Jump to content

Mauser - ingen over ingen ved siden?


hipshot

Recommended Posts

Jeg leste nettopp om igjen (for n'te gang) Per Høydal sin artikkelserie i Våpen: "Kjenner du Mauser M98?". Høydal pleide etter eget utsagn å bøye seg to ganger om dagen i retning Oberndorff i beundring.

 

Og jeg bliver også helt betaget.

 

Finnes det bedre mekanismer? Hvilke og hvorfor? Hva mener forumet.

Link to comment
Share on other sites

[...]Finnes det bedre mekanismer? [...]

 

Bedre til hva da? Det finnes låskasser som lettere gir bedre presisjon, det finnes de som gir raskere ladegrep, det finnes de som er lettere og det finnes de som er sterkere enn "Mauser M98". Og ikke minst kasser som er billigere å produsere....

Link to comment
Share on other sites

Klart det finnes bedre mekanismer i dag, men det skulle bare mangle etter et århundre. Så hvorfor snakker man fremdeles så varmt om Mauseren, og hvorfor er så mange av de fremdeles i bruk?

 

1. Det var den kassen som definerte hva en kasse skulle være. Alle virkelige svakheter og mangler med tidligere konstruksjoner er løst i M98.

 

2. Den er god nok for de fleste. For brukeren spiller ikke komplisert produksjon noen rolle, det er praktisk ytelse som teller. Og selv om det finnes stivere, sterkere og mer presise kasser i dag er Mauseren presis nok for den vanlige jegeren.

 

3. Den ble produsert i et ufattelig antall. Altså er den billig og lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Tennstiften på Mauseren bruker lang tid før den treffer tennhetta på patronen,[...]

 

men det har da ikke så mye med kostruksjonen å gjøre, velger mann en slagfjær og ett tennstempel som er mer otimalisert for presisjon enn for krig er det problemet så lite at det ikke er mange som hadde merket det...

Link to comment
Share on other sites

Ja M98 er i en kategori helt for sig selv. Fuldstændigt på linje med Ford T og den Grå Ferguson. 8):)

 

Det er tankevækkende at de fleste moderne riffelproducenter har startet med ombygning af m98, eller produktion baseret på M98 systemet. Næsten alle er dog idag kommet videre. Det er nok fordi riffelproducenter ikke har forstand på rifler. I modsætning til amatører og hobbybøssemagere :wink:

 

Lidt fakta omkring ammestuehistorien om de vældigt dyre produktionsomkostninger ved m98 systemet. Her kan man se at flere "billig produkter" (CZ, Brno og Zastava) stadig producere på m98 princippet. I den anden grøft findes "mikroproducenter" som har fundet en nische i at producere "drømme" til "nostalgikere"

 

En M98 sprænger ved et lavere tryk end næsten alle moderne rifler. Dog sker der sjældent alvorlige skader på grund af de "eftermonterede" konstruktionsdetalder som skiller m98 fra tidligere mauserkonstruktioner. Disse "eftermonteringer" blev udført da Paul mauser selv midstede synet på det ene øje ved en hylsterlækage.

Grunden til at alle rifler med kloudtrækker sprænger tidligere end modrene rifler, er en manglende omslutning af hylsterbunden på specielt standardkalibrer. Dette medfører en mindre sikkerhedsmargin ved overtryk, end på PushFeed rifler.

 

I forhold til moderne rifler, er repeteringshastigheden,langsommere, og chancen for en knækket udtrækker er større på mauseren, hvis man ikke får patronen helt ned i magasinet før ladning. Hvis patronen dog endelig kommer ind i kammeret uden at udtrækkeren knækker, så vil en kloudtrækker dog kunne få langt flere klemmere med ud.

 

Så det med at anvende mauser98 systemer kan sammenlignes med at køre fra Oslo til Trondhjem på traktor i sammenligning med en modernne tankegang, hvor man anvender bil 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Kragen også var veldig god, man klarte nesten å utrydde isbjørnen med krag. Ingen forteller hvor mange pakker med patroner man brukte på en isbjørn, eller hvor vanskelig det var å følge blodsporet på hvit snø. Verden går videre, de gammle faller bort. Mauseren er gammel og mett av dager, la den dø med det som er igjenn av verdighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt forskjellige våpen i løpet av min karriere. Men ingen kan måle seg med en original mauser når det gjelder mating og stabilitet. De funker enkelt og greit alltid. Aldri etter x antall 1000 skudd har det skjedd noe. Med en Sako, Winchester og lånte Sauere etc. Har det til tider ært diverse greier som brekte utragere, forkilinger, klikk etc.

Men en M98 er bare best på dette.

