Jump to content

Måker,


45-70gov

Recommended Posts

Måkejakt er gøy, det!

Ypperlig trening etter min mening. Mye gøyere å skyte måker på 300m enn en gong på 300m!

 

Til høsten blir det en Remington 700 VSF i .308win som skal plukke litt måker! : )

Gleder meg :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 281
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men sørg for å treff den skikkelig når en skyter de over vann (heller gi den to i lufta om man er i tvil), en måse i vannet er forbaska vanskelig å senke med bly (stål nå da).

 

Skjøt mye måse før, men har ikke gjort det på noen år. Kansje på tide å ta det opp igjen? I såfall er det Gråmåse og Svartbakk (min gamle fiende) som er målet. Pass på at Terne og krykkjer ikke blir tatt i kryssilden, de trenger den hjelpen de kan få.

Link to comment
Share on other sites

[...]Pass på at Terne og krykkjer ikke blir tatt i kryssilden, de trenger den hjelpen de kan få.

Terne forvekslet med måke? Må vel være forbeholdt folk som skyter sidensvans som rype, kommer ut med tomater når de går inn i butikken for å kjøpe epler og blander 7.62x51 og .30-06 uten å se forskjell?

Link to comment
Share on other sites

får full skrive min mening her da...

bor lengst lengst unna kysten av det du kan komme her i Norge (Trysil) og som flere her har nevnt så blir måkene en pest og plage...

og flere her får bilene sine neddritti av måkene og dem gjør "innbrudd" og eter opp alt høneforet til min gode nabo!

så jeg sier igrunn at man burde få skadeløyve på måker på innlandet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Som fugleintressert jeger. Så må eg få skyte inn, at de fleste måkearter er i sterk tilbakegang, Forskere ser at bestanden reduseres kraftigt i Norge. Og at enkelte arter nærmer seg rødlisten. Så som ansvarsbevisste jegere, bør vi ta det innover oss. Og være sikker på hvilken art vi skyter.

Jeg bor selv ved kysten, og ser ikke helt hvilke skader måkene gjør. Og ser ikke på den som et skade dyr.Men det kan være annerledes andre plasser.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Dn foreslår, i ett høringsnotat, å ta ut fiskemåke fra jaktidsforskriftene. Av hensyn til føre - var - prinsippet. Fiskemåke regnes som nært truet.

 

At det har blitt mindre av den er godt mulig, men den har fortsatt ingen ting på fjellet å gjøre.

Langs kysten er det greit med måker for min del.

 

Hvis det er brukt tellinger av fiskemåke ved kysten som grunnlag, skjønner jeg at de har funnet ut at det er mindre av den. Store deler av bestanden har jo flyttet til innlandet.

 

Ble litt skremt når jeg, for ett par år siden, så fiske-/hette måke bestanden på og rundt vann i Sjusjøområdet ved Lillehammer. Det lå tett i tett med måker på vannene.

 

Vil også slå ett slag for jakt på hettemåke, samme ulla det.

 

Har selv sett flere rypekylling rester rundt måkereir som har ligget 900-1000 m o h. Fant ved ett tilfelle rester som tilsvarte, i allefall to rypekull.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Var og fisket i fjella rundt kvikne, og nøt synet av en stor-lom med unger ute på vannet.

Så kom en flokk måker, og begynte å harselere med Lomen, og siden dengang har ikke måker vore høyt i kurs hos meg.

Hvem av disse fuglene hører hjemme i indre fjellstrøk på 1000m høyde?

 

At folk klager over måkeskjit på båter ved kysten, får meg til å humre litt ;)

og for all del, at visse arter trenger hjelp, ser jeg heller ikke problemet med,

dersom det er ved kysten hvor arten hører hjemme.

 

Jeg for min del, kommer ikke til å gå med faner og paroler for å redde måka i innlandet/oppå fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Leste at en måke tok en chiuaua valp. Google chiuaua valp måke

 

måtte den da kunne ta alle lausbikkjene her og....(i alt fra småhunder-shcæfer størrelser)!her er hunder et større problem enn måsen....springer løse i båndtvangstia,skiter overalt gjør dem og...

er enig i å ta ut stormåsen,men småmåsen kan godt bare være her for min del....

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på sjøen i går og satte kveitevad, da opplevde jeg en atferd fra måsen som jeg aldri har sett

før, den stupte etter agnet ret ved båtripa, dette skjedde to ganger, heldigvis ble ikke måsen kroket.

