Jump to content

Reinsdyrjakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

I enkelte områder gjelder simlekort kun simle og ikke noe annet. Da dukker problemstillinga simle/kalv opp. Jeg har observert en del reinsflokker de siste åra og det er ganske så håpløst å finne ut hvilke simle som har kalv og ikke da de innad i flokken beveger seg ganske mye rundt omkring.

Ifht hjort og elg er jeg enig i at kalven må taes først. Reinsdyra derimot har en flokkmentalitet det andre hjorteviltet ikke har. I følge en del oppsynsfolk vil en kalv som har blitt fraskutt mora, ganske raskt bli tatt opp i flokken og adoptert av ei kalveløs simle. Enten ei gjeldsimle som starter melkeprod i juret etter ett par dager eller av ei som har fått fraskutt kalven. Om kalven alikevel kommer tilbake til simlefallet, så får jegeren altids en ny sjangse på den. Har han ikke kalvekort selv har han muligheten til å gå ut på radio og informere andre jegere om kalven. Evt oppsynet som vil informere videre.

Er det ingen som skyter den, vil den etter ett par dager trekke videre og bli tatt opp i en annen flokk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ei gjeldsimle kan umulig produsere mjølk i juret. Og det er sjelden at andre simler vil fostre opp/adoptere andre kalver. :?

Oppsynet går forøvrig ofte med nokre kalvekort i lomma som de benytter ved anledning.

 

Der de har spesifikke simlekort som du ikke kan felle ungbukker på, er typisk i områder med tam rein, som halvvegs drives som husdyr... I de skikkelige villreinområdene med vill rein i rette forstand kan en ikke drive å skille på dette, det er fort gjort å ta feil, selv for den mest erfarne jeger. Og man skal ikke føle seg kriminell når en jakter.

 

Nei, nå bær det snart ut på jakt igjen. :lol: Vinden begynner å snu på riktig retning, og jeg har alt avtalt fridager neste uke. Så det blir ei laaaang helg på jakt, laaangt inni fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Bukkefall i Haust-Gravhø, øst for Fokstua igår, Fin opplevelse, det var noe annet enn å få ødelagt jakta av

jegere som ikke skjønner at det å gå rett på reinen, med vinden i ryggen, ødlegger både egen og andres sjanser på å få tak i dyr!!! :x

Dette skjedde flere ganger....

 

Men denne situasjonen derimot, der kom det til en jeger til, han satte seg ned og ventet til situasjonen var over. Slik skal det være :D

 

normal_Bilde015.jpg

Bukken takket for laget etter en velplassert Oryx i 6.5 x 55, inn høyt bog, ut midt i bog.

Link to comment
Share on other sites

Begynner det ikke og bli sent og felle stor bukk nå :?:

Jeg har brent meg på det en gang, men jeg tror det var en uke senere. Bærte hele dagen. dyr flyfrakt ut, og kjøtt som var uspiselig :?

Det er nå i midten av september at du jakter på skikkelige storbukker, hvis du har litt is i magen.

.

 

Dro ut på første jakttur i det området jeg hadde kort-typen "fritt dyr", og det ble full klaff ganske raskt med en gammel og grov storbukk på drøye 100 kg. Fikk hele slaktet i hus to døgn etter felling. Min største bukk noensinne. :D

Men jeg gjorde en tabbe, og skjøt fangskudd i nakken på den, var egentlig helt unødvendig da første skuddet egentlig var bra treff. Det førte dessverre til at skallen sprakk. Lurer på om noen har noen gode tips til å få fikset geviret. Vet det finnes noe kunst-skaller, men er det brukbart?

Var ihvertfall en kjempejakttur, skjøt ganske seint på kvelden, langt til fjells, på toppen av et fjell, og hadde med sovepose og overnattet ute. Var en fantastisk fin natt, blikk stille og klar stjernehimmel.

Bildet forteller det meste om hvor fornøyd jeg var med jakten. :D

Det var nok en eldre bukk, geviret har ikke mange tagger, men er stort og symmetrisk. 4 tagger i ene krona mot 3 tagger i den andre. Den har 2 omtrent like brunstfjøler.

normal_IM005869-1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ei uke i fjellet igjen og det ble noen utrolig flotte dager. Knutshø har full fellesjakt på kalvekort siste uka og mandag og tirsdag denne uka var jeg i Oppdal. Mandag satt fruen og jeg lenge på Vesle Elgsjøtangen og observerte, på langt hold, en diger flokk på 700-1000 dyr som kom sørover fra Risberget. Det var mye jegere der og flokken ble skutt hit og dit. Utpå ettermiddagen kom den igjennom "skytterrekka" og det siste vi så til den var at den trakk østover.

 

Dermed bar det grytidlig opp i fjellet på tirsdag for å finne den igjen. Vi fant den i Veslvonin nord for Elgsjøen, men nå var det rundt 500 dyr i flokken. Mulig de ble splittet mot slutten forrige jaktdag. Vi observerte flokken fra Vesle Elgsjøtangen kl.0730 og var nesten innpå nedi Veslvonin før noen idiotiske rypejegere med full overlegg og pekende hender bråstøkket flokken opp i Store Elgsjøtangen. Vi hang på som et slips opp lia og var nesten innpå et par ganger til før jeg fikk skutt en kalv sør i tangen kl.1230. Ikke lenge før jeg skjøt var vi på tur innpå flokken da en annen jeger fikk skutt og flokken kom rett på oss. Det er en majestetisk opplevelse når 500 dyr passerer på drøye 60 meters avstand.

 

1253391059.jpg

 

1253391080.jpg

 

1253391547.jpg

 

1253391578.jpg

 

1253391671.jpg

 

Da ble det 4 dyr på meg i år. Flere bilder fra jakta ligger på www.ulfveidahl.net .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Etter en resultatløs forrige helg i Brattefjell/Vindeggen, ble turen lagt til Hardangervidda på onsdag kveld. Torsdag var det håpløse forhold, med sikt på 30 meter. (Testet RF'n rett ut i tåkehavet og fikk 11m i displayet!) Så en flokk i kveldinga, men avstanden var et par kilometer og de forsvant for oss. Fredagen ble ikke stort bedre. Kraftig regn og feil vind. Men på lørdag løsnet det. Bra vær og vind som dreide mer på vest. Perfekt! Første flokken kom tidlig på formiddagen men den smatt unna. Med god sikt spottet vi flere flokker på vei, men avstanden var stor. Spørsmålet ble om de ville rekke fram til oss før vi måtte avslutte. Men i 17.30-tiden fikk vi besøk av en flokk på 200-300 dyr. Første forsøk gikk galt da flokken plutselig la om kursen. Rask omgruppering, og ved 18-tiden lykkes jeg. Denne stilte seg fri, og det ble sen middag.

zx7kwj.jpg

 

Og da var årets bukk behørig målt, og det ble gull! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...