Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

Det er nok ikke lett, mye flåseri og mangel på empati, der ute og noen her inne også. Men den som gir seg er en dritt. Pendelen vil nok svinge, spørs bare hvor lenge det tar. Utløsende faktorer kan også være forskjellig, sult f.eks vi er jo nå veldig sårbare pga lav egen prod. av mat, det blir mindre olje, transport blir dyrt osv, vil føre til at man må bruke resursene rundt oss.

Tror nok også mye av dette bygger på så edle ting som missunnelse og gammelt bonde hat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.dagbladet.no/2009/11/27/nyheter/jakt/innenriks/dyrenes_nyheter/hund/9237152/

 

Utrolig hvor mange usaklige argumenter som kommer fram fra ikke-jegere der ute. Vi må bli flinkere til å delta i diskusjoner i nettaviser for å belyse konflikten mellom jakt med hund og ulv fra vår side. Slik kan vi kanskje snu folkeopinionen slik at de får sympati for hund og jeger i stedet for ulv.

 

Tro det smarteste hadde vært om en del av ulvemotstanderen faktisk bare hadde holdt kjeft...

 

Det er å blir de mest rabiate av dem som gjør et jeg er veldig for ulv i Norge, men absoluttatle klarer faktisk å skrive et kort og fyndig innlegg som bidrer til diskusjonen, ikke ødelegger den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja har sett en slik kevlarvest i bruk og skal bli intr. og se hvordan det vil fungere , jeg syns de skulle ha dekket halsen litt bedre kanskje ! og så skulle det ha hvert 220 v i piggene :D

Skal hunden slepe med seg tilhenger med agregat?

Hva med en beskyttelsesvest påmontert noen svanehalser f.eks... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha ! 10 stamdyr ja ! Jo da du har bevist dine ferdigheter nå så dette holder for meg . Tar jeg ikke helt feil tipper jeg at jeg ser spora etter alle dine 'stamdyr' til helga når jeg skal inn i et område på jakt. Dette gidder jeg ikke og bruke mere tid på med deg som en gang ikke svarer på mine spørsmål . ' OO du store høvding du har sikkert rett ' :lol:

Fjerna tåpelig og nedsettende kommentar, Mauser68

Du kan vel i hvert fall prøve å forstå? De dyrene jeg snakker om er selvfølgelig døde for lenge siden, de dyrene du ser spor etter er etterkommerne deres. (PS.: Det blir omtrent som at oldefaren din er død, men at du lever.)

Og, nei: Her omkring kommer det bare en streifulv en gang i blant.

Link to comment
Share on other sites

350RM: Jeg leste også litt der nå. Det står att i 1990 var det 8 ulv, og da har jeg vel rett i at dagens ulvestamme kommer fra "mindre enn 10 stamdyr" (som jeg skrev i et tidligere innlegg)? Og med et så lite grunnlag kan vel alle være enige i at det må inn nytt blod om de skal klare seg? (Om man vil at stammen skal overleve eller ikke er jo en annen sak...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er tragisk at de som er berørt av ulv, ikke blir hørt. Jeg hadde jo også ønsket at totalkostnadene for ulv kunne ha kommet frem.

 

"93 procent vill skjuta bort alla vargar

Vi vill upplysa er om att vi har gjort en namninsamling i våra byar om ett krav på skyddsjakt på alla vargar som finns i vår närhet. Cirka 230 bofasta som är drabbade av vargar har fått chansen att skriva på och drygt 93 procent av dessa personer valde att skriva på listan.

Många var jublande glada: ”Äntligen försöker man göra något åt galenskapen som pågår.”

Var bor den majoritet av befolkningen som verkligen vill ha vargen runt sina hus?

Finns det överhuvudtaget någon plats i Sverige där en etablering av varg kommer att accepteras av ortsbefolkning, markägare, lantbrukare, och barnfamiljer? "[/i]

 

Mens de som ikke blir berørt og syns det er utrolig viktig med et "biologisk mangfold" skal få bestemme.

Hvis ulven er et villdyr hvorfor ikke ta ut de individene som lusker rundt husene til folk?

 

"Vem vill betala för ”vargkalaset”

Finns det verkligen en majoritet av befolkningen som är villig att betala detta ”vargkalas” med sina skattepengar?"

