Jump to content

Måker,


45-70gov

Recommended Posts

  • Replies 281
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt enig at skadeløyve på måker må innføres.

I fjord var gikk jeg på ukestur på hardangervidda, lang inne på vidda, dagsmars fra nærmeste turisthytte, fann jeg til min store overraskelse store måkeflokker, i følge kjendtfolk så spiser de både rypeegg og alt de kommer over.

 

Og langt inne på dovrefjell har jeg også sett måkeflokker... Vil nok tro at en måkeflokk gjør like stor om ikke mer skade på småvilt enn reven...

 

Svartbakken tar grågås unger, såg dette på fredagskvelden... 2-3 måker samarbeidet om dette..

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har fundert mye på dette.. hvorfor innføres det ikke skuddpremie over en viss m.o.h i forhold til breddegrad? :?

Egg er en ting.. men sprer de ikke bakterier ut til fjellvann med avføringen også?

 

Så aldri måke på min lille plett av kloden som ligger mellom 5-700moh (trøndelag), nå kretser det stort måker på himmelen hele tiden. Det hender at noen av dem forviller seg uaktsomt rett inn i ei haglsverm og følgelig begraves i myra med kort hæl-sermoni, men det er en annen sak..

Link to comment
Share on other sites

[...]men sprer de ikke bakterier ut til fjellvann med avføringen også? [...]

 

Det gjør de sikkert, men tror ikke det er ett nevneverdig problem. Deriot sprer de kveis, eller de kan spre kveis, og det er ikke noe morro med fjellørret full av mark (er liksom bare makrell som skal ha det :lol:Nei, ikke en ny makrelldiskusjon).

 

Er det forresten noen som har sett noe forskning på måkenes utbredelse i landet? Jeg synes det virker som det er måker nå enn før, men jeg synes også det bare var varme sommere og kalde vintere før (selv om statistikken sier jeg tar feil )... så hadde vært interresant med noen tall

Link to comment
Share on other sites

Har nå googlet meg stiv og støl etter info om spredning av måke opp mot høyere liggende områder, uten hell..

 

Mener å huske at i min spede barndom var måker noe man kun fant ved kysten. Rart om det ikke en eller annen ornitolog har klødd seg i hodet og publisert noen ord om temaet :? Ville vært interesant lesning.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at i min spede barndom var måker noe man kun fant ved kysten

Nja, mulig min spede barndom fant sted senere men det var nå måker langt over tregrensa i Rana (Grasvatnet, Virvatnet, Uman..) tidlig på 70-tallet, Ørreten hadde kveis da også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo vi folk som sørger for at måse kan trives i stadig nye biotoper, ved å legge igjen alt fra halvspiste pølsebrød, fiskeavfall (skal graves ned) og slakteavfall. Vår lokale JFF oppfordrer til å skyte måser i fjellet i jakttida.

Link to comment
Share on other sites

Her i området er måkebestanden muligens bare prosenter igjen av hva den var på 60-tallet.

Sikkert flere grunner til det, folk tømmer ikke avfallsbøttene i fjæra lengre.

Det er heller nesten ikke flere lokale fiskere, fiskemottak er nedlagt og så har vi minken.

 

De som er igjen har trukket inn mot byområder i stor grad og hekker på hustak, i blomsterurner og kasser.

Når det gjelder bendelorm og spredning av denne, så har vel mennesker også en skyld.

Hvor ofte graver man ned tarmer når man sløyer fisken?

Vil ikke dette som oftes ligge i vannkanten når man er ferdig med å gjøre til fisken?

Hvor ofte rengjør man sitt ferskvanns fiskeutstyr når det gjelder andre parasitter?

 

At stormåker tar unger av grågjess synes jeg ikke er værre enn å bruke lokkegås til skadefelling av gås.

 

Jeg har til dags dato ikke sluttet å forundre meg over mennesker som bosetter seg på "landet".

De vil ha utsikten, og følelsen av ikke å bo sentralt i en bykjerne.