Presisjon er en annen sak, den er ikke dårlig på en M98 men nå har den jo heller ikke vært produsert med kun presisjon for øyet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....

JEg er litt enig med Ignorant, i det skarpe lyset av dagens langt mer elegante konstruksjoner, så vet jeg ikke helt. Designet er ikke akkurat elegant? Ikke er det enkelt, ikke er det spesielt presist, ikke er det solid. JAvel driftssikkert, men det er da det meste?

 

Av rifler har jeg hatt Mauser, CZ, Brno, Anschutz, Remingtoner og S&L, så har jeg skutt mye med AG3 og endel med Sauer 200STR, og litt med veldig mange forskjellige rifler, Tikka, Sako, Remington, Krag.

 

Alle har de uten unntak sendt patronen inn i kammeret når jeg tok ladegrep, alle har de sagt Bang når jeg dro i avtrekkeren, hver en S..ans gang ( jeg har aldri opplevd klikk i en sentertent rifle), og alle har de satt alt i 10eren og vel så det når jeg har gjort mitt (og det ikke har vært skader på løpet)

Bortsett når min far hadde fylt .22Hornet hylsene noe for fulle med N110, så har de også alle lagt hylsene et eller annet sted til høyre når jeg tok ladegrep på nytt. Ved skikkelig utføert ladegrep, Uten unntak. Mauseren er jo en av de få hvor en kan provosere fram dårlig eller manglende utkast.

 

Etter å ha lest en lengre artikkel om hvorfor en MÅTTE ha controlled feed rifle til Afrikajakt, og nærmest ble deprimert fordi jeg hadde solgt Mauseren, ladet jeg 4 dummypatroner i 6.5-284 (som jo er vanskelig å få til å mate..) Med munning rett opp, rett ned, opp ned, på siden - mens jeg rullet rundt sideveis - med et normalt ladegrep fungerte S&L M97en akkurat som Mauseren i 6.5x55 - uansett hva jeg fant på.

Når så ladegrepet er omtrent 6000ggr glattere og ikke "kniper" om en ikke drar/skyver helt rett, rifla er mer presis, langt mer solid, penere, ja jeg vet ikke jeg.

 

Verden er stapp full av riflemekanismer som er bedre enn M98, de er jo forbedringer av den. Det kan ingen ta fra ham.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Hva med Lee systemet?? Har en Ganske sliten Lee Metford liggende her, stakkaren er produsert i 1890 og er som en drøm og ta ladegrep på. Mye(noe bedre enn K98'en) men har ikke skutt med den. Tror nok den er over toppen gitt. Men synes det er rart at ingen tenker på dette geniale systemet her på berget.

Ellers så er kragen grei nok den, men var jo/er for de som skal gå i krig med den noe så inni******* treg å lade da!

 

Nå vandrer jeg litt off-topic, men hadde det ikke kunne blit koselig om vi kunne få til en ordnet konkuranseform(lov til å inneha dem) for disse gamle klassikerne, jeg tenker 3 skudd i børsa+1 stripper clip. Egen klasse for Lebel og krag, mens Mauser 89-98+Lee Enfield+Mosin-Nagant+Schmidt-Rubin i en annen klasse for Stripper Clip(i mangel på noe bedre å kalle det)

Kunne blitt litt artig for oss uinvidde å ta del i den våpenhistoriske arv......ikke bare NVS!

 

mvh

jULF

Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt noe som het "Military Bolt Action" i en klubb jeg var med i Oklahoma. De riflene som var mest brukt var basert på en Mausermekanisme, nemlig Springfield 03. Reglene var temmelig enkle, ingen modifikasjoner var tillatt, kun originaldeler osv. De gangene jeg var med stilte jeg med en No4. Skytingen var på vanlige skiver på 100 meter fra benk. Ingen optiske siktemidler tillatt.

 

Desverre er det ikke faktorkrav til ammoen så de fleste lader med bly for å holde rekylen på salongnivå. Jeg klarer ikke å få meg til å skyte pistolnivå i en slik rifle så jeg stilte med standard 170 grains fmj. Det gjør vondt på en god måte 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok et litt annet syn på mausermekanismen enn Ignorant, selv om jeg er enig i at det finnes moderne låskasser som er like god eller bedre.

Mauser M-98 er bestefaren til de fleste låskassekonstruksjoner som produseres i større mengder i dag, og alle disse har forenklet mekanismen for å gjøre dem lettere å produsere Eksempler er Remington 700, Winchester M70, Sako, Tikka og Husqvarna/A. Soli. På disse er den tredje låseklakken fjernet, gassutblåsingshullene forminsket, sikringen låser ikke tennstempelet, gassavviserkanten på boltmuffen er borte og låskassebroen er rotasjonssymetrisk (på en mauser er det en utsparing på høyre side som gjør at kassen er svakere der, og dersom den gir etter vil den sprekke på høyre side, og vekk fra ansiktet på hørehendte skyttere).

