Jump to content

Måker,


45-70gov

Recommended Posts

  • Replies 281
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

E utrolig my måse bak verksted vårres der æ bor, og æ har fått tilatelse til og felle måse og kråke der, men æ slit med og få måsen på bakken når æ sitt på post.. æ fore dæm med brød.. brøde forsvinn når æ ikke e til stede, men når æ sitt på post så flyr dæm bare i ring over maten, og nekte og land, og når dæm har flydd læng nok så forsvinn dæm ei stund, for og så kom tilbake igjen.. nånn som skjønne korfor dæm oppføre sæ sånn? hadd d kanskje vært ber og lokka dæm med fisk? og nei, æ skjule mæ godt nok te at dæm ikke sjer mæ! :-)

Link to comment
Share on other sites

No har ikkje eg lest heile tråden, men ein STOR grunn til at måsen trekker innover i landet er at den ikkje får hekke i fred for mink og andre predatorer som det har blitt litt for mange av dei siste åra ;)

 

PS. eg er ikkje ein sånn ein motstandar mot jakt, har vore med å skutt måse sjøl, vil berre nemna da ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere faktisk LESER det han skriver da så har han fått fellingstillatelse til det....

 

Ut i fra hva jeg kan lese, så har han fått tillatelse til å skyte måker ol. der, da gjerne av grunneier :?:

 

Vil gjerne se den kommunen som innvilger fellingstillatelse på fiskemåke pga det er for mange bak et VERKSTED.

Link to comment
Share on other sites

trenger faktisk ikke få fellingstillatelse fra kommunen for å skyte fiskemåke jf. forskrift om om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon.

Jeg siterer:

 

"A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett."

 

Det er ikke nødvendigvis å være såååå bastant å henge ut folk om man ikke selv sitter på svaret.. holder sjelden med synsing..

Link to comment
Share on other sites

Hvilken måke er det du forsøker å få ned? Gråmåke, svartbak, fiskemåke?

 

Og hvilken skade av vesentlig økonomisk betydning er det den gjør da dette må gjøres midt i hekketiden?

 

Har masse erfaring fra måkejakt, men da bare på de to førstnevnte artene, da sistnevnte skjelden/aldri gjør noe særlig skade på noe som helst, og er "nær truet" jf. rødlisten.

 

Når det gjelder kriterier for skadefelling kan dere lese dere opp her:

http://www.birdlife.no/naturforvaltning ... r/?id=1019

 

Og lassinj; du fremstår bare som et lite barn uten noen kontakt med omverden når du legger ting fram på den måten du gjør. Ingen klarer å ta noen serriøst når de skriver på en slik søple-måte... Jeg kan godt dele tips til deg, men ønsker først bare vite at du faktisk gjør ting som er lovlig her. Syns ikke det er så rart når du spør om jakttips i den verst tenkelige tiden mtp. unger og slikt, og i tillegg på en art som er rødlistet.

Link to comment
Share on other sites

Enig, la oss holde tråden til hva den handler om, måkejakt.

 

Men bare så det ikke oppstår noen misforståelser, og at enkelte tror de kan plaffe ned måker som bæsjer i hagen, så er dette det viktigste kravet for å få lov å skyte måker hele året:

når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning

 

Så får dere lese dere opp i rettspraksis hva som er betegnet som vesentlig økonomisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Mulig jeg har gått glipp av noe under veis her, men hvorfor i all verden er fiskemåken rødlistet :?:

 

At det muligens har blitt litt mindre av den ved kysten kan så være, men jammen er den tallrik i innlandet.

Se bare på eksempelet fra Lillehammer, og det gjelder ikke bare søppelplasser. Hele området øst for Lillehammer er jo infisert av svineriet. Nå skal det vel sies at det finnes endel hettemåker blant de, men de er jo måker de også.

En kjøretur i fjellet øst for Lillehammer og du vil ikke være i tvil om hvilken fugl som dominerer landskapsbildet.

Det samme gjelder i innlandsbygder over hele sørnorge.

