Jump to content

Måker,


45-70gov

Recommended Posts

Du skal være fint klar over at Kammeret.no er et interesse forum for nettopp de som driver jakt og skyting

jeg forstår ikke formålet ditt med og komme her og kverulere og diskutere uten beviser for det du sitter og sier du har opplevd

mangen her inne vil se på deg som en person som fremstiller seg selv med en extrem selvrettferdighet

du snakker mye om måker men lite om andre dyr...er det slik at måker har det så mye værre og vanskeligere enn andre dyr

eller kansje måker er mer verdt enn andre dyr? uansett som sagt jeg forstår ikke helt hva du prøver på her da dette er et interesse forum du er klar over at det finnes menesker som faktisk spiser måker?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 281
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dersom Jenny er så idealistisk, kan hun ikke kjøre bil, da dette forurenser, og "inndirekte" ødelegger naturen.

Hun kan ikke sykle, eller gå, da det vil være muligheter for å rulle over, eller tråkke på små kryp, som kommer i veien.

(eller er det størrelsen på dyret, som avgir verdien?)

regner med at du har tråkket på en maur, eller et annet tilfeldig offer- og da er vel du også en morder Jenny?

 

Mat må jo bli et problem, da mesteparten av maten kommer fra nettopp dyr, og visse er jo kritiske til ALT dyrehold!

(hva da med ullgensere, og andre produkter fra dyr?)

(det er jo de som er mere ekstreme enn Jenny, som tror frukt og grønnsaker har følelser)

 

(og ja dette ble for dumt, og det synes jeg hele diskusjonen her er)

 

Jeg er av dem som ikke liker måker, og mener også at måker ikke har noe på 1000meter+ på indre østlandet.

Dog har jeg tilgode å skyte etter måke, men jeg kommer nok til å benytte meg av muligheten dersom det kommer en innom skuddhold.

For når dine måkevenner begynner å skvise ut Storlom, og rype, på fjellet, så hjelper jeg de.(hvem kjemper for deres rettigheter)

og nei, jeg jakter heller ikke med luftvåpen, noe jeg tror de færreste her gjør.

De fleste her er oppegående mensker, og prøver å gjøre ting rett.

(og nei, ikke hva som er rett for deg jenny, men tenker da på riktig avlivning, riktige tider for jakt, osv.osv.)

 

Har sett folk gå søndagstur med hagle og skyte ned hver måke de har sett, og gå videre mens noen av måkene låg igjen og bakset i sjøen.

høres ut som et skummelt nabolag, dersom folk går søndagstur bevepnet?

 

Skal du drive med holdningsskapende arbeide, kan du jo heller fortelle disse ungene at måkene er deres venn, og at de bare vill hilse på.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7686854

Link to comment
Share on other sites

Dersom Jenny er så idealistisk, kan hun ikke kjøre bil, da dette forurenser, og "inndirekte" ødelegger naturen.

Hun kan ikke sykle, eller gå, da det vil være muligheter for å rulle over, eller tråkke på små kryp, som kommer i veien.

(eller er det størrelsen på dyret, som avgir verdien?)

regner med at du har tråkket på en maur, eller et annet tilfeldig offer- og da er vel du også en morder Jenny?

 

Mat må jo bli et problem, da mesteparten av maten kommer fra nettopp dyr, og visse er jo kritiske til ALT dyrehold!

(hva da med ullgensere, og andre produkter fra dyr?)

(det er jo de som er mere ekstreme enn Jenny, som tror frukt og grønnsaker har følelser)

 

(og ja dette ble for dumt, og det synes jeg hele diskusjonen her er)

 

Jeg er av dem som ikke liker måker, og mener også at måker ikke har noe på 1000meter+ på indre østlandet.

Dog har jeg tilgode å skyte etter måke, men jeg kommer nok til å benytte meg av muligheten dersom det kommer en innom skuddhold.