 

Når det gjelder mekanismen så er mauser laget som et armegevær, og toleransene på dem er ofte deretter. En sivil mausermekanisme av god kvalitet er mer enn glatt nok til å ta raske ladegrep, de fleste vil ikke merke forskjell på den og en typisk Remington.

I DFS ble mauser brukt mye en periode, og det har vært skutt gode resultater på stangskyting med den, selv om den ikke er like glatt som en fin krag.

 

Konklusjon, en god sivil mauser har sikkerhetsdetaljer som gjør den minst like god som de fleste "moderne" jaktrifler. Den er litt mer fiklete å lage presisjonsvåpen med, men det går det også.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, jeg visste at jeg kunne stole på deg Per. Skal bli godt med en diskusjon om noe viktig etter alt bråket som har vært her inne :wink:

 

Jeg må innrømme at jeg lener litt mot ditt synspunkt selv om Ignorant har mange gode poenger. Mitt problem er at jeg ikke klarer bare å bestemme meg for hvilke premisser jeg skal legge til grunn når jeg ser på en M98. Skal jeg sammenlikne min krigsproduserte kasse med en splitter ny sak? Skal jeg vurdere den på sine historiske meritter? Eller skal jeg vurdere konstruksjonen og hvordan den hadde vært i dag med moderne materialer og produksjon?

 

Det er nok lenge siden en M98 vant noen pokaler for presisjon (Mentor kunne vel skrevet noen sider om hva som har blitt forsøkt for å stive av disse), men for en normal jeger spiller det liten rolle. Den er svakere enn sine barnebarn, men fremdeles sterk nok til det meste. Og når noe går virkelig galt kompenserer den for det ved å ha flere og bedre sikkerhetsdetaljer. Ladegrepet er ikke noe å skryte av, men litt lapping gjør underverker.

 

Det hadde vært artig å gått en tur i gamle Mausers fotspor en gang. Hvis man i dag skulle laget en låskasse med samme forutsetnigner (altså ikke "godt nok" men så bra og sikker som overhodet mulig), hva ville man endt opp med?

Link to comment
Share on other sites

...og kanskje det viktigste: Den har en aura og sjel.... Den binder sammen fortiden og nåtiden på en måte som nyere konstruksjoner neppe noen gang kommer til å gjøre..

 

En ung jeger kan jakte med samme børsa som bestefar (og muligens også olderfar) gjorde og fremdeles ikke mangle så mye av funksjonaliteten til moderne våpen...

 

Klart en Toyota Yaris er en bedre, og mere driftssikker bil man kjører mer behagelig til Trondheim med... men på en eller annen måte blir det ikke like sjarmerende som å ta turen i en gammel restaurert Landrover. :wink:

Man når tross allt målet med begge? Ikke Sant?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo tatt skrittet fullt ut og anskaffet to mausere i de siste år.

En nyprodusert double square bridge magnum mauser. Ingen blir vel overasket om jeg forteller at kaliberet er det virkelige klassiske som hører til en slik en - 416 Rigby.

Den andre er en Sako bygd på en sivil mauserkasse i et lite brukt kaliber som heter 8x60. Glatt fin kasse og en gjennomført fin design på stokken, litt herpet når jeg kjøpte den, men etter å ha høvlet ned og limt på kolben for å få tilbake opprinnelig høyde er det et fint jaktvåpen.

 

Men, jeg er ikke fanatisk mauser tilhenger, jeg kunne godt tenkt meg både Blaser, Strasser eller en av de nyeste S&L. Det er lommeboken og onkel som stopper meg, jeg vet ikke hvem som blir lettest å overbevise.

Link to comment
Share on other sites

M98 har i Norge sørget for at mange har greid å tilføre seg en masse med kompetanse angående ombygging og forskjellige prosjekter. Ut i fra dette har jeg også fått nostalgien krypende oppover.

MEN når raudnakke kommer her å sammenlingner den med en engelsk bil begynner jeg å lure på denne karen. Ut i fra det jeg har lest fra deg så har du ikke tidligere holdt deg til engelsk stål. Er dette noe du har holdt skult? :shock:

Link to comment
Share on other sites

MEN når raudnakke kommer her å sammenlingner den med en engelsk bil begynner jeg å lure på denne karen. Ut i fra det jeg har lest fra deg så har du ikke tidligere holdt deg til engelsk stål. Er dette noe du har holdt skult? :shock:

 

 

Har alltid vært skap-Landroverfan(SeriesI-III)... selv om jeg selvsagt kjører rundt i stilriktig Gelandewagen...