 

Håper de totale kostnadene kommer på bordet. :roll:

 

Alt hentet fra:

http://www.jaktojagare.se/se/article.ph ... text=60321

 

Jeg bare lurer på om det virkelig er slik at enkelte ikke ser at mange andre mennesker lider under ulvens gjennintreden?

Er det virkelig slik at de synes de som er så "heldig" å bo midt i ulveland bør slutte å syte og heller sette seg i kjøkkenvinduet og se på "mangfoldet"?

 

Nei har sagt det før: Kost Nytte

Link to comment
Share on other sites

Debatterte litt på forumet til Dagbladet i går. Fikk som svar fra en ulveforkjemper om hans forhold til de som bor i ulveområdene og får forringet sin livskvalitet pga. av det: "Jeg gir vel totalt faen i disse menneskene."

 

Den holdningen synes jeg veldig mange har. Det er en lang og tung kamp å skape empati og sympati for de som bor i skogene der det er ulv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er blitt en skikkelig dritt tråd....

Dette er og blir en sak det aldri kommer til å bli enighet om, samme hvor mye dritkasting det blir.

Håper moderator setter en stopper for den :!:

 

Tråden er ikke verre enn at du er innom titt og ofte heller ser jeg !

Sett fra motsatte part sitt syn, så kan jeg ikke se du har bidratt til noe bedring her.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha opplevd et ulveangrep på min drever i helga kan jeg ikke skjønne at man i Norge ikke skal ha nødvergerett for hunder. Min hund ble reddet av et hagleskudd på 35m mens den var i kjeften til ulven. Hvorfor skal sauer ha et bedre rettsvern en hunder?

Dette skjedde i Sverige men hadde det vært i Norge så hadde det blitt skutt på ulven selv om man da blir lovbryter.

Jeg tror en hundeeier har et tettere bånd til hunden enn en sauebonde til en sau.

Link to comment
Share on other sites

Fordi sauen er næring, hunden er hobby. Mer om dette i tv-tråden

Så enkelt kan det sies, men like vel helt feil.

Sau er næring og penger og må beskyttes.

En hund er for eieren også en verdi, ikke i penger men tilknyttning, utallige timer trening og samarbeid.

 

Ser man ikke det, har man rett og slett ikke evne til å sette seg inn i andres situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal sauer ha et bedre rettsvern en hunder?

 

Fordi sauen er næring, hunden er hobby. Mer om dette i tv-tråden

 

Kommer vel an på hvordan man regner , jeg vil tippe at det finnes flere hundeeiere enn sauebønder , så da berører det vel flere mennesker som har hund enn folk som har sau , men så var det akkurat det med statistikk da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha ! 10 stamdyr ja ! Jo da du har bevist dine ferdigheter nå så dette holder for meg . Tar jeg ikke helt feil tipper jeg at jeg ser spora etter alle dine 'stamdyr' til helga når jeg skal inn i et område på jakt. Dette gidder jeg ikke og bruke mere tid på med deg som en gang ikke svarer på mine spørsmål . ' OO du store høvding du har sikkert rett ' :lol:

 

Og du så mye spor..??

Link to comment
Share on other sites

Nå har det skjedd i Løten også, http://www.ostlendingen.no/article/2009 ... /NYHETER15

 

Når skaql forvaltningsmyndigheten starte og fjerne faenskapet fra vestsiden av Glomma, som jo faktisk er forvaltningsgrensen på Ulven i Sør Norge.

 

Vedtaket bygger på at det ikke skal være etablering av ulv på Vestsiden av Glomma.

 

Jeg kan bli så forbannet

Link to comment
Share on other sites

Er jo gamelt nytt at galven ++ driver stort sett utenfor ulvesona. Lurer på Hvem som har gitt "lov" til dette da det er et stortingsvedtak på at det ikke skal være ulv der.

 

Nationen i dag: Ulven jager jegere ut av jakt-skoge http://www.nationen.no/rovdyr/article4732832.ece

 

Er jo kansje noe til ettertanke for ulvefantaster som jakter, men dere skjønner sikkert ikke poenge.

Link to comment
Share on other sites

Er jo gamelt nytt at galven ++ driver stort sett utenfor ulvesona. Lurer på Hvem som har gitt "lov" til dette da det er et stortingsvedtak på at det ikke skal være ulv der.

