Jump to content

Original Mauser gis bort, VI HAR EN VINNER!


Skaubjønn

Hvem skal få NOJSsemauseren?  

157 members have voted

  1. 1. Hvem skal få NOJSsemauseren?

    • Thomas
      22
    • Olestav
      16
    • Fredrik
      9
    • Kruttungen
      21
    • Vestlandsjeger
      19
    • Kenneth A
      11
    • Qirrel
      42
    • Syvertsen
      17


Recommended Posts

NOJS medlemmet QIRREL vinner Mauseren etter avstemming her blant kammerater. Forutsetningen er at du får kjøpetillatelse selvsagt, og får du ikke det går den til nestemann på lista. Qirrel fikk 42 av de 157 avgitte stemmene. Qirrel, ta kontakt med meg på PM. Og, jeg regner med at du legger mye beskrivelser her på kammeret, med bilder av testskting, jakt osv. Gratulerer Qirrel!

 

Jeg har stående en original M98 (HV Mauser) i 30-06. Man kan se av nr at denne er produsert av Steyr. Rifla går godt, og er i original stand. Jeg vil helst gi den bort til et medlem av NOJS. NOJS eier og driver kammeret.no. Om du ikke er medlem kan du melde deg inn her for 200.- http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=17961&st=0&sk=t&sd=a&hilit=innmelding+NOJS

 

Sånn ser herligheten ut

DSC00334.JPG

 

Jeg vurderer her kandidatene etter et pro et contra oppsett, uten å vekte argumentene. Hvem synes du skal få NOJSemavvsær'n? Stem på din kandidat! AVSTEMNINGEN LØPER UT TORSDAG 3 SEPTEMBER

 

1. Thomas.

+ Gjør en utmerket jobb for NOJS og kammeret som admin. Er NOJS medlem. Har ingen egne jaktvåpen.

- Ikke ung og lovende… Har jaktet og skutt i mange år, og har andre våpen. Dog ingen jaktvåpen.

 

2. Olestav.

+ Elsker Mausermekanismen, har fordypet seg i emnet, og er i et jegermiljø der det brukes Mauser i original stand. Kommer sannsynligvis til å jakte med Mauseren slik den er.

-Ikke NOJS medlem. Har en moderne Tikka i samme kaliber fra før, vil bruke Mauseren i original stand til skogjakt på elg og rådyr.

 

3. Fredrik.

+ Har ingen andre storviltrifler. Men, jakter rådyr, og kommer til å kjøpe moderne rifle i 223. Vil felle rådyr med Mauseren i år (mitt første vilt med denne rifla var et rådyr, i tidenes morgen en gang). Medlem av NOJS.

- Er ikke kjempetilhenger av original Mauser, men vil jakte med den.

 

4. Kruttungen.

+ Skyter mye, skyter fletta av Skaubjønn i alle fall. Medlem av NOJS. Absolutt young and loving.

- Skyter fletta av Skaubjønn… :wink: . Gutten skyter med kikkertstikte, mye… Vil han bruke den gamle krigeren originalt? Far har mange forskjellige rifler, blir Mauseren støvsamler hos familien Jegerogal? Og, han har ikke skrevet egen søknad, far har gjort det for ham. Vil han egentlig ha en Mauser?

 

5. Vestlandjeger.

+ NOJS medlem. Skriver om Mauseren med nostalgi og tander følsomhet. Mauseren ville fått et kjærlig hjem hos ham. Gjør en god jobb som moderator, til glede for oss bruker av kammeret.no.

- Han har andre våpen, og mener selv at en young and loving jeger bør få Mauseren.

 

6. Kenneth A.

+ Har ingen andre rifler. Skal på villsvin og rådyrjakt om en mnd, og kommer til å bruke Mauseren slik den er. Ny jeger, på vei inn i jegernes salige rekker.