 

Analogien til disse bilene ble valgt fordi disse liksom var begrepet for et kjørtøy av den litt røffere typen frem til begynnelsen av 80-tallet..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ellers så er kragen grei nok den, men var jo/er for de som skal gå i krig med den noe så inni******* treg å lade da!

 

Hmm. kragen min er ikke treg å lade . og i motsetning til mange andre våpen kunne den etterfylles med skuddklart våpen, og for den som kunne skyte var det et kjempevåpen. hørte ikke at de norske styrkene hadde noe særlig problemer med å overbevise de tyske gjestene om at Kragen funker 8) går ut fra at du mente å lade med løse patroner. siden det å lade med hurtiglader går mye raskere med krag enn klipsene til mauseren :lol:

Liker begge våpnene. Og Bjørn (Mauseren ) svikter aldri. har banemauser med sauerstokk og mer enn det trenger jeg ikke. ikke før jeg skyter så bra at det bare er mekanismens spredning igjen å redusere på. HV mauseren svikter heller ikke. kort og kontant ladning, god sikring og det smeller når jeg vil, kan ikke forlange mer . siktene er åpne og ikke så avanserte men treffer ikke s verst med de heller .

Så mauser skulle de bare fortsatt med å lage. sammen med Kragen :D

Link to comment
Share on other sites

De eneste mekanismene som er mer moderne enn M98 er halvautomater..

 

Kikket på en Strasser hos Winge. Den har fler deler enn et MG34.. Det kaller ikke jeg et framskritt..

 

Jeg mener selv å ha en av de mest moderne jaktriflene som finnes, halvautomat med helt frittflytende pipe: HK770.

 

På øvelser i HV (dengang øvelsene var store og alle skjøt mye) var det faktisk mindre tull på AG-banen enn på KV59-banen. Håndgrepene på AG er mer "idiotsikre" enn for M98.

 

For ordens skyld: Jeg har en skjelden Husquarna M98 (FN produsert ) kamret orginalt for 6,5x55. Den er meget glatt og fin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener selv å ha en av de mest moderne jaktriflene som finnes, halvautomat med helt frittflytende pipe: HK770.

 

Tja. HK 770 er ikke annet enn en ompakket G3, som opprinnelig var en lisensprodusert CETME som ble introdusert på 50-tallet. Konstruksjonen er en forbedring av den tyske StG-45 som ble utviklet under 2. verdenskrig. Hva er så moderne med 770 sa du?

Link to comment
Share on other sites

Alle som snakker om at M98 er så driftsikker, kan umulig ha prøvd å lure patron nr 6 lydløst inn i kammeret. Jeg har hatt 5-6 forskjellige riflemerker, men den eneste jeg har hatt problemer med er mauseren. ( jeg har tre stykker, og den ene har jeg skutt over 10 000 skudd med..)

 

Jeg tør simpelten ikke gå på jakt med M98 lenger, ihvertfall ikke uten en bacupbørse nær tilgjengelig. Mange ganger har jeg fått forkiling når jeg lader patron nr 6, eller prøver å snike en patron lydløst inn i kammeret. Det som skjer er at patronen glipper over utdrageren, og kommer inn i kammeret foran bolten. På ALLE andre rifler jeg vet om, er det da bare å lukke bolten, og ferdig med det. Men på mauseren får du ikke lukket igjen sluttstykket, og patronen sitter bom fast i kammeret. Er du da skikkelig heldig, skyver du kula inn i hylsa/ kruttet med pussestaven, og du har laget en effektiv "popnagel". Da kan du slå på pussestaven til du er blå, eller løpet ødelagt.

 

Dette har skjedd meg mange ganger, og skrekksenariet er at dette skjer under ansmygning på reindsyr, milevis fra både pussestaver og børsemakere. Mauseren er den absolutt siste børsa jeg hadde tatt til jakt etter farlig vilt, selv om man kan stå på hodet å lade. ( det er ikke noe jeg har for vane å gjøre )

 

Jeg har blitt fortalt at dette skyldes at kombinasjen 6,5x55 og mauser passer dårlig sammen, men i mitt hode er det mye større sannsynlighet for at en 30-06 glipper over uttdrageren påvei inn i kammeret, enn at den brekker under avfyring.

 

Mulig dette har med trening å gjøre, men 10 000 skudd var altså ikke nok for min del til å få mauseren til å funke. De fleste andre nazister ble pensjonert rundt 1945, la nå mauseren få hvile 8)

Link to comment
Share on other sites

Tikkat3, det der er vel like mykje brukerfeil som funksjonerings feil, eller hur ?