 

Nationen i dag: Ulven jager jegere ut av jakt-skoge http://www.nationen.no/rovdyr/article4732832.ece

 

Er jo kansje noe til ettertanke for ulvefantaster som jakter, men dere skjønner sikkert ikke poenge.

Lov og lov det er ledelsen i DN, som tolker vedtak(ikke helt på linje med det stortinget ville) og holder dette gående, hun skrev en lengre forklaring, kan leses på sidene deres.

 

Flott arikkel foresten.

 

Det er den som har skoen på som vet hvor den trykker, og manglen på evne til å sett seg inni andres situasjon kjenner tydligvis ingen grense, så lenge man ikke er berørt. Skammelig syns jeg, noen skal bære byrdene uten kompensasjon eller medlidenhet.

Link to comment
Share on other sites

350RM. Har lest den artikkel men jeg mener at dem "tar seg til rette" og det burde det bli satt en stopper for. Er jo delevis bekreftet yngling nr3 innenfor sona så da burde det bli jakt på dem utafor mener jag da, men det er min menig.

Synes det er merkelig at ikke njff, grunneierlag osv. kommer på banen å prøver å ytre jegere og utmarkstradisjoner som er utafor ulvesona da det blir slik.

 

Er vel som en arbeidskolega av meg sa: "Lengre en venter desto mere dritt blir det."

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du må regne med NJFF men grunneierlag og store grunneiere som selger jakt bør komme på banen . Fra myndighetenes side er dette overtramp så det holder . Klubba er banket i stortinget og vi har fått tredd nedover hodet et område som bare er vedtatt skal være rovdyrområde , selv mange av de som bor innen dette området ønsker ikke og ha de der og burde gå til opposisjon og si fra . Vi som bor utenfor området skal også godta og ha de rundt husveggen , hva i h..... har vi bestemmelser for da ! Utmarka her er privat grunn og blir som om noen skulle går rundt byfolkets hager og rasserer blomsterbedd og trær og det som hører dem til . Nei vi jegere som vil ha det som før med bra med vilt i skogen og som har hunder vi er enda mere glad i og ovenfor de som driver med dyrehold som er basert på drift og inntjening på alt dette må bare starte utafor disse sonene i første omgang og skyte i hytt og pine . Det bør komme dit hen at det blir kommunal råderett så får avstemminger skje derfra .

Link to comment
Share on other sites

En hund er for eieren også en verdi, ikke i penger men tilknyttning, utallige timer trening og samarbeid.

 

Ser man ikke det, har man rett og slett ikke evne til å sette seg inn i andres situasjon.

Det handler ikke om evne til å sette seg inn i andres situasjon eller ikke, det handler om hva som er grunnlaget for lovverket. Den verdien du nevner er ren følelsesmessig spekulasjon, og kan ikke sammenlignes med sauens inntektspotensiale. Det er to forskjellige sfærer.

Om du prøver å påstå at jeg ikke ikke evner å sette meg inn i andres situasjon så kan jeg opplyse om at jeg også er hundeier.

Link to comment
Share on other sites

Du har rent for høye tanker om deg selv, er nok dessverre veldig mange som faller inn under den beskrivelsen jeg kommer med, så ikke legg beslag på den.

 

En liten rettelse, for noen med premierte, sportrente, avls mm hunder har de vel forsikringsverdi langt over f.eks en sau. Vet ikke hvordan det er rundt i landet, men på kommunale ettersøk her får hunden 50% av en persons timelønn.

 

Det har vel ikke så mye med følelser og spekulasjoner å gjøre hvis man kan avle på hunden og selge valper. Så lovverket er i beste fall mangelfullt

Link to comment
Share on other sites

Du har rent for høye tanker om deg selv, er nok dessverre veldig mange som faller inn under den beskrivelsen jeg kommer med, så ikke legg beslag på den.

Kan du utdype?

En liten rettelse, for noen med premierte, sportrente, avls mm hunder har de vel forsikringsverdi langt over f.eks en sau. Vet ikke hvordan det er rundt i landet, men på kommunale ettersøk her får hunden 50% av en persons timelønn.

Nå skiller vel lovverket mellom "arbeidende dyr" og andre? Dette så vidt jeg kan se og har skjønt ut av ymse tråder om bikkjer i det siste på dette forumet.'

Jeg vet ikke om avl faktisk regnes som inntektsbringende arbeid? tviler på at det er noe særlig mer en litt binæring for de aller fleste som driver med det.. Men det er et interessant punkt.