For når dine måkevenner begynner å skvise ut Storlom, og rype, på fjellet, så hjelper jeg de.(hvem kjemper for deres rettigheter)

og nei, jeg jakter heller ikke med luftvåpen, noe jeg tror de færreste her gjør.

De fleste her er oppegående mensker, og prøver å gjøre ting rett.

(og nei, ikke hva som er rett for deg jenny, men tenker da på riktig avlivning, riktige tider for jakt, osv.osv.)

 

Har sett folk gå søndagstur med hagle og skyte ned hver måke de har sett, og gå videre mens noen av måkene låg igjen og bakset i sjøen.

høres ut som et skummelt nabolag, dersom folk går søndagstur bevepnet?

 

Skal du drive med holdningsskapende arbeide, kan du jo heller fortelle disse ungene at måkene er deres venn, og at de bare vill hilse på.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7686854" target="_blank

 

 

Dette må da vere det minste problem, det er då ikkje verre enn å stenge barnehagen i måsens hekketid slik at denne får fred og ro.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare få si at skyting av måse med luftgever og skyting av måse i hekketida(untat skadefelling) ikke har noe med

vanlig ordinær jakt og gjøre. Er vel ingen seriøse jegere som snaker om og utryde måsen, det det er snak om er

vanlig ordiner jakt der bestanden er så unaturlig høy at den er til skade for andre fuglearter, noe som er tilfelle

mange plasser.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene (som regel forran oss) gjorde et måkeforsøk for en tid tilbake. De delte 100 000 mål i to. På den ene siden gjorde de som vanlig. (Dvs de gjorde ingenting). På den andre delen jaktet de måker aktivt hele sommeren. På høsten telte de rypekull og størrelser. Kan noen finne igjen den saken? Er det noen andre som kjenner til den? Jeg husker resultatet, men det er liten vits i å legge dem frem uten link.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at det er fryktelig lite ulv på fosen(bortset fra enkelte komunepolitikere :lol: ) så ulv har jeg

ikke noe grunnlag for å si noe om. Det jeg kan si om den saken er at jeg syns det er lit feil at folk som bor

på steder vor det ikke finnes ulv og dermed ikke problemer med den sitter og forsvarer ulven med nebb og klør.

Link to comment
Share on other sites

Noen siste ord om måkene herifra...

 

Når arter fremstilles så negativt som måker ofte gjør, blir det til at man kjemper litt ekstra for dem. Media kan noen ganger fremstille måker som rene monster, når de bare beskytter ungene sine, slik som i artikkelen fra barnehagen i Hordaland. Det som egentlig er et drama for måkene, der de livredde prøver å holde folk unna ungene deres, blir forvrengt til sensasjonsoppslag om aggressive og nærmest ondsinna fugler som bare er ute etter å plage folk. På samme måte kan en del av innleggene her på forumet bidra til å hisse opp til en kollektiv lynsjestemning mot måker, bare fordi de har forflyttet seg fra kysten til nye hekkeplasser i innlandet - en menneskeskapt utvikling som fiskeindustrien, og kanskje først og fremst oppdrettsnæringen, bør stilles til ansvar for, i stedet for at måkene blir skyteskive.

 

Når det gjelder overføring av parasitter til innlandsvann - som dere har helt rett i at jeg ikke har greie på - så er vi blitt henvist til Universitetet for miljø- og biovitenskap, og dokumentasjon fra Hardangervidda, som ifølge DN tyder på at måker ikke overfører parasitter til innlandsvann. Kan gjerne komme tilbake til forumet med den senere.

