Jump to content

Ulv tok hund igjen..


JoachimN

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke mot elgjakt, om det ikke var for at vi "tok" maten fra ulven, hvem vet :?:

 

 

Jeg unner deg ikke å ha en gjeng peta/noa medlemmer i jaktterenget.

Men jeg er redd for at det er nettopp det som vil skje dersom den ulovlige jakten på rovdyr ikke stoppes.

Den ulovlige jakten kan kun stoppes i jegermiljøene, noe og tenke på.

 

Personlig synes jeg ikke grunneigare skal få elgstammen rasert av ulv, da er det for mye ulv og noe ulv må taes ut på lovlig lisensjakt.

Når det er sagt har det vært en kammpanje blandt Norges Automobilforbund i år for nettopp få ned elgbestanden som har vært alltfor stor mangen plasser grunnet mangel på rovdyr. Dette er som kjent farlig for bilister.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt har det vært en kammpanje blandt Norges Automobilforbund i år for nettopp få ned elgbestanden som har vært alltfor stor mangen plasser grunnet mangel på rovdyr. Dette er som kjent farlig for bilister.

Fint, men da må vi begynne å flytte rovdyrene også til andre deler av landet som har "problemer" med stor vilttetthet Ref. bla hjortefylkene som den siste tiden har vært ute i media.

Ellers så har NAF hatt mange kampanjer opp gjennom årene som ikke har gitt videre uttelling.

Og så må man vel konsentrere seg om å sikre hjemmene bedre, som kjent skjer de fleste ulykker i hjemmet. Eller se på bedriftsidretten, hvor også denne er en meget stor bidragsyter til ulykker/skader som koster samfunnet meget store summer i året +++

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan komenteres, veier og jernbane, gjelder hele landet det. Håper nå ikke det blir tilfelle med ulven.

 

Feil: http://www.ssb.no/emner/10/04/10/hjorta ... 29-01.html

 

 

Mulig du "Østerdøl" driver i 2002-2003 fremdeles, men de fleste av oss andre er nå i 2009 !

 

Til de som er mere interessert i dagens statistikk :

 

http://www.ssb.no/hjortavg/tab-2009-09-25-03.html

 

Har du " Østerdøl " noen statistikk for siste mnd med trafikkdrept vilt på Røros/Solørbanen +vei kontra det hjortevilt som er funnet igjen drept av rovvilt ?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er blitt heilt på jordet. Eg kan godt forstå at sume er irriterte og uroa over ulvens herjingar i elgstamma. Spesielt når det reduserer stamma og kvotane blir mindre. Men når det kjem inn bilete at "det er vel slik vi vil ha det", der daud ulvblir framvist, og andre kan ha undertekst med "en død ulv er en god ulv", så syns eg moderatorar bør gripqa inn ovanfor slikt idioti og totalt respektlause innlegg. Både i høve jaktetikk, lovverk, sunn fornuft og allkunne.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er blitt heilt på jordet. Eg kan godt forstå at sume er irriterte og uroa over ulvens herjingar i elgstamma. Spesielt når det reduserer stamma og kvotane blir mindre. Men når det kjem inn bilete at "det er vel slik vi vil ha det", der daud ulvblir framvist, og andre kan ha undertekst med "en død ulv er en god ulv", så syns eg moderatorar bør gripqa inn ovanfor slikt idioti og totalt respektlause innlegg. Både i høve jaktetikk, lovverk, sunn fornuft og allkunne.

 

Mvh Lindu

 

 

Skjønner du tenker på noe jeg har i min profil ! "en død ulv er en god ulv"

 

Hvis jeg bytter til "ulven er det søteste dyret som lever " blir debatten mere lesbar og seriøs for deg da ?

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6873346-
Mer ulv enn noen gang før

Under jakta har han i høst sett like mye ulv som elg.- Det er ingen rådyr og svært lite elg igjen i området hvor vi holder til, sier Anker-Rasch.

 

Bare én elg er skutt i området syd-vest i Aremark under høstens jakt.

