Jump to content

Hva er egentlig langt hold?


Mildot

Recommended Posts

Man kan spørre ti forskjellige personer og man får etter all sansynlighet ti forskjellige svar.

 

For enkelte er simpelten alt over 200m definert som langt hold uansett våpen, fordi de aldri har hatt muligheten til å trene på lengre hold.

 

For andre er det så langt de med stor grad av sikkerhet (over 90%) kan avgi ett første skudds treff under de gjeldene forhold.

 

Den tredje personen har helt bestemte meninger om hva som er langt hold, ut i fra kaliber, våpen type og hvilke hjelpemidler han/hun har til rådighet.

 

Den fjerde jeg spør sier "så langt ut jeg kan treffe uten å forlegge siktepunkt"

 

Hva er egentelig langt hold :arrow:

Link to comment
Share on other sites

For meg er langt hold alt over 300m fordi jeg ikke har hatt muligheten til å skyte på lengre enda....enkelt og greit, men det jeg legger i begrepet først og fremst er at langhold egentlig begynner en plass ved 500m og fortsetter ut til 1200m for de fleste rifler. Vil presisere at jeg nå tenker på pappskyting. Til jakt er langhold etter min mening alt over 150m, litt avhengig av annlegg, skytestilling, størrelse på vilt osv...Vil annta at langhold for de fleste er 500-1000m eller deromkring. Så har vi de som hevder at de kan skyte stående på 600m med åpne sikter, så variasjonen er stor og definisjonen er vanskelig.Greit å få en avklaring egentlig :) Finnes jo folk som skyter på 2 engelske mil med 45-70, så alt går jo......

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg forvalter den fulle og hele sannhet i dette, tror jeg at en definisjon av hva som er langt hold i utgangspunktet må ligge i en eller annen form for ytelsesavhengig definisjon..

 

Ett eller annet sted på kulebanen til ett gitt kaliber, begynner du å få flere hensyn som må tas bla i forhold til prosjektilets spinnavdrift og stadig krummere kulebane - jeg ville forsøkt å finne en eller annen setning/formel som dekket disse forholdene.

 

Da har man gitt en eller annen form for lov som uavhenging av avstand, hensynstar ytelsen på våpen/kaliber kombinajonen..

 

Kanskje noe i retning av "langthold er den avstand hvor ytrebalistiske påvirkninger på prosjektilet, overstiger de indre ballistiske påvirkninger" ???

 

Kjør debatt...:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si langt hold er når man skyter på en slik avstand at man ta hensyn til andre faktorer enn kun vind og kulebanefall. Dette vil for de mest vanlige kaliber som brukes på langt hold være et sted mellom 500-700m (308Win i området 550-600m som eksempel).

 

Med andre faktorer mener jeg her i første rekke lufttrykk og spindrift. Når man også for alvor må begynne å ta inn tempratur på luft og ammo, og luftfuktighet begynner man etter min oppfatning å operere med ekstremt lange hold. Da er man ute på 900-1100m for normale langtholdskaliber (50BMG inkludert)

 

Man kan selvsagt bruke alle parameter fra point blank av, men effekten de utgjør på korte avstander er såpass liten at den i stor grad kan sees bort fra, og egenspredning til skytter, våpen og ammunisjon vil ofte maskere over den lille effekten faktorene har på kortere distanser.

 

Jeg vil også nevne at dette selvsagt er avhengig av hvilken blink man skyter på, og hva som er treffkravet. Treff innenfor en "større" gong eller militær figur (1/1, 1/2, 1/3 eller 1/4) stiller andre krav til nøyaktig presisjon enn en 10skudds serie i sentrumsringen på en skive på samme distanse. Mine betraktninger av langt hold er her basert på det første.

Link to comment
Share on other sites

jeg liker salamander sin definisjon jeg :mrgreen:

Men synes spørsmålet om hva som er langhold, er litt som spørsmålet "hvor lang er summetonen"

Jeg har (prøvd) å skyte med salongen på 200 meter, og da bunna kinakikkerten min. Det var langt, og litt for lang med salongen.