 

Det er en del forskjell på å ta liv ufrivillig - slik vi alle gjør når vi ferdes i naturen og på vegene - og å ta liv med hensikt. Mange fugler, ikke bare måker, blir nok drept under jakt uten annet formål enn å treffe blink, eller fordi noen av egeninteresse mener at bestanden bør reduseres. Når det gjelder måker er mange jegere i utakt med forskningen, som viser tilbakegang for flere arter. Dette kan leses i NINAs overvåkingsrapporter for sjøfugl. Selv om jakt kanskje ikke er den største trusselen mot måker, så betyr det mye at ca. 20.000 skytes hvert år - i tillegg til næringsvikt, miljøgifter, oljesøl, mink, fiskeredskaper, skadefelling og ulovlig jakt, i noen tilfeller rene massakre. Det betyr også mye for hvert enkelt individ som drepes. Vi er ikke alene om å ha livsglede - det ser vi at dyrene også har. De har bare dette ene livet som de kjemper for å opprettholde, akkurat som vi gjør. Ironisk nok er det akkurat dette en del folk bruker som argument for å ta livet av måker.

 

Tror nok det tjener måkenes sak bedre at jegere selv tar til motmæle når disse fuglene fremstilles på en nedsettende måte. Takk til alle som gjør det - selv om dere er grunnleggende for jakt, så betyr det likevel mye at dere omtaler alle dyr respektfullt. Ingen dyr fortjener å bli hetset og fremstilt som "skadedyr" - denne betegnelsen passer ikke på noen arter som hører til i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Du sier så mye TULL Jenny!

 

Finnes det ikke skadedyr?

 

Massakre, vet du hva det ordet betyr, og hvor ekstremt negativt ladd det egentlig er?

 

Overføring av parasittet av måker er så vidt meg bekjent allerede bevist. Men som alt annet, ting bevises i alle retninger nå til dags. Faktum faen er uansett at fisken i MITT vann fikk parasitter når måkene kom. Skjedd jaggu ganske så samtidig det gitt!

 

Dere i NOAH ville vært tjent med å faktisk hatt noen i deres rekker som faktisk driver med jakt. Hadde dere vært en respekatbel instutisjon av presentable mennesker så kunne blant annet jeg gjerne meldt meg inn. Da kunne jeg kommet med saklige, gode innspill til dere, internt, og dere hadde sluppet å framstått som totalt inkompetente blitzere, bare uten guts. Personlig er jeg veldig opptatt av dyrenes rettigheter, men slike tøyse-klubber som du er talsmann (beklager, kvinne) for, fører ingen sted hen, da 99% bare ler av dere. Man burde enkelt klart å få større oppslutning om et såpass "enkelt" tema, da de fleste har medfølelese for dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jenny sorry jeg tar deg bare ikke seriøst lengere

en talsperson for en organisasjon som NOAH som kommer in her og kverulerer på fritiden sin

det er lite seriøst sånn som jeg ser det så skader du organisajonen du er tals person for

hva hadde folk sagt tror du om lederen av sv eller rød ungdom føyk rund slik som du og kverulerte på diverse forum

pga at dem ikke var enige med andre menesker

jeg ser det også slik at du eier ingen respekt for andre menesker som ikke har samme syns som deg

men i bunn og grunn har jeg bare mistet en god porsjon respekt for Noah '

jeg pleier og gi penger til diverse organisasjoner som trenger penger til dyre hjelp osv (da jeg er interesert i dyrs ve og vel) donert mangen ganger penger når jeg er i dyrebutikken men den dagen jeg ser Noah på en av de børsene så lukker jeg lommeboka mi

dette er ikke Noah tjent med og ingen andre ville vært tjent med en slik ledelse og det er derfor kansje ingen andre enn nettopp deg gjør slikt

Link to comment
Share on other sites

Ser det står så mye negativt om måser her at eg må dele min lille historie om måsetassen som kom hjem til oss i en pappeske.

Vi forret på fiskeboller, som gikk ned på høykant under hele oppveksten. Når den kom som liten baby så fikk den pulver med alle vitaminene den trengte.

Her e et bilde fra baby stadie.

DSC02682.jpg

 

Å så fikk den bade litt, det var gøy når vi fant ut at det ikkje var så farlig.

