Jump to content

Mauser - ingen over ingen ved siden?


hipshot

Recommended Posts

Har også ei gammel kongsberg mauser fra 59 sjøl, men vet ikke helt hva den modellen kalles da?. Har hørt flere betegnelser, som M67 og m98.

 

 

om det er en kongsberg skarpskyttermauser "fra 59"(stemplet M59 eller 1959?) så er det sannsynligvis en "KV M59"

det er en M98 som er ombygd ved KV til skarpskyttergevær. modellen heter M59 men kalles både KV 59, KV M59 og M59

Link to comment
Share on other sites

I denne prinsipielle settingen er HK770 den mest moderne jaktbørsa når man ser på den kronologiske utviklingen..

 

Du får tilgi meg for å kverulere litt på en fredagskveld. La oss bruke bil som et eksempel, svjv kom elektriske biler før forbrenningsmotoren, vil det si at en '72 Corolla er mer moderne enn en Tesla Roadster? Ikke at jeg har noe i mot en '72 Corolla, varmeapparatet var brutalt effektivt og vi klarte vel å få 7 personer inn i en på videregående. Men moderne?

 

Tilbake til våpen, hva er egentlig moderne i disse dager? Når kom den siste tekniske nyvinningen? Det meste har blitt gjort før vi var født, det eneste nye ligger i materialene og detaljene. Gass-systemet på en M16 og en Ljungman har mange likheter, betyr det at de skal puttes i samme bås? Hva med HK416/417, som er en M16 med AR180 gass-system? Splitter ny børse med "steinalder" teknologi.

 

Jeg tolker "moderne" som det som foretrekkes i dag, og da er det kun gass som gjelder (for rifle). Rullelåsen er en død teknologi med mindre noen kommer opp med en veldig kreativ adapsjon.

 

Det nyeste på våpenfronten er vel hylseløs ammunisjon og HK G11-mekanismen, og hvor har den havnet? På museum som nok en god idé som ingen ville kjøpe.

 

Corolla er "mer moderne" enn Tesla. Elbiler ble forkastet som ubrukelige for 100 år siden og de kommer til å bli forkastet nå også, om enn av andre årsaker. Hvis alle tyskere skal kjøre Think og Tesla må Tyskland bygge ytterligere 62 kjernekraftverk. Det er miljøvennlig det!

 

Forøvrig er jeg ingen fan av Corolla men må si meg enig med det engelske bilbladet "Car" som hadde følgende oppsummering av Corolla: Fordeler: Pålitelig, Ulemper: Pålitelig, Oppsummering: Beviset på at 60mill mennesker kan ta feil! :-)

 

Når det gjelder H&K har de selv sagt at grunnen til at de ikke videreutvikler sine egne plattformer men går til "steinalderen" med USP/Browning og HK416/gassoperert er mangel på resurser til å opprettholde en utviklingsavdeling på "V-våpen"-nivå.

 

Siden vi diskuterer gamle årganger her, både biler og rifler, bør det jo nevnes at det amerikanske ECON har regnet ut hvilken bil som er mest miljøvennlig når man regner in miljøbelastninger for utslipp, produksjon( inkludert de menneskene som produserer bilen), livslengde/gjenskaffelsessyklus, etc. USA's mest miljøvennlige bil er Jeep Wrangler! :-)

Link to comment
Share on other sites

Corolla er "mer moderne" enn Tesla.

 

Ja, om du kun ser på når teknologien ble funnet opp/tatt i bruk har du rett. Og likevel tar du så feil at selv en politiker kunne sett det :wink:

 

 

Elbiler ble forkastet som ubrukelige for 100 år siden og de kommer til å bli forkastet nå også, om enn av andre årsaker. Hvis alle tyskere skal kjøre Think og Tesla må Tyskland bygge ytterligere 62 kjernekraftverk. Det er miljøvennlig det!

 

Nå er vi i ferd med å digrere helt her, men skitt au. Jeg vet at atomenergi har et dårlig rykte, men med tanke på at global oppvarming kan bli den største utfordringen i de kommende årene har atomkraft åpenbare fordeler. Og selv uten atomkraft kan regnestykket gå opp for elbiler, da sentralisert kraftproduksjon gir mulighet for renseteknikker man ikke kan putte i en bil. Tar man med virkningsgraden på en elbil og et stort kraftverk og alle andre muligheter elektrisk drift gir så blir regnestykket ganske forskjellig.

 

Forøvrig er jeg ingen fan av Corolla men må si meg enig med det engelske bilbladet "Car" som hadde følgende oppsummering av Corolla: Fordeler: Pålitelig, Ulemper: Pålitelig, Oppsummering: Beviset på at 60mill mennesker kan ta feil! :-)

 

:lol::lol::lol:

 

 

Når det gjelder H&K har de selv sagt at grunnen til at de ikke videreutvikler sine egne plattformer men går til "steinalderen" med USP/Browning og HK416/gassoperert er mangel på resurser til å opprettholde en utviklingsavdeling på "V-våpen"-nivå.