Det der går iallefall på Mauserens begrensninger, det er neppe snakk om feil... Sist eg sjekka så skal magasinet takle 5 skudd, og når du tar og lader der så har du 4 patroner igjen i magasinet og 1 i kammeret. Patron 6 snakker du om ? Trumfer du 5 skudd i magasinet og prøver å få inn patron nummer 6, så har du vel allerede trumfa over det som rifla skal tolerere uansett... Og hvis ikkje sluttstykket drar med seg patrona, for så å få skyvd kragen opp i utdrageren, så kan det skje saker og ting..Det takler den vel mulig dårlig, men for dei som har prøvd dette, så veit ein til neste gong, kva ein IKKJE skal prøve på.. Har du gjort dette mange gonger uten hell, så burde vel varsel lampa begynt å lyse..

Link to comment
Share on other sites

Hvis Tikka T3 mener med patnon nr 6, at han har fem i magasinet + 1 i kammeret, har jeg aldri opplevd problemer med dette.

Ved DFS skyting klasse 1, bruker eg en M67 i 6,5x55, og når eg skal skyte 10 skudd på 90 sekunder, pleier eg å bruke 5 i magasinet og ett i kammeret.

Har aldri opplev noe problem med dette.

Men så gjøre det ikke så mange ganger i året heller (som eg ønsker) :( .

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Alle som snakker om at M98 er så driftsikker, kan umulig ha prøvd å lure patron nr 6 lydløst inn i kammeret.

Jeg har blitt fortalt at dette skyldes at kombinasjen 6,5x55 og mauser passer dårlig sammen,

Jeg sitter her uten oppslagsverk, og har ikke tid til å sjekke på nettet, - men:

6,5x55 har et "eget" bunnmål (mener å huske 12,17 mm, mot 11,9 for 308 W/30.06, som igjen er noen hundredeler feitere enn 8X57 - korriger meg!), og når du stapper 5 slike patroner ned i et magasin, som i lengde og bredde er laget for en litt slankere patorn - da ber du om trøbbel! Mitt spørsmål er jo - hvorfor lade med 6 patroner? Mange M/67-skyttere ladet 5+5 på DFS-programmene, for å slippe unna evt. problemer. Og M/67 var litt endret i mating/magasin, dette har "Mentor" skrevet om i andre tråder. Får du ikke livet av elgen før på 6. skuddet, bør du gå over til kraftigere kaliber, bedre kuler - eller trene litt mer!

De fleste andre nazister ble pensjonert rundt 1945, la nå mauseren få hvile 8)

Nazismen oppsto som følge av en viss Adolfs tanker i bokverket (makkverket?) "Mein Kampf" - hvis du finner et førsteopplag av den som er trykket før gebrüder Mauser hadde sitt gevær i produksjon, blir det endringer på verdenshistorien! (men kanskje er du inspirert av en viss partileder, som fnyste om "Nazi-våpen" :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener selv å ha en av de mest moderne jaktriflene som finnes, halvautomat med helt frittflytende pipe: HK770.

 

Tja. HK 770 er ikke annet enn en ompakket G3, som opprinnelig var en lisensprodusert CETME som ble introdusert på 50-tallet. Konstruksjonen er en forbedring av den tyske StG-45 som ble utviklet under 2. verdenskrig. Hva er så moderne med 770 sa du?

 

Vel, tankerekken min er slik sett på teknologien i grove trekk:

 

Først kom enkeltladere

-Munnladere

-Rolling block

-Sharps

-Ruger no.1 :-)

-etc

Så kom repeterbørser (som er mer moderne enn enkeltladere )

-Lever action ( Win 66, 73, Marlin, etc )

-Pumper ( Colt Lightning, Rem760)

-Bolt (M98, M66, Sauer 202)

-Retrekkere (Schmidt Rubin, Steyr M95, Ross, Blaser R93 )

Så kommer autoriflene som alle etter mitt syn prinsippielt sett er mer moderne enn repetergeværene.

-Gassopererte

-Kort og lang piperekyl

-Rullelås

 

I denne prinsipielle settingen er HK770 den mest moderne jaktbørsa når man ser på den kronologiske utviklingen..

Link to comment
Share on other sites

Mauser 68 og Jegermaistern:

Det er helt vanlig å lade med 6 skudd ( 5 i magasinet og en i kammeret ) på feltskyting. Skal du skyte 6 skudd på 30 sekunder, er det ikke noe sjakktrekk å lade 5+1. Mauseren har blitt brukt til mer enn å drepe russere og elger med vettu :D

Ellers er jeg klar over at mauseren er laget før Hitler kom til makten, men hvor mange prosent av M98 som er i bruk i Norge i dag har Adolf laget tror du?

