Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

]Nå er nå engang politiets våpen unntatt våpenloven og derfor ikke alltid relevant å diksutere i den sammenheng.

 

Noe som faktisk forsterker poenget jeg gjerne vil fram til.

 

 

Forøvrig er det et meget postivt for vår side at noen som mulignes jobber i forvaltningen faktisk deler med oss de gjengse hodlninger og tolkninger av lovverket innad. Da kan man legge opp en strategi med fornuftige og saklige mål.

 

For en gangs skyld er vi utvilsomt enige, Hassel. Hadde vi sett mer av åpenheten det snakkes så fint om i tåkeheimen i Oschlo, tror jeg det ville vært mulig å få igang mye som ganger alle godt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Argyle:

 

Selvsagt er "slettadrapet" nok ett eksempel der varselklokkene ringte (sterkt) og bla politimester Truls Fyhn hadde en plikt( etter min vurdering)til å reagere.

 

Saken endret også interne rutiner i politidistriktet.

Link to comment
Share on other sites

@istmus:

 

Referansen finner du bla i dommen fra Trondheim Tingrett.

 

Har du saksnummeret så kan jeg søke den opp hvis den ligger på Lovdata (det er begrenset hvilke underrettsdommer som kommer med der) eller rekvirere den fra tingretten direkte.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet noen innlegg om selvforsvar og nødverge. Hold dere til Kommisjonen og våpenloven

 

"Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting."

Link to comment
Share on other sites

Det kunne også vært interessant om rep. fra HV-02 kunne kommentere hennes sarkasme i forhold til denne tilsynelatende løse kanonen av en HV soldat som muligens reagerte i henhold til instruks?

 

Den vil du neppe noen sinne få. Det var nok ikke noen løs kanon, men en blant et betryggende antall mennesker som oppfattet at plakaten på veggen "mest sannsynlig" hadde tatt effekt 22. juli og som derfor reiste opp til Lutvann. Forfatteren ikke skiller mellom soldat og befal, men så ser det også ut til at nyanser ikke er hennes mest fremtredende egenskap.

 

Tilfeldigvis vil du vil heller aldri få en bekreftelse fra HV02 som forteller at da (de nylig dimitterte) 016 ringte og fortalte at de kunne stille umiddelbart, fikk beskjed om å ikke tenke mere på saken for de var jo dimittert.

 

Det sies at historien ikke gjentar seg men bare rimer. Jeg er nå ikke så sikker, jeg tror det er mer snakk om cover låter.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det gått noen dager uten at Skarsbø Moen har fått respons på sin leder i VG. Det være seg verken positiv eller negativ. Ingen kommentatorer har plukket opp tråden. Virker som landet har mer en nok med å diskutere hva som er "Norsk kultur"..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på det samme her i dag tidlig, tror ikke det er noe mye å vinne på å lage haraball i media hvis noen kommer med slike sosete debattinnlegg, det skaper bare mere oppmerksomhet rundt saken og flertallet her i landet vil nok dessverre lande på nei til halvauto hvis de blir presset til å ta et standpunkt (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så begyner det bråket som nå har begynt i USA, ang. halv auto / new assult band å skremmer det meg.

For hvis det faktisk kommer noe nye lover der i nå, så vil det være mye lettere for at det også kommer inn i norsk lovgivning.

New Yorks guvenør var det vel som ville til og med ta i fra folk alle halv auto våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig tenkt litt på det at det famøse VG-inlegget ikke har dukekt opp på nettet. Jeg tolker det som at det ikke er en sak de vil blåse mer rundt...

Har vært i kontakt med lederen i våpenrådet, og en del av de andre representantene men det ser ut til at man forholder seg rolig i forhold til tabloidene og sastser på konstruktivt møtet med JD og Ministeren i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende at å gå stille i dørene og kun forholde seg til JD og politikere uten å gå ut i media hele tiden er den beste taktikken organisasjonene har valgt men det er søren meg utrolig kjipt å se innlegg og artikler som er veldig anti våpen uten å se eller høre noen fra "offisielt" hold som forsvarer oss.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

VG er nyttig til 2 ting i dagens samfunn, det kan brukes til opptenning av bål/peis, og det kan brukes som toalettpapir i nødens stund.