Men allikevel blir det rabalder hvis en Elg nærmerer seg boligområder, Ett rådyr spiser av Tulipanene eller måker som hekker i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Bare kort innpå. Kan man ta feil, dvs finnes det sjanse for å skyte noen fredete måkearter i en måkeflokk? Eller er det jakttid på alle arter? Jeg fikk grisekjeft av en fugletitter en gang for å ha skutt to fiskemåker. Men de har jo jakttid så jeg skjønte ikke helt hva han maste om.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og vilt i norden. 1981:

 

 

"For mennesket utgjør måkefuglene av og til en sanitær ulempe. Måkene har ofte selv måkemark, som kan spres til mennesket gjennom fisk som har blitt forurenset av fugleskitt, og de sprer også innvollsparasitter fra forskjellige fiskearter. Det regnes også med at anlegg for pelsdyropprett, og at de - som en del andre fugler - kan spre viltsykdommer mellom områder som ellers er isolert fra hverandre. "

Link to comment
Share on other sites

det er vel fredede måkearter, vil kanskje tro Sildemåke er fredet?

Så har vi arter som tidvis er innom i de nordlige fylker som ligner på gråmåken.

 

Fiskemåken eller sæingen som vi kaller den her er det vel jaktid på.

Forsåvidt har jeg også irritert meg på måker.

Har 2 båter liggende ute, som skites ned, påhengerne ser ikke ut av måkeskitt, båtene likeså.

Er nesten umulig å få dette bort fra plastbåter og overtrekk.

Har prøvd det meste, både høytrykksspyler, Klorin og Salmiakk med tilhørende skrubbing med grov børste.

Endte opp med å pusse bort driten med vannfast smergel.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at måkene trekker innover i landet, til fjellet, til bossplasser osv, er fordi det er mindre mat i sjøen nå en det var før i tiden.

Det er mindre måker nå en før, spesielt de små måkeartene.

Jeg er i mot jakt på måker...

 

Og til dere som "jakter" på måker, plukk de opp etter at dere har skutt de, ikke la de ligge flyte, det ser ikke akkurat fint ut.

Link to comment
Share on other sites

Jaktbare måkearter:

 

Fiskemåke, gråmåke og svartbak 21.8 - 28(29).2.

Fiskemåke og gråmåke likner på hverandre, men fiskemåka er mindre og har gule bein. Gråmåka har røde bein.

Svartbak er svær, og en nådeløs røver mot de som er mindre enn den selv. Svartbaken kan minne om sildemåke som er fredet, men denne er mye mindre.

 

Måker i innlandet bør skytes, så enkelt er det.

LeifR

Link to comment
Share on other sites

Måker har absolutt, gjentar ABSOLUTT ingenting å gjøre i høyfjellet, eller langt inn i innlandet.

 

I disse stedene bør de kunne skytes heleåret rundt. Har nå fått det bekreftet at disse måkeflokkene angriper annet vilt

og spiser dem. Være egg, kyllinger, lemmen.

Hvis du fjerner mennesklig avfall så vill måkene IKKE kunne overleve i disse strøkene i horder på hundrevis av fugl.

En og annen måke hadde vi kanskje sett, men når det raver 400 måker i flokk ved Rena, er det noe som ikke stemmer.

 

 

Ved kystnære strøk, er det greit nok som det er. Kanskje knerte noen svartbak og la de andre være.

Link to comment
Share on other sites

Driver å skyter kråker,ravn og måker på søppelfyllingen i Bodø. Er en gruppe på noen personer som har tillatelse til det. I fjor fikk avfallsselskapet tillatelse til å felle måker utenfor jakttid. Det ble det mye ståhei av fra naturvernere, men vi fellte en del. De søkte på nytt i år men da fikk de avslag. Det er noen som mener at måkene er utryddningstruet. De har visst telt mindre og mindre måker.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare måker oppi høyden som er irriterende. Måker som driter på havnekalesjen på båten også. Står flere tråder om det på baatplassen.no bla. Eller søk etter måkejageren.. En inretning til å sette på båten for å få vekk måken.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke lenge siden jeg leste den første vitenskaplige avhandlingen (eller rettere konklusjonen til denne). Skrevet av en innbitt jaktmotstander om jeg ikke husker helt feil. Han konkluderte med at søppeøplasser med åpne deponier, trekker til seg måke og kråke, og at skadevirkningene var godt målbare til minst 8km radius fra søppel deponiet. Dette med en svært negativ virkning for diverse rødlistede arter og jaktbart vilt (reirplyndring var det som ble målt).