- Ikke NOJS medlem. Villsvinjakt er oftest åtejakt om natten. Vanskelig uten kikkertsikte... Kan Mauseren brukes? Kommer den til å brukes?

 

7. Mitzu .

+ NOJS medlem. Eventyrer, polarfarer, erfaring med solide våpen med åpne sikter. Har ingen andre rifler.

- Kommer neppe til å jakte med Mauseren, men vil skyte med den. TREKKER SITT KANDIDATUR

 

8. Qirrel.

+ NOJS medlem. Ung jeger uten egne våpen enda. Interessert i Mauseren, har skrevet særoppgave om emnet.

 

 

9. Syvertsen.

+ NOJS medlem. Studerer til naturforvalter, har jegerprøven og vil jakte, men mangler våpen. Vil jakte med Mauseren.

 

 

 

 

Jeg vil ha med kammerater til å vurdere hvem som skal få den gamle damen. Men, dersom noen kupper dette, og jukser med IP adresser, rekrutterer mange kompiser til kammeret.no for å stemme for seg, eller lignende forbeholder jeg meg retten til å overprøve avstemningen.

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe, de blir nok en stund til Blaseren eller Drillingen blir gitt bort ja... Veldig lang stund til faktisk... :wink:

 

Jeg synes det er for galt at dene gamle krigeren står og samler støv. Den har sikkert vært aktiv i 2. verdenskrig og går bra. Men jeg har ikke skutt med den på, ja la oss telle, i alle fall 20 år. Sikkert lenger.

Jeg håper at for eksempel en ung jeger uten egne våpen har lyst til å lære seg å skyte med åpne sikter, og starter sin jaktkarriære med denne Mauseren. Og legger inn beskrivelse av jakten (med bilder) i en tråd her i kammeret.no. Hadde ikke det vært gøy da? Kammermauseren? Nojsemauseren? :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg skal benytte sjansen og spørre om litt historie som jeg ikke helt

har sammenhengen på.

 

Er det ikke slik at 'alle' slike mausere engang ble fødd som 7.92 x 57 (nå 8x57 JS) ?

Deretter så ble alle desse fra enkelte lager etter krigen 'ombygd' til 30-06.

 

Jeg har alltid betraktet min 8x57 som det mest originale som finnes. Tatt rett ut

av nevene på en tysker så å si.

 

Det er bare et spørsmål av ren historisk nyskjerrighet. Synes desse børsene er

det grommeste man kan ha.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg får vel komme med min grunn til hvorfor jeg ønsker denne. Både til glede til andre lesere og kanskje fordi du da ønsker å føre denne videre til meg. Har enda ikke meldt meg inn i NOJS, men dette kommer så snart lånekassen får ut fingeren og betaler studielånet til meg.

Så for det første, det er ikke synd på meg! Har en tikka t3 i samme kaliber og er godt fornøyd med denne. Men når sant skal sies, så er jo en mauser tikka's store motsetning slik som jeg kan se det, og det er derfor jeg ønsker meg en mauser.

 

Av andre grunner så ønsker jeg muligheten for å kunne skyte med åpne sikter. Gjorde dette i militæret og satte stor glede på det. Desverre går det ikke an å skyte med åpne sikter med denne, som vi vet :)

Ellers er jeg rykende fersk riflejeger. Kjøpte rifla sist desember og skøyt opp til prøva for første gang i år. Klarte denne på første forsøk, til tross for puls på 220, minst! (Skal ta med pulsklokken på banen ved neste oppskyting :mrgreen: )

I tredjeklasse på videregående hadde vi et tverfaglig prosjekt (som vil si at fagene slår seg sammen og det blir et prosjekt men med 3 karakterer) innen samfunsfag, norsk og historie. Jeg valgte å fordype meg i mauseren og krag jørgensen med litt sammenligninger osv. Fikk 6, så var godt fornøyd med det. Men poenget er da at dersom du ønsker å avlevere Mauseren videre til meg, så kan jeg historien bak. Jeg vet hva den står for og hvilket fantastisk våpen dette er. Går nesten ikke an å få lovprist den nok!