 

At jeg da ikke skal kunne skyte fiskemåker som herjer i rypefjellet,eller andre plasser, er ingen ting annet enn skammelig.

 

Bedre om de hadde vært på svartelista.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Herregud.. Okei. Jeg lurte bare på om hva som er det beste åte til og lokke måsen på, har prøvd med brød, men den er ikke så ivrig på og lande på bakken, den bare sirkler rundt og stikker av igjen.
Jeg hoerte ei historie under de4daagse i dag.

 

Ei ungjente fra Vestfold var svaert opptatt av aa faa seg en veskehund, et av disse chihuaneserkrekene. Men det var saa ublue priser i Norge (opptil 50 laken), saa hun reiste til Stroemstad, og kjoepte en valp for bare 22.000,-.

 

Paa veien heim skulle hun fotografere nurket paa dekket - men da hun vel hadde montert den, og faatt klar kameraet, kom en maake (svartbak=') og nappet valpen - 22.000 til maakemat!

Link to comment
Share on other sites

FY FAEN SÅ BRA!

 

 

Jeg hoerte ei historie under de4daagse i dag.

 

Ei ungjente fra Vestfold var svaert opptatt av aa faa seg en veskehund, et av disse chihuaneserkrekene. Men det var saa ublue priser i Norge (opptil 50 laken), saa hun reiste til Stroemstad, og kjoepte en valp for bare 22.000,-.

 

Paa veien heim skulle hun fotografere nurket paa dekket - men da hun vel hadde montert den, og faatt klar kameraet, kom en maake (svartbak=') og nappet valpen - 22.000 til maakemat!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Mulig jeg har gått glipp av noe under veis her, men hvorfor i all verden er fiskemåken rødlistet :?:

 

At det muligens har blitt litt mindre av den ved kysten kan så være, men jammen er den tallrik i innlandet.

Se bare på eksempelet fra Lillehammer, og det gjelder ikke bare søppelplasser. Hele området øst for Lillehammer er jo infisert av svineriet. Nå skal det vel sies at det finnes endel hettemåker blant de, men de er jo måker de også.

En kjøretur i fjellet øst for Lillehammer og du vil ikke være i tvil om hvilken fugl som dominerer landskapsbildet.

Det samme gjelder i innlandsbygder over hele sørnorge.

 

At jeg da ikke skal kunne skyte fiskemåker som herjer i rypefjellet,eller andre plasser, er ingen ting annet enn skammelig.

 

Bedre om de hadde vært på svartelista.

 

Roar

 

 

Hei Roar!

Ingen tvil om at vi er enig her. Var på fjelltur etter fisken her om dagen. Maken til skrik og skrål...Når lyngen i vannkanten er død pga måseskit, da er det gått for langt. Rødliste får være rødliste, det fins greie måter å hanskes med dette på.

De allvitende som prediker rødlistas ufravikelige sannhet, har nok ikke vært inne ved et fjellvatn i sør Norge, eller pløyd et jorde i ei fjellbygd. Makan!

I følge ornitologene er det ca 300000 hekkende par fiskemåke i Norge. Er det nær truet? I tillegg ca 6-700000 ungfugl. Det er en bestand på 1 million! Nei det er mange som må stikke fingeren i jorda og se realitetene. Det er jaktmotstanderne som driver sitt lumske spill. Dersom jeg ikke er feilinformert er det flere fuglearter samt ekorn som er tatt ut av jakttidslista nå. Utrolig! Jeg oppfordrer alle til å heve røsten og forsvare våre jakttradisjoner.

Trond

 

Edit: tipper fiskemåkebestanden nå overstiger rypebestanden i fjellet i sør Norge.....

Link to comment
Share on other sites

[ tipper fiskemåkebestanden nå overstiger rypebestanden i fjellet i sør Norge.....

 

Dette kan umulig være langt fra sannheten.

Jeg kan bare observere at det blir flere og flere for hvert år.

Når jakta starter er de borte, muligens med unntak av dette året (Alt er litt senere hær i indre Trøndelag).