 

 

De jakter vel fortsatt ut fra Sund gård tenker jeg, nå er ikke Ankerfjella noe lite område, og elgstammen der var eksemplarisk på den tiden da jeg forlot området for 15-16 år siden.

Som en onkel rapporterte fra området, de hadde bare 5 ungdyr og kalv på kvoten i sitt jakområde, og de hadde problemer med å fylle kvoten.

PÅ midten av -90 tallet hadde de ingen problemer med å fylle kvota på 12 dyr, mens i glansdagene på midten av -80 tallet holdt de på en uke lenger for å fylle kvota på 21 dyr...

Link to comment
Share on other sites

Wabakken har gjort en oppsiktsvekkende teori om hvorfor ulv spiser hund. "Ulver kan betrakte hunder som mat", sier rovdyrforsker. Utrolig hva forskerne finner ut... :?
nok et eksempel på intressant sitat-teknikk.

Du(eller overskriften i avisen, er jo ikke sikkert du leste hele artikkelen) tok ut ca halvparten av det han var sitert på. å ikke det som ble nevnt som første grunn....

 

sto nemlig dette:

men når vi spør han hvorfor ulver dreper hunder svarer han slik:

 

– For det første er det fordi ulver betrakter hunder i sitt revir som en inntrenger som den ønsker å kvitte seg med.

– For det andre kan den rett og slett være et bytte, fordi ulven er sulten og vil ha mat

Link to comment
Share on other sites

At ulven tek hundar er sjølvsagt leit og trist. Men som vanleg går debatten alt for langt, dette forumet må tydelegvis trekkja til seg alskens rovdyrmotstandarar som flogepapir. Eg trur vegen å gå er å halda hundane i band i ulveområde, og la visynet råda med omsyn til mangfald i naturen. Norge har få ulvar, men dess større motsand mot desse dyra samanlikna med andre land med mykje meir ulv. I alle fall kan det verka slik når ein ser sume innlegg her (og undertekstar til nicka, eg undrast kvifor moderatorane er så tolsame ovanfor dette?)

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke like greit å si at den tar alt av dyr den klarer å få tak i og noen steder, men selvsagt ikke her, folk.

 

Håper da inderlig at den gjør det, den har da næringsvett... Hunden oppsøker ulven, sauen flykter ikke... skulle bare mangle at den ikke tok de. Ellers så viser alle undersøkelser her i landet at 99% av føden er elg..

Link to comment
Share on other sites

Hunder oppsøker ulven og sauen flykter ikke?????

 

Skaff deg kunnskap, gutt! Bli med og let etter sauer som er tatt av ulv, jeg skal love deg at du må gå langt. De flykter for livet!!

Hunder blir som regel tatt mens de er i full los, og jeg tror ikke det er ulven som er losdyret.

Link to comment
Share on other sites

At ulven tek hundar er sjølvsagt leit og trist. Men som vanleg går debatten alt for langt, dette forumet må tydelegvis trekkja til seg alskens rovdyrmotstandarar som flogepapir. Eg trur vegen å gå er å halda hundane i band i ulveområde, og la visynet råda med omsyn til mangfald i naturen. Norge har få ulvar, men dess større motsand mot desse dyra samanlikna med andre land med mykje meir ulv. I alle fall kan det verka slik når ein ser sume innlegg her (og undertekstar til nicka, eg undrast kvifor moderatorane er så tolsame ovanfor dette?)

 

Toleranse blandt mennesker og mangfold i naturen er flotte verdier, jeg respekterer deg for det Linduvarri. Jeg tenker også at det er litt betenkelig å ville kneble "alskens rovdyrmotstandarar". Disse er skikkelige folk de óg, med noe andre erfaringer enn det du har. Det er jo fristende å se for seg tatoverte galninger med hagla på hattehylla som vil skyte "den jævla ulven" før de går hjem og sikkert denger kona. - Jeg kan forsikre deg at jeg kjenner jegere i denne regionen som har mye å lære andre om både etisk jakt og naturforvaltning som er erklærte ulvemotstandere. Når jeg lytter til hva de har å si, går det mye igjen at de på en eller annen måte har blitt fratatt noe ved ulvens tilstedeværelse: tryggheten for hunden, elg (kraftig nedgang i bestand) for eksempel. - Og når de i tillegg ser at de blir karikert som dumme rednecks, er det lett å gå i skyttergraven, for de vet de ikke er dumme. - Det finnes irrasjonalitet på begge sider av linjen i ulvedebatten, selvsagt, men å kneble noen av den grunn, viser vel all historie ikke er hensiktsmessig. Marginaliserte mennesker som ikke føler seg hørt og forstått i sin hverdag (for det er hverdag det er) blir ikke deltakende i løsningen av problemene som skal overkommes.