 

På elglaget jeg har vært driver for, er det og en slags tradisjon for mauser-rifler, da 3 av 5 skyttere skyter med originale mauserrifler med åpne sikter.

 

Av planer jeg har for forbedringer, oppdateringer på rifla, er svaret enkelt: Absolut ingenting! :D

Ønsker selv å bevare den orginal og bruke den som den skal, ikke la den stå å støve bort i skapet. For det fortjener den ikke.

 

Mvh en fersk riflejeger som ønsker å bruke mauseren, slik den er i orginal stand, som et bruksvåpen! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan verken rutte med 6'er i mauserfordypning eller medlemskap i NOJS, men om ikke jeg er en verdig trengende, så er jeg iallefall en veldig trengende.

Det har seg slik at den eneste riflen stående i mitt våpenskap lider av salongsyndromet og kan verken brukes til hare eller større :cry:

 

Nå har det seg slik at min innfallsvinkel til jakt var gjennom fjelltur med fatter'n og hans 16 kaliber på slep - og den veien har det fortsatt. 2 hagler med påfølgende rypeturer og duejakt står i skapet mens riflen glimrer med sitt fravær. Jeg har for første gang i år blitt tilbudt å være med på rådyrjakt i oktober, noe jeg selvfølgelig har lyst til å ta del i, men jeg mangler riktig verktøy.

 

Planen var å finne noe rimelig og jeg har allerede en ervervelsestillatelse i .223 klar. Nå er det desverre slik at studentkontoen er på størrelse med, ja nettopp - en studentkonto og det viser seg at finner en ikke en rifle som kan presses innenfor jaktbudsjettet, ja da blir det heller ingen rifle.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har noen spesiell forkjærlighet for mausere (vis nåde) som så mange andre har. Jeg kommer ikke til å sitte oppe om kvelden og stryke over den mens jeg hvisker nasjonalsangen, men det jeg kan love - er at det blir et bruksjern. Havner den i mine hender kan jeg love deg at den vil bli med ut i skog og på bane. De gamle mauserene er jo kjent for god presisjon og det er noe jeg har en forkjærlighet for!

 

Om det skulle vise seg at jeg ble dagens heldige kan jeg love deg et ærlige forsøk på felt rådyr før året er omme :D

Link to comment
Share on other sites

Kult, her kommer det godt begrunna søknader! Jeg lar denne tråden løpe noen dager til, så skal jeg egenhendig bestemme meg. Fint så se at det er flere som faktisk vil bruke Mauseren. Jeg skjøt mine første rådyr med dene børsa, og den funker.

En liten ting til, den som skal ha børsa må ha, eller kunne få, bæretillaelse. Og som sagt, NOJS medlemmer prioriteres ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja dette hadde jo vært en god start på Hjortejakta for Kruttungen.....

Han skal i år for første gang offisielt bli med på "opplæringsjakt".

Jeg håper at for eksempel en ung jeger uten egne våpen har lyst til å lære seg å skyte med åpne sikter, og starter sin jaktkarriære med denne Mauseren.

 

Selv om han ikke er Nojs-medlem så har undertegnede iallefall sendt innmelding pr. mail og purret på Giro opptil flere ganger. Så jeg regner meg da som medlem.....

Og premien han er lovet har han ikke fått enda, så dette hadde jo vært et alternativ....

Link to comment
Share on other sites

bæretillaelse.

 

Men i alle, du av alle mennesker burde da vite at vi ikke får bæretillatelser i Norge, vi får ervervstillatelser :mrgreen:

 

Forøvrig, glimrende tiltak. Håper alle som får "garderoben" fylt opp og må kvitte seg med noe de ikke trenger tenker på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Og legger inn beskrivelse av jakten (med bilder) i en tråd her i kammeret.no. Hadde ikke det vært gøy da? Kammermauseren? Nojsemauseren?

