Jump to content

Gjedde jakt


jegeren

Recommended Posts

Det er faktisk lovlig og bruke hagle til gjeddejakt .

Det finner sikert onkel ut etter hvert .

 

Mvh Fudge

 

Det vet jeg og det, men hvorfor må folk leggeut alt på internett.

Man må vel ikke vise verden alt man driver med.

Men vil man lage problemer for seg selv og andre som driver med det samme, så er jo sikreste måten å gjøre det på å lage en film å legge den ut på internett.

Man må huske at det er mange der ute som har et annet syn på jakt fangst og våpen en oss her inne på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg at det kommer noe forbud om dette og ! Gjeddejakt er jo en gammel tradisjon som står sterkt i mange distrikter og er blitt bedrevet siden våpen kom ja og faktisk lenge før det med spyd og pil og bue.

Nå skal jeg være enig i at slik det vises i denne filmen kjenner jeg meg ikke igjen i for her syns jeg sikkerhetsregler med våpen overskrides ,synd slikt blir vist spør du meg :evil:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Shooter 2, er tidvis geværpiper peker i feil retning under opptakekene der!

Det er betenklig!

Eventuelt, hva gjelder for halvautomatiske hagler, hvor mange skudd er lov i magasinet på slik jakt?! Jeg vet ikke!

 

Men bedre å ikke legge slikt ut på nett.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

"Gøy" og "tullesak"?

 

Javel, det er lov å jakte på gjedde med hagle, men det de idiotene der driver med er helt meningsløst og setter normale jegere i dårlig lys. Folk som morer seg med å drepe av forlystelse og slenge fra seg fiskene rundt omkring burde ikke hatt våpen mener jeg. Hva slags jaktmoral er det? Genistrek å legge det ut på Youtube og da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det med politiet om dagen? virker som om de lager egne lover og regler ut fra hva de selv ikke liker.

Kan ikke se noe galt i dette, og lovlig er det også.

Var jo en lignende gåsejaktsak fra Trøndelag i høst, der politiet utalte seg negativt, hjortejakten på vestlandet har de og blandet seg inn i.

Egne tolkninger om hva som skal til for å kjøpe våpen osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt, hva gjelder for halvautomatiske hagler, hvor mange skudd er lov i magasinet på slik jakt?! Jeg vet ikke!

Det er ikke jakt, dermed heller ingen reguleringer på antall skudd i børsa.

Forøvrig; hadde jeg vært gjedde ville jeg heller foretrukket ei haglesørpe/sjokkbølge med påfølgende død fremfor å blitt kjørt rundt et kvarters tid med ei veik haspel/fluestang med 10-12 påfølgende nakkeslag med nærmeste tilgjengelige tynnkvist.

 

Edit: Bør selvsagt ikke foregå i gytetida og seff med tillatelse fra grunneier.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tingen er jo at disse karene ikke skaut for å fiske å lage et måltid av fisken.

De gjorde det bare for å drepe gjedder, å det blir feil synes jeg.

Fordi det er jo ikke akkurat snakk om noe problem fisk der oppe.

De hadde heller ikke grunneierens tillatelse til å fiske gjedde der med hagle.

Link to comment
Share on other sites

"Attituden" når man viser en oppførsel som får "Deliverance" til å se ut som en formidag i bibelbeltet på sørlandet skaper det for mye negativitet rundt jaktutøvelse

 

Med litt selvinnsikt og kreativ redigering kunne det jo blitt en grei jaktfilm fult på høyde med mye annet som blir lagt ut

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet er egentlig at de ikke har grunneiers samtykke til å jakte gjedde på det akutelle stedet.

Samtildlig som en del hytte eiere har klaget på støy, grunneier har opplyset til politiet at han aldri har blitt forespurt om gjeddeskyting i senere tid.

 

At folk har behov for å publisere slike videoer skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Han med halvautoen kunne godt fått seg en smekk. Maks to skudd gjelder også under gjeddejakt. Det skulle også vært greit å vite hva slags patroner som ble brukt. Det var vel neppe tungsten, med den skuddtakten. Og stål vil jeg være livsfarlig for både skytter og sidemann under denne seansen. Gjeddejakt er lovlig under gitte forutsetninger, men stedet er ikke rett plass for dette. Guttas cowboyoppførsel er også kritikkverdig, og det bør de ta innover seg. Dere som kjenner de kan jo nevne at de faktisk ødelegger for oss andre med denne videoen?