DSC_5548.jpg

 

Å så en liten løpe tur når vi skulle prøve å finne ut kordan vingene fungerte.Den rulte rundt et par ganger ved stopp, hysterisk morsomt :lol:

DSC_5520.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et positivt innslag med måkeungen som ble reddet. Men nå blir jeg nødt til å svare igjen...

 

Massakre er et riktig ord når over 50 krykkjer i en hekkekoloni massakreres med luftgevær, så døde og døende fugler med avskutte bein og vinger ligger igjen, og foreldreløse unger må avlives i reirene. Dette har ikke noe med jakt å gjøre, jeg vet det, og det ble nevnt i forbindelse med ulovlig jakt.

 

Jeg er ikke i NOAHs ledelse, og kan uten problem uttale meg som privatperson om tema som engasjerer - slik dette gjør. Jeg står ikke frem som en talsperson fra NOAH - det er andre her som har spekulert seg frem til at jeg er med i NOAH. Det utelukker ikke at man kan delta (så lenge det ikke er regler på forumet som tilsier det) og prøve å komme med andre vinklinger og synspunkt enn de som er dominerende her. Tanken var å poste kun ett innlegg, for å vise til måkenes tilbakegang, men reaksjoene førte til at det ble flere. Men er det andre brukere her som må gjør rede for sin bakgrunn og sin rett til å uttale seg?

 

"Skadedyr" står jeg fast på at vi ikke har i vår natur, av de artene som hører til her. Det er noe annet med arter som vi innfører, og som ikke har en naturlig plass i vår fauna. De kan nok gjøre skade. Men de øvrige dyrene, også de som lever av andre, gjør ikke skade på naturen - det er slik den er oppbygd og må fungere for å være i balanse. Mange kaller også ulv, bjørn, jerv og gaupe for skadedyr, men vi ser følgene av at disse er borte mange steder, og hjortedyrbestandene øker - slik at også de blir kalt skadedyr av enkelte. Skadedyr er et begrep som brukes på arter som er i vegen for oss, som ikke kan nyttiggjøres av mennesker og som samtidig lever av dyr som menneskene vil ha for seg selv. Mus som kommer inn i hus kan selvfølgelig gjøre skade på eiendom, men de er i utgangspunktet nyttedyr.

 

Nå håper jeg dere vil diskutere sak igjen. Dette er en tråd om måker, ikke om NOAH.

Link to comment
Share on other sites

hadde du tatt deg bryet til og faktisk søke og finne ut av ting på egenhånd her inne før du buser frem og skal snakke til oss om ulovelig jakt så skal du vite at denne saken har vært diskutert her inne i en egen tråd jeg skal legge frem for deg her nede

og at ALLE her inne er og var i mot dette og sånn at det er satt på det rette så har denne saken INGENTING med noen av oss her inne og gjøre da dette ikke var jegere i det hele tatt det ville du også vist om du hadde fått med deg at saken er oppklart av politiet.

 

viewtopic.php?f=59&t=55695&hilit=krykkje

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/to- ... 29087.html

Link to comment
Share on other sites

Har lest denne tråden med interesse. Det som er sjokkerende er måten noen brukerere av kammeret går rett på personangrep når det kommer noen med andre meninger.Håper moderatorene er våkne og rydder opp.

Ellers er det ok å høre andre sin mening om sjøfugl og tilbakegang, i distriktet eg bor er sjøfuglen økendes i antall dei seinere år,men ser ikkje bort ifra at det kan bli mindre andre steder eller er forskningen på etterskudd med rapportene?

Link to comment
Share on other sites

hadde du tatt deg bryet til og faktisk søke og finne ut av ting på egenhånd her inne før du buser frem og skal snakke til oss om ulovelig jakt så skal du vite at denne saken har vært diskutert her inne i en egen tråd jeg skal legge frem for deg her nede

og at ALLE her inne er og var i mot dette og sånn at det er satt på det rette så har denne saken INGENTING med noen av oss her inne og gjøre da dette ikke var jegere i det hele tatt det ville du også vist om du hadde fått med deg at saken er oppklart av politiet.