 

Det er klart at han ikke oppfordret til jakt, men til tildekkning av deponiene. Så behov og begrunnelse for å skyte måke og kråke på søppeldeponi er nå for første gang bekreftet sort på hvitt. Og for den del at slike deponier må dekkestil etterhvert som man fyller på de.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke lenge siden jeg leste den første vitenskaplige avhandlingen (eller rettere konklusjonen til denne). Skrevet av en innbitt jaktmotstander om jeg ikke husker helt feil. Han konkluderte med at søppeøplasser med åpne deponier, trekker til seg måke og kråke, og at skadevirkningene var godt målbare til minst 8km radius fra søppel deponiet. Dette med en svært negativ virkning for diverse rødlistede arter og jaktbart vilt (reirplyndring var det som ble målt).

 

Det er klart at han ikke oppfordret til jakt, men til tildekkning av deponiene. Så behov og begrunnelse for å skyte måke og kråke på søppeldeponi er nå for første gang bekreftet sort på hvitt. Og for den del at slike deponier må dekkestil etterhvert som man fyller på de.

 

Jepp, står i siste utgave av Villmarksliv og Jakt magasinene.

 

 

 

Har nå fått det bekreftet at disse måkeflokkene angriper annet vilt og spiser dem.

:shock: Ja kanskje fordi måker er rovfugler og de må jo spise noe for å overleve...

 

 

de har sjelden før spist rypeegg, lemmen eller annet slikt vilt fordi det ikke er deres natur. men er nå mulig, så selv om de er rovfugler er de ikke "ment" fra naturens side å leve hele året på den slags føde.

Link to comment
Share on other sites

Måker er opportunister. Måker lever i flokk. Måker trekker dit livet er enklest å leve. Måker utnytter kynisk de ressursene de kommer over. Måker legger under seg nytt land. Måker er ekstremt tilpasningsdyktige. Måker utgjør en trussel mot mange andre arter.

 

Prøv å bytt ut ordet "måker" i setningene over med "menesker". Skremmende mange paralleller, gitt..?

 

Hilsen en som bor ved kysten og savner måkeskrikene. At mange måkearter har tvangsflyttet til innland og høyfjell sier mer om hvordan vi mennesker forvalter naturen, enn om måkene.

 

Hva med litt mer selvransakelse..?

Link to comment
Share on other sites

Enig.

Leste ett sted: Noen hadde blitt ringt opp av sin mor, og fortalt at kråka etter mange år, omsider turte å fly over eiendommen igjen.

 

Hvis noen skøyt på måkene i høyfjell og innland så ville du kanskje høre måkeskrikene ved kysten igjen =D

Link to comment
Share on other sites

Jenny & co kan man si mye rart om, men denne gangen har hu/de faktisk rett.

Måkene er som en sa opportunister, så de spiser det de kommer over, men foretrekker vel uten tvil mat fra havet.

Det er ett faktum at det er mindre mat for fuglene i sjøen nå, en ekstrem nedgang i hekkingen bekrefter dette.

Forskere har sett dette i hele Europa, rundt Nordsjø bassenget.

Det er spesielt fugl som lever av "overflatefisk" som sliter, fugler som kan dykke dypt, som f.eks skarv, har ikke så store problemer og klarer seg fint.

 

Så hvis man vil ha mindre måker i innlandet, så er det beste løsningen å hindre mattilgangen der, altså dekke til bossplassene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Foxterrier, det er veldig mye mindre måker i skjærgården enn det vi hadde før. Det skyldes nok i hovedsak overfiske og mindre mat i havet. Det er veldig mange måkearter, så pass på at at dere ikke feller Krykkje, Sildemåke og Svartbak i og med at de er ganske truet. Beste løsningen er å dekke til avfall og å ikke fore måker i innlandet, så finner de nok veien tilbake til havet igjen. Men kom igjen, klag ikke over at du har måkeskitt på båtkalesja. Måkene hører til i havfaunaen og når du spiser og sprer avfall fra båten din så ber du om det, akuratt som ved avfallsdeponier. Måker er oppurtunister.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Foxterrier, det er veldig mye mindre måker i skjærgården enn det vi hadde før. Det skyldes nok i hovedsak overfiske og mindre mat i havet. Det er veldig mange måkearter, så pass på at at dere ikke feller Krykkje, Sildemåke og Svartbak i og med at de er ganske truet. Beste løsningen er å dekke til avfall og å ikke fore måker i innlandet, så finner de nok veien tilbake til havet igjen. Men kom igjen, klag ikke over at du har måkeskitt på båtkalesja. Måkene hører til i havfaunaen og når du spiser og sprer avfall fra båten din så ber du om det, akuratt som ved avfallsdeponier. Måker er oppurtunister.

