Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

Hadde påstandene til ErikD vært korrekte så tror jeg ærlig talt at jeg ville visst det..

-

-

Jeg er heller ikke overbevist om at Galventispa flyr rundt med to hannulver, iallefall ikke voksne.

 

Så du mener at du har fullstendig oversikt over det som skjer i landet, inkludert ting hvor informasjon eventuelt blir begrenset fra sentrale hold? Du må være ganske høyt oppi systemet da? :)

 

Hannulvene som har hatt følge med Galventispen har blitt observert av en lokal rovviltkontakt i sommer. I Juli var det vel. Jeg skal ikke utale meg om hvor gamle de er da jeg har ingen anelse.

 

Jeg har ingen problem med at noen er skeptiske til mine påstander, og regnet med at de reaksjonene som har kommet ville dukke opp. De som kjenner meg vet hva jeg står for, og de som ikke kjenner meg kan gjerne tro at jeg kommer med oppspinn hvis de så ønsker. Men forhåpentligvis så vil noen være såpass interessert at de kanskje graver litt i det som har blitt nevnt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trist som f@en.

Det er faktisk temmelig drøyt å nekte nødrett for hunder. Snakk om å motarbeide rovdyraksepten blant folk. Grøss - det er av og til virkelig vanskelig å innfinne seg med at inkompetente mennesker i maktstillinger ikke har vett til å respektere sine medmennesker.

Link to comment
Share on other sites

Endelig et fornuftig innlegg i denne tråden. Jmonsen setter søkelyset på det store dilemmaet i forvaltning av ulv: Den genetisk særegne skandinaviske ulvepopulasjonen er utryddet og vi har erstattet den med innvandrere fra øst, med helt andre gener enn den opprinnelige ulven.

 

Ulven havner derfor i samme kategori som villsvin, mårhund og kongekrabbe, men blir av en eller annen grunn forvaltet helt annerledes.

 

Fjellreven kan lett reddes ved å innføre fjellrev fra svalbard, men det ønsker man ikke, siden genmaterialet er ulikt.

 

Hadde ulvene vi har i norge vert siste rest av den stammen mine oldeforeldre jaktet på, skulle jeg selv ha arbeidet aktivt for vern av ulv. Den ulven vi har her nå, kan sammenlignes med kongekrabbe, villsvin og andre innvandrende dyrearter.

 

Vi må legge følesene til side i ulvedebatten, og begynne å diskutere økologi!

Link to comment
Share on other sites

...... men så ble den borte og det var den i over 100år ....

Ikkje mininga å drive flisespikkeri, men...

Det vart skoten ulv i heimkommuna mi i 1951. Det var ein regional, men ikkje nasjonal sensasjon. So her var ulv då.

Innvandringa austfrå kom rundt 1978. So ulven var vel berre vekke i 25-30 år.

 

(Utan at det endrar det faktum at den gamle skandinaviske stammen er vekke. Var berre ei lita saksopplysning :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Ulven var utryddet i Norge.

Men det har sporadisk vandret inn Ulv fra Øst.

De ulvene vi har i dag, er resultat av et fåtall innvandrere som kom fra Rusland/Findland.

 

Og stammen vi har her i dag har ingen gener fra den stammen som våre forfedre utryddet.

Egentlig har du rett, og jeg feil, men alikevel ikke. Den NORSKE ulven var nok borte, men vi pleier jo å regne den skandinaviske ulvestammen-ikke de norske og svenske. Og i Sverige har de hatt ulv hele tiden, det sto ihvertfall i mine skolebøker på 70 og 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor diskuterer dere om ulven var her før mennesket? Det har null med saken å gjøre, medmindre man er tilhenger av en kvasifilosofi som sier at menneske og dyr er likestilt. Og hvis man er det, har man jo meldt seg ut av en seriøs debatt en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

så sent som 1974 ble det avlivet en ulv av en flyttsame i finnmark.

 

min bestefar var en av "gumpebivdit" som var å jakte på ulveflokker på finnmarksvidda etter krigen. så der var det ulv etter krigen iallefall

Under krigen blomstert jo bestanden opp i Russland, var mye snadder å spise etter at kanonene hadde fått mat. Ikke rart om de trekker ut når smørgåsbordet ble avlyst i 1945. Men å kalle sultne flyktninger for norsk ulvestamme........

Link to comment
Share on other sites

.....

Egentlig har du rett, og jeg feil, men alikevel ikke. Den NORSKE ulven var nok borte, men vi pleier jo å regne den skandinaviske ulvestammen-ikke de norske og svenske. Og i Sverige har de hatt ulv hele tiden, det sto ihvertfall i mine skolebøker på 70 og 80 tallet.

 

Ja en stakkars hannulv i Norge og Sverige i 1975.