 

La oss være ærlige her, hele konseptet bak et skytevåpen er helt steinalder. Vi bruker drivmidler som er over 100 år gamle i konstruksjoner som kun har sett små endringer de siste 50 årene. Hvor blir det av laserpistolene og plasmariflene???

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har Mauser'n de posisjon den har?

Like naturlig som at vann renner nedover.

 

Siden mauser kom fram til en løsning på et militær taktisk/teknisk krav som fungerte best, har historien vist at det egner seg godt i det sivile også. Var jo mange paraleller i tiden som Lee Enfield, Sauer, Manlicher, Krag, osv. Men det er bare plass til èn konge på haugen.

 

Tenk bare på alle fabrikatene den har stått fadder til, Brno, FN, Husquarna, mange fler, blir bare oppramsing.

 

Men skal jeg forstå trådstarter spørsmål rett? Finns det bedre mekanismer til jakt?

Da syns jeg man må ta med fallblokk mekanismer. (i grunnen militær det også)

 

Eneste som er et rent sivilt jaktvåpen konsept: brekkvåpen, dobbeltrifler. Men selvfølgelig, skal man ta øknomiske hensyn, så faller de fleste bort :|

 

Etter som man får fler år på baken, blir jeg merfasinert av sistnevte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk prøve en Mauser M03 i kal 9,3x62 i dag, både med og uten lyddemper. Fine saker. Veldig bra. Sluttstykket gikk som smør, men det er visstnok fordi eieren har slitt den til og fordi han bruker fett i stedet for olje på sluttstykket.

 

Men Blaser, da? Er ikke den like bra?

Link to comment
Share on other sites

For meg er Mauser nummer 1.

 

Bruker min gode gamle 7.92 Mauser på det meste som kryper, flyr og går :wink:

 

Anser dette som en relativt bra samling selv om et skudd slengte avgårde litt. Skutt med original Mauser og åpne jernsikter på 100 meter:

 

mauser5skudd.jpg

Skutt med Norma Alaska 8x57js

 

 

bssan.jpg

 

Kansje er jeg en smule gammeldags og umoderne? Mulig det. Men jeg liker gamle ting best. Uansett om det er våpen, biler, verktøy, mobiltelefoner eller sykler :)

Det som funket bra før i tiden funker bra idag også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Våpnet på bildet ovenfor kjenner jeg godt til ja. Har bodd på Svalbard en periode, og der var det fullt av dem, fikk leie sammens med scotere og hvis du ville på gå tur. Tror vi hadde endel sånne i Store Norske liggende. En lang tung staur av ei rifle, men en fordel hadde den da!, en kunne sikkert kjøre over den med den største hjul lasteren der oppe uten å lage ei ripe på den engang. Sjøl brukte i pumpe med slugs i felt arbeid, turer og sånt. Den var lettere å dra rundt på, enn 2 meter med malm.

 

Morro å høre/lese alle innleggende på dette forumet. Vet en ting!!!, Vi blir aldri enige, he he he. Som ellers i samfunnet idag, noen liker mora, andre dattera og det finnes noen som liker far også.

 

 

Sjøl om jeg synes at det er tøffe rifler med en aura av historie irundt seg, så har vel tiden løp fra den. Det er det eneste våpnet jeg har hatt trøbbel med da, forkilling og at den glipper over tomhylsen. Det var på skytebanen, så fikk fikset det raskt. Har lest litt om riflen her nå, og har fått med meg at det med meg at noen kaliber er bedre enn andre ang trøbbel ved ladegrep og sånt. Jeg har 30 06 i min Mauser. Er vel ok på skytebanen, men på jakt bråker den for mye ved ladegrep, og så er jeg redd forkilling.

 

Nei gi meg ei lett og moderne jaktrifle med boks magasin da. Kan ikke fordra å trøkke de patronene ned i hølet under bolten, for så å ladde dem ut igjen når jeg er ferdig, el løse dem ut i luken under, så det ligger amo strødd rundt bilen i mørket når jeg har vært på jakt. Mener at det sliter mye på ammoen, særlig med blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg er ganske sikker på at grunnen til at du ikke kan kamre 5+1 skud i en orginal m98 mekanisme, er at ekstraktoren er laget slik at den skal gripe tak i ekstraktorsporet i hylsebunnen med en gang den begynner å skyve patronen fram i magasinet. om du så lader magasinet med 5 skudd og så presser det øverste ned, og så legger ett i kammeret og prøver å skyve fram bolten, så blir hylsen skubbet fremfor ekstraktoren i stedet for at den låses fast. og fordi det ikke er maskinert spor for at ekstraktoren kan hoppe over ''rimmen'' når den allerede er nesten kammret får du en ''jam''.

 

dette er da en brukerfeil.

 

dette ble fikset på de fleste mausere produsert senere av andre fabrikanter. men jeg kan ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å få plass til 5+1 skudd i en original Mauser M/98 kasser, men man må legge det siste skuddet på toppen av magasinet og klemme det ned med tommelen slik at det mates inn på samme måte som de andre patronene i magasinet.