 

Jeg husker at patron 1, 3 og 5 gikk greit, mens de som lå til venstre i magasinet ( patron 2 og 4 ) ofte hoppet foran uttdrageren om man forsøkte å lade børsa uten å alarmere alle rådyr i mils omkrets. Legger man i 5 patroner og tar harde og bestemte ladegrep, går alt greit.

Dere har selvfølgelig helt rett i at dette er brukerfeil, men poenget er at om du tar et dårlig ladegrep av en eller annen grunn, ( feks prøver å lade lydløst ) er du FU**D om det er en MAUSER du har mellom hendene. -Med mindre du har en fil i lomma, og kan herpe den J**LA utdrageren, så man ihvertfall har ETT skudd den dagen :lol:

 

Mauseren har mange fordeler, og en interessant historie, men akkurat dette med den overtrufne funksjonaliteten er ikke jeg helt med på.

Link to comment
Share on other sites

Mauser 68 og Jegermaistern:

Det er helt vanlig å lade med 6 skudd ( 5 i magasinet og en i kammeret ) på feltskyting. Skal du skyte 6 skudd på 30 sekunder, er det ikke noe sjakktrekk å lade 5+1. Mauseren har blitt brukt til mer enn å drepe russere og elger med vettu :D

 

Jeg husker at patron 1, 3 og 5 gikk greit, mens de som lå til venstre i magasinet ( patron 2 og 4 ) ofte hoppet foran uttdrageren om man forsøkte å lade børsa uten å alarmere alle rådyr i mils omkrets. Legger man i 5 patroner og tar harde og bestemte ladegrep, går alt greit.

Dere har selvfølgelig helt rett i at dette er brukerfeil, men poenget er at om du tar et dårlig ladegrep av en eller annen grunn, ( feks prøver å lade lydløst ) er du FU**D om det er en MAUSER du har mellom hendene. -Med mindre du har en fil i lomma, og kan herpe den J**LA utdrageren, så man ihvertfall har ETT skudd den dagen :lol:

 

Mauseren har mange fordeler, og en interessant historie, men akkurat dette med den overtrufne funksjonaliteten er ikke jeg helt med på.

 

Så vidt jeg vet er den beste praksisen å lade det 6. skuddet fra magasinet ved å frese ut et ekstra spor i underbeslaget for magasinfjæra. Patronen går ikke i "lås" i magasinet men holdes nede med fingrene slik at rimen kommer opp riktig vei under utdrageren. Med denne sikkerheten unngår men også risikoen for stenguneffekt ved tennstempelbrudd. Jeg har sett resultatet av tennstempelbrudd på en Tikka 55. En finsk toppskytter fikk tommelen kappet av av hevarmen når sluttstykket kom bekover etter at et brukket tennstempel hadde antent patronen før låsklakkene hadde gått i inngrep. Heldigvis var det en supersporter slik at sluttstykket knuste kolben og ikke kinnbeinet på mannen. Øynene ble reddet av briller. Flaks i uflaksen. På en M98 som blir brukt "etter boka" er det "umulig" å få til dette pga at et brukket tennstempel vil hindre og blokkere patronen i å mate under utdrageren.

Link to comment
Share on other sites

Tikkat3, etter snart 20 år som Mauser misbruker, så har eg erfart det du seier der, men 2 gonger, så kutta eg ut å prøve å trumfe et løst skudd i kammeret på den.

Ellers så jakter eg stort sett med 3-4 patroner i børsa, og har et par ekstra skudd med meg i lommene, dersom eg trenger det.

Og når det gjeld lydløst skudd, så tar eg fordelen av den sikre mekanismen det er og kamrer et skudd i børsa omtrent i det eg går frå bilen.. Står aldri å lader opp børsa ute i terrenget, det blir det lite smygjakt av.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd att skuddet har blitt skyvd forran utdrageren inn, men det er som sagt brukerfeil. Grunnen til at det ikke har noe å si på andre nyere børser er for at de har to forskjellige utdragere. Mauser har etter min mening den sikreste utdrageren der det er to "kroker" som holder rundt patronen en på hver side. Men på mange nyere våpen er det kun en "krok" og en tapp med ei fjær som kaster ut patronene. Og pga at det er bare en såkalt krok så er det ikke noe problem for utdrageren å få tak i patronen SELV om den skyver den forran seg inn i kammeret.

 

Ble litt dårlig forklart, men håper noen skjønner hva jeg mener.