Skal innrøme at det hadde blit en massaker om hagla hadde vært med, det er mye som tyder på at

måsen lider av matmangel.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at noen driver med ulovlig jakt på måker. En skriver at han var ute og skjøt 4 måker som spiste såkorn - dette var 29. juni, midt i fuglenes hekketid. Han må regne med at det var noen måkeunger som mistet foreldrene sine, og som fikk lide mye på grunn av at han tok seg til rette - helt ulovlig. Folk får noen tusen i bot for slik faunakriminalitet og dyremishandling. En annen antyder at han vil skyte hettemåke - en rødlistet og totalfredet art!

 

Uansett hvor måkene oppholder seg, så er de gjenstand for en meningsløs hets, som blant annet kommer til uttrykk her på forumet. Er de ved sjøen legger de igjen visittkort på de fine båtene til folk, er de ved innlandsvann hevdes det at de sprer parasitter, er de på jorder klages det over at de spiser såkorn, og er de i byer spiser de avfall og irriterer folk på uterestauranter. Uansett er de i vegen for menneskene, som helst vil ha jorda for seg selv, og som er på god veg til å oppnå akkurat dette

 

Ifølge Direktoratet for Naturforvaltning har måker alltid hatt tilhold ved innlandsvann - dette er ikke noe nytt eller unormalt - og det er helt feil at de sprer parasitter eller påvirker fiskebestander. Vil oppfordre folk i NJFF til å innhente informasjon fra DN, så det kanskje kan unngås at det spres usannheter om måkene.

 

Måkene har det ekstremt vanskelig, på grunn av overfiske, miljøgifter, oljesøl og lovlig og ulovlig jakt. Det er grusomt hvordan folk kan forfølge arter uten annen begrunnelse enn at dyrene også trenger mat. Hva skal måkene leve av og hvor skal de gjøre av seg?

Ved kysten har vi ødelagt livsgrunnlaget deres, i innlandet er de uønsket, og når de tvinges til å overleve på søppel så er det også galt. Ser ikke folk hvor urettferdig måkene behandles, og hvor egoistisk og meningsløs denne hetsen er?

 

Det er å snu problemet på hodet og hevde at måkene skaper problemer for folk. Problemet er oss mennesker - vår ekspansjon og fordrivelse av andre arter, og vår manglende toleranse for at andre også har rett til å leve.

Link to comment
Share on other sites

Ulovlig jakt?? Disse måkene gikk under skadevilt da jeg skjøt dem, og jeg har absolutt ingen dårlig sammvitytighet for det......Dette var absolutt IKKE ulovlig jakt. Måkene hører ikke hjemme i innlandet....min mening. Har selv eksempel på fjellvann her oppe der en stor del av fisken har fått mark i seg. Dette tror jeg ene og alene er pga måka

 

Henta fra lovdata:

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

Link to comment
Share on other sites

Jenny;

Det er slett ikke tydelig som du skriver, at noen driver ulovlig jakt. I såfall referer gjerne til det regelverk som tilsier at avliving av måker 29 juni som spiser såkorn er ulovlig.

 

Er vel unødvendig å nevne, at grunnlaget for brødet du trolig spiste til frokost ble til idet en bonde sådde frø.

Man må ha fjernet seg langt fra felles forhistorie og virkelighetens harde realitet idet man lar jorda ligge brakk fremfor å betrakte måker i horisonten.

 

Av ren nysgjerrighet hadde det vært interessant å høre ditt syn om følgende, selv om det ikke er så relevant i forhold til temaet;

-Hva skal til før ett menneske har rett til å avlive ett dyr.

-Er jakt uetisk?

-Er produksjon, salg og kjøp av kjøtt uetisk?

-Hvordan antar du forholdene være på jorda vil være om 500år dersom levesett og befolkningsvekst ikke endres?

-Er det uetisk fore opp kjæledyr (hund, katt, marsvin..)

-Er du Jenny R. fra NOAH?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Måkene har det ekstremt vanskelig

Jepp det er nok derfor det er så usannsynlig mange av dem, så er det lettere å ha det vanskelig sammen...

 

Det er å snu problemet på hodet og hevde at måkene skaper problemer for folk

Dette er delvis riktig, menneskelig aktivitet, oppdrettsnæring, søppel, jordbruk osv. har skapt livsgrunnlag for mange flere måker enn det nok ver i en "vill" natur. Derfor blir måkene, (pga. det høye anntallet) et problem, for både mennesker, dyr og fisk.

Ved å jakte måker retter vi (delvis) opp denne skjevheten, det er nemlig mere sammfunnsmessig akseptabelt enn å tilbakeføre verden som helhet til "villmark".