Årsaken er er at M/98 mekanismen ble konstruert med en egen innfresning i sluttstykket som gjorde at ekstraktoren ikke kunne glippe over rillen på en kamret patron, dette for å sikre at tomhylsen ble med ut uansett.

Om dette ble "fikset" på senere kopier så er det et stort skritt tilbake fra brødrene Mauser's innovative konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken er er at M/98 mekanismen ble konstruert med en egen innfresning i sluttstykket som gjorde at ekstraktoren ikke kunne glippe over rillen på en kamret patron, dette for å sikre at tomhylsen ble med ut uansett.

 

Den utfresingen du sikter til er kun til for å hjelpe ekstraktoren når den drar, ikke når den skyver!

Dette sporet er rett i bakkant, og gjør det mulig for ekstraktoren å hoppe bakkanten på patronen, hvis graden forran på ekstraktoren er riktig tilpasset, men når du trekker bakover, så vil ekstraktoren (kloa) bli klemt innover jo hardere du trekker, pga en positiv gradering i forkant av sporet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei gi meg ei lett og moderne jaktrifle med boks magasin da. Kan ikke fordra å trøkke de patronene ned i hølet under bolten, for så å ladde dem ut igjen når jeg er ferdig, el løse dem ut i luken under, så det ligger amo strødd rundt bilen i mørket når jeg har vært på jakt. Mener at det sliter mye på ammoen, særlig med blyspiss.

Jeg synes ikke det er noe stort "offer" å måtte mate patronene halvveis inn i kammeret for å tømme magasinet på skikkelige Mausere. Løse boksmagasiner (fysjom til lange enkeltradsmagasiner) er sikkert bra, men løst magasin kan også ha ulemper:

jeg husker en kar som plutselig gjorde den kjedelige oppdagelsen at magasinet til børsa lå i jakkelomma da han kom på post.

Elgposten var vel og merke i Nord-Trøndelag og jakka hang på en knagg i Østfold.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at det å mate 2-3 patroner i magasinet fra toppen av og til er enklere en å styre med det magasinet. Alt til sitt bruk liksom og hvordan man bruker børsa.

 

Det optimale er vel en børse med et magasin som man kan topmate nedi eller ta ut og lade utemom. Altså valgmuligheten.

 

Det er vel bare Mauser M03, Sako, Browning og den remington BDL som har denne løsningen tror jeg (kanskje flere). Klarer ikke følge med på alle løsningene.

Link to comment
Share on other sites

Løse boksmagasiner (fysjom til lange enkeltradsmagasiner) er sikkert bra, men løst magasin kan også ha ulemper:
jeg husker en kar som plutselig gjorde den kjedelige oppdagelsen at magasinet til børsa lå i jakkelomma da han kom på post.

Elgposten var vel og merke i Nord-Trøndelag og jakka hang på en knagg i Østfold.

 

Jeg vil bare si takk for at vi har et pålitelig og raskt postvesen som kan flytte et magasin 80 mil over natten :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ingenting av hva slags magasiner man snakker om.

 

Jeg har vært så heldig og kjøpt et løst magasin som passer til 8x57JS, som jeg kan sette rett oppunder den gamle kassa.

At dette magsinet kan ta f.eks 30-06 for dem mauserne som skulle ha byttet pipe, så må kulene eventuelt sitte dypt.

Det er ikke så langt det magasinet.

 

Det må jo foreligge endel ombygging vist man skal få noe større på plass....tror jeg, men nå kjenner jeg ikke alle mulighetene

som finnes.

 

Å ha et magasin som rommer mere en 5-skudd er vel ikke det store behovet, men om man skulle ha et 20-skudds liggende

som passer til en slik M98 i 8x57,så var det mere for en kurositet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe bilde enda, men dødens mauser (årets NM vinner i klassen manuel rifle open, i henhold til oraktisk rifleskyting reglementet) har et såkalt skyttergravsmagasin fra 1 vk (Replika antar jeg) som tar 20 skudd (7,92 x 57). Må topplades, enten med skinne eller enkeltvis, da det ikke er et løst magasin som sådan. Magasinet er soom observert for kort for 30-06 så jeg hadde flaks med at dødens mauser allerede var ompipet til .308 win. Var bekymmret om vi måtte modde magsainet for å få det til å mate, men det har virket uten problemer så langt.

 

Nå tror jeg kanskje jeg ville satt på det vanlie 5 skuds underbeslaget om jeg skulle bruke den børsa på jakt, men da har jeg andre alternativer heller. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en M98 som jeg bruker til elgjakt(ombygd til jakt). På siste del av jakta fikk jeg problemer med å kamre andre patronen. De andre fire gikk helt greit, men den andre kilte seg ofte fast halveis inn i kammeret når jeg tok ladegrep. Det er originalt magasin som både lades og tømmes fra toppen. Noen ideer om hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...