Jump to content

Reinsdyrjakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sendte akkurat en forespørsel om kort til en privat grunneier i Rondane, ellers blir det vel jakt i Setesdal Vesthei som vanlig (håper nesten det blir fredning der). iNatur har jeg mer eller mindre gitt opp. Søkt alle kategorier i alle områder der i 3-4 år nå uten å få napp.

Du må nok enda vente noen år skal du ha forhåpninger gjennom trekningen på inatur. Eg søker for tiende år på rad, og kan vel snart regne med å få napp... om eg er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Debuterte i fjor med ei lita simle. Utrolig bra jakt og var overlykkelig over at jeg ikke tok noe større da dette skulle bæres til vei. Fritt dyr under 50 kg er et ideelt kort. Jakten er den samme, kjøttet er praktfult, og det er mulig å bære hjem alene.

 

Søker igjen i år, men INATUR er vel ikke mye å håpe på, så det blir vel kunstig åndedrett som sist (dvs. kort til dobbel pris).

 

Fikk to Stags i Skottland en stund etter i fjor. En 8 og en 13 takker. Begge henger på veggen og er flotte nok, men jeg setter jakten på den lille simla i fryseren høyere.

 

Prøver igjen i år.

 

Det er lite som slår norske høyfjell og fauna.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel søke tenker jeg, har igjen mye kjøtt fra i fjor, og mht. trofeer har jeg vært blandt de heldige slik at i år er det ikke så farlig, har en Jämthund som skal jages inn også, Afrikajakt blir det også, Elgjakt, og mye annen jakt.

 

Fikk mail fra Jan Hageland om at man kan søke på Inatur nå..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har søkt på Hardangervidda i Eidfjord kommune (Nordvestlige del av vidda), Det er sikkert ikke lett og få kort med en så liten kvote som det er satt i 2009(1500 dyr) men det er lov til og prøve.

jeg har ikke jaktet i Eidfjord før men jeg har jaktet flere år i nabokommunen Ullensvang, så jeg er noenlunde kjent i ommrådet.

Hardangervidda er en vanskelig plass og jakte rein med sine 8000kvkm, og er det tomt for dyr kan det gå ukesvis før det skjer noe, det er vell derfor fellingsprosenten ikke er stort mer en 35% heller.

Men Eidfjord statsalmelling har den fordelen at det er bra med tilkomstmuligheter uten og måtte fly inn, og det blir dermed mindre utgifter med jakta.

Det er også flere turisthytter i ommrådet som kan benyttes under jakta.

De siste 10-15 år har mesteparten av villreinen hatt for vane og tilbringe mye av tiden i den sørøstlige deler av hardangervidda, slik var det ikke på 70-80 tallet da Eidfjord og Ullensvang var de kommunene med høgest fellingprosent og det er mulig at slikt går i sykluser i tråd med beitepresset på vegitasjonen.

Jeg får håpe på litt flaks med kortet, samt en uke med nordvestlig vind i jakta, da blir det garantert en mulighet for felling for de som er på hugget.

Link to comment
Share on other sites

Har igjen søkt via inatur på det som er søkbart i Oppland hvertfall og ellers noen private, men som det ble nevnt her før; har vel ikke særlig stor tro på å få tilbud der jeg ønsker.. Og da står vel valget mellom å brenne unna tusenlapper som strengt tatt burde gå til andre ting, eller å ikke jakte i år.. :?

Link to comment
Share on other sites

Får enten kalv eller simle gjennom ein privatperson som eg fekk kort av også i fjor. Dette er på Forelhogna. Skal bu i ei lita hytte i Kvikne (Tynset kommune) nesten ved grønntjern. Kort vei opp til tre-punkten som er et fint utg.punkt for å finne dyra. Blei frelst av denne jaktformen i fjor, og må sei eg gleder meg stort også i år. Blei ei lita simle i 08 sesongen.

 

Iantur har eg gitt opp...

Link to comment
Share on other sites

Då er i alle fall jakta trekt på Inatur. Kom mail om at eg ikkje var uttrekt, og heller ikkje står på venteliste. Men det er jo sjølsagt ikkje meg det gjelder, sidan eg har søkt på 6 andre som og kjem svar på til min mail :lol:

 

Trekningslister og ventelister vert lagde ut på Inatur over helga

Link to comment
Share on other sites

driv å søke på i natur, men der skal man ha flaks om man får. Ble ikke noe i år heller.

Men det ble som vanelig tre dyr i rondane sør :D mulig at en av de blir fritt kort i år også. blir isåfal fri kort nr 5 på like mange år :P

det ble jammen et fritt kort også :lol: ska prøveå få luka ut en på over 1000 poeng i år. døm er der, men jevelig vanskelig å få ut av flokken. den beste ifra før er 924 poeng

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren - nå har jeg en mulig forklaring på at jeg enda ikke har fått svar. Jeg har søkt i Knudshø/Snøhetta villreinområde, og Oppdal avgjør ingenting før 1. juni. Det er muligens forklaringen på at jeg enda ikke har hørt noe?

Link to comment
Share on other sites

Intet i år heller :( Tror kanskje systemet med ny trekning hvert år er moden for revisjon. På sikt vil jo alt jevne seg ut men jeg mener det er mer rettferdig at de som har fått jakt ett år, ikke kan få jakt igjen (tas ut av trekningen) etter en viss karantene feks 3 år.

 

Sånn det er nå risikerer man å ligge under torva før man er heldig, og da hjelper det lite å potensielt kunne bli trukket ut 3 år på rad. :|

Link to comment
Share on other sites

Og har du ekstra flaks, så får du to år på rad.

 

Omtrent som lottotrekning :lol:

 

Har fått inatur kort 2 år på rad men i år vart det lite. Er vell grenser for hvor mye flaks en kan ha og. Er alle sjanser for kort gjennom inatur døde? Eller var svaret som kom på fredag svar på 1 av de 2 søknadene man kunne sende inn?

 

Må vell belager meg på å jakte på et dårlig kjøpekort frem til jeg får tatt over kort. Billige kalv og simle kort å kjøpe rund om kring på parkeringsplasser etter at førsteuka, med tilhørene pissvær, er over. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...