Jump to content

Original Mauser gis bort, VI HAR EN VINNER!


Skaubjønn

Hvem skal få NOJSsemauseren?  

157 members have voted

  1. 1. Hvem skal få NOJSsemauseren?

    • Thomas
      22
    • Olestav
      16
    • Fredrik
      9
    • Kruttungen
      21
    • Vestlandsjeger
      19
    • Kenneth A
      11
    • Qirrel
      42
    • Syvertsen
      17


Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har desverre ikke særopgaven liggede som dokument på pcen. Hadde noen av de samme problemene som Olestav ang. gammel pc. (Virus m.m.) Tror kanskje jeg har utskriften liggende et sted, men godt mulig jeg gav den til læreren for at den kunne brukes som prakteksempel 8) .

q

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er et kjempe tiltak!

Kunne faktisk tenkt meg den mævsern selv. Men så har det seg slik at jeg har en m67 fra før og en t3. Så der røyk nok min sjangse. Men jeg skal kjøpe meg en sånn mævser en gang. Flotte våpen, bruksjern til tusen og med en lang og interesang historie :)

Tror nok det blir en verdig vinner av denne flotte orginale krigeren!

Lykke til alle som har søkt. Denne vil dere få mye spennede opplevelser med, om dere tar den ut av skapet. Og en ting er sikkert, "krigeren" svikter aldri! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har tenkt litt og har vel funnet ut at jeg ikke er den som trenger denne mest, er nok heller ikke yngst:) Jeg har som sakt altid tenkt å anskaffe meg en Mauser UANSETT. Derfor trekker jeg "søknaden" min og håper an av de våpenløse kandidatene "vinner"

Jeg er derimot glad for at jeg hang med på fra begynnelsen, da jeg slik fikk øynene opp for NJOS (var vel egentlig ikke klar over at man kunne bli medlem).

Jeg vil følge tråden, det er jo artig og spennende dette her.

 

Skaubjønn, er egentlig mer intressert i denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18739714 er den din? fortsatt til salgs?

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det bare å vente på at noen vil gi bort ei links-rifle i orginal stand. :wink:

Mævser er ikke noe for en som ble utstyrt med svekket syn på høyre øye. :cry:

Man skal ikke bølle med et så fint tiltak, men måtte bare uttrykke min frustrasjon over ulike muligheter her i livet.

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Særoppgave.

 

Morsomt tiltak, å gi bort en mauser. Når jeg gikk gjennom tråden å så at det ble skrevet særoppgaver med våpen som tema, kom jeg faktisk på noe jeg gjorde for 30 år siden. Siden jeg vokste opp i et børsemakerverksted, så var det naturlig å skrive særoppgave om krageren i 8-klasse på ungdomskolen, til lærerens store undring.

Nå var dette i 1979, lenge før PC'n kom. Den er håndskreven, så ingen virus eller datahavari har slettet den.

Men, den må graves frem, da den nok ligger nedgravd i mine foreldres kjeller eller loft.

Dersom kritteriene for å vinne er å ha stor interesse for våpen, samt ha forfattet en særoppgave om våpnet, så gleder jeg meg til noen legger ut en Krag/Jørgensen. Da skal jeg melde meg på.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på her i siste liten jeg!

 

Jeg er student og skal en gang i fremtiden bli naturforvalter. Har hatt planer om å kjøpe mer rifle i flere år, uten at økonomien har tillat det. En mauser har hele tiden vert høyt på ønskelista, og den eneste som har vert med hele vegen. Rifla vil i første omgang bli brukt til å lære meg å skyte, og siden på jakt. Jeg har hatt jegerprøven i over 3 år, og betalt jageravgift hele tida så nå vil jeg jakte!

 

NOJS-medlem er jeg ikke, men sender innmeldingsmail mens de første leser innlegget mitt!

Link to comment
Share on other sites

Har stemt.

 

håper at den heldige vinner beholder HV-Mævseren i sin opprinnelige tilstand.

Det er flotte våpen som fungerer godt med åpne sikte når man har lært å beherske de.

 

En topp rifle i krattskog og på korte avstander,

til tider er kikkertsikt oppskytt.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

NOJS medlemmet QIRREL vinner Mauseren etter avstemming her blant kammerater. Forutsetningen er at du får kjøpetillatelse selvsagt, og får du ikke det går den til nestemann på lista. Qirrel fikk 42 av de 157 avgitte stemmene, eller 26%. Qirrel, ta kontakt med meg på PM. Og, jeg regner med at du legger mye beskrivelser her på kammeret, med bilder av testskting, jakt osv. Gratulerer Qirrel!

 

Quirrel presenterte seg slik:

Jeg melder meg på!

Har siden jeg ble 16 tenkt på å gå til innkjøp av en Mauser, men budsjettet er ikke helt optimalt for tida. (Stakkars meg :| )

Så når hyggelige folk som skaubjønn tilbyr seg å gi bort slike herligheter kan jeg jo ikke stå imot!

På jegerfronten er jeg nok enda i ovnen, men til høsten blir det ut på tur med nyinnkjøpt hagle, kanskje også rifle? Åpne sikter og gamle klassiske rifler har en slags aura av sjarme, synes jeg. Åpne sikter, stripper clip, trestokk.... Herlige saker. Lyddemper og glassfiber er ikke helt min ting, nei. I frykt for å virke litt uoriginal må det nevnes at jeg hadde Mauser som særemne i tiende klasse på ungdomsskolen. (Læreren mente det kanskje var av det særeste slaget, men gav allikevel 6- 8) )

Jeg kan love at om jeg får rifla skal den få seg en luftetur minst en gang i uka, kanskje til og med to ganger. Og i tillegg mange jaktturer. (Selvfølgelig :D )

Forøvrig er jeg for medlem av NOJS å regne, selv om giroen ikke har ankommet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det kammerater. Jeg synes dette var gøy, og så ble det litt blest om NOJS da :) . Håper som sagt på mye bilder og fortellinger, og at den gamle krigeren blir godt og hardt brukt. Er det noen som har noen patroner eller annet snacs å bidra med til gutten? Jeg har ikke skutt med 30-06 på år og dag.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle som stemte på meg!

Det skal bli mange gode jaktturer på mausern, det kan jeg love! :D:D

Ang. Særoppgaven ser det for øyeblikket litt mørkt ut. Det viste seg at jeg ikke hadde gitt den til læreren alikevel, så da er jeg ikke sikker på om jeg har den. Skal sjekke gjennom haugen med skoleting jeg har tatt vare på for sikkerhets skyld.

 

Bilder fra testskyting og jakt kommer selvfølgelig!

 

Og forresten, orming? Nå følte jeg meg litt grønn her. Hva slags "orm" er det snakk om? Den man pusser løpet med?

 

Takk igjen til alle som stemte, og spesiellt til alle som stiller med utstyr, men mest av alt til Skaubjønn, den generøse utdeler av mausern.

Link to comment
Share on other sites

Buster hadde vel den beste beskrivelsen på seriøs presisjons orming jeg noen gang har lest :) Kan jo håpe han kan opplyse om den igjen så nye tilhørere kan ta del i denne viktige og nesten glemte kunsten i å ta vare på rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...