Link to comment
Share on other sites

Gjedde jakt med hagle er gøy. Å bruke rifle skal man ikke gjøre, det er farlig. Halvauto er bortkastet. Du trenger bare ett skudd for å ta gjedda når den gyter. Det er ikke direkte treff som tar dem best, men trykket i vannet slår dem i svime. For en del år tilbake tok jeg ei på 12 kg. Den ga gjeddekaker i fleng. Fattern har 46 i sko. Og støvlene hans gikk lett i gapet på den jævelen. Reine krokodilla......Og den satt det ikke en eneste hagl i. Man må bare gripe tak i dem før de kvikner til igjen. Noen stryker med av treff selvsagt, men det skal ikke rare dybden til før haglene stopper, så sjokket er tingen... Sikkert skutt 100 gjedder med den gamle svartkrutt hagla. Smalt bare av og til.

 

Som flere sier her. Skal man drive med det får man jaggu ta seg bryet med å lage mat av dem også. Noe annet er forkastelig. Dessuten er gjeddekaker shit godt.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i det filosofiske hjørnet på kontoret og reflekterer rundt komentarene her til de som fakstisk støtter denne adferden med skytevåpen, i en tid der ALLE følger med oss jegere og våpenitneresserte.

Mitt første spørsmål til sympatisørene blir som følger:

Om lignende film ble laget under rypejakt, reinsjakt eller lignende, hvordan ville dere stilt dere til det?

 

Selv finner jeg filmen svært provoserende når det gjelder våpenhåndtering.

På en siden blir vi bøtelagt og kan miste jaktrett (les, miste retten til å utføre jakt) om vi oppbevarer våpen feil i bilen på vei til jakt, mens en gjeng med skytegale gutter filmer seg selv under cowboy lek med hagle og legger dette ut på youtube. Kanskje dere burde starte med skeet og sporting.

filme strider mot alt jeg har lært og praktisert de siste 25 årene som jeger og svært våpeninteressert entusiast.

Link to comment
Share on other sites

Gjeddejakt er jo en gammel tradisjon som står sterkt i mange distrikter

 

Gammel tradisjon er ikke automatisk en god tradisjon. At en handling ikke er forbudt ved lov betyr heller ikke at den automatisk er akseptabel.

 

Når jeg ser slike sekvenser hvor våpen er innvolvert hender det at jeg tenker at man burde legge på noen år på aldersgrensen for jakt og erverv av våpen. På den annen side så ser det ut til at det finnes tullinger i alle aldersgrupper -og det ville være fryktelig synd om slike skulle få ødelegge for andre unge som ønsker å drive med seriøs jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

ja en trenger kansje ikke legge alt ut på nett, i værtfall når du ikke følger reglene som gjelder.di hadde ikke grundeiers tilatelse som trengs. og som det kommer fram i H-A i dag så var det folk som ikke var veldig fornøyd med jakta som var på ei av hyttene der.er sikker mange andre plasser en fiskerly en kan dra om en vil skyte gjedde. det er jo en av di plassene med mest folk i området.vi jegere må prøve og gjøre det beste ut av jakta utad så ikke jaktmotstandere og andre kvervulanter får kjøtt på bein.i manges øyne så blir jo alt galt av det vi driver med.ikke rart det ender med mye diskusjoner og krangel

Link to comment
Share on other sites

Eg er overbevist om at gjeddejakt som tradisjon bør bestå. Og at det kan drivast på både forsvarleg og "etisk" vis.

Kan ikkje seie eg syns det er verre å rappe til fisk med skytevåpen, enn det er å dra dei inn etter ein krok.

 

Men ein må uansett tenke seg om, kva ein legg ut på nett. Det er mykje som er lovleg, men som likevel kanskje ikkje bør leggast ut på nett.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan folk her.. sittende milvis unna forran sin PC kan fordømme denne jakta/fisket/morroskytinga så sterkt.

 

Slik jeg ser det, har grunneieren, hytte eiere og beboere i området sin fulle rett til å klage.

Personlig støtter jeg heller ikke måten de jakter på, men at 20% av landets menn og 2% av landets kvinner skal føle seg personlig støtt på vegne av jegerstanden, blir litt drøyt for meg.

Vi er ikke en liten gruppe som balanserer på regelverket, vi bør gå høyreist og ikke stadig sutre over at vi er redd for å miste rettigheten til å bedrive vår hobby. Ingen oppegående mennesker kan stigmatisere såppas mange av landets befolkning p.g.a noe en guttegjeng gjør.