 

6.5x55, 85gr Sierra HP, 50grs N550, oh yeah :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at noen driver med ulovlig jakt på måker. En skriver at han var ute og skjøt 4 måker som spiste såkorn - dette var 29. juni, midt i fuglenes hekketid. Han må regne med at det var noen måkeunger som mistet foreldrene sine, og som fikk lide mye på grunn av at han tok seg til rette - helt ulovlig. Folk får noen tusen i bot for slik faunakriminalitet og dyremishandling. En annen antyder at han vil skyte hettemåke - en rødlistet og totalfredet art!

 

Uansett hvor måkene oppholder seg, så er de gjenstand for en meningsløs hets, som blant annet kommer til uttrykk her på forumet. Er de ved sjøen legger de igjen visittkort på de fine båtene til folk, er de ved innlandsvann hevdes det at de sprer parasitter, er de på jorder klages det over at de spiser såkorn, og er de i byer spiser de avfall og irriterer folk på uterestauranter. Uansett er de i vegen for menneskene, som helst vil ha jorda for seg selv, og som er på god veg til å oppnå akkurat dette

 

Ifølge Direktoratet for Naturforvaltning har måker alltid hatt tilhold ved innlandsvann - dette er ikke noe nytt eller unormalt - og det er helt feil at de sprer parasitter eller påvirker fiskebestander. Vil oppfordre folk i NJFF til å innhente informasjon fra DN, så det kanskje kan unngås at det spres usannheter om måkene.

 

Måkene har det ekstremt vanskelig, på grunn av overfiske, miljøgifter, oljesøl og lovlig og ulovlig jakt. Det er grusomt hvordan folk kan forfølge arter uten annen begrunnelse enn at dyrene også trenger mat. Hva skal måkene leve av og hvor skal de gjøre av seg?

Ved kysten har vi ødelagt livsgrunnlaget deres, i innlandet er de uønsket, og når de tvinges til å overleve på søppel så er det også galt. Ser ikke folk hvor urettferdig måkene behandles, og hvor egoistisk og meningsløs denne hetsen er?

 

Det er å snu problemet på hodet og hevde at måkene skaper problemer for folk. Problemet er oss mennesker - vår ekspansjon og fordrivelse av andre arter, og vår manglende toleranse for at andre også har rett til å leve.

 

jeg er totalt enig med deg i det du sier

men desverre er det ikke bare slik for måker men også har en del folk her inne en fantastisk måte til og snu problemet når det kommer til ulv og rovdyr ville vært fint om du var like engasjert for rovdyr og ulv som for måker

Link to comment
Share on other sites

ja artenes biotoper og opprinneles er jo grunnleggende å vite for å håndtere et våpen på en ansvarsfull og sikker måte :?

Du har virkelig ikke fulgt mye med i timen under jaktkurset....

vist en jeger ikke er interesert i og sette seg inn i dyrenes habiater og vise respekt for dyr som levende vesner nei da burde du kansje ikke ha våpen det viser også at du ikke har fulgt så veldig godt med under jaktkurset tydelig at det er mye skjeive holdninger mot diverse dyr ute og går.. men og sitte her og diskutere dette idiotiet her med dere gidder jeg ikke...viktigere ting og bruke dagen på... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du har virkelig ikke fulgt mye med i timen under jaktkurset....

vist en jeger ikke er interesert i og sette seg inn i dyrenes habiater og vise respekt for dyr som levende vesner nei da burde du kansje ikke ha våpen det viser også at du ikke har fulgt så veldig godt med under jaktkurset tydelig at det er mye skjeive holdninger mot diverse dyr ute og går.. men og sitte her og diskutere dette idiotiet her med dere gidder jeg ikke...viktigere ting og bruke dagen på... :roll:

 

 

Må da være lov for folk å misslike visse arter?

Og det er ikke forventet at man skal ha master om alle arter for å jakte.

Mange jegere har satt seg inn i de artene de jakter på, følger opp viltstell, og passer på at det er gode oppvekstkår for de artene.

 

Ser jo ikke ut som alle "dyrenes venner" har full kontroll på hva de driver med heller:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 61010.html

fungerte knall dette....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja artenes biotoper og opprinneles er jo grunnleggende å vite for å håndtere et våpen på en ansvarsfull og sikker måte :?