 

At fiskemåke er en reirplyndrer har jeg mindre tro på, men at de fortrenger andre arter må være åpenbart for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Herregud.. Okei. Jeg lurte bare på om hva som er det beste åte til og lokke måsen på, har prøvd med brød, men den er ikke så ivrig på og lande på bakken, den bare sirkler rundt og stikker av igjen.
Jeg hoerte ei historie under de4daagse i dag.

 

Ei ungjente fra Vestfold var svaert opptatt av aa faa seg en veskehund, et av disse chihuaneserkrekene. Men det var saa ublue priser i Norge (opptil 50 laken), saa hun reiste til Stroemstad, og kjoepte en valp for bare 22.000,-.

 

Paa veien heim skulle hun fotografere nurket paa dekket - men da hun vel hadde montert den, og faatt klar kameraet, kom en maake (svartbak=') og nappet valpen - 22.000 til maakemat!

 

 

Hahaha! Tror det blir litt for dyrt for meg, men takk for tipset!:)

Link to comment
Share on other sites

FY FAEN SÅ BRA!

 

 

Jeg hoerte ei historie under de4daagse i dag.

 

Ei ungjente fra Vestfold var svaert opptatt av aa faa seg en veskehund, et av disse chihuaneserkrekene. Men det var saa ublue priser i Norge (opptil 50 laken), saa hun reiste til Stroemstad, og kjoepte en valp for bare 22.000,-.

 

Paa veien heim skulle hun fotografere nurket paa dekket - men da hun vel hadde montert den, og faatt klar kameraet, kom en maake (svartbak=') og nappet valpen - 22.000 til maakemat!

 

 

:) Nesten like bra som når ulven tar en av de jævla jakthundene :lol:

 

 

 

 

 

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe, kom over dette på wiki-siden til måker:

 

Måker er som alt annet vilt fredet i henhold til Viltloven.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/M" target="_blankåker

 

Ganske mange feil i en og samme setning der.. "som alt annet vilt fredet" er min favoritt.. ;)

 

EDIT: Logget inn å endret det på Wikipedia. Var IKKE klar over at det var så latterlig enkelt å skrive hva man ville der inne... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Denne stolpen fem meter fra hytten er rene måkemagneten, de elsker å sitte der oppe. Jaja, ikke bare måker. I dag var det en solid rugg av en svartbak. Kan bli høy regning fra kraftlaget om man bommer, hvis lysten på måkebryst kommer når tiden for det er inne :smile:

 

c4397406.jpg

Link to comment
Share on other sites

[ tipper fiskemåkebestanden nå overstiger rypebestanden i fjellet i sør Norge.....

 

Dette kan umulig være langt fra sannheten.

Jeg kan bare observere at det blir flere og flere for hvert år.

Når jakta starter er de borte, muligens med unntak av dette året (Alt er litt senere hær i indre Trøndelag).

 

At fiskemåke er en reirplyndrer har jeg mindre tro på, men at de fortrenger andre arter må være åpenbart for de fleste.

 

At fiskemåkene er reirplyndrere er jeg helt sikker på. At de spiser rypekyllinger er jeg også helt sikker på.

Har funnet rester av flere rypekyllinger ved små tjern hvor måker hekker på fjellet, over 800 meter.

Måkene er forholdvis nye fiender for rypene, i allefall i innlandet over 800 meter, og i de mengder som de opptrer i dag.

Dette tror jeg gjør rypene ekstra utsatt for predasjon fra måker.

Mener sågar at måker utgjør en større trussel for rypebestanden i mange områder, enn hva den forhatte kråka gjør.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Tja, fiskemåke eller gråmåke?

 

En ting er sikkert; fiskemåkene hær ser rett og slett ut som om de får tak i for lite mat.

At de dermed kan ta seg et kjøttmåltid av og til ser jeg heller ikke bort ifra.

 

At kråkene forsyner seg er jo normalen.

 

Tok en "runde" og sjekket steder der jeg vet fiskemåkene har reir for litt over en uke siden, og ble litt forundret over hvor få som fortsatt var tilbake.

Fiskemåkekyllingene var veldig få og bitte små.

I samme omeråde er det faktisk noen rypekull, flere enn på lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...