På et av bueforumene jeg kikker på så har de en bue de driver og sender rundt. "The Little Delta Bow", en av de store guruene, Glenn StCharles visstnok lagde den og jaktet med den i 50åra. Hver gang noen skyter et vilt med den på en jakktur, så må han sende den videre til en annen som så må skyte noe med den og sende den videre og legge ut jakthistorien på forumet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Til en ung jeger" - som fortsatt har godt syn! Nostalgiske minner kommer fram fra glemselen!

 

Jeg begynte min storviltkarriere med en slik - litt ureglementert "utlånt" fra en Kyst-HV-stasjon (far min var fyrmester, fyret hadde radar for overvåkning av div. trafikk). Noen år senere ble det kjøp av en tilsvarende (men mye mer brukt) fra IR 13, den er i dag 9,3-børsa mi. Fyr-mauseren fikk far min overta, bror min har den i dag. Senere fikk jeg kjøpt en mauser til, fra daværende HV-13 denne gangen, den er hos Fossdal for ombygging til hans nysselige .425-kreasjon.

 

Så jeg er nok ikke "trengende" til enda en ombygginggs-mauser, tvert i mot, vil vel onkel si. Men for en ungdom, som vil jakte med en slik i original stand, er dette midt i blinken!

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk bra og arti tiltak.

 

Eg kunne tenkt meg ei original Mauser. Av fleire grunnar:

- Først og fremst for nostalgien sin del. Eg er oppvaksen med ombygd HV-mauser som sjølve jaktrifla med stor J. Fadern har 2 stk, og han og har ytra ønske om ei original Mauser for morro skuld.

- Hatt ei jaktrifle med opne sikter til kortholdspostar og skikkleleg vestlandsk regnversjakt. Då er opne sikter suverent!

- Trene litt med og beherske opne sikter. Liker best jaktdipoter, men måtte nesten beholdt denne original med skorsikte.

- Ha mogelegheiten til å kose seg med den følte rekylen ein får av ei ikkje altfor tung rifle i 30-06 (eller 8x57IS) med kolbekappe av stål...

 

Aller helst ville eg hatt ei heilt original i 8x57IS, men HV-Mauser i 30-06 hadde gått greit og.

 

Men for å vere heilt ærleg, Bent. Gje den til nokon meir verdige og trengande enn meg. Helst ein ung og/eller fersk jeger, som skal ha dette våpenet som primær-jaktrifle. Som kan gje våpenet den bruken det fortjener.

Link to comment
Share on other sites

Ein litt festlig apropos:

Fleire enn meg som har lagt merke til den originale HV-mauserane som av og til ligger til salgs på Finn.no?

Alltid bilde av og tydeleg presisert at tyskerørna er stempla på. Det skal vel gje mauser'n eit eksklusivt og historisk preg...

Gjerne ein kommentar om at den er i kaliber 306mm, 7.6 eller eit anna meir eller mindre fantasifull kaliberbetegnelse.

Og prisen er som regel 2-3000,- :D

 

...Og so selger vel Landrø'en dei fortsatt for 950,- :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott å se at Kammer-ånden lever i beste velgående! :)

 

