Jump to content

Reinsdyrjakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Intet i år heller :( Tror kanskje systemet med ny trekning hvert år er moden for revisjon. På sikt vil jo alt jevne seg ut men jeg mener det er mer rettferdig at de som har fått jakt ett år, ikke kan få jakt igjen (tas ut av trekningen) etter en viss karantene feks 3 år.

 

Det var karanteneordning tidligere, før Statskog "skiftet navn" til Inatur og bøtta som de inntil da hadde trukket loddene opp fra, ble gjort om til skurebøtte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk brev fra Lesja fjellstyre i dag, i brevet stod det at jeg hadde fått fellingstilatelse på simle/ungdyr i Dalsida øst. Søkte gjennom inatur :D Venter også på svar fra Finndalen fjellstyre, her er jeg innabygds søker, men fikk dyr i fjor så tviler på at jeg får der i år.

Link to comment
Share on other sites

Statskog har hatt trekning nå:

http://www.statskog.no/Statskog/Internett/Friluftsliv/villreinjakt09.pdf

 

-simle og kalv på meg i Snøhetta! :D

 

Den satt langt inne! 10 år med søking på statsgrunn og flaksen er endelig på min side, skulle bare mangle. Tror sjansene er ca. 10% også (ca. 3000 søkere på omkring 300 kort på inatur),

 

så førstegangssøkere kan stille seg i rekken og belage seg på noen år på vent... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nei, ser ikke ut til at det er tatt ut reserveliste der. Ikke offentlig ihvertfall.

 

Men det står ingenting om tildeling på inatur-kontoen mine enda, så det kan fortsatt være et ørlite håp om å stå på ei reserveliste, selv om det ikke søknadstatus på natur er oppdatert.

 

Men hvem er det som i hele tatt sier fra seg reinskort i desse fjelltraktene da??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg søkte på reinsjakt i år. Fikk kalv i Øyer Fjellstyre (Rondane Sør). Kjenner ikke terrenget eller tilgjengeligheten på dyr. Tips og erfaringer mottas gjerne på pm. :)

 

Du har fellesjakt med hele Ringebufjellet, og har nesten garanterte muligheter. :)

Det finnes ikke sikrere reinsterreng. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ga fan i å søke i år! Reinsjakta er utrolig artig og flott opplevelse. Men jakttida er altfor kort, og blir bare stress. Jegere som stresser å løper etter dyra, og stresser dyra unødvendigt. Går på jakt for å koble av og roe ned kroppen, ikke for å måtte stresse rundt i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen reinsdyrjakt på meg i år. Blir bare ikke tid til alt en gjerne skulle gjort. For dere som har vært så heldige å bli trukket ut kan dere jo ta en titt på sidene mine om reinsdyrjakt. Har lagt ut litt info og en filmsnutt fra jakta 08 i Skjåk og Rendalen.

 

Se denne linken for å gå rett til filmen: REINSDYRJAKT

 

Reinsdyrjakt_storbukk_stor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Første søknad som gikk inn etter 3 år med søking via Inatur. Fritt dyr i Ringebu. Noen som vil bytte? ;-) På listen ser jeg at det bare er 10 frie dyr til utenbygdsboende.

 

Kanskje jeg skal spille lotto også, når jeg først er i gang?

Link to comment
Share on other sites

skulle gjerne bytta jeg men har allerede fritt på Ringebu. veldig greit er du der du skal være litt ut i september så er det ikke noe problem. gjort på en tre fire dager å skyte en gull bukk der.

de siste 5 årene har jeg hadt 4 frie i ringebu og en i skjåk. skjåk ble jeg veldig skuffa over, tam rein. veldig lett å komme inn på. og veldig mye rare gevir. av ca 100-150 storbukk jeg såg. var det bare en som var virkelig bra..... Lykke til i Ringebu. mulig å bikke 1000 poengeren der.

Link to comment
Share on other sites

Fra ca. 15. september drar det seg alltid til med mye store bukker på Ringebu, ja.

Men brunsten begynner også å nærme seg. Har vore endel avisoppslag i senere år om jegere som har skutt storbukker, og bare tatt geviret når kjøttet hadde brunstsmak.

har skjedd en gang for to år siden. med en ganske uerfaren jeger som skjøt en liten bukk i tett tåke 21 september. det ballet på seg mere en det burde den historia. Ingen som gjør det med vilje, av de lokale i allefall.

De store bukkene kommer ikke opp på fjellet før ca 15 september som du sier. helt likt år etter år. har man god tid med en flokk er det ikke noe problem å skyte storbukk i noen dager ifra nemte dato. de største kommer sist i brunst. men det kan jo være litt risiko i dette.

tror ingen skikkelig jeger gjør sånt med vilje. blir liksom fordumt.

Link to comment
Share on other sites

sa vell ikke at det var lett å bikke 1000. men du får ta med deg måleband og skjema å komme over fjellet en tur :D finnes en del bevis på at det iallefall er mulig :lol:

er vel litt i overkant optimist,når du mener dete er lett å få en 1000 poengers i Ringebu, men men..hehe.. Drømmene må bestandig være der.... Lykke til. :lol::lol::lol::lol::D
Link to comment
Share on other sites

Jaja, har fritt kort på reinsdyr i skjåk... Men da Madamen er gravid og vi venter den 28aug, ser det lite aktuelt ut at eg får reise og jakte i år :P

Så får kansje selge det! Nåken intrisert frå vestlandet? PM

 

Må folk være fra Vestlandet for å få kjøpt kortet?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på når Sollia fjellstyre trekker for utenbygds søkere (Ringebufjellet og Finnsjøfjellet)?

Søknadsfristen var 1. juni. Noen som har fått svar enda?

Evt noen som har erfaring med når det pleier å skje?

 

Er fryktelig spent og utålmodig, førstegangs som jeg er :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg jammen meg kalv i Finndalen også, pluss at jeg har simle/ungdyr på Lesja (dalsida øst) Heldig i år :D

 

Simle/ungdyr, betyr det at jeg kan skyte simle eller bukk under 40 kg eller bare simle eller kalv?

 

Kan felle ungbukk, men gebyr for felling av kluftbukk eller større bukk.

http://www.inatur.no/imageRepository/00/00/12/70/02/127002.doc

Link to comment
Share on other sites

Blir sannsynligvis dårlig med reinsjakt på meg i år, litt vemodig, men grunnen er jeg godt fornøyd med. Ser nemelig ut som fornuften endelig skal råde i Setesdal Vesthei, de fleste store grunneieraktørene (Statsskog, Bykle fjellstyre m.fl.) går inn for fredning. Endelig, håper bare ikke det er for seint :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...