Med Dolly, er 300 meter fin innskytingsavstand. Så det kommer helt ann på utstyret, spør dere meg

Link to comment
Share on other sites

Det siste jeg leste, (husker ikke hvor) var at om kulene ble subsoniske, så hadde ikke dette så mye å si for presisjonen. Ble påstått at dette var en myte. Ikke vet jeg om dette stemmer eller ikke men jeg har da fortått på kalibervalg bland Kanerne som skyter på 1000yds, tilstreber å få forholdsvis høye hastigheter. Om dette alene skyldes bedre egenskaper i vinden vites ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Ehhh.....ja...men subsonic 22LR-ammo har vel ikke vært supersonisk først for så å gå over i subsonic-fart. Er supersonisk -->subsonic som jeg har oppfattet enkelte mener kan være problematisk. Med supersonisk ammo vil den jo da bryte lydmuren 2 ganger. Førse gang ved munningen (om det er i løpet eller utenfor vet ikke jeg, men det kan vel kanskje noen som har bedre peil på indre- eller ytreballestikk svare på?)og 2. gang etter 1000 meters-merket en gang,for de fleste normalkaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Luftkjølt er inne på en av tingene som er med å bestemme def. av langhold. (utstyr) Hvis man tar erfaring/trening med i denne pakka vil man vel være nærmere en "konklusjon" om hva som defineres som langhold.

 

Kort oppsummert blir vel langhold definert ut i fra de ulike kvaliteter/trygghet hos den enkelte skytter. Hva er den enkelte skytter individuelle grense som han er komfortabel med å skyte på? Ikke godt å si... ingen fasit.

Min strekker seg til rundt 5-600 på papp (foreløpig) håper å utvide denne horisonten i tiden fremover... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Her er jeg grunnleggende uenig med det fleste, hva man trenger er ikke definisjoner for den enkelte (som forøvrig er godt gjennomgått hittils i treåden), men definisjoner som gjelder for alle.

 

Min oppfattning går på hva som er gjengs for de fleste.

Kort hold er ut til ca 200m. (60m for 22lr)

Medium hold er i området 200-500m (100m for 22lr)

Langhold er i området 500-800m (over 100m for 22lr).

Ekstremhold er over 800m.

 

Personligt ville jeg vel ha sagt at langhold er over 400m, men jeg har merket meg at i dagligtale rundt om på forumet, så går ca 500m igjen.

 

For mindre kalibre som 22lr og litt opp, så blir selvsagt avstandene noe kortere.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt spørsmål...

 

Langhold i eit ord, altso "skytegreina" syns eg begynner ved ca 500m, altso lenger enn det vi normalt skyt på DFS felt. Men for all del, ingen bastant grense.

 

Langt hold (i to ord) er jo individuelt, der skyteferdigheter, våpen og ammunisjon, ytre faktorar (vind og ver) og alt mogeleg anna virker inn. Og so er det forskjell på papp og jakt.

 

På storviltjakt er alt over 150 m langt hold for meg. Har aldri skote på lenger enn det, og det skal mykje til før eg gjer det.

På småviltjakt vil vel grensa gå på rundt 120, vil eg tru.

Med 22lr; knappe 80, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jeger, ikke langholdsfrik, så for meg er "langt hold" alt over PBR (point blank range), altså den avstanden når jeg må begynne å kneppe på kikkerten på grunn av kulefall. For salongen er det alt over 60-70m, for de sentertente riflene mine er det alt over 150-250m avhengig av størrelsen på blinken. Men siden jeg vet at DFS-skyttere rutinemessig skyter baneskyting på 300m, er det kanskje alt over 300m som er å regne som "langt hold".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig mest enig med de som sier det er utstyrsavhengig.

 

Her er jeg i utgangpunktet uenig. Det hjelper ikke hvor bra/dyrt/fint utstyr du har, dersom du ikke kan å bruke det. Derfor er min påstand at det er der man begynner å føle seg ukomfortabel grensen ligger (gjerne litt FØR man føle seg ukomfortabel). Denne grensen vil da, naturlig nok, flytte seg etter hvert som man får mer erfaring med utstyret.