HV-mausere i .30-06 vokser fremdeles på trær (tror forresten jeg skal plante et slikt Mauser-tre i hagen, mellom kirsebærtreet og 9mm-busken), og ikke engang en gammel Mauser-nostalgiker som jeg vil hevde at det er helligbrøde å bygge den om til ei skikkelig jaktrifle. Derfor syns jeg du skal gi den til noen som vet å sette pris på den og som vil bruke den og ta godt vare på den. Gjerne en ung entusiast som pr. i dag kanskje ikke har økonomi til å gjennomføre kostbare og i alle henseende ufornuftige customprosjekter, men som har drømmer og ambisjoner og som er fast i troen på at det kommer en dag i morgen. Et individ med hjerte, et menneske som får en tåre i øyekroken av bildene fra Hyperlink, Raudnakke og Purdey; en from og uskyldsren ung mann eller kvinne som ennå ikke har tatt skitne ord som "taktisk", "lyddemper" eller "glassfiber" i sin munn, men som i steden kan glede seg over godt håndtverk og som føler begjæret bruse varmt i blodet ved synet av klassiske britiske linjer i lekent samspill med tysk ingeniørkunst av det nøkterne slaget, fra en tid da ingeniører fortsatt var ingeniører og ikke økonomer; en tid da lille Horst ikke engang var påtenkt hjemme hos Herr und Frau Blaser.

 

Jeg vet ikke om en sådan sjel finnes blant den oppvoksende garde av jegere, skyttere og våpenentusiaster, men dersom du finner ham eller henne, skal jeg med glede bidra til å lede vedkommende inn på Den Rette Vei.

Link to comment
Share on other sites

en from og uskyldsren ung mann eller kvinne som ennå ikke har tatt skitne ord som "taktisk", "lyddemper" eller "glassfiber" i sin munn

Å der røyk min sjangse :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vurdering av kandidater til NOJSmavvsær’n.

Jeg vurderer her kandidatene etter et pro et contra oppsett, uten å vekte argumentene.

 

1. Thomas.

+ Gjør en utmerket jobb for NOJS og kammeret som admin. Er NOJS medlem. Har ingen egne jaktvåpen.

- Ikke ung og lovende… Har jaktet og skutt i mange år, og har andre våpen.

 

2. Olestav.

+ Elsker Mausermekanismen, har fordypet seg i emnet, og er i et jegermiljø der det brukes Mauser i original stand. Kommer sannsynligvis til å jakte med Mauseren slik den er.

-Ikke NOJS medlem. Har en moderne Tikka i samme kaliber fra før, vil bruke Mauseren i original stand til skogjakt på elg og rådyr.

 

3. Fredrik.

+ Har ingen andre storviltrifler. Men, jakter rådyr, og kommer til å kjøpe moderne rifle i 223. Vil felle rådyr med Mauseren i år (mitt første vilt med denne rifla var et rådyr, i tidenes morgen en gang). Medlem av NOJS.

- Er ikke kjempetilhenger av original Mauser, men vil jakte med den.

 

4. Kruttungen.

+ Skyter mye, skyter fletta av Skaubjønn i alle fall. Medlem av NOJS. Absolutt young and loving.

- Skyter fletta av Skaubjønn… :wink: . Gutten skyter med kikkertstikte, mye… Vil han bruke den gamle krigeren originalt? Far har mange forskjellige rifler, blir Mauseren støvsamler hos familien Jegerogal? Og, han har ikke skrevet egen søknad, far har gjort det for ham. Vil han egentlig ha en Mauser?

 

5. Vestlandjeger.

+ NOJS medlem. Skriver om Mauseren med nostalgi og tander følsomhet. Mauseren ville fått et kjærlig hjem hos ham. Gjør en god jobb som moderator, til glede for oss bruker av kammeret.no.

- Han har andre våpen, og mener selv at en young and loving jeger bør få Mauseren.

 

6. Kenneth A.

+ Har ingen andre rifler. Skal på villsvin og rådyrjakt om en mnd, og kommer til å bruke Mauseren slik den er. Ny jeger, på vei inn i jegernes salige rekker.

- Ikke NOJS medlem. Villsvinjakt er oftest åtejakt om natten. Vanskelig uten kikkertsikte... Kan Mauseren brukes? Kommer den til å brukes?

 

7. Mitzu .

+ NOJS medlemEventyrere, polarfarer, erfaring med solide våpen med åpne sikter. Har ingen andre rifler.

- Kommer neppe til å jakte med Mauseren, men vil skyte med den.