Du har virkelig ikke fulgt mye med i timen under jaktkurset....

vist en jeger ikke er interesert i og sette seg inn i dyrenes habiater og vise respekt for dyr som levende vesner nei da burde du kansje ikke ha våpen det viser også at du ikke har fulgt så veldig godt med under jaktkurset tydelig at det er mye skjeive holdninger mot diverse dyr ute og går.. men og sitte her og diskutere dette idiotiet her med dere gidder jeg ikke...viktigere ting og bruke dagen på... :roll:

 

Så da kan du jo fortelle oss hva du lærte om måker og innlandet på jegerkurset. ettersom dette er noe du kan mye om.

Link to comment
Share on other sites

ja artenes biotoper og opprinneles er jo grunnleggende å vite for å håndtere et våpen på en ansvarsfull og sikker måte :?

Du har virkelig ikke fulgt mye med i timen under jaktkurset....

vist en jeger ikke er interesert i og sette seg inn i dyrenes habiater og vise respekt for dyr som levende vesner nei da burde du kansje ikke ha våpen det viser også at du ikke har fulgt så veldig godt med under jaktkurset tydelig at det er mye skjeive holdninger mot diverse dyr ute og går.. men og sitte her og diskutere dette idiotiet her med dere gidder jeg ikke...viktigere ting og bruke dagen på... :roll:

 

Hva vet du om hva jeg vet om det? Har jeg sagt noe om det? så viss en gammal kæll på 70år som har jakta skogsfugl og elg alle sine dager ikke kan noe om bisamrotter, bør han da fratas alle våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får si det så dere som trenger te-skje får det inn får jeg går videre med dagen min

mensker med skjeive holdninger til dyr og dyre arter som samt kan sitte og snakke om at måker ikke har noe i innland og gjøre

bør ikke få jakte nei det er min mening (PUNKTUM) er nok tullinger her inne med skjeive holdninger mot dyr

og si at måker ikke har noe i innlandet og gjøre blir det samme som og si at ulven ikke har noe i skogen og gjøre

vist du ikke gidder og lære deg om det du skal jakte før du jakter da bør du ikke jakte i det hele tatt men nå

gidder jeg bare ikke og diskutere videre blir for dumt... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får si det så dere som trenger te-skje får det inn får jeg går videre med dagen min

mensker med skjeive holdninger til dyr og dyre arter som samt kan sitte og snakke om at måker ikke har noe i innland og gjøre

bør ikke få jakte nei det er min mening (PUNKTUM) er nok tullinger her inne med skjeive holdninger mot dyr

og si at måker ikke har noe i innlandet og gjøre blir det samme som og si at ulven ikke har noe i skogen og gjøre

vist du ikke gidder og lære deg om det du skal jakte før du jakter da bør du ikke jakte i det hele tatt men nå

gidder jeg bare ikke og diskutere videre blir for dumt... 8)

 

Den sammenligninga blir bare for dum. Vi vet da alle at ulven hører hjemme i skogen :) Måka er og blir en sjøfugl. Det står så vidt jeg vet på alle faktasider jeg har sjekka :D Grunnen til at den trekker inn i innlandet er sannsynlighvis fordi bestanden er alt for stor. => Den må reduseres for å jevne ut.

Angående skeive holdninger til dyr: Har man skeive holdninger til måka om man mener den ikke hører hjemme i innlandet??

Link to comment
Share on other sites

Så klart skal bestanden av måker reduseres men at dere sitter her og snakker om og drepe måker med mer eller mindre granater

blir fanken meg for dumt sitte på et forum som skal være seriøst nettforum for jegere og gi utrykk for skjeive holdninger på den måten bør dere holde dere for gode til..rett og slett en del av måkens habiat er innlandet enten du liker det eller ikke uansett grunn så er det nå slik måka lever den spør i værtfall ikke deg eller noen andre om hvorden skal leve

du får være så god med rifla du bare orker men har du skjeive holdninger så bør du ikke jakte

Link to comment
Share on other sites

men nå

gidder jeg bare ikke og diskutere videre blir for dumt... 8)