For meg personlig ligger denne grensen ett sted mellom 100 - 150 meter på vilt fra rådyr og oppover ( jeg vil helst ikke at avstanden overstiger 100 m på rådyr). Dette er avstander jeg vet at jeg behersker. Men det forutsetter at dyret står med breisida mot meg.

Jeg tror fortsatt fullt og fast på at det er bedre å la dyret gå, enn å sende avgårde ett skudd du ikke kan stå inne for. At det "som oftest" går bra, er ikke bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig mest enig med de som sier det er utstyrsavhengig.

 

Her er jeg i utgangpunktet uenig. Det hjelper ikke hvor bra/dyrt/fint utstyr du har, dersom du ikke kan å bruke det.

 

Javel, da går jeg ut i fra at du klarer innertieren på en halvsilhuett på 500 meter med en snub nose revolver i .38. Hva som er langhold har jo ingenting å gjøre med hva man skyter med.

 

Skyter man med en M82A1 burde det ikke være noen heksekunst så da burde en 2" Smith & Wesson fikse biffen.

Link to comment
Share on other sites

Thor, det var en toskete kommentar. Håper du ser det selv.

Forøvrig har jeg ingen interesse av å krangle med deg, så har du flere "jeg vet best" kommentarer, kan du godt la være å svare meg.

Jeg ga uttrykk for MIN mening, og det må du tåle uten å skulle komme med tåpelige utsagn.

 

 

Beklager til trådstarter for OT, men denne måtte jeg bare svare på.

Link to comment
Share on other sites

:!::!: DEFINISJON AV LANGT HOLD :!::!:

Avstandet frem til blinken/objektet er dobbelt av halvparten :lol::lol:

Runder av dagen med en dårlig vits :P

De skal bygge flyplass midt i oslo sentrum, det er dessverre dårlig med plass, så rullebanen blir kort

Kun plass til håndjagere.

 

God natt folkens.

Link to comment
Share on other sites

Thor, det var en toskete kommentar. Håper du ser det selv.

 

Selvsagt så jeg at kommentaren din var toskete, det var derfor jeg kommenterte den.

 

Forøvrig har jeg ingen interesse av å krangle med deg, så har du flere "jeg vet best" kommentarer, kan du godt la være å svare meg.

Jeg ga uttrykk for MIN mening, og det må du tåle uten å skulle komme med tåpelige utsagn.

 

Du quotet meg ut av kontekst, da får du tåle en på trynet. Hvis ikke, la være å qote meg.

 

De tåpelige utsagnene er det du som har kommet med.

Link to comment
Share on other sites

Mange definisjoner på hva som er langt her.. På tross av min noe begrensede erfaring og kunnskap; hva som er langt er i mine øyne kun avhengig av skytteren. Har jo lest og hørt gang på gang at folk ikke vil skyte på over 100 meter med 22lr og i hvertfall ikke over 150-200 meter med 222 rem, som er de to kalibrene jeg selv skyter mest med. Som de fleste her veit er det fullt mulig å ligge på både 2 og 300 meter (ref whelen), og 222 på betydelig lengre hold enn 200 meter, som mange vil mene er maks. Utstyr er tilsynelatende ganske så ofte godt for mye lengre hold enn det skytter tør å bevege seg ut på. Hence, langt hold er avhengig av han som sikter. Sjøl synes jeg 250 med 22lr er ganske så langt, sjøl om jeg har skutt en del på 210. Over 300-320 er ganske så langt med 222-en... :roll:

 

Snakker om langhold er nå, ikke jakt. Bare så ingen misforstår. Kunne ikke falt meg inn å skutt på slike hold på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa... Hva som er langt hold for meg, trenger IKKE å være langt holde for deg eller motsatt.

 

Dette er vel et av de temaene som får opp temperaturen på div.forum og spesielt hvis det er snakk om jakt? Noen er så "inngrodde" at de vil/kan ikke se på andre ting enn det de er vandt med. Med dette utsagnet så tenker jeg IKKE på noen spesielle i denne tråden!