Jeg har per dags dato aldri kjøpt papirutgaven, og det kommer ikke til og skje heller. Nå håper jeg virkelig at skytterfolket holder seg for gode til og kjøpe avisen bare for og se hva som står, da får dere heller snyltelese hos noen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye koster en full side i Aftenposten da?

En kronerullig på kammeret og en oppfordring til alle landets våpenforhandlere til å sponse artikkelen burde la seg gjøre. Så kan det skrives en objektiv og faktabasert artikkel med referanser til kilder her i fellesskap slik ekte journalistikk burde gjøres. Er jo nok av folk her som er gode til å skrive og søke opp data.

Link to comment
Share on other sites

Norges største avis med nesten en million lesere

Aftenposten er visstnok større, målt i opplagstall. Og så var det det med "lesere" - VG satser på fotojournalistikk, og har nok tatt betydelige markedsandeler fra Se&Hør med kjendisjournalistikken sin.

 

En helsides annonse i dagspressen er et (dyrt) blaff. Å snakke med arbeidskolleger, venner, familie osv. om saken og opplyse dem er (som oftest) gratis og gir varig effekt.

Link to comment
Share on other sites

kjøpe avisen
Hehe.. Jeg har heller aldri kastet bort penger på avisa MED ETT UNNTAK.. Rett før jul hadde Rema1000 et tilbud som fristet: Filmen KON-TIKI på dvd inklusive dagens VG til kr 99,-. Avisa ble umiddelbart arkivert som opptenningmateriale!

Veldig bra om de som forteller hva vi ikke skal lese også gir et eller flere GODE alternativer til hva som er bra.. :wink: Beklager off topic.

 

Jeg synes ideen om en informasjons'annonse' i rikspressa er fin. Så lenge disse avisene er så feilinformert og ensporet i våpeninformasjonen de skriver om burde det være i alle's interesse å bli informert om hva som faktisk er rett!

Minuset er jo at en sånn annonse er jo at avisene tjener penger på oss! :evil:

En kronerulling bør lett dekke en annonse i de største avisene og hvis den forfattes av resurspersonene her på kammeret vil dette nok ha en positiv effekt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd for at den gjengse borger i Norge (inkluder en stor del av våpeneierene) vil reagere på en "artikkel om våpen" rykket inn som annonse som noe negativt. type "Np kommer våpenindustrien inn til norge også, slik som de er i USA"

 

Den største risikone med den artikkelen som vi ser i morgen, er ikke artikkelen . men potenisalet for løse kanoner som påberoper seg å snakke for alle våpeneiere og i tilegg har litt lav vurderingsevne men høyt agg mot sittende regjering... :?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel her. Skulle til å skrive det samme. En betalt annonse vil ikke ha troverdigheten vi gjerne ønsker å tilskrive en "upartisk" journalist, og vil bare gi de som snakker om "våpenlobbyen" vann på mølla. Et motsvar som artikkel eller innlegg vil evt. være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel ikke helt på jordet når jeg påstår at at fler tjenestevåpen forsvinner fra det offentlige enn det private. (Dårlig eksempel kanskje, men det er det eneste jeg kommer på i farten.)

 

 

Du er alldeles ikke på jordet, det har ikke vært publisert statistikk over stjålne våpen siden 2004 (eller var det 2005?), grunnen er kanskje at det året forsvant det 4 håndvåpen fra politiet, mot 3 fra privatpersoner :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal iallefall ikke kjøpe morgendagens VG. Jeg regner med at jeg kan få gjenfortalt de værste skrekkhistoriene her imorgen. Jeg er som Hassel redd for at en eller annen "våpenekspert" påberoper seg å snakke for oss alle. Avisene har jo en teft for å finne en eller annen som kan komme med en kontroversiell uttalelse. Noen ganger er vi våre egne værste fiender....

Det jeg derimot lurer på er hvordan VG(og alle andre aviser for den saks skyld) hadde reagert om vi alle hadde sendt dem en høflig og korrekt mail der vi opplyste om at vi ikke lenger kan kjøpe deres produkter da vi er lei av den ensidige og ukorrekte fremstillingen av våpeneiere og skytesporten. Det er jo penger og opplagstall/klikk som teller for dem.

Link to comment
Share on other sites

svært liten effekt altså?

Dette er faktisk tabloidene, dvs de som syns at "Jan fredriks Idol minner" er viktige nok til ha som forside sak på sine nettsider.