 

Men du blander fortsatt følelser og lovverk (tror jeg da)

Link to comment
Share on other sites

Hei 'jmonsen' ! Jo da jeg har sett dette for lengst og det er kjempebra ! for og si det andre vegen 'det skulle bare mangle' de er jo jegernes organ. Nå er det flere som presser på politikkerne også men jeg syns det går tregt men det er jo bare slik i disse etatene . For min del er det viktig og få dette på plass når en jakter alle arter med løs hund og har gjort det i over 40 år.

Link to comment
Share on other sites

"Det handler ikke om evne til å sette seg inn i andres situasjon eller ikke, det handler om hva som er grunnlaget for lovverket."

Hva er så grunnlaget for lovverket?

Antar det er vern, fredning, etablering, økning, levedyktig stamme, nye gener. Jeg tror ikke det er snakk om ulemper, kostnader, skader, erstatninger, forsknings og forvaltningskostnader, forringet livskvalitet, bosetting, "hobbyhunder", eller lokalt selvstyre.

 

Nei jeg tror nok at Staten og SNO med enkelte organisasjoner gjør ulven en bjørnetjeneste, hvis nå det går an. Jeg tror at situasjoner og konflikter vil oppstå mellom det som skal være et "eksotisk villdyr" og de som skal være beboere i dette landet. Følgelig vil det fortere komme et krav om en kraftig reduksjon i ulvestammen.

 

At lovverket endres, slik at mennesket kan ta vare på sin beste venn er vel ikke negativt?

 

Utenkelig at ulven skal få vandre fritt i bygder, tettsteder og byer fredet for alt og alle, uten at det kan komme til kraftige konflikter mellom ulv og mennesket .

 

Den verdien du nevner er ren følelsesmessig spekulasjon, og kan ikke sammenlignes med sauens inntektspotensiale. Det er to forskjellige sfærer...

Vet nå ikke helt om en hund ikke har en rimelig høy verdi, som sikkert er like høy som en sau.. Eller?

Kan ikke forstå at en hund kun er en føleslemessig spekulasjon og ikke har en reell verdi. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype?
Vel, nå har jeg, skrevet en del i slike tråder, ikke fordi jeg er direkte berørt nå, men var i en kortere periode, og det var ikke morsomt. Når man da samtidig leser noe av debatten rundt avisartikler om slike saker, finner man en del innlegg som er adskillig mere rabiat og forkvaklet enn man skulle tro var mulig. Så du når ikke helt opp/ned på det nivået der, og takk for det.

Etter min menig er det ikke demokratisk riktig at ett eventuelt flertall overkjører folk i utkanten og samtidig lar de sitte med svarteper. Som i dette tilfelle er ulv, mangel på frihet og muligheter til å drive sitt normale arbeid, jakt og friluftsliv.

Link to comment
Share on other sites

At lovverket endres, slik at mennesket kan ta vare på sin beste venn er vel ikke negativt?

Jeg, og fler andre har uttrykt bekymring, basert på hva som skrives i forskjellige fora om ulv at om man tillater nødverge for hund mot ulv, så vil enkelte individer utnytte denne sjansen til å bedrive utrydding av ulv.

 

Kan ikke forstå at en hund kun er en føleslemessig spekulasjon og ikke har en reell verdi.

I denne sammenheng må reel verdi forstås som kroner og øre, som en ting. Pippin, den snart 14 uker gamle Drentse Partrijds Hond valpen som vasser rundt bena mine nå betyr utrolig mye for meg, for kjæresten min og for livene våre. Men han er fortsatt en "ting" på lik linje med Tv'n eller chevrolet'n.

 

En Sau er arbeidet til et menneske, en del av inntektskilden og reguleres annerledes i lovverket.

Jfr eksempler. Løper hunden min ut i veien og skader en bil, så er jeg ansvarlig og erstatningspliktig

Kjører en bil på en sau som går i veien er det sjåføren som er ansvarlig og er erstatningspliktig

 

350RM:

Takk for utdypningen, jeg er enig med deg at disse debatten meget rask blir kokko, selv om jeg tror vi faktisk står på forskjellige sider i hovedsaken.