 

 

Det er torsdag i dag, jeg lar tråden løpe til søndag. På søndag lager jeg en endelig oppsummering av pro et contra for de ulike kandidatene. Dersom noen av dere som her er oppsummert mener at det er andre momenter som bør vektlegges så skriv om det i tråden her, og jeg skal vurdere om det skal tas til følge :D . Om du for eksempel har meldt deg inn i NOJS legges det øyeblikkelig til på + siden.

Jeg har for øvrig ombestemt meg, og vil ha med kammerater til å vurdere hvem som skal få den gamle damen. Så jeg legger til avstemingsspørsmål til søndag. Morro dette!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Tja som Mauser intressert og eigar av 2 Mausere, så vil eg vel helle mot Olestav og Kruttungen.. Olestav fordi han har Mauser intressa og vil jakte med den orginal, i andre enden, så vart eg så imponert over Kruttungen sine prestasjoner på Kammersmellen, og det er ein fin ung mann med sunne interesser ( som sin far ).

Elle melle, nei pokker eg velger nok Kruttungen, eg trur nok han vil ha ein Mauser, på tross av at det finst meir moderne og flotte rifler der ute. Men han fortjener å ha Mauser som si første eigde rifle..

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo et flott iniativ. Kansje flere av oss burde ta lærdom med dette eksempelet? Kansje dette er måten å trekke flere unge jegere raskere inn i miljøet? Tenk fersk jeger, en 18åring får donert f.eks en mauser til sin "første" jakt. Det er jo et bra nybegynner våpen. Kansje NOJS kunne hatt et "utlånsprogram" for nybegynner våpen, med lengde på 2 år, eller noe i den duren?

 

 

BrunomauserfortheyoungpeopleEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Ehh, Bruno.... NOJS er ikke et skyttelag. NOJS har ingen våpen, og siden vi ikke har klubbhus eller noe annet hus bortsett fra det virtuelle har vi ingen våpen å låne bort heller... Men, NOJS sørger for at møtestedet kammeret.no er oppe og går, og NOJS skal tale jegernes sak. Så meld dere inn folkens!

Link to comment
Share on other sites

(...) Liker ikke original Mauser…
Tja det vil jeg ikke si! Jeg er neppe en av de mest innbitte mauserforguderene, men sansen for et presist, tyskdesigned bruksvåpen - det har jeg :!:

 

Må forresten meddele at jeg har sendt mail med ønske om innmelding i NOJS.

200 kroner til vedlikehold av det eneste gode jakt-og-skytesport forumet i Norge er ikke bortkastede penger, kanskje vokser vi store nok til å få litt politisk påvirkning om noen års tid :D

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mer egnede våpen enn .22 på 200 meter, det er allikevel noe som gjør det mer utfordrende og fra mitt ståsted mer gøy. Derfor vil åpne sikter og det som jeg vil kalle for "skikkelig" våpen så absolut bli brukt! Kanskje ikke på reinsdyr og hjort, men så absolut på rådyr og elgen i tett vestlandsskog :D

Link to comment
Share on other sites

@skaubjønn: Hadde jeg rota litt mer i toppetasjen hadde jeg kommet på at jeg egentlig vet det her. :oops::lol:

 

Det var egentlig ment som et eksempel uansett. Poenget er vel fortsatt det samme, at vi godt kan være litt mer generøse med gamle våpen vi ikke lenger bruker eller har bruk for. Personlig har jeg en halvgammel rifle jeg bruker flittig men dette er absolutt noe å tenke på når den begyner å bli mer og mer uintresant for min egen del.

 

 

BrunomyhandsarefasterthanmyheadEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne melde meg på denne supre ideen.