 

viewtopic.php?f=59&t=55695&hilit=krykkje

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/to- ... 29087.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Vær så snill og les om igjen det jeg skrev. Massakre var nevnt i forbindelse med ulovlig jakt, som kommer i tillegg til ordinær jakt og annet press, og siden det ble reagert på ordet massakre, viste jeg til krykkjemassakren. Vi vet at det var ungdom med luftgevær som stod bak, og har aldri antydet noe annet. Tror du vrir og vrenger på hvert ord nå.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt ok at Jenny er her. Vi er litt i vår egen verden her og har ikke vondt av å høre andre menneskers syn på ting. Når jeg var ung jaktet jeg litt måker for jaktas skyld men i dag gir det meg ingen spenning så har lagt det på hylla. Så nå i vår hvordan en mink nærmest utryddet en måkekoloni uten at noen kunne gjøre noe siden den var ynglingsfredet. Uten å vite det sikkert tror jeg minken står for stor del av lokal tilbakegang i måkebestanden.

De siste 100år har menneskets bruk av natur forandret mange dyrs levesett. Måkene har trukket til fjells og kan lokalt true rypebestanden. Skal vi la rypebestanden kolapse pga at måkene må ha et nytt tilholdsted? Fjellreven ble nesten utryddet mye pga. jakt. I dag gjøres det et stort arbeid for å få den tilbake og i områder med fjellrev blir det forsøkt utryddet rødreven. Er det riktig? Hjortebestanden på vestlandet har eksplodert pga mer mat siden utmarksbeitet gror igjen. Skal vi la naturen gå sin gang å la hjorten sulte ihjel? Sånn som vi påvirker naturen og dyrelivet så blir det også vårt ansvar å forvalte bestandene på en bærekraftig måte.

Jeg er funamentalt uenig i Jennys syn og kan ikke argumentere mot det siden vi har så forskjellig grunnsyn.

Som jeger vil jeg fortsette å jakte og sette min lit til myndighetene som forvalter og sier hva som er bærekraftig. Dyreplageri og ulovligheter er politiets ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle kammerater. Ville egentlig tie ihjel denne tråden da det ikke kommer noe konstruktivt ut av krangel. I mitt syn så er det mange skadedyr/predatorer rundt omkring og måsen er en av dem. Jeg har ved selvsyn sett måser hekke opp i mot 1200 m,o,h og jeg har og sett måser ta kyllinger av ,rype, heilo, storlom , brushane og div andefugler. Jeg er ingen gud og forvalter ikke alt liv,men noen ganger må vi mennesker bidra. ETT Exempel. I mitt distrikt jobbes det mot å få reetablert en ny fjellrev bestand. Dette lar seg ikke gjøre uten uttak av ett viss antal rødrev som har fortrengt fjellreven og erobret dens hi. Det jeg da sikter til er vel ganske innlysende? vi må forvalte naturen slik at alle arter trives,jeg vill på ingen måte utrydde hverken måse eller rødrev, men når bestanden blir for stor så må vi hjelpe til for å redde en art ifra en annen.Om jeg skulle såre noen i dette innlegg så står jeg for det.God jakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med så altfor mange er at man har fjernet seg fra naturen, man har også fjernet seg fra forståelsen av at man som menneske er med på å forme naturen rundt seg (på godt og vondt).

 

Derfor sliter man i dag med organisasjoner som menneskligjør dyr, organisasjoner som faktisk ikke tar hensyn til dyrs beste fordi de ilegger de mennesklige følelser og motiver.

Nå skal man ikke se bort fra at de basale behovene er like, og at man finner mange paraleller mellom mennesker og andre dyr. Men forskjellen er likevel så enorm, at man i prinsipp ikke bør vektlegge likhetene når en ser på hva som er best for samspillet mellom menneske og viltlevende dyr.