 

 

Fortsatt for Ulv

Fortsatt for ulvejakt og bærekraftig forvaltning av stammen

Link to comment
Share on other sites

Tro det smarteste hadde vært om en del av ulvemotstanderen faktisk bare hadde holdt kjeft...

 

Det er å blir de mest rabiate av dem som gjør et jeg er veldig for ulv i Norge, men absoluttatle klarer faktisk å skrive et kort og fyndig innlegg som bidrer til diskusjonen, ikke ødelegger den.

 

Vi har hatt denne diskusjonen før. Men skjønner du fortsatt ikke at dette gjelder begge sider? At også enkelte ulveforkjempere uttaler seg så rabiat at man blir imot ulv ene og alene på grunn av disse?

 

Nå mener jeg ikke at det gjelder deg. Jeg mener imidlertid at ingen av sidene er noe bedre eller verre enn den andre. Men det er alltid ulvemotstanderne som blir stemplet som barbariske tullinger som tror på eventyr. Når ulveforkjempere uttrykker seg like ille, er de gjerne opplyste mennesker som ser helheten i ett annet perspektiv..... Kanskje satt på spissen, men det er ment for å understreke mitt poeng.

 

Og for å understreke ytterligere, refererer jeg til absoluttatle;

Debatterte litt på forumet til Dagbladet i går. Fikk som svar fra en ulveforkjemper om hans forhold til de som bor i ulveområdene og får forringet sin livskvalitet pga. av det: "Jeg gir vel totalt faen i disse menneskene."

Det er mulig du synes dette er en reflektert holdning, men jeg håper ikke det. Og for oss som er berørt, og er imot ulven, vil jeg kalle dette for ett rabiat utsagn. Og minst like egoistisk som det ulveforkjempere ofte anklager motstandere for å være.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Til dere som er for ulv, kan dere fortelle oss erlig og oppriktig hvorfor vi skal ha ulv i Norge :?:

 

Dette er et meget godt spørsmål, og friskt i den forstand at jeg opplever at jeg møter meg selv og mine argumentasjon i døre.

Er jeg for ulv fordi jeg sysn det er så mange duster som er i mot?

Er jeg for ulv fordi er fint med ulv i skogen der hvor jeg IKKE bor?

Er jeg for ulv fordi det faktisk nå er bestemt at det skal være det og at jeg da ikke tar et eget reelt standpunkt?

 

hmm

må tenke litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pang-pang: kvifor spørja om kvifor (vi som tykkjer ulven har sin naturlege plass i norsk fauna) vil ha ulv, og samtidig be om at visse argument ikkje blir brukt? Og kva vil du oppnå med ein slik diskusjon- du og dine likesinna som vikarierer for vårherre har jo rett uansett kva andre måtte meina.

 

Etter å ha sett ein del av argumentasjonen til ulvemotstandarane her inne, som eg ofte syns verkar å verka prega av machosyndrom og wein god del mangel på kunnskap om natur og økosystem, byrjar eg faktisk å synast det er moro med ulv. Den gjer dykk tydelegvis skremde og redde, og det morar meg.

 

At den tek hund ein gang i blant er trist, og eg forstår frustrasjonen til dei som mister eit dyr dei er glade i. Men det legitimerer ikkje eit kravo m å ikkje ha ulv i norsk fauna.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Er jeg for ulv fordi jeg sysn det er så mange duster som er i mot ?

Er jeg for ulv fordi er fint med ulv i skogen der hvor jeg IKKE bor ?

Jeg la til de spørsmålstegnene som var i "Hassel" sitt innlegg - skal en sitere, så siter korrekt! Jegermeistern.

 

Her er det bare egoismen som råder med slike utsangn.

 

Alt er greit så lenge du ikke blir rammet av det å med slike holdninger er det ikke rart det blir bråk.

Driv nå på 4 jakt terrenget å må finne meg nytt til neste sesong for det er ulv der å, utenfor ulvesona.

 

Det du skriver om verdier biter du deg selv med fordi inngen av di som DREV med sau som jeg kjenner har fått noe kompensasjon eller hjelp fra staten til å komme videre etter store deler av dyra dems ble tat av rovdyr og dem får tredd ei sone med ulv over seg det er er jo drepen på alt dyre hold.

 

Har du ikke bedre grunner til å ha ulv så ser jeg lite "matnyttig" i det du skriver.

 

Men da kan du svar på hvorfor har det blitt slik?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...