 

Jeg ble bitt av jaktbasillen i våres da flere av mine kamerater er ivrige jegere. Jeg ble bedt med på sjøfugljakt til høsten, og takket ja. Men jeg manglet jo ALT... Kurs ble gjennomført og prøven ble en stor suksess, så da var alt klart. Kjøpte hagle og masse utstyr for 2-3 måneder siden og har trent siden. Men så gikk Full City på grunn rett utenfor der vi skulle jakte. Turen ble avlyst i felleskap grunnet dette, og vi skal på villsvin/rådyrjakt hos søta bror istedenfor, og alle var glade. Men da slo det meg; Jeg har jo ikke rifle!? Hva gjør jeg? Kan jo sikkert få låne, men liker ikke å være ansvarlig for en rifle jeg ikke eier. Det blir liksom en bør for både meg og eier. Så jeg har trålet finn.no og andre steder for å finne en rifle som passer budsjettet. Ikke store greiene da jeg akkurat har investert i våpenskap og annet dyrt utstyr.

 

Dette passer jo perfekt.

For å være ærlig, har jeg aldri vist noe interresse for en Mauser før. Onkel hadde en, men ble solgt for lenge siden. Vet lite om dem, men er veldig lærevillig. Dette er en god mulighet for meg for å få tak i min første rifle som absolutt kommer til å brukes.

 

Så til konklusjon: Jeg vil veldig gjerne ha den, og den kommer til å bli brukt flittig og tatt godt vare på. Allerede om en måned blir det da rådyrjakt i Sverige, og innen da blir det mange timer på banen.

 

PS.

Kanskje denne rifla kunne blitt en slags "vandrepokal" som går i arv hver sommer til de som trenger den?

 

NOJS Innmelding er sendt.

MVH Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det her var en av de hyggligste gestene jeg har sett på en stund. Jeg har lyst til å melde meg på som søker. Verdigheten får dere avgjøre :)

 

Det er noen år siden jeg drømte om Mausern som hovedvåpen, sist jeg drømte om det var da jeg vurderte et lengre opphold i landet med de kalde kyster og trengte ei god og aldri sviktende bjørnebørse. var da på nippet til å anskaffe "ubåtversjonen".

 

MEN! det er to rifler som skal inn i skapet mitt før eller senere og det er Mausern og lang-kragen. Jeg jobba en tid på et krigs museum og brukte all min ledige tid der til å fikle med gamle børser (kan tru jeg var svett da sluttstykket "datt ut" av kragen og jeg ikke fikk det på plass) Jeg ser vel på begge som historiske vitner om en spesiel tid, og liker tanken på at det fortsatt er bruksgjenstander (iallefall Mausern) Jeg kommer aldri til å henge ei børse opp til pynt da kan jegheller kjøpe meg et bilde. Jeg liker smellet og lukta av en trestokk for mye.

 

Har skutt litt med gamlemausern, men ellers er rifleerfaringen min fra forsvarets NM149, vi skulle egentlig vært oppsatt med de nye .50

Jeg var den eneste som jar sjelegladfor å kunne ligge å lukte på en god trestokk!

 

våpensamlinga mi består av en ou hagle og den ble kjøpt for 15 år siden.... Siden har det vært mange drømmer og lite penger:)

 

Mausern vil bli brukt! Om jeg kan love jakt med det første er usikert, jeg blir nok aldri noen elgjeger. Det er reinsjakta som trekker og er da usikker på om det er veldig lurt med åpne sikter. Men smelle skal den få gjøre så ofte den vil.

 

Desuten er jeg (litt)ung fortsatt og røyker pipe, og hva er vel bedre en lukta av pipetobakk og kruttrøyk!

 

Er uansett sikker på at den "rette" får denne:)

 

ps. er det noen som kan si meg hvordan jeg får bytta brukernavn her? skulle gjerne bytta om z og t i navnet. Poenget ble liksom borte...

Link to comment
Share on other sites

Innlegget over med vurdering av kandidatene er endret. Jeg har for eksempelt tatt med den essensielle opplysningen a Fredrik har meldt seg inn i NOJS. GO FREDRIK GO!!! Nye kandidater er lagt til.

