Jump to content

Reinsdyrjakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Til Petter2 og andre som lurer på identifikasjon av rein. Kjøp en god bok om reinsjakt. Der er det gjerne bra bilder av de forskjellige kategoriene.

Legger ved noen bilder selv. Kanskje det kan være til litt hjelp.

Husk også at det kan være forskjellige definisjoner på f.eks ungdyr/kluftbukk fra sted til sted. Noen plasser går det på vekt,andre plasser er det antall tagger i krona som teller.

 

Typisk kalv

10072009061249a2945e9534430596.jpg

 

Lita simle

100720090607184750bd746a4b029d.jpg

 

Stor simle( gevirmessig kan den fort taes for småbukk)

100720090622d056913bf6534c29b7.jpg

 

Småbukk/kluftbukk(noen steder skal det ikke være mer enn 2 tagger i hver krone på en kluftbukk, andre plasser kan det være inntil 3. Her er det som oftest en grense på lengde om de skal telles med.

100720090617f795f7af47c542ddb0.jpg

 

Storbukk(Ikke av de største)

100720090638caca0d0268f2424582.jpg

 

Fostringsflokk( mest simler,kalv,ungbukk og noe storbukk)

100720090626de16b158a6584977a1.jpg

 

Bukkeflokk

100720090643a51c2b06ebc047da81.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å velge rett dyr kan jo være en utfordring. Å plukke ut en kalv er enkelt. Små "pinner" på hodet og ikke minst størrelsen er uvikelige kjennetegn.

 

Å skille simle og ungbukk kan være vrient, men de er jo på samme kortet, simle/ungdyr.

 

Storbukken skiller seg jo selvfølgelig ut, så da står vi igjen med fritt u/50 (40) kg og kluftbukk.

 

Skal du skyte kluftbukk så er det bare å begynne å telle kronetakker :lol:

 

Fritt u/50 eller 40kg er værre. Ihvertfall hvis det er enkeltdyr eller noen få dyr sammen. Å skyte simle på et slikt kort er temmelig bankers. "Mellombukkene" er det værre med, men uansett så er det fornuftige tilleggspriser hvis man skulle bomme med noen kilo. Det er når man virkelig feilbedømmer at reaksjonene kommer.

 

Mellombukk/småbukk slaktevekt 42kg fra Knutshø :

1156487099.jpg

 

1156601877.jpg

 

Ny bukk skutt på fritt U/50kg. Denne var helt alene og jeg var fryktelig i tvil med tanke på geviret, men den var spe i kroppen så jeg tok sjansen og den veide seg inn til 47kg. Mulig en som er på retur.

 

1188327005.jpg

 

1192611688.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva kilosgebyrene er for å skyte over 50kg på Ringebufjellet? Litt hypotetisk, men siden vi har kort på både fritt og u50, og om vi skulle komme til å skyte noen få kilo for stort før det frie dyret - vil vi da måtte bruke frikortet - eller kan vi velge å betale boten?

 

Skal på reinsjakt for første i år og funderer mye på dette med å skille kjønn og størrelse fra hverandre. Kalv og stor bukk er jo greit nok, men simle og liten bukk er verre. For ikke å snakke om stor vs liten simle.

 

Noen som har forslag til en god bok om temaet?

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål: Jeg hadde kort på liten bukk i Forelhogna i fjor og der kunne den ha 3 takker på hver side. Men jeg så flere som hadde feks. 3 takker i "krona" og en fjerde takk ganske langt ned på gevirstanga, slik ca nede ved "bøyen"/kroken på geviret. Teller disse med i antall takker? Eller når regnes de ikke med?

 

Regner for øvrig med at dette er problemstilling som kan dukke opp på kluftbukk også.

Link to comment
Share on other sites

Fritt dyr + kalv på Hardangervidda, samt fritt + simle/ungdyr + kalv i Brattefjell/Vindeggen. 8)

 

Skitt jakt :D

 

Blir woodland caribu på meg i år. Trekkninga gikk ikke i min favør denne gangen, og 40' for en forelhognabukk føles dessverre noe i overkant :!:

 

Håper jeg kommer over det snart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er dyrene så små i Rendalen, eller er det for å styre mot uttak av små dyr?

 

Sikkert en kombinasjon. De to simlene vi felte i fjor var begge voksne simler. Veide 26 kg og 27 kg.

 

I Snøhetta og Knutshø derimot er det ikke uvanlig at ei stor simle ligger på opp mot 40 kg.

Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt :D

 

Takk, det samme til deg. Og caribou er vel ikke noen dårlig erstatning?....

 

Har sett noen Caribuer, må vel med respekt åmelde at de storbukkene vi har i noen områder i Norge (Skjåk, Forollhogna, snøhetta og knutshøområdet overgår de fleste caribuene som blir skutt når det gjelder trofestørrelse

 

Hvis jeg fikk velge en Caribue og en Norsk villrein valget er enkelt, Norsk storbukk definivt

Link to comment
Share on other sites

Om ulvens herjinger er årsaken til at tildelingen er gått ned fra 650 til 130 dyr i Rendalen og det skal fortsette med ynglinger i ulveflokken som i år, så har vi nok sett det siste til reinsjakt i Rendalen er jeg redd.

Hadde reinsjakt der i fjor og syntes det var ett veldig fint terreng å jakte i. Synd at det skal bli sånn.

Link to comment
Share on other sites

Yes! Fritt dyr Ottadalen sør-aust!! :lol:

Gratulerer med flott kort, men på det kortet blir det nok ikke skutt noe i år. I jakta skal det blåse stram nord-vest i tre uker til ende :!::lol: .

 

Har indirekte fått tak i fritt u/50 nordvest i Sølenkletten og simle + klav nordvest i Snøhetta, siste riktig nok først fra 27.08. Etter to kort på Inatur og et utabygdes kort i Rondane på 2 år gikk jeg tom for gullhår. Måtte bedrive hard lobbyvirksomhet for i det hele tatt å komme meg på reinsjakt i år.

Link to comment
Share on other sites

I heite ... har dere flere enn ett dyr hver? Hva har skjedd med likhetssamfunnet? Hoi! Kom igjen, sosialdemokrater, her har vi en fordelingspolitisk jobb å gjøre!

Det har jeg allerede gjort! Hadde ett fritt u/50kg i samme område som jeg sa fra meg. En eller annen er nok lykkelig for det håper jeg?

Link to comment
Share on other sites

I heite ... har dere flere enn ett dyr hver? Hva har skjedd med likhetssamfunnet? Hoi! Kom igjen, sosialdemokrater, her har vi en fordelingspolitisk jobb å gjøre!

 

Tar med meg tre ungdommer på opplæringsjakt så jeg har ikke dårlig samvittighet :D

Link to comment
Share on other sites

For min egen del ser jeg ingen annen utvei enn å tømme skapet for whisky og glemme hele greia. Jeg har ikke reinsjakt i år.

Skitt jakt til dere heldiggriser. Jeg unner dere alt godt i villreinfjellet. Og nå er det bare 18 dager til jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Sunndalsfjella 5 året på rad i samme terrenget :)

Sa fra meg nokre kort slik att andre også skulle få prøve seg.

Vi fikk rikelig i år.

Jakter 2 mann på lag på nokre kort.

Gleder meg sjukt.

Reiser inn Onsdagen.

Blir så lenge det behøves 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...