 

Jeg mener ikke å trøkke deg på foten med disse orda, men mane litt til ettertanke.

 

Voltaire (1694–1778): «Jeg er helt uenig med deg, men vil kjempe inntil døden for din rett til å si det du sier.»[1]

 

Alt godt - Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ellers så viser alle undersøkelser her i landet at 99% av føden er elg..

Ser andre kommenterte de andre merkelighetene.

Her hadde vi ,da ulven plutselig dukket opp, en liten, men stabil stamme av hjort. Nå er det skjelden en ser et dyr.

Rådyr hadde vi mye av, de forsvant og de som er igjen blir nå holdt nede av gaupa. Det er kansje vanskelig å lese av statistikk, da enkelte er redde for å miste kvote og overrapporterer felling. At ulven jaktet rådyr har jeg da sett, mens den var her.

Ulven her var nok ikke ferdig utlærte elgjegere, for elgstammen klarte seg stort sett greit.

Men det er å lure folk å si at den spiser 99% elg, det er jo kun tilfelle mens det er rikelig med elg i reviret. De jegere som syns det er greit noen mister elgjakt, så får de terrenget til småvilt i stedet, blir nok skuffet når ulven tar det også når bestanden av elg stuper.

Link to comment
Share on other sites

Tek poenget ditt Langlo, og unnskylder meg dersom eg med dette lagar raudnakkar av alle som er i mot eller tvilsame til ulv. Eg kan godt forstå det. Men eg tykkjer det er vel mange med nick/meiningar som går einsidig på at "en død ulv er en god ulv", og slikt tykkjer eg er heilt sakeslaust og burde vera moderert vekk for å halda debattane på eit sakleg spor.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Ja, og eg er heilt usamd med deg. Kvifor vil du "ha vekk" ulven frå heile Norge? Er du redd for å gå ut? Synes slike utsegner er svært lite saklege, og igjen- forumet her er diverre "spekka" med den slags kommentarer når det gjelv ulv og rovdyr generelt. Noko som gjer at eg i alle høve ikkje vil assosierast med forumet under fullt namn.

Kanskje det er på tide å oppretta eit eige forum "Mot alle former for rovdyr i Norge"?

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg ikke redd ulv, men kjenner mange som ikke liker å ha den luskende rundt lekeplassene til barna sine, eldre mennsker som ikke ikke går i skogen mer, folk som før trygt kunne la unga gå til skolen, men nå må bruke bil for ikke å tjanse med det verifulleste de har osv.

Store deler av mitt daglige liv går med til stell og trening av hund, lading skyting osv for å kunne dreive noen ukers hektisk elgjakt med løshund. Er ikke direkte plaget per i dag, men føler såpas medfølelse med de som er det, og for meg er utmarka i Norge vill nok uten ulveplagen. Vi hadde fint klart oss 100år til uten.

 

Det som forundrer meg mest er hvor mange som er for, her på et forum for jakt og med mange jeger, ulven gjør jo menneskelige jeger overflødig.

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig, det må være lov å ville ha ulv vekk fra sitt nærmiljø evt hele Norge. Spesielt nå som alle vet at det er russisk ulv, som ikke er noen mangelvare.

Der har du jo misforstått. Det er jo nettopp fordi det er russisk ulv med friske gener at det er viktig å beskytte dem.

Link to comment
Share on other sites

Hunder oppsøker ulven og sauen flykter ikke?????