 

For meg så er det enkelt:

1# Utstyret MÅ være iorden, altså ei rifle som samler brukbart. Samler den på 25mm@100m så er dette 15cm@600mtr noe som er oppnåelig, hvis skytteren er kompetent. Det er fortsatt innenfor kjerneområdet på et rådyr :wink:

2# Du MÅ vite avstand. Her kommer det i bruk avstandsmåler.

3# Du må trene på ulike avstander og bevise for deg SELV at du behersker dette.

 

Kort sagt, så kan det oppsummeres med å avfyre et skudd med høyest mulig treffprosent. Dette kan sammenlignes med en som trener på løpende mye og er treffsikker på bevegelig mål på x-antall mtr. HVis elgen kommer gjennom skogen og han er sikker på at han har en høy treffprosent for dette, så..... pang!

 

At andre er dårlig på dette å lar dyret gå, men tar skuddet isteden på xxx antall mtr fordi det er noe de behersker, så.... pang.

For min egen del lar jeg løpende dyr gå, fordi det for min egen del er et skudd med lav treffprosent (for meg personlig) om rådyret skulle stå og beite på xxx antall mtr. vær og føre tilsier at dette er et skudd med høy treff%, så er ikke jeg i tvil. Med høy/lav treff%, så mener jeg at du skal være sikker på å treffe det du sikter på! Hvis skuddet medfører bom/skadeskyting så skal du bli overrasket over dette fordi du var sikker på å treffe!

Hvis du ligger på forhånd å lurer på om du treffer eller ikke, så er dette et skudd som IKKE skulle ha blitt avfyrt!

 

Så kommer det da noen som sier at det er ikke jakt :? Da er mitt svar *moderert av meg selv i etterkant*, slutt å døm andre du ikke kjenner! Det er typisk Norsk å stå med nisselua i hånda å dømme andre, uten å vite/kjenne motparten og/eller situasjonen.

 

Det er vanskelig å si eksakt hvilken avstand som er langt hold (tenker nå på jakt)... Kommer an på skytteren/utstyret/været osv. For meg personlig så er langt hold, når jeg må begynne å justere på rattene på kikkerten. Jeg holder aldri over, jeg klikker isteden. Selv på 200mtr skrur jeg på kikkerten og holder der jeg ønsker POI skal være.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

sant som ranger sier, 200 meter er langhold på jakt, men å skyte på 200 meter på bane er jo "normalt" hold.

Men som sagt tidligere, fra 250 meter og utåver kan vel regnes som langholdskyting på bane o.l.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt spørsmål...

 

Langhold i eit ord, altso "skytegreina" syns eg begynner ved ca 500m, altso lenger enn det vi normalt skyt på DFS felt. Men for all del, ingen bastant grense.

 

Langt hold (i to ord) er jo individuelt, der skyteferdigheter, våpen og ammunisjon, ytre faktorar (vind og ver) og alt mogeleg anna virker inn. Og so er det forskjell på papp og jakt.

 

........

 

 

VestlandsJeger's forklaring syns jeg er god...

 

.

Link to comment
Share on other sites

På 1200m så måtte jeg skru ca 8m inn i vinden, og til kikkerten butta i bunnen og i tillegg sikte med dot nr 3 under korset. Dette fant jeg ikke akkurat ut bare ved å se på tabeller, selv om jeg var i nærheten. 8)

Satte en 10 skudder på ca 60cm, som jo forsåvidt er innenfor dødssonen på en elg, men dette er for guds skyld IKKE gjennomførbart på jakt. Da jeg måtte ha mange skudd for å komme inn på rett plass. Hvis den vinden hadde løyet 1sek.m, så hadde jeg bommet med over en meter..... :shock::roll:

(Her er vel anslagsenergien blitt, "bare litt hissigere enn en jordveps" også da. Så det er en annen faktor.)

 

Jeg er enig med Poacher her. Hver mann må vite sin egen begrensning. Men samtidig så vet jeg at det finnes folk som gir f......, og de personene ønsker jeg skal få seg en smell. Det er få ting her i verden jeg respekterer mindre enn at folk påfører uskyldige dyr lidelser, bare for å være kar eller at man er for dum i hodet sitt til å forstå noe som helst!