 

Måker er ett typisk menneskeskapt problem I likhet med t.d Kråke og Skjor når vi snakker om fugler), og derfor ligger det til den store arkitekt og utgjevner (mennesket) å agere Gud. Da ved å regulere og tilpasse bestander (normalt ved jakt, slik at man samtidig får en nytteffekt i form av rekreasjon, trening, og om mulig matauk). Men også ved å se på om annen menneskeskapt aktivitet har påvirket artens næringstilgang (t.d. ved overfiske, eller ved å gjøre næring tilgjengelig), dog er den form for regulering langsiktig, mens jakt er øyeblikksredskapet (når man snakker om regulering).

 

Når man har organisasjoner som motsetter seg dette, har man ett problem. Da det de ønsker er at naturen skal styre seg selv, uten det minste hensyn til at mange arter da vill bukke under uten menneskets "beskyttelse" (les regulering). Og man er da tilbake til den sterkestes rett, som alltid har styrt før de siste 50 år.

Beklageligvis vill dette lett føre til endimensjonale områder, da man ikke uten videre kan fjerne effekten av menneskets inngripen i økosystemet. Noe som igjen betyr at man risikerer å fjerne mangfoldet i naturen.

 

Om man skal gå inn i enkelte organisasjoners tenkesett, og følge idelogien til sitt ekstreme. Så burde man fjerne alle reguleringer av jakt, og la etthvert menneske få utfolde seg i naturen i henhold til sin naturlige lyst og evne. D.v.s. at man fritt jakter på, eller skyter/slår ihjel/forgifter etc. det man måtte lyste. Også om det til syvende og sist vill medføre ens egen og menneskets undergang.

 

Som folk flest skjønner, holder ikke en tankegang der man skal bevare og beskytte alt liv etter tankegangen med at "naturen ryddder best opp selv" mål. Og mennesket må inn med diverse virkemiddler for å søke å opprettholde en akseptabel balanse artene i mellom, slik at man i utgangspunktet forsøker å holde balansen noenlunde akseptabel.

 

Så kan man si at man da ikke kan jakte predatorer for å øke eget jaktutbytte, men det kan man. Og det kan man lett, for de som er i mot dette glemmer tydeligvis at menneske selv er en predator. Og derfor skal ha sin plass i økosystemet, skal man kunne tillate plass for mennesket (som man jo må) må man balansere dette opp mot uttak av vilt av andre predatorer enn mennesket, slikt at total belastningen på byttedyret blir akseptabel.

 

Mye teori her, men summa sumarum er, at noen måsearter må man øke beskattningen på (og da helst der de hører minst hjemme). Mens andre må man redusere beskattningen av.

 

Selv mener jeg man må tillate reir sabotasje der man ikke ønsker måker, samt muligens utvidet jakttider.

 

P.s. I tilfelle barnehagen, ville det etter mitt syn ha vært naturlig å ta ut reirene, og om nødvendig avlive endel av måkene, da de hadde bosatt seg på en ugunstig lokalisasjon for både måker og mennsker. Og at dette burde ha vært gjort på ett tidligst mulig tidspunkt, da situasjonen som barnehagen nå kom opp i, på ingen måte var umulig å forutse.

 

P.s 2. Jenny, har du tenkt på at du ved å mate måkene, kan ha bidratt til at de holder seg på ett sted med i utgangspunktet for liten næringstilgang. Og slik selv være en del av årsaken til lav hekking?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg bor ved kysten må jeg nesten kommentere en ting: mange fine formiddager har jeg sittet med en kaffekopp etter at måsene har spist opp dagens fiskeslo. Spørsmålet som svirrer rundt da er; hva i himmelens navn lever disse fuglene av?

Områdene vest og nord for Bergen var engang istand til å fore plenty med måker, nå er fiskeriet stort sett historie i sin opprinnelige form, men måkene er der fortsatt! Og hva i all verden lever de nå av?