 

Har selv en mauser, og jeg vil tørre påstå at det er den sikreste mest pålitelige mekanismen av alle! Og mauser kassen er opphavet til alle boltrifler. AMEN :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å være litt off-topic med en nydelig serie IIA som jeg har hatt med på elgjakt for første gang. Genial jaktbil og utrolig morsom å kjøre.

Off-Topic? Langt ifra! Den som ikke ser likheten mellom denne praktiske arbeidsbilen og den solide (men heller ikke akkurat så smellvakre) Mauser-låsen, må være våpen-analfabet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid vært skap-Landroverfan(SeriesI-III)... selv om jeg selvsagt kjører rundt i stilriktig Gelandewagen...

 

Analogien til disse bilene ble valgt fordi disse liksom var begrepet for et kjørtøy av den litt røffere typen frem til begynnelsen av 80-tallet..

 

 

Tillater meg å være litt off-topic med en nydelig serie IIA som jeg har hatt med på elgjakt for første gang. Genial jaktbil og utrolig morsom å kjøre.

 

normal_SerieIIA.jpg

 

Ojojoj som dette varmer å lese :)

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å være litt off-topic med en nydelig serie IIA som jeg har hatt med på elgjakt for første gang. Genial jaktbil og utrolig morsom å kjøre.

Off-Topic? Langt ifra! Den som ikke ser likheten mellom denne praktiske arbeidsbilen og den solide (men heller ikke akkurat så smellvakre) Mauser-låsen, må være våpen-analfabet! :mrgreen:

Jeg tror netop at de fleste sagtens kan se ligheden.

Alt rasler og skrangler.

Der er store sprækker og hulrum overalt, så man får både træk i nakken og myoser.

En tur gennem terænget er en sikker medicinsk kur, som enkelt og hurtigt omdanner enhver form for blæresten direkte til nyregrus.

Det er vel heller ikke ukendt at det vigtigste i en LandRover, er værktøjskassen, og olieabsorberende materiale. Samtidigt kan meget dog repareres med en knipetang og en meter hegnstråd 8)8):wink::wink:

Sammenligningen mellem M98 og landrover er næsten perfekt. Og de eneste der foretrækker en LandRover over en moderne Toyota Landcruiser, er vel håbløse nostalgikere 8):wink::wink::)

Link to comment
Share on other sites

Min beste Hr. Ignorant.

 

Nå skal det saktens innrømmes at jeg er i besittelse av en M/98 klone, en Vz24, og er mer enn normalt fornøyd med den.

Men derfra til å sette liv og lemmer, for ikke nevne mental helse, på spill ved å kjøre Land Rover, nei takk!

 

Men, og det er alltid et men, jeg ser også fordelen med gammel Land Rover kontra moderne Toyota Landcuiser.

Om en Land Rover av edel årgang stopper så kan det meste ordnes med tang og ståltråd, om en moderne Landcruiser stopper så er det kun medlemsskap i Falck som kan hjelpe deg videre... :roll:

 

Husk at det finnes fortsatt de mennesker iblant oss som finner gleden i å kunne bytte et brukket tennstempel selv, under feltforhold, uten å måtte dra med seg en verktøykasse til fjells. :)

 

Og hva angår dryppende olje på Land Rover så er det kun en indikasjon på at det faktisk ER olje på bilen, når det slutter å dryppe er det fare på ferde! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om det er noen som matcher mauser over, under eller ved siden er vel et begrep man kan diskutere

i årevis. Det er uansett en børse som både har sjel, historie og ikke minst kvalitet bak seg. Det blir på samme måte som med 1911

pistoler. Den lever i beste velgående og er fremdeles blandt det mest driftsikre man kan få.

 

Før eller siden så blir det utdatert. Ikke på grunn av kvalitet, men på grunn av ønsket etter noe nytt og moderne.

 

Det er vel bruksområdet som etterhvert endrer seg og som gjør at man søker noe mere moderne. Folk flest har ikke behov for noe annet en det en M98 kan gi i jaktsammenheng, men kravet/ønsket til raske lette ladegrep, se noe nytt og smekkert, bære noe lett eller rett og slett prøve noe nytt er faktorer som bærer frem nye design.

 

Uansett hva man mener, når jeg tar børsa fra krigen og hører den massive gode lyden når man opererer bolten, så

tar jeg den tiden det trenger og føler et stort velbehag. Og det funker hver gang. Det kan ikke motstrides.

 

Uansett hvor mye Tikka, Sauer, Blaser, sako eller andre ting man måtte diskutere opp og ned i mente, hvor plast og hastigheter på tenstifter eskaleres til omtrent verdensproblemer. For folk flest er dette totalt uten praktisk betydning, men det er likevel synspunkter som blåruss i våpenbransjen bør ta til seg for å opprettholde M98 kvalitet på moderne rifler.