En annen faktor som man også skal ta seg tid til å reflektere over, er at man kan ha en tendens til å få farlig stor selvtillit hvis man skyter mye på blink, og får til dette bra, og kanskje skyter et dyr eller to på litt lange hold med hell.

Da blir man fort litt uovervinnelig. Men så........en dag så går det dritt.

Dette har jeg erfart, om ikke akkurat med tanke på lange hold, men andre ting...........en stund er nesten ALT mulig, men SÅ!! :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Må vel si meg enig i at det kommer an på skytter, trening, forhold og type skyting.

 

Men det er jo litt morsomt at Dave Brennan i sin bok "Precision shooting at 1.000 yards", også spør om dette.

Han refererer da til NRA (National Rifle Asociation - noe likt vårt DFS?) sine Highpower konkurranser.

Der er blinker brukt til liggende skyting på 300 yards (274 m) en såkalt SR-3 blink.

Og ja, SR står for Short Range.

På 600 yards liggende (548 m) brukes MR-1 blink - Medium Range.

Så han "konkluderer" med at alt over 600 yards dermed kan kalles Long Range :) .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det mente jeg ikke, og da misforsto jeg deg. Jeg trodde du ønsket å få definert en slags max-avstand for kaliberet.

 

Trykk og temperatur teller fra første meter og blir bare viktigere lengre ut i kulebanen.

Er bare å gå inn i PCB / JBM og mate inn forskjellige data og se selv.

 

Coriolis skyter jeg sjeldent langt nok til å bry meg om (skyter som regel maks 750m).

Link to comment
Share on other sites

Temperatur, trykk, osv er nevnt.

 

Men...

 

Ikke glem:

Rotasjonsavdrift på kula, vindens påvirkning på høyden (avhenger av antall klikk i side), vnkel til målet du skal skyte på (oppoverbakke, nedoverbakke), mirage (gjør at du treffer høyt og litt til side om det er trekk) og endel andre småting :)

Link to comment
Share on other sites

I mer praktiske termer så skyter M67 her inne treff på 1200m med 308, i vind.

Var det ikke 1250? :wink: Minst!

 

Men der var det altså nøyaktig målt avstand, vind, kompensert for trykk og temperatur (altså lufttetthet) endring i utgangshastighet, rotasjonsdrift (4 klikk), Gått baklengs rundt rifla, lest besvergelser og kastet MRP over skuldra (Mot Bofors)... men IKKE Coriolis - når Vet|us og jeg skal skyte på 2km til høsten skal jeg lese meg opp på Coriolis.

 

IMG_5676.jpg

675m (eller noe sånt, gidder ikke hente notatboka). 5 skudd uten innskyting. Lapua Ballistics på Nokia E66. 7.62x51, 155gr Scenar i 835m/s

Høggern kommer nok til å skyte inn noe om hvor dårlig dette er skutt :roll: , men han vil ha rett.

 

c3adf374.jpg

1100m, samme opplegg.

 

Det er igrunnen kun erfaring som kan fortelle deg om DU syns de enkelte faktorene som nevnes har nok å si til at du korrigerer for dem, eller om de drukner i alle andre ting. For meg er 3-400m langt nok til at jeg korrigerer for lufttetthet og utgangshastighet, særlig mellom sommer og vinter, og siden vi skyter både ved sjøen og "oppe i heia", utgangshastigheten varierer og det varierer hvor mye den varierer... DU må finne ut hvor mye med din ladning i din rifle.

Generelt ut til 5-600m så funker det meste, etter en 8-900m må du begynne å tenke før du skyter om du i det hele tatt skal finne ut hvor kula dro - og imellom der kan en begynne å skru litt for rotasjonsdrift. Skal du ut på 1200 og mer så kommer du ikke utenom rotasjonsdrift, og Coriolis, som sagt over... spør en artillerist.

Opp og ned - drift stiller jeg ikke for uten på bane, dvs. 50-300m og papp/elektronikk, og knapt nok der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...