Men formerte seg til de grader da.. :mrgreen:

 

Skandinavia er forresten en geografisk region som utgjøres av landene Danmark, Norge og Sverige. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Under krigen blomstert jo bestanden opp i Russland, var mye snadder å spise etter at kanonene hadde fått mat. Ikke rart om de trekker ut når smørgåsbordet ble avlyst i 1945. Men å kalle sultne flyktninger for norsk ulvestamme........

poenget er vel at det har vært ulv i norge hele tiden ;)

åh nei glemte jo at de fleste tror norge slutter ca en times tid nord for trondheim når man reiser med bil ;)

Link to comment
Share on other sites

...... men så ble den borte og det var den i over 100år ....

Ikkje mininga å drive flisespikkeri, men...

Det vart skoten ulv i heimkommuna mi i 1951. Det var ein regional, men ikkje nasjonal sensasjon. So her var ulv då.

Innvandringa austfrå kom rundt 1978. So ulven var vel berre vekke i 25-30 år.

 

(Utan at det endrar det faktum at den gamle skandinaviske stammen er vekke. Var berre ei lita saksopplysning :wink: )

 

Du glemmer Vegårdsheiulven på midten av 80 tallet og etter din argumentasjon er vi nede i rundt 5 år. Uten at jeg er enig i den.

 

En fugl gjør ingen sommer.... Og i denne saken, heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

...Hadde ulvene vi har i norge vert siste rest av den stammen mine oldeforeldre jaktet på, skulle jeg selv ha arbeidet aktivt for vern av ulv...

 

Det tror jeg ikke før jeg får se det.

 

 

Den ulven vi har her nå, kan sammenlignes med kongekrabbe, villsvin og andre innvandrende dyrearter.

 

Vi må legge følesene til side i ulvedebatten, og begynne å diskutere økologi!

 

Den svensk-norske ulvestammen har nok trolig i alle tider utvekslet gener med den russisk-finske, i så stor grad at det blir tull å snakke om en genetisk unik skandinav. Skytevåpenets og snøskuterens inntreden i reindriftsområdene har i senere tid skapt et effektivt filter som på langt nær har stoppet ulvens vandringer.

 

Sammenlikninga di med kongekrabbe og andre invaderende arter (mårhund, mink, iberiasnegl, gyrodactilus salaris...) blir feil da dette er arter norsk fauna ikke er evolusjonært utviklet for, og som ikke ville kunnet spredt seg hit uten menneskelig hjelp.

 

Regner med du ser forskjellen på arter som mennesker flytter, frivillig eller ufrivillig ut av sitt opprinnelige økosystem og introduserer i et nytt, og arter som blir hindret i sin utbredelse i sitt opprinnelige habitat.

 

(Villsvin holder jeg utenom, da det er en annen diskusjon.)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi må forby biler som har kommet seg over grensene våre også ?

Kunne jo begrunne det med at den typen biler tar livet av mer vilt og kjæle/husdyr enn norske biler ?

lite saklig, men alt som er farlig kan ikke forbys, rovdyr vandret skogene før oss, jeg vil gjerne ha en jaktbar bestand av rovdyr.

 

Imponerende logikk...

 

Man kan velge å slippe hunden ved traffikerte veier, man kan ikke velge hvor ulven er, eller om den bokstavelig har lyst på et hundebein..

 

La meg tippe, du holder til i et område uten ulv, sannsynligvis utenfor de tillatte ulvesonene. Jeg bor heller ikke der, men jeg er såpass sakelig at jeg prøver å forstå hva de som har ulv hos seg opplever. Og la meg tippe at du velvillig stiller gratis på ulvejakt hos noen langt fra deg når det er lovlig lisensfelling. Jeg tipper også at du IKKE iviterer de som har mistet jakt, naturopplevelser og hunder pga russerne, for du har ikke mer jakt en du trenger selv...

Jeg tror DU forstår den urett som ikke rammer deg selv.

 

Jeg kan også forestille meg hvordan det å eie en gård med et relativt magert økonomisk utbytte opplever å få en ny byrde tredd ned over seg.

Jeg kan forstå irritasjonen over byfolk med puddel som liker ulv og foreslår ulveturister som attåtnæring, istedenfor jakt med (forhåpentligvis) utbytte eller evt jaktutleie for det er jo uendelig mange som drar på slikt...

Jeg forstår hvorfor tidligere generasjoner utrytddet ulven.

Jeg kan forstå frusterasjonen og sinne når en hund blir drept, fordi byfolk og SNO syns det er er artig med russere i Norge.

Jeg kan forstå en mann som krever erstatning hvis feks stat eller kommune plasserer noe i hagen din som ikke er ditt.