 

Svartbak er ikke fredet. Den er den grådigste av dem alle. Dersom de mindre artene sliter, må svartbaken holdes nede. naturens lov er brutal og nådeløs. Den sterkeste, grådigste, slueste overlever.

 

Ellers bekrefter jo diskusjonen at måkebestanden må reduseres. Dersom det ikke er mat nok i deres naturlige leveområder, hjelper det ingen om de invaderer nye områder og desimerer andre og mer sårbare bestander.

Hvor maten i havet er blitt av, er en annen diskusjon. Det blir ikke mer av den dersom de røver på nye steder.

Link to comment
Share on other sites

Ei måke er ikkje ei måke. Når folk snakker om måkebestanden blir det derfor veldig overfladisk, og ein kan fort sette i verk "tiltak" med uønska konsekvensar.

Nokre av måkeartane aukar, andre minkar drastisk. Den generelle trenden er at dei artane som er mest tilpassingsdyktige til menneskeleg aktivitet, og som dermed dreg fordel av oss, aukar. Andre artar igjen er meir som konkurrentar til oss og rekne, og desse går då ned. Hekkinga langs kysten er katastrofal for mange sjøfuglartar, inkludert enkelte måkeartar.

 

Ellers so trur eg at det er mykje vi kan gjere i innlandet for å redusere mattilgangen for mpkene der kor bestandane eventuelt er for store. Omfattande nedskyting på søppelplassar etc vil, og bør, berre vere eit avbøtande tiltak. Ein må ta problemet ved rota, altso forsøke å finne løysingar kor ein begrensar måkene sin tilgang til maten/søpla.

Her kan og kvar og ein av oss bli flinkare; sikre vår eiga søppel, ikkje la matrestar, fiskeslo, slakteavfall etc vere tilgjengeleg for måker eller anna fugl.

Eg har eit ørlite inntrykk av at vi jegerar litt for ofte tenker nedskyting som einaste eller beste tiltak. At det nærmast blir som ei unnskyldning for å jakte/slakte/felle med god samvittigheit. Av og til bør vi nok heller sjå på bakenforliggande årsaker og sette inn tiltak der, sjølv om det kanskje ikkje er like actionfylt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Måker er rimelig upopulære hos meg iallefall. Hvert år så hekker måkene på taket hvor jeg jobber. Og hvert år så er det noen måkeunger som detter fra taket og blir liggende daue på bakken under. Og hvert år så blir vi angrepet av måker som vil beskytte de kræsjlandede ungene sine. Det toppet seg her om dagen da jeg ble driti ned... :(

 

Det skal sies at jeg jobber i Trondheim, og det er klart at det er naturlig med måker langs kysten. Men her har måker til tider blitt et problem. Måkene er ikke redd folk lenger, og har blitt frekke og utspekulerte. Det er nesten så ille at måkene lander på bordet der du sitter og napper maten din... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vestlands jegeren er inne på noe. Vi må ta å se på vår opptreden i dette.

Kjører mye bil for tiden. Og når en ser en måke på mange av lyktestolpene, og overvåker veibanen etter rester fra oss kjørende.

Og at der er flere måker med hver rasteplass så er det enkelt å se en av grunnene til at de er der mye måker der oppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes endel av dette begynner å bli nokså teoretisk. Det er naturligvis ikke vanskelig å være enig i at avfallsmengder og antall måker (og andre åtseletere) henger sammen. Men det blir nokså meningsløst å si: Slutt å kaste mat, så er problemet løst.

Leser vi Skriften (bare le!) finner vi at for to tusen år siden hadde man et uttrykk om de små hunder som eter de smuler som faller fra deres herres bord. Altså en erkjennelse om at der mennesker ferdes blir det noen "smuler" som noen kan putte i munn og nebb. Så kan vi jo spørre om fenomenet er blitt større eller mindre på disse 2000 år. Alle vet vel svaret på det.

Så skal vi selvsagt forsøke å redusere mengden av avfall, men dette lille eksempelet skulle vise med all tydelighet at et slikt prosjekt er nokså langsiktig, for å si det mildt. Det vil vel også ta noe tid å få fram mer måkemat i havet.

I mellomtida flyr altså flokker av måker innover nye områder og forsyner seg med det som er lettest tilgjengelig, og det er ikke alltid bare søppel. Deres levesett er å gå løs på dem som er mindre og svakere enn dem selv.

