaper den ulvepopulismen?

 

Så vidt jeg vet gjøres det mye for fjellreven, og den har ingen motstandsleir som ønsker den dit pepperen gror slik som i ulvedebatten.

I ulvedebatten er det de på den ene siden som føler seg utrygge med ulven rundt huset, ikke får jaktet på den måten de vil osv. På den andre siden står de som ønsker ulv i norsk natur og liker kaffe latte.

 

Når det gjelder fjellreven er det ikke slik, sikkert noen som mener vi ikke burde bruke så mye penger på den. Når du ser hvordan hver eneste ulvedebatt her ender skjønner du sikkert også hvorfor folk er mer engasjert i den debatten.

Link to comment
Share on other sites

Det blir gjort mykje for fjellreven.

Det blir brukt millionar av kroner kvart år på å holde arten kunstig i live på skandinavisk fastland. Dei blir avla opp på avlsstasjon og satt ut i ferdigbygde hi. For å holde liv i kulla når det ikkje er smågnagerår blir det satt ut foringsautomatar og frakta ut kilovis med hundefor gjennom store delar av året. Som kjent kan fjellreven kun ha vellukka reproduksjon i smågnagerår, og dei har vi jo ikkje so mykje av lenger.

 

Fjellreven er ein art som det finnast i bøtter og spann av andre stader i verden og som har tilnærma null betydning i det økosystemet den lever i. Men den er veldig søt å sjå på og det gjev ei god kjensle inni kroppen å vite at den er der.

 

PS: nokon som har smakt kaffe latte? høyres fancy ut. :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, kanskje ei litt drøy og forhasta påstand. Men eg kan i forbifarten ikkje komme på kva viktig rolle den måtte ha i fjell-økosystemet.

Den er ikkje nokon viktig predator for so mykje anna enn nokre smågnagerar.

Den er ikkje noko viktig byttedyr for andre predatorar.

Den er nok til ei viss grad ein "renovatør" som eter opp litt åtsler etc. Men det er ein jobb som dens raude fetter pluss nokre ravnar tar seg av like greit.

 

Kanskje det tar eit og anna rypereir? Då er det vel viltstell å fjerne den? :wink:

 

Dersom nokon veit noko meir om kva viktig rolle fjellreven har, so opplys meg gjerne. Eg er meir enn villig til å gå tilbake på den påstanden!

Link to comment
Share on other sites

hehe... ja, jeg vet ikke mere sjølv,

men kanskje den kunne gitt mere fart i smågnagersyklusene... :?

 

Er nok heller ikke så enkelt som at rødreven erstatter fjellreven fullt ut. Den har garantert en anne påvirkning på økosystemet i fjellet enn fjellreven.

 

Men generelt er vel brikker lengre nedover i økosystem viktigare enn de på toppen? :? Bare til sammenligning hvem som har mest betydning av ulv og fjellrev.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvem skaper ulvepopulismen....tja, det spørs hvordan man ser det.

De moderne og urbane menneskene (alias Latte-drikkerne) står med FVR om den saken, de som aldri har sett en ulv, og antagelig aldri kommer til å se en med mindre de får den levert på døra av pizza-expressen støtter en interesseorganisasjon som samles rundt formålsparagrafen å tjene de fire store rovdyrenes beste.

Joda, de representerer den nye tid, fremskrittet, på tross av at de helst skulle sette norsk fauna tilbake 600 år i tid.

 

Motstanderne er da de bakstreverske karskdrikkerne og bygdetullingene som hevder sin rett til å beholde sine nærområder i samme stand som de var da de overtok dem fra forrige generasjon, og da helst uten at ulv og bjørn sniker rundt mellom bærbuskene.

Disse har da klart å samle seg rundt FNRP som da taler deres sak, stort sett.

Nå klarer jeg ikke å trylle frem så mye sympati med noen av partene, men det er helt klart at primærnæringene sliter med rovdyrproblematikken, og akkurat DET er ikke noe motparten føler på hverken kropp eller sinn.

 

Det som da virkelig fyller meg med uvilje er at disse to motpartene altså slåss så busta fyker og krangler om ulven og bjørnen, men samtidig glatt overser at fjellreven er i ferd med å dø ut bak ryggen på dem.... :?

Og det hender at jeg hisser meg opp over denne debatten nettopp fordi at den er med på å trekke fokus vekk fra fjellreven og den skjebne.

Nesten så man kunne si at fjellreven blir ignorert ihjel mens to dusteforbund krangler om en ukjent mengde genetisk tvilsomme ulv.

 

Jeg driter egentlig tynt i ulven, for den norske ulvestammen var allerede utdødd da jeg ble født, men fjellreven var fortsatt der, tross alt.

Og nå er jeg altså representant for den generasjonen som ikke klarte overlevere fjellheimen komplett med fjellrev til neste generasjon, kanskje fordi min generasjon er mer opptatt av ulv.. :evil:

 

Jeg gremmes, jeg blir kvalm, og jeg skammer meg på min generasjons vegne, men de vet ikke hva de gjør...

Link to comment
Share on other sites

Det som da virkelig fyller meg med uvilje er at disse to motpartene altså slåss så busta fyker og krangler om ulven og bjørnen, men samtidig glatt overser at fjellreven er i ferd med å dø ut bak ryggen på dem.... :?

Og det hender at jeg hisser meg opp over denne debatten nettopp fordi at den er med på å trekke fokus vekk fra fjellreven og den skjebne.

Nesten så man kunne si at fjellreven blir ignorert ihjel mens to dusteforbund krangler om en ukjent mengde genetisk tvilsomme ulv.

 

Her tar du faktisk feil.. Forskjellen er at fjellreven har ingen fiender, ingen som ikke ønsker at den skal eksistere. Det er ingen utstrakt tyvjakt på den, ingen som påstår at livskvaliteten er sterkt forringet fordi det muligens har overlevd et par valper på Dovre.. Angående ulv så har vi to motpoler, angående fjellrev så er alle enige.. Og alle vet at fjellreven blir tatt vare på. Det brukes til og med kanskje mere ressurser på fjellreven enn på ulven...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...