Avfall på sjøen er også borte! Vi hiver tross alt ikke så mange hotdogsbrød!

Link to comment
Share on other sites

Det har kanskje ikke noe for seg å kommentere mer, men når det er snakk om mennesket som en nødvendig forvalter av naturen, vil jeg minne om at jorda klarte seg fint uten mennesket i millioner av år, og at tilstanden på jorda nå, med tap av arter, ubalanse og ødeleggelse av naturområder, er en følge av vår rovdrift og innblanding. Kan ikke se at det har kommet noe godt ut av vår forvaltning. Den går i grove trekk ut på å forvalte vekk/redusere bestander som er i vegen for oss.

 

Et par innlegg har vært inne på fjellrev, og fjerning av rødrev som blir sagt å fortrenge fjellreven. Fjellrevens problem er jo i utgangspunktet også menneskeskapt, og nå herjes det videre med dyrene for å prøve å skape en slags orden igjen, med snøscooterjakt på rødrev for å rydde plass for oppdretta fjellrev, som har fått lide i bur i et sterkt kritisert avlsprosjekt. Må også spørre om dette er riktig.

 

Vi skaper stort sett bare ubalanse, med rovdrift på først det ene leddet i økosystemet, så på det neste for å prøve å rette opp misforholdet, og underveis setter vi begrepet skadedyr på den ene arten etter den andre, som ikke passer inn i systemet vårt - som til syvende og sist skal tjene vår egen sak. På alle nivåer i økosystemet er menneskene dominerende med sin forvaltning og kontroll, og følgene er langt fra en natur i balanse. Det er vel opplagt at det er en art som gjør stor skade, men dette forties i iveren etter å sette skadedyrstempel på andre.

 

Håper likevel at en mer ydmyk holdning til naturen kan bane seg vei etterhvert, og erstatte det nåværende synet på mennesket som en opphøyd art med en selvoppnevnt rett til å kontrollere og forvalte. Vi burde vel ha innsett etterhvert at vi ikke egner oss så godt for denne oppgaven.

 

Vil appellere til jegerne om å være føre var, selv om myndighetene ikke alltid er det, og iallefall skåne den rødlista og nær trua fiskemåken under høstens jakt. Det kommer nok nye oljekatastrofer som vil være med på å knekke lokale bestander, i tillegg til en rekke andre negativ påvirkninger, og vi ønsker vel alle disse flotte kystfuglene også i fremtiden?

 

Vingemutteren: Du kan ha et poeng i det du skriver om mating av måker.

Wolfhunter: I mine øyne er de under 30 ungdommer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jenny.

hva vet du om jakt?

er enig i det at folk skal holde seg til jakttidene, for meg er ei måke ei måke selv om det er hettemåke eller fiskemåke ;) ellers så ser jeg på måker som skadedyr, rev ser jeg ikke på som noe problem da det den ikke holder noe leven så jeg våkner om natta. untatt da jeg har revåte hjemme om vinteren da fær det å hender at dem skriker og vekker meg. noe som er langt imellom ;) mens måkene vekker meg omtrent 4 ganger i uka og det begynner å irritere meg.

 

og jeg er generelt MOT NOAH da dem ikke VET HVA DEM VIL TIL!

Link to comment
Share on other sites

Jenny:

 

Eg skjønar tankegangen din med at naturen klarar seg fint utan mennesket, og at vår innblanding i visse tilfeller skapar ei slags ubalanse.

 

Men, når eg tenker meg om; når menneska blandar seg inn for å "hjelpe" frittlevande dyr, altså dyr som utan vår innblanding kanskje som eit resultat av naturens gang hadde dødd, er ikkje dette og feil?

 

Du talar for at naturen har ein "naturleg" balanse. Er ikkje det då ein like stor inngripen i denne balansen å kunstig halde i live dyr som ikkje vil klare seg sjølv, som det er å drepe dei i jakt? Eit eksempel er som du fortel om sjølv, å halde i live ein fugleflokk ved å mate dei.