 

Som sagt, jeg legger opp til avstemning fra søndag av, og noen dager fremover. Jeg forbeholder meg retten til å bruke avstemningen som veiledende. Det vil si at om noen registerer seg med hundre ulike navn på kammeret.no og stemmer på seg selv eller kompisen sin kan jeg velge å se bort fra det :wink: . Men det skal en del til at jeg ikke følger avstemningsresultatet. Dere skjønner hva jeg mener.

 

Raudnakket har bebudet at han vil stille opp med noe godsaker fra sitt rikholdige lager av dingsbomser til den som vinner. Hva blir det? Nytt avtrekk kanskje? Jeg vil be flere hive seg på. Tenker at vinneren kanskje vil ha nytte av:

 

Patroner i 30-06, både helmantel og jakt.

Pusseutstyr.

Futteral.

Kanskje en jaktstokk å bytte med?

Andre greier jeg ikke kommer på.

 

 

Altså, hiv dere frempå med milde gaver folkens, og la oss sette vinneren i stand til å jakte med Mavvsær'n.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for flere svar om hvordan endre brukernavn... Må innrømme at feilen har holdt meg borte fra å poste en del innlegg her.

 

Som takk og fordi jeg ønsker å støtte et forum der jeg ofte får svar på spøramål kun ved å lese har jeg sendt innmeldingsmail til NJOS. Ønsker at det IKKE skal påvirke mauser-søknaden min:) Et godt furum fortjener støtte uansett!

 

Er det foresten noen som har prøvd seg på reinsjakt med åpne sikter her? Jeg mener, gammlekara felte jo alt uten problemer før kikkerten ble vanlig? Erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Hei Mitzu.

Jeg jakter en god del med åpne sikter. Bruker de åpne siktene på drilligene mye, skyter flest rådyr med de. Har også åpne sikter på 375 blaser løpet (og demper fra Atec som er så slank at jeg kan bruke de åpne siktene med demperen på). Er det regn under elgjakta vipper jeg kikkertsiktet av. De fleste jaktsituasjoner er på 20-60 meter uansett. Men, jeg har kikkertsikte i hurtigmontasje for posting i skumringen, og om det skjer noe på avstand. Det krever en del trening å bli vant til åpne sikter. Jeg tror den beste treningen er å kjøpe et billig luftgevær og kulefanger og trene hjemme. Har aldri jaktet reinsdyr med åpne sikter. Tror vel du må skyte på banen, og se hva du får til med åpne sikter. Treffer du bra så funker det jo på jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder meg på!

Har siden jeg ble 16 tenkt på å gå til innkjøp av en Mauser, men budsjettet er ikke helt optimalt for tida. (Stakkars meg :| )

Så når hyggelige folk som skaubjønn tilbyr seg å gi bort slike herligheter kan jeg jo ikke stå imot!

På jegerfronten er jeg nok enda i ovnen, men til høsten blir det ut på tur med nyinnkjøpt hagle, kanskje også rifle? Åpne sikter og gamle klassiske rifler har en slags aura av sjarme, synes jeg. Åpne sikter, stripper clip, trestokk.... Herlige saker. Lyddemper og glassfiber er ikke helt min ting, nei. I frykt for å virke litt uoriginal må det nevnes at jeg hadde Mauser som særemne i tiende klasse på ungdomsskolen. (Læreren mente det kanskje var av det særeste slaget, men gav allikevel 6- 8) )

Jeg kan love at om jeg får rifla skal den få seg en luftetur minst en gang i uka, kanskje til og med to ganger. Og i tillegg mange jaktturer. (Selvfølgelig :D )

Forøvrig er jeg for medlem av NOJS å regne, selv om giroen ikke har ankommet.

 

KennethA: God ide det der med å ha den som en "vandrepokal". Kanskje vi kan få flere slike etterhvert?

q

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...