Jeg kan forstå en mann som krever erstatning hvis feks stat eller kommune fratar en bedrift innteksgrunnlaget pga vern osv.

Jeg kan forstå en mann som krever erstatning hvis stat eller kommune plasserer en ulv på eiendommen din.

 

 

Og er denne for liten ønsker man heller å fjerne problemet. Og Jeg tror at å kompensere for tapene som grunneiere opplever i ulvesonene neppe går på de nærmeste statsbudsjettene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå ...

 

 

Det som jeg finner skremmende er at såpass mange her på Kammeret er så egosentriske og sneversynte at de hverken kan (eller vil) forstå noen av det du nevner. Når det er tilfelle blant folk som tilsynelatende bor på landet og er jegere, så er det vel dessverre ikke så rart at byfolk som aldri tar et skritt utenfor Oslo sentrum ikke er i stand til å forstå problemet. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nhd, du er jammen glup du.. :evil: Ordne med forsikring? Hva f? Trur du det er tapet av penger vi tenker på? Hvis du hadde mista noen i nær familie, er det da de økonomiske konsekvensene du hadde tenkt mest på?

Og passe bedre på hunden, det er akkurat det vi vil det- nettopp ved å få nødverge rett.

Link to comment
Share on other sites

Det største hinderet for at man skal få innført en rimelig nødvergerett til å forsvare en hund som blir angrepet av ulv, er vel alle de rabiate ulvehaterene som benytter enhver anledning til å spre om seg med trusler, konspirasjonsteorier, angrep på anderledes tenkende osv.

Det ligger så soleklart i kortene at man ved å innføre nødverge bare vil gi en del tullinger en unnskyldning til å drasse bikkja ut i skogen for å bruke den som lokkemat. Og det er jævlig synd.

 

Men, at det burde være et vist uttak og press mot ulvestammen slik at de lærer å holde seg borte fra mennesker / Husdyr er også en nødvendighet.

Link to comment
Share on other sites

Det største hinderet for at man skal få innført en rimelig nødvergerett til å forsvare en hund som blir angrepet av ulv, er vel alle de rabiate ulvehaterene som benytter enhver anledning til å spre om seg med trusler, konspirasjonsteorier, angrep på anderledes tenkende osv.

Det ligger så soleklart i kortene at man ved å innføre nødverge bare vil gi en del tullinger en unnskyldning til å drasse bikkja ut i skogen for å bruke den som lokkemat. Og det er jævlig synd.

 

Men, at det burde være et vist uttak og press mot ulvestammen slik at de lærer å holde seg borte fra mennesker / Husdyr er også en nødvendighet.

 

Sånn umiddelbart slo det meg at konspirasjonsteoriene du tillegger "de rabiate ulvehaterne" også passer bra på dette innlegget...

Link to comment
Share on other sites

Da får en passe bedre på hundene eller ordne med forsikring :-)

Idiotisk å si.. :shock:

Er vel bare med nødverge du kan passe bedre på hunden, event. mener du å ha den i band eller bli hjemme...

Forsikring har de fleste jeg kjenner med hund, men det økonomiske kommer nok i annen rekke ..

Hos de fleste jeg kjenner er hunden endel av familien og går som familiemedlem - hadde blitt stor sorg i leiren om bikkja ble drept av ulv under jakt - hadde ikke vært penger til å skaffe en ny som stod i knollen på oss da..

 

Om ett av dine familiemedlemmer ble overfalt og drept på åpen gate kunne jeg selvfølgelig sagt de burde nok hatt livsforsikring eller du burde passa bedre på dem og ikke latt dem gå der for det er jo alltid en mulighet for at slikt kan skje, du burde ha forutsett det da...

Link to comment
Share on other sites

Det største hinderet for at man skal få innført en rimelig nødvergerett til å forsvare en hund som blir angrepet av ulv, er vel alle de rabiate ulvehaterene som benytter enhver anledning til å spre om seg med trusler, konspirasjonsteorier, angrep på anderledes tenkende osv.

Det ligger så soleklart i kortene at man ved å innføre nødverge bare vil gi en del tullinger en unnskyldning til å drasse bikkja ut i skogen for å bruke den som lokkemat. Og det er jævlig synd.

 

Men, at det burde være et vist uttak og press mot ulvestammen slik at de lærer å holde seg borte fra mennesker / Husdyr er også en nødvendighet.

Jeg er enig med Hassel her.

 

Tråder hvor folk omtrent oppfordrer til å skyte ulv gjør at jeg tror enkelte vil bruke nødvergerett for hund som en unnskyldning for å nesten regelrett jakte ulv.

"jeg gikk tur i skogen med fido, en ulv angrep og jeg skjøt ulven før den fikk skada hunden min" vil vi sannsynligvis høre endel ganger om nødvergerett blir innført.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...