Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler


Taffin

Recommended Posts

Var i dag innom mitt lokale våpenkontor for å purre på våpensøknad.

Saksbehandler kunne da fortelle at de hadde fått brev fra POD om at ingen søknader om halvautomatiske rifler ville bli behandlet før en hadde fått "sett nærmere på våpenforskriften". Dette med bakgrunn i tragedien på Utøya og regjeringskvartalet. Vedkommende avslo ikke søknaden, men sa at den måtte ligge inntil videre.

 

Saksbehandleren kunne ikke gi noen svar på om når jeg eventuelt kunne få en avklaring.

 

Fikk inntrykk av at dette var et brev de nettopp hadde mottat.

 

Noen med samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

helt tragisk, regner med att det er full stopp i å kjøpe kunstgjørsel og diesel og. :evil:

 

ABB var jo en ivrig melodi grandprix tilhenger i følge hans manifest, la oss da håpe di forbyr det også..

 

Word!

Link to comment
Share on other sites

Nåda.. veid opp mot en aldeles uforståelig tragedie er det en relativt liten ulempe å få forsinket en våpensøknad.

Tross alt har de ikke i panikk forudt halvautomater. Dette er en "tenke seg om" pause, og det er faktisk lurt.

Ville vært enkelt å score billige politiske poeng nå på halvautoforbud, vi skytter er tross alt en minoritet, og ikke en homogen minoritet heller. Så det finnes nok mange skyttere som ikke ville tatt seg bryet med å protstere på et forbud.

 

Nå har POD vært lure nok til å sette dette på vent til man har tid og krefter til å gjøre en forhåpentligvis grundig og saklig vurdering, istedet for å handle i en opphetet stemning. Det bør berømmes.

 

Ærlig talt folkens, siste begravelse var i går!

Link to comment
Share on other sites

Kort, da jeg er i utlandet:

Er det virkelig noen her, som mener det er urimelig at det blir en midlertidig pause i innvilging av søknader på halvautorifler, etter at 69 Mennesker ble drept av en lovlig ervervet slik?

 

Jeg kunne skrevet mye om de tapende hullene i logikken her, i tåpelige sammenligningr og med argumenter for forbud. Men det å spre rykter, gnage på hvor grusomt det er i norge - eller enda være begynne å protestere mot et forbud som ikke finnes, er nok det mest skadelige som kan gjøres for eierskap av slike rifler, pr dags dato.

selvsagt skal det diskuteres, og det er møte med alle organisasjonene og våpenlov utvalget neste uke. Ny våpenlov skal være ferdig åk løpet av året. Når den foreligger, kan det være Hensiktsmessig å protestere organisert. Men ikke nå.

 

At det irundskrivsform er beordret en stans i behandling av søknader er både rimelig, og kanskje et resultat av en plutselig økning i slike søknader den siste tiden? Det er uansett milevis fra lov, eller et endelig resultat.

 

Besinn dere folkens, ikke snakk om urettferdighet når det et ufattelig stort tall familier som har blitt frarøvet det mest umistelige de har. Ikke rop ut mot politikere som ikke enda har gjort noe og ikke undervurdere hvordan dette, våre reaksjoner og fremferd vil bli oøpfmattet av de som sitter med makta i dette landet. De som har stemmerett, de som leder avisene og de som har vårt vitner til den siste tidens hendelser.

Link to comment
Share on other sites

Er flau over å lese et par av innlegga i denne tråden. Å prøve å latterliggjøre det at politiet (sannsynligvis med stor støtte i befolkningen) setter bremsene på for enkelte våpentyper (som kan sammenlignes med de brukt i terrorhandlingen på utøya) er i mine øyne bare dumt.

Link to comment
Share on other sites

Er støtten i befolkningen basert på frykt og redsel etter terroren på utøya, eller har folk flest tenkt over hva jegere og skyttere pleier å bruke halvautomater til og veid dette i mot sannsynligheten for at utøya-tragedigen (som i omfang er en unik hendelse i verdenssammenheng) skal skje en gang til eller kunne vært hindret med en forbud mot sivile halvautomatiske våpen?