 

Det mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mauser 68 og Jegermaistern: Det er helt vanlig å lade med 6 skudd ( 5 i magasinet og en i kammeret ) på feltskyting. Skal du skyte 6 skudd på 30 sekunder, er det ikke noe sjakktrekk å lade 5+1. Mauseren har blitt brukt til mer enn å drepe russere og elger med vettu :D

Jeg brukte M/67 i to år på banen, og 20 år på felt, og bruker den fortsatt sporadisk, f.eks til skifelt - og har aldri hatt funksjoneringsfeil. Men M/67 har fått vangene endret for å mate den feitere 6,5-patronen. M/98 håndterer uten noen som helst problemer den patronen den er konstruert for - 8X57.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en gammel 59 modell konsberg mauser, og det er som en skrev tidligere som en gammel Massey ferguson. Grov, enkel og bråker mye(ved lade grep).

 

Lurer litt på hva er forskjellen på min 1959 mod(som jeg skal prøve å selge da), og dem nye som dem selger idag?. Ser de ligger i flotte trekofferter med sølvblanke digre Mauser logoer på, og koster fra 30-100000 kr. Er det i bunn og grunn den samme låskassa som før bare med nytt treverk og en fin koffert med en nostalgisk, myte omspunnet og tøff logo?.

 

Sikkert et røft og tøft våpen, som var fint for militære for mål. Nå skal ikke jeg ut tale meg for mye her, for jeg har aldri prøvd noen av dem nye Mauserene. Men dem jeg har prøvd til skytterlagskyting og jakt før har jeg ikke villet brukt feks til jakt nå for tiden. Har aldri opplevd våpen som har laget så mye bråk ved ladegrep. Har også en gammel Krag fra 1911, og den er lydløs i forhold.

Link to comment
Share on other sites

I denne prinsipielle settingen er HK770 den mest moderne jaktbørsa når man ser på den kronologiske utviklingen..

 

Du får tilgi meg for å kverulere litt på en fredagskveld. La oss bruke bil som et eksempel, svjv kom elektriske biler før forbrenningsmotoren, vil det si at en '72 Corolla er mer moderne enn en Tesla Roadster? Ikke at jeg har noe i mot en '72 Corolla, varmeapparatet var brutalt effektivt og vi klarte vel å få 7 personer inn i en på videregående. Men moderne?

 

Tilbake til våpen, hva er egentlig moderne i disse dager? Når kom den siste tekniske nyvinningen? Det meste har blitt gjort før vi var født, det eneste nye ligger i materialene og detaljene. Gass-systemet på en M16 og en Ljungman har mange likheter, betyr det at de skal puttes i samme bås? Hva med HK416/417, som er en M16 med AR180 gass-system? Splitter ny børse med "steinalder" teknologi.

 

Jeg tolker "moderne" som det som foretrekkes i dag, og da er det kun gass som gjelder (for rifle). Rullelåsen er en død teknologi med mindre noen kommer opp med en veldig kreativ adapsjon.

 

Det nyeste på våpenfronten er vel hylseløs ammunisjon og HK G11-mekanismen, og hvor har den havnet? På museum som nok en god idé som ingen ville kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Ser lenger opp i forumet, så sammenligner en 2 biltyper, som moderne VS umoderene, og det kan vel godt sammenlignes med mauser vs andre jakt rifler sikkert.

 

Kjente meg godt igjen. Land Rover er stillige biler, det er noe med dem, må bare innrømme det. Kjørte faktisk gammel 110(1974 mod) i militæret, og skrudde mye mer enn vi kjørte. Men som tidligere nevnt, så har du kunnskap om de bilene, og ei tang og ståltråd, så kommer du deg dit du skal, til slutt ihvertfall.

 

Men det var Mauserer vi diskuterte her i denne tråden, og har lært meg med tiden og ikke forhånds dømme ting en ikke har prøvd. Hadde vært artig å fått testa og prøvd ei av dem nye og dritt dyre Mauserene.

 

Har også ei gammel kongsberg mauser fra 59 sjøl, men vet ikke helt hva den modellen kalles da?. Har hørt flere betegnelser, som M67 og m98. Sikkert artig å bruke til å "bygge" opp til jakt rifle. En jakt kollega har laga ei rå tøff jaktrifle av ei sånn M98 kasse. Kjøpte ei fin og billig jaktstokk(med tommelfinger hull og greier) og et billig og lett løp. Ble et veldig vakkert og billig våpen til slutt det. Hadde ikke jeg vært links, så skulle jeg gjort det med mi au.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...