 

like greit,for du tapte allerede i ditt første kunskapsløse svar.... :roll:

har foresten vært mange som deg her inne før,men dem er borte nå....dem gikk rett i troll fella.....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er så lurt og blande seg inn i diskusjonen men gjør et forsøk, syns bare det er lit drøyt når en

sier at de som syns at måsen ikke hører hjemme i innlandet ikke er skjiket til og jakte å bør fratas våpen. Syns

at den var lit drøy, folk må da få ha slike meninger uten og bli stemplet som uskjikede jegere, måsen er da vel

definert som en sjøfugl. Måsen må beskates(i lovlige former) eten den er i innlandet eller ved kystn, den er en predator

på lik linje med kråke og tar mye egg og fugleunger så jeg ser ikke helt problemet med måsejakt.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er så lurt og blande seg inn i diskusjonen men gjør et forsøk, syns bare det er lit drøyt når en

sier at de som syns at måsen ikke hører hjemme i innlandet ikke er skjiket til og jakte å bør fratas våpen. Syns

at den var lit drøy, folk må da få ha slike meninger uten og bli stemplet som uskjikede jegere, måsen er da vel

definert som en sjøfugl. Måsen må beskates(i lovlige former) eten den er i innlandet eller ved kystn, den er en predator

på lik linje med kråke og tar mye egg og fugleunger så jeg ser ikke helt problemet med måsejakt.

greit nok det at jeg tok hardt i men jeg blir provosert av slikt tull jeg er ikke redd for og innrømme at jeg tok feil

men måken har like mye i innland som ved kysten og gjøre det er en åtsel fugel som er der det er mat og få

 

V-max@

 

ikke drit deg ut med slik tullete kommentarer jeg har da ikke tenkt meg noe sted? har jeg vel? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen har visst bestemt seg for at måkebestanden er økende og at de omtrent er i ferd med å overta landet, men virkeligheten er altså ikke slik... Fire av måkeartene er rødlista, nå også fiskemåken, og grunnene som oppgis er først og fremst næringssvikt, men også miljøgifter som fører til at de mestrer hungeren dårlig. Flere hekkkolonier langs kysten er forlatt, og fuglene har forflyttet seg til områder der de prøver å overleve på avfall og det som de finner på markene. Det er blitt vanlig å se måker gå i vegkantene og beite, kanskje på insekter, mens man sjelden ser måker stupe etter fisk lenger. Også andre sjøfuglarter er påvirket av overfisket. De som tror at det er for mye måker - ta en tur ut til kysten, til områder der det før var yrende fugleliv, og til hekkekolonier der rundt tusen måkepar tidligere hekket, og der det nå er helt dødt.

 

Det er vi som har drevet måkene på næringsflukt og som er skyld i at måkeunger sulter ihjel i reirene og at foreldrene gir opp hekkingen. Det er meningsløst å hetse måkene for følgene av vår egen rovdrift. Måkene påfører verken oss eller naturen skade, de er tvert imot viktige for kystens økologi. Men også ved innlandsvann har de sitt naturlige habitat, ifølge DN, og er ikke skyld i eventuelle parasitter på fisken. Selen får skylda for dette i havet, og måkene i innlandsvann... I det hele tatt får dyr ofte skylda når noe går galt, selv om det kan være opplagt at menneskene selv har forårsaket problemene.

 

Skadefellingsforskriften åpner ikke for felling av måker som går på et jorde. Det kan være at de spiser insekter og meitemark, men om de spiser litt såkorn, så er ikke dette skade av vesentlig økonomisk betydning, som er et vilkår for felling. Det er også et krav at forebyggende tiltak skal forsøkes. Det er ellers vanlig å søke om skadefelling og ikke bare skyte ut fra eget skjønn. Men hele forskriften er en katastrofe, og eksempelet med de fire måkene som ble skutt på et jorde, mens ungene deres ble etterlatt hjelpeløse, er et grelt eksempel på hvordan forskriften kan feiltolkes og misbrukes.

 

Det virker som at folk blir stadig mer naturfjerne, og at dyrs naturlige og helt harmløse adferd kan få enkelte til å gjøre grusomme ting mot dem, uten å se at det er vår egen adferd som er problemet - både for dyrene, jorda og oss selv. Dyrene gjør oss ikke noe vondt. Er vi like fredelige mot dem...?

Link to comment
Share on other sites

Nå har JENNY rett i noe. Noen måkearter sliter. Dels pga overfiske, men den største årsaken lar hun pent ligge. Nemmelig predasjion fra Mink. Minken har utryddet en god del fuglelokaliteter. Men det er vel ikke så populært i Jenny sin verden at vi ønsker å drepe det vi ser av mink.

Forøvrikt er det en dårlig dokumentert påstand at måker ikke gjør skade i fjellvann. De er årsaken til en snylter kalt måse makk. Denne makken er det måsene som sprer. Mangt et vann er ødelagt av denne parasitten.

Forøvrigt er Rødlistingen av Fiskemåke en tvilsom afære i senesatt av NOF. NOF har endel merkelige innspill, dette for å stoppe jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...