 

Jeg tror effekten av morgendagens reportasje i VG vil bli fatal. Det er svært få som er like skeptiske til tabloidene som meg og deg, Hassel. Uvitende mennesker er lett påvirkelige. Vi har enda ikke sett reportasjen, men jeg antar den er vinklet. Når uvitende mennesker kun får informasjon fra den ene siden, vil det også være den eneste informasjonen de baserer seg på når de skal velge et standpunkt. Taper vi kampen om sannheten. Taper vi også kampen om den uvitende. I vårt tilfelle utgjør de uvitende flertallet. I morgen vil noen hundre tusen mennesker ikke lenger være uvitende, men feilinformerte.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel og Pappkasse, uten politisk tyngde bør nok individuelle utalelser i media unngås. Dette er jo vanlig at ikke tas med, Istmus. Så var det dette med balanse mellom partene som jeg har nevnt før da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du er inne på noe viktig Skog, "de uvitende" kan nok bli forsterket i troen på at våpen i sivil eie er et stort samfunnsproblem etter denne artikkelen, og overrasket over at dette ikke er gjort noe med før.

Link to comment
Share on other sites

Og hva skal vi så gjøre med det...? Vi må vel bare innse det at vi er på nivå med rottene som invaderer husene i vinterkulda, monstermaster, mordersnegl og flått.

 

Når folk tydeligvis ikke er opplært til å tenke selv og henter fakta fra se&hør-aviser da blir det ikke lett.

 

Rekrutter skyttere...

Link to comment
Share on other sites

og hvis den forfattes av resurspersonene her på kammeret vil dette nok ha en positiv effekt!

Hvem snakker om en annonse fra en privatperson som kommer med dumme uttalelser? Hvis for eksempel kammeret (NOJS) står bak en tekst som medlemmene kan enes om og som kun er ment å informere om vår flotte hobby / sport regner jeg med at dette overhode ikke kan angripes eller vinkles mot oss. Jeg forutsetter selvsagt at annonsen er laget for å informere de som ikke vet hva som er riktig og som blir regelrett lurt av journalisters feilinformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for første gang VG+ på iPad for å få lest den artikkelen. Den var da ikke så fryktelig ille? Det var kanskje en litt uggen start, med fokus på skoleskytinger så byttes det umiddelbart fokus til hvor raskt praktisk-skyttere kan putte bly i skivene? Men jeg synes det gikk over til å bli et fokus på politi og helsevesens manglende oppfølging av de som muligens er uskikket til å være våpeneiere. En slik fokus synes jeg er helt på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

"Blant øvrige partier er stemningen avventede før regjeringens forslag foreligger, men venstreleder Trine Skei Grande flagger at partiet går inn for et totalforbud mot halvautomatiske våpen. - Vi vet at tilgangen til halvautomatiske våpen til feil person kan gi store konsekvenser. En måte å hindre dette på, er å forby enkelte våpentyper som ikke er en forutsetning for tradisjonell jakt, sier hun."

 

Da har Venstre med dette utsagnet mistet min stemme, og ønsker partiet under sperregrensen.

Link to comment
Share on other sites

Budskapet er helt klart - forby, forby.

 

Det er for øvrig en del feil i artikkelen:

Den engelske rettighetserklæringen (Bill of Rights) av 1689 fastslår at protestanter har rett til å eie våpen (til selvforsvar). Imidlertid ble denne retten senere gradvis fjernet.

 

VG påstår også at det er mindre kriminalitet i UK enn i USA, og i antall stemmer selvsagt det da USA er litt større - men kriminalitetsraten er høyere i UK, spesielt når det gjelder voldelig kriminalitet. Kriminaliteten går ned både i UK og i USA, tilsynelatende uavhengig av våpentetthet.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-25671/Violent-crime-worse-Britain-US.html

 

http://www.csmonitor.com/USA/Justice/2012/0109/US-crime-rate-at-lowest-point-in-decades.-Why-America-is-safer-now

 

Det er litt overraskende hvor positivt praktisk-miljøet fremstilles, selv om "kruttlukten svir i øynene". All honnør til klubben som fikk VG på besøk og tydeligvis gjorde et ok inntrykk på dem!

 

Jeg har også meldt meg ut av Venstre bl.a. på grunn av denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...