Link to comment
Share on other sites

Typisk snuten har så lite å finne på at dom skal brukte tid og ressuser på å ta noen ungdomer for å jakte gjedde! Snuten slutter aldri å imponere!!

 

Det er nok tvilsomt at politiet vil bry seg noe mer om dette.

Du leste vel ikke Hamar Arbeideblad for 3uker sïden, fordi der stod det over 30 forskjellige saker som automatisk kom til å bli henlagt.

Å dette er jo ikke noe tull siden det var politi ledelsen som hadde laget denne listen.

Link to comment
Share on other sites

På fiskekort står det ofte hva som er lov. F.eks. "gjelder fiske med stang fra land" e.l. I så fall er det ikke lov. På steder hvor det ikke er noen regler, f.eks fritt fiske vil jeg tippe det er fritt fram såfremt det ikke er like ved bebyggelse, utgjør fare etc. Og selvsagt bare til gjedde. Andre fiskeslag er det jo forbud mot å skyte.

Link to comment
Share on other sites

De som ikke måtte tørke vekk et lite glis over den videoen burde tenke litt etter på hvordan de selv var når de var unge. Selv om jeg nærmer meg 40 kunne jeg godt tenkt meg å jakte gjedde med M14 og S&W 686 en gang. Okey så var ikke håndteringen av våpen etter vår (eller noen annen med hjernes) smak, men vi snakker om guttunger med hagle her. Opplevde langt verre i min ungdom, disse gutta kan fremdeles lære seg korrekt håndtering.

 

Hva er egentlig problemet? At gutter er og blir gutter? Dette er vel fremdeles bedre enn å bruk tiden på Call Of Duty (for å siter min sjef: "Kast den datamaskinen og begynn å pule!". At de skjøt gjedde som på ingen måte er truet uten å ta vare på "viltet"? Big deal.

 

Til de ansvarlige (og andre likesinnede): Send meg en invitasjon så skal jeg prøve å få med M14E2 og en pølse med Nato :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gjeddeskyting foregår om våren i gytinga. Gjeddekaker er fantastisk god mat.

Må bare si at jeg var nok ikke mye bedre når jeg var på den alderen.

Har opplevd å få 7 gjedder på 1 skudd i en lek.

Er nok mer effektivt å bruke kulevåpen, men da må man tenke trygg vinkel for å unngå rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Så innslaget på tv selv.

 

Selve det å skyte på Gjedde med hagle reagerte jeg ikke på, er vel også lovlig.

 

Men jeg reagerte på selve behandlinga og bruk av ladd våpen.

Var vel 3 stk der som "veivde" med hagleløp rundt beina på hverandre i mine øyne.

Kanskje med sikringa på - men allikevel vet man aldri...

Link to comment
Share on other sites

Blir noe betenkt når man ser slikt, ja visst har kua vært kalv o.s.v. Men ingen hadde mulighet til å legge ut idiotien på nett dengang, hauking og herjing over en lav sko. Sansynligvis bevisst samskyting for å få tingene så foto "vennlige" som råd er. Kort sagt, lavpannet ungdoms løyer. Som desverre viser en våpenhåndtering man ikke kan være bekjent av.

 

Den videoen, burde aldri ha vær lagt ut i den formen de valgte (action med våpen er fryktelig lite pk for tiden, og det blir ikke mer pk med slike videoer ute).

 

Fangst med kulevåpen ja, det har vi da ingen problemer med. Men jeg har noen anførsler, selv om man har lov til å bruke skytevåpen til Gjedde fangst. Så er jeg nå ikke så sikker på om det overhode er lovlig å avfyre ett våpen på privat grunn uten løyve. Tar jeg ikke feil kan grunneier anmelde de for å ha løst skudd på hans eiendom (uavhengig av om der ikke står noen begrensning i fiske kortet eller ei).

 

En annen sak er at ett og annet smellet, burde ikke få folk til å svelga vrangt. Men regelrette kannonader, gjør ingen glad.

Tar jeg ikke feil, har disse morro klumpene nå ødelagt hele det området for alle andre som driver seriøs gjedde skyting. :(

 

Litt edit på skriveleifer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gjeddejakt i mitt distrikt har hvert en tradisjon i alle år og langt tilbake i tiden . Her brukes hagle og rifle for det meste og dette er helt ufarlig hvis alle holler seg til god vinkel og det vet de som har erfaring . Sist vår jaktet jeg bare med bue og det var kjempeartig og effektivt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...