 

Skaff deg kunnskap, gutt! Bli med og let etter sauer som er tatt av ulv, jeg skal love deg at du må gå langt. De flykter for livet!!

Hunder blir som regel tatt mens de er i full los, og jeg tror ikke det er ulven som er losdyret.

 

Kunnskap har jeg :wink: , ingen fare.. Er ikke alle hunder som loser vet du... Og sauen kan jo ikke rømme... Den er ikke skapt for å løpe... tror de fleste her inne skjønner hva jeg mener...

 

Les de siste rapportene fra Skandulv, datert 24 nov. Jeg prøvde forgjeves å legge ut linkene men de fungerte bare noen sekunder..??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei. Alle har visst at vi hadde for få til at genene skulle klare seg.

 

Alle har vist ! Hvor bor du i landet ? Hvor mange dyr har du i ditt distrikt ?

Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener? Spiller det noen rolle hvor jeg bor, eller hvor mange dyr (ulv?) som holder til her? Vi snakker jo om en Norsk/Svensk stamme.

Link to comment
Share on other sites

Jo det spiller faktisk stor rolle hvor du bor og hvor mye du er berørt av disse dyra for da vet du faktisk for lite til og uttale deg . For og si det andre vegen så er du ikke berørt er jeg ikke intr. og skrive med deg om dette og du kan da stikke fingeren i jorda og spørre deg selv ! er dette en truet art ! Svaret mitt meget enkelt NEI hvis du følger med i vårt land og våre naboland.

Link to comment
Share on other sites

Det er selfølgelig trist og miste en hund som vi er blitt glad i. Jeg har selv hatt 3 hunder (settere) så jeg vet faktisk hva det er å miste en hund.

Det som vi immidlertid ikke må glemme når vi ferdes i naturen på jakt er at her er det naturens lover som gjelder. Selv om innbyggerene i datidens bondesamfunn nesten utryddet rovdyra i 100 år i Norge, så er dette bare som et sekund å regne i naturens urverk. Husk også på at vi jegere i samarbeid med våres firbeinte venner også tar liv med den største selfølgelighet når vi jakter. Her er det ingen medlidenhet og store medieoppslag :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skriver du bønder??? Det var en samfundsplikt å være med å fjerne et uvesen som truet langt mere, både folk, matforsyning og levebrød. Husk at i tidligere tider kom ikke maten med fly og båt fra utlandet, men man var livsavhengig av at den lokale produksjonen fungert.

Link to comment
Share on other sites

Jo det spiller faktisk stor rolle hvor du bor og hvor mye du er berørt av disse dyra for da vet du faktisk for lite til og uttale deg . For og si det andre vegen så er du ikke berørt er jeg ikke intr. og skrive med deg om dette og du kan da stikke fingeren i jorda og spørre deg selv ! er dette en truet art ! Svaret mitt meget enkelt NEI hvis du følger med i vårt land og våre naboland.

Dette har du visst problem med å forstå skjønner jeg. Jeg har aldri besøkt Japan, men kan like mye om hvilket som helst dyr der som jeg kan om kattene i nabolaget. At en pattedyrstamme som kommer fra mindre enn 10 stamdyr vil få problem med innavel er elementær zoologi. Om jeg er personlig berørt eller ikke spiller absolutt ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha ! 10 stamdyr ja ! Jo da du har bevist dine ferdigheter nå så dette holder for meg . Tar jeg ikke helt feil tipper jeg at jeg ser spora etter alle dine 'stamdyr' til helga når jeg skal inn i et område på jakt. Dette gidder jeg ikke og bruke mere tid på med deg som en gang ikke svarer på mine spørsmål . ' OO du store høvding du har sikkert rett ' :lol:

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2009/11/27/nyheter/jakt/innenriks/dyrenes_nyheter/hund/9237152/

 

Utrolig hvor mange usaklige argumenter som kommer fram fra ikke-jegere der ute. Vi må bli flinkere til å delta i diskusjoner i nettaviser for å belyse konflikten mellom jakt med hund og ulv fra vår side. Slik kan vi kanskje snu folkeopinionen slik at de får sympati for hund og jeger i stedet for ulv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...