I annen viltforvaltning reguleres avskyting etter mengden tigjengelig mat. Ved lite elgbeite, økes felligskvotene for å oppnå bedre balanse i bestanden. Bonden som har for lite for i vårknipa, selger eller slakter buskap. Man sitter ikke og teoretiserer over hvordan det egentlig burde vært. Man tar straks de grep som er nødvendig for å komme i balanse.

Når det gjelder måkeflokkene på avveie, må det gjøres på samme måte. Så får en samtidig forsøke å gjøre noen mer lagsiktige tiltak med med disse andre tingene.

Leif.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fisker endel på de store innsjøene på østlandet og ofte dukker måkene opp bak båten og flyr over og noen ganger prøver å få tak i wobblerene. Noen som veit om det er lov å skyte de? Hadde jo vært ålreit å hatt noe å drive med mens en venter på at ørreten skal bite :)

 

På Hardangervidda skyter jeg måker hvert år, der hører de definitivt ikke hjemme!

Link to comment
Share on other sites

(...)men det var nå måker langt over tregrensa i Rana (Grasvatnet, Virvatnet, Uman..) tidlig på 70-tallet, Ørreten hadde kveis da også.

Nå begrenser min hukommelse tilbake i tid seg til ca. midten av 80-tallet, men jeg synes det har blitt værre i Akersvass-/Uma-området de siste fem årene, og jeg tror at avfall fra hytte/turfolk og div. slakt ihvertfall ikke gjør saken bedre.

 

(...)Vår lokale JFF oppfordrer til å skyte måser i fjellet i jakttida.

Men det synes jeg hjelper lite når storparten av måsen bare hekker der(?). Jeg har aldri fått mulighet til å skyte fjellmåse i jakttida. Derimot svinser det alltid noen forbi når jeg er ute og lufter fiskestanga. -Hva er årsaken til at Kråkejakta kan begynne 15. Juli, trenger den mye kortere tid på hekking enn måse og ravn? Hvis måsen var jaktbar fra samme dato, kunne jeg garantert fått noen muligheter mens jeg sitter og kikker på duppen.

Link to comment
Share on other sites

At måkene hekker i fjellet ved vann med fine bestander av ørret er en plage.

Men der er en måte å få gjort noe med dette, og det er å søke viltmyndighetene på Kommunalt eller Fylkesplan om skadeuttak av måkene.

Der er to gode begrunnelser for slike søknader, det er spredning av måsemakk og derved ødlegging av fiskebestanden i vannet. Den andre er å påpeke unaturlig høy predator uttak av hekkende fugler (rype).

Ulovlig skyting av Måker setter oss jegere i et dårlig lys og det er vi ikke tjent med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.dinside.no/821199/maakematin ... 0-kr-i-bot

Flere som er lei måka. Fiskemåke, gråmåke og svartbak Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 21.08. 28.02./29.02.

Den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke. 10.09. 28.02./29.02.

 

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... kttider*&&

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er for mye måker ja, og begrenser vi dem litt der de er flest så sprer de seg vel mindre?

Stiller på måkejakt i rogaland når som helst dersom noen ønsker. Har flere i laget som også hadde vært med på det! Enten med rifler eller hagler..

Det er bare å si fra :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

En grei måkepatron koster ca 5 kr! Treffer du ikke mer en på hvert tredje skudd på en tregtflygende måke så må du trene mer :wink:

 

Jeg jakter en del på sjøen å kommer som regel hjem med en søppelsekk full av måker. Reiser jo ut for å skyte ender og skarv men av prinsipp så slipper jeg aldri forbi en måke som er på skuddhold!

Er viktigere med vildtstell en mat i fryseren..

 

Etter min mening skulle ikke folk som ikke skyter predatorer når de har sjangsen hatt lov til å skyte matnyttig vildt heller!!

Hvorfor skal de høste av overskuddet andre lager? Hvis de folka jobber hardt å setter penger i banken, kan da jeg som ikke gidder å jobbe gå å ta pengene dems ut??

 

For hver døde måke blir det mer matnyttig å jakte på.

 

Fiskemåka er nok ikke den verste men gråmåke og svartbakk er noe faenskap uten like. Måkejakt er foresten noe for trofejegere å begynne med for de har rett som det er en fin blank ring rundt benet (gråmåke) :D

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...