Jump to content

Reinsdyrjakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Jeg søkte på inatur og vips en måned sener kom det brev i posten fra dovre fjellstyre, dette er første gang jeg søker. Fikk kort på fritt dyr under 50 kg i Grimsdalen. Noen som har vært og jaktet der?

 

Jupp. Kjempeplass å jakte i. Send pm hvis du ønsker litt mer info.

 

Ulf

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg var også heldig med trekningen i år, - simle og kalv på Inatur. Ringebu, Rondane Sør.

Så da er det å gå igang med lading av ammunisjon og testskyting. Jaktprøva, - for to våpen er jeg ferdig med, og resten av utstyret er stort sett klart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på inatur og vips en måned sener kom det brev i posten fra dovre fjellstyre, dette er første gang jeg søker. Fikk kort på fritt dyr under 50 kg i Grimsdalen. Noen som har vært og jaktet der?

 

Jupp. Kjempeplass å jakte i. Send pm hvis du ønsker litt mer info.

 

Ulf

 

 

Skal ikke se bort i fra at jeg gjør det :D

Link to comment
Share on other sites

Grimsdalen er en plass man stort sett bare kan drømme om å få jakte i som utenbygds, så ta godt vare på sjansen nå. :lol:

 

Er store områder og mange jaktalternativer. Du har garantert dyr på terrenget, gjelder bare å finne dei. Ulempen er at det kan bli konsentrert med jegere.

Link to comment
Share on other sites

Ett år uten reinsjakt :shock:

Da hadde jeg blitt gal. Og med to år så hadde jeg klikka.

 

Det ligg nå an til kort både her og der for min del. Og litt guiding i Rondane nord for et par uerfarne jegere. Tror jeg må ta meg endel ekstra fri fra jobben iår. Men kva gjer ein ikke for reinsjakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Ett år uten reinsjakt :shock:

Da hadde jeg blitt gal. Og med to år så hadde jeg klikka.

 

Det ligg nå an til kort både her og der for min del. Og litt guiding i Rondane nord for et par uerfarne jegere. Tror jeg må ta meg endel ekstra fri fra jobben iår. Men kva gjer ein ikke for reinsjakta. :)

 

Guiding... :wink: Hvor mange bokser type Tuborg blir det snakk om ? Hvor lang er prøvetida før man regnes som erfaren ? Kan man eventuellt gå fra erfaren til uerfaren, eller ?

 

Konfirmeres i Rondane til høsten :) -Neppe !

Link to comment
Share on other sites

Fikk verdens triveligste brev i dag, har fått kalvekort på Ringebufjellet gjennom Sollia fjellstyre (er utenbygds).

Kalv passer meg bra siden jeg er førstegangs reinsjeger, og må gjøre meg noen erfaringer før jeg satser større.

Men jeg lurer litt på området. Har jo vært på Ringebufjellet før, men ikke i jaktsammenheng. Har hørt noen si

at det er et bra og ganske sikkert område, har dere samme erfaring?

 

Setter stor pris på råd og vink, enten her eller på PM. Har forresten hytte ved Atnbrua, men vurderer sterkt å

telte for å komme nærmere området jeg skal jakte i...

Link to comment
Share on other sites

Sånn omtrent på denne tiden av året begynner jeg alltid å lure på hva bukken, kua, oksen eller kalven som jeg kanskje kan komme til å skyte til høsten driver med akkurat nå. Jeg innbiller meg at elgkalven kanskje dilter rustrød etter kua i rognebærkrattet nede ved hogstkanten ved post 10. Eller så bare ligger den og slapper av i sommervarmen. Hva vet jeg. Det er bare innbilning.

 

Reinsbukken min på ringebufjellet håper jeg har funnet seg en fin snøfonn å hvile på, og at den har mer vind enn meg til å holde bremsen og knotten på avstand. Forhåpentligvis har den hatt noen uker til å komme seg etter vinteren, og begynner å bli bred over skinkene og muskuløs over bogene. Jeg tror den trasker rolig rundt og feter seg opp, og bygger gevir. Et helvetes digert gevir. Tenker jeg, da.

 

Akkurat nå tenker jeg likevel aller mest over at noen andre kan komme over min aller første, helvetes digre, reinsbukk før meg, eller at jeg kanskje ikke kommer meg til post 10 i høst. For her ligger jeg og fantaserer. Med brukket ankel.

Link to comment
Share on other sites

Ja 40000 for storbukk i Forelhogna er alt for mye. Har vokst opp der å sett forandringene på bukkene. De er blitt mye mindre og det er tatt ut alt for mye store bukker i området. Det ble slik etter att trofejegeren tok over jakta .Søkte selv rein i Rendalen, men ble nok ulvjakt i stedet ved en seinere anledning.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... l&tot=null

Noen med alt for mye penger her?

 

 

Vet om en som ble tilbudt jakt i Forollhogna for noen år siden. Da var det også en med alt for mye penger som hadde kjøpt seg en storbukk for 40. Dessverre hadde ikke kjøperen tid til å jakte den selv, så min bekjente skulle altså få jakte den og skyte den, så lenge kjøperen fikk trofeet.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå tenker jeg likevel aller mest over at noen andre kan komme over min aller første, helvetes digre, reinsbukk før meg, eller at jeg kanskje ikke kommer meg til post 10 i høst. For her ligger jeg og fantaserer. Med brukket ankel.

hallo du må bare si ifra om du ikke får jaktet. ikke noe problem å danne lag. så blir det i allefall litt kjøtt på deg :):)

Link to comment
Share on other sites

haha.... 40 tusen for å skyte en hognabukk som er så tam at du kan leie den hematt. :lol:

 

Nei, takke meg til skikkelig vill rein. Her bukkeflokk fra sist helg, mye flotte bukker der. 8)

3 av de var helt i ypperste klasse og soleklare gullkandidater om et par måneder.

normal__7042194.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sølnkletten er generelt vanskelig jaktområde, ihvertfall utenfor de meste sentrale områdene. Dyra er svært sky, og kan til tider gå ned i skog- og myrområder. Kjenner hele område like godt som min egen lomme :) , og vet at du gjerne må legge ned litt mere innsats og tid enn i mange andre områder.

Men sjanser er det, det er trekkveger i området der.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kan noen fortelle meg om dyret bak i midten er en kalv eller en halvannet-åring? Prøver å lære meg å skille mellom dyrene, men her var jeg litt usikker. Gjetter på kalv, men geviret så liksom litt stort ut? :?:

 

http://www.dvdhuset.no/servlet/dvdhuset.filmforklaring?action=visstortbilde&VareID=13086

 

Petter

det kan være ei simle på 40 kilo også detder :D har skutt simle med kalvegevir store som et lite bukkegevir osv. men det er ikke noe problem å se om du har flere dyr i en flokk. tenker dette går bra

Link to comment
Share on other sites

jeg er helt enig etter at jeg har blåst opp bildet på min lille skjerm. mørk og svart helt opp i skallen. men det kan være farlig å se kun på gevirene med de bøtene som er for feilskyting :)

og for mange ferske jegere kan det ikke altid være så veldig godt å se.... Har vore mange eksempel på det i fjellene her :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...