Link to comment
Share on other sites

Må for hele kammerets del forklare at "Wolfhunter" er noen år yngre enn snittet her, og noen av innleggene hans kan følgelig virke noe umodne. Dette primært til Jennys info, slik at hun ikke tror den jevne Kammeret-bruker baserer jakten på hva man blir mest vekket av på natten.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mennesket samfunn er bygd opp slik at vi trenger ut dyrearter fra deres habitat til andres.

Skaper unaturlige mattilganger, jakter ner hele bestander av forskjellige arter.

 

Men alle mennesker som er i det moderne samfunnet vi lever i er med på dette. Til og med jenny.

Så får at menneske skal leve som det jørr, må vi kontrollere bestanden av arter.

Vi skaper overflod av mat til visse arter som skaper en kunstig bestand av den arten som viser igjen hos andre arter som får di negative følgene.

Forskjellige arter blir skutt ner til ett nivå di nesten dør ut av, noe som påvirker økesysteme.

 

Vi jegere må prøve å hjelpe til en bærekraftig utvikling av økosysteme for at vi skal leve i det samfunnet vi lever i idag.

 

Såklart har vi ikke alltid vore så flinke til dette, men vi kan ikke stoppe nå, det er for seint.

Forbedringspotensiale er enormt, både for jegere og dyrevernere.

Samfunnet trenger både dyrevernere og jegere, men det er ofte mye som feil.

Menneske har ulempen med følelser og en altfor smart hjerne i noen tilfeller.

 

Naturen er brutal, eller naturen er ikke brutal det er mennesket følelser som jørr den brutal.

Naturen er bare naturen, som den alltid har vore. Basert på liv og død, viderføringer av gener.

Alt henger sammen i naturen, men vi har brutt den sammenhengingen slik at vi må gripe inn.

Link to comment
Share on other sites

Måkeproblemet kan lett reduseres:

 

I "gamle dager" foregikk det jakt på måker for kjøttets skyld, og det ble sanket egg.

Ta opp igjen gamle tradisjoner. Sett måker på lista over matnyttig vilt. Gjelder kråke også, forresten. Benytt den lovlige jakttiden til å teste ut måke -og kråkekjøttet. Her finner vi til og med oppskrifter: http://www.matoppskrift.no/sider/FuglAndreFugler.asp

 

For mange måker? Spis dem!

For mange kråker? Spis dem!

 

De er til og med billigere å jakte på enn ryper. ;)

Link to comment
Share on other sites

I ungdommen min på Vestlandet hadde jeg en gammel båt med en semidieselmotor i. I den rak jeg rundt i skjærgården og satte bakkeliner etter fisk jeg etterpå solgte på dørene rundt i nabolaget. Når jakta begynte hadde jeg alltid med ei gammel hagle. Var det ingen ender å se skjøt jeg et par måker, kastet anker bak en holme, fyrte opp et bål og grillet måke. Om våren sanket jeg måkeegg som jeg kokte i en blikkboks. Herlige tider, gitt! :)

Link to comment
Share on other sites

På Bjørnøya tilhørende Svalbard har enkelte polarmåker så mye PCB at de ikke greier mer, de kollapser i vannkantene der de gjerne hviler. Min sesong der fant vi også et par døde svartbak på samme steder. Ville holdt meg til de hakket lenger nede i næringskjeden hvis jeg skulle skutt til å spises større mengder. Hvertfall langt nord i landet.

Nå er jo ikke jakt på polarmåke aktuellt, men tenkte jeg skulle dele det med svartbak. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har en PM wolfhunter.

 

Kort fortalt, når man snakker opp mot NOAH, så skal man tenke en ting; hva er det disse folka lettest biter seg merke i? Jeg kan love samtlige her inne at utsagn som "jeg skyter måkene fordi de vekker om om natta" er en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...