Link to comment
Share on other sites

Er vel nettopp det jonnyvang, at ikke alle har tenkt gjennom dette og gjort seg opp en formening enda.

 

Folk på kammeret er litt mer inn i kruttrøyken enn de fleste andre, og har således ett større fokus på akkurat dette. Politikere og besluttningstakere har andre saker å prioritere etter angrepet, å legge innvilgning av halvauto litt på is høres fornuftig ut.

 

Personlig mener jeg forbud ikke er veien å gå, men man må ikke i iver over sitt eget standpunkt ikke la andre få anledning til å gjøre opp sin mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om det er så mye støtte i befolkningen egentlig, det virker ikke slik på mennesker jeg snakker med som ikke driver med jakt eller skyting. Det virker som om de aller fleste ser at våre hobbyer ikke har noe som helst med utøya å gjøre. Jeg synes det er meningsløst å stoppe alle søknader i påvente av ny lov og om de faktisk ender opp med å fjerne halvauto blant sivile så er et nytt lavmål nådd. Og å vente med å protestere til etter det kommer en ny lov er ikke så lurt tror jeg, det er veldig vanskelig å oppheve forbud når de først har tredd i kraft! Bare se hvor mye arbeid buejegerforbundet har lagt ned over lang tid..

Link to comment
Share on other sites

Da er innleggene blitt mer saklige. Og det er nødvendig, tror jeg.

glenna har et poeng, men det foreligger ikke nø forbud, ei heller noen forslag om forbud, en så lenge. Når et slikt forslag eventuelt foreligger, kan man diskutere hva som bør gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Var innom det lokale kammeret i dag for å få litt førstehåndsinformasjon.

 

Det er IKKE kommer et nytt rundskriv. Det er kommet en kort og enkel beskjed på mail med nye retningslinjer for søknader på semi-auto rifle.

Søknadene skal registreres inn, legges i en egen bunke, og ikke besvares før dette med halvautoer er sett nærmere på i høyere instans. Om det er POD, Departement eller våpenlovutvalg ville eller kunne ikke dama svare på.

Hun ville heller ikke gi ut en kopi av skriver.

Å tvinge fram et avslag for så å klage til POD på avslaget som da må være iht. lov og forskrift var ikke mulig, de rett og slett behandler ikke søknader inntil videre.

 

Ta det litt lungt og la forbundene jobbe med dette, for det gjør dem!

Link to comment
Share on other sites

...., men det foreligger ikke nø forbud, ei heller noen forslag om forbud, en så lenge. Når et slikt forslag eventuelt foreligger, kan man diskutere hva som bør gjøres.

 

Her tar Hassel feil...forbud mot halvautomatiske skytevåpen finnes allerede i dagens våpenlov ref våpenforskrift §7....

 

POD har fullmakt til i å nekte ALLE halvautomatiske skytevåpen..

 

Det som frem til 22-7 var lovlig av rifler er "midlertidig stoppet"...trolig permanent for alle halvautomat rifler "med mulighet for løse magasin"

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-004.html

 

Nye regler er sendt ut til alle våpenkontor fra Politidirektøren/POD

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente et forbud mot erverv av de tillatte halvauto rifler. Videre er det slik at de riflene som nå er godkjent faktisk er godkjent i forskriftsform (omjeg ikke tar helt feil) og dermed faller utenfor den omstridte "totalforbuds tolkningen." Når det gjelder løstagbart magasin, er jeg ikke kjent med noe som har med dette og rifler å gjøre? Så det vil jeg gjerne ha en referanse til. Gjerne tekste, ikke bare en link til lovdata... jeg skal i møtet led lovutvalget neste uke som representant for to organisasjoner og trenger all kunnskap og hjelp som kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

...... Videre er det slik at de riflene som nå er godkjent faktisk er godkjent i forskriftsform (omjeg ikke tar helt feil) ....

 

Tja...våpenforskriften §7 ".. Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen..."

 

Det finnes vel ikke noen forskrift på tillatte halvautomatiske skytevåpen pt kun liste i rundskrivet til POD... Så rent lov/forskriftsmessig er egentlig alle halvautomatiske skytevåpen forbudt ved en inkurie :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke nettopp godkjenningslisten hevet til forskrift ved siste endring? Det vil si at POD allerede har benyttet paragraf 7. Til å få godkjenningen på forskrifta nivå. Det var snakk om dette i forbindelse med godkjenningen av JP rifler.

Uansett så er det altså ikke lagt inn en endring i forvaltningen, per dags dato, utover det ar søknader legges i bero.

det jeg syns er vannskelig nå er å.forstå hva grevling1 prøver å poengtere, jeg skjønner ikke hva du vil? Antar at det du skrev om magasiner var en glipp, siden du ikke nevner det mer.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange utmerkede jaktrifler i halvautomat utførelse med klassisk sivil design og med begrenset magasinkapasitet, 3-4 patroner.

Dei har heller ikke mulighet til å montere løse høykapasitets magasiner.Dette bør Hassel med flere orientere dei lovgivende myndigheter om slik

at de vet at det finnes alternativer på markedet og på den måten unngår at alle halvauto rifler blir skåret under en kam, og dermed forbudt ,det er ingen tjent med. Browning,Remington og Benneli er slike produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Helt uavhengig av tanker, følelser og meninger etter disse tragiske hendelsene er det vel fremdeles forvaltningsloven som skal ligge til grunn for behandling av søknader og eventuellt behandling av en anke.

 

Jeg mener det er merkelig att søknader på halvauto rifler blir lagt til siden i påvente av lov/forskrift som per i dag ikke eksisterer.

 

Trodde alle slike tiltak skulle vere hjemlet i ett lovverk?

 

Vel, jeg har overhodet ikke peiling på juss.

 

Men jeg er overbevist om att det i denne forsamling av godtfolk er folk som kan uttale seg om dette.

Link to comment
Share on other sites

Dette er fra 2009 rundskrivet som ligger hos politi.no:

Det er også etter våpenforskriften § 7 første ledd gitt et generelt forbud mot å erverve og

inneha halvautomatiske rifler. Politidirektoratet vil i medhold av våpenforskriften § 7 annet

ledd i forskrift gi dispensasjon for følgende halvautomatiske rifler med lovlig løpslengde og

fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan

erverves til øvelses- og konkurranseskyting av personer som fyller vilkårene, både med

hensyn til vandel og dokumentert behov:

Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986

SIG SG 550 SP

Steyr AUG sivil modell

Valmet M76/78A2

Galil AR

HK-94

Bushmaster mod. XM15 - V-Match Rifle 20

Olympic Arms AR-15 H-bar

Heckler & Koch modell SL 8

DPMS Panther Bull 24 / DPMS Panther Bull 24 Spesial

Oberland Arms (OA) 15

Izhmash Saiga sport 520

Izhmash Saiga sport 555

Tiger mod 03

DPMS Panther mod LR-308

Armalite AR 10

Armalite AR 10T

Arsenal SAR-M1

Politidirektoratet vil i samarbeid med Direktoratet for Naturforvaltning i medhold av

våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift godkjenne følgende halvautomatiske rifler med

lovlig løpslengde og fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 38 av 59

punktum) som kan erverves til jakt av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til

vandel og dokumentert behov.

Winchester M/100

Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918)

Remington Modell four

Remington modell 7400

Remington 742 Woodmaster

Ruger mini 14

Ruger mini 30

Heckler & Koch modell 2000

Marlin modell 45

Marlin modell 9 camp carabine

Valmet Petra

Valmet Hunter

Voere modell 2185

Vepr Super

Vepr Pioneer

Vepr Hunter

Benelli Argo

Sauer mod 303

Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen

Merkel SR 1

Remington 750

 

Min uderstrekning, dvs at det er slik jeg forstaar det, godkjemt i forskrift - og ikke lengre bare som rundskriv.

 

 

Magasinkapasitet er enn saa lenge ikke noe som har vaert diskutert i forhold til rifler.

 

Jeg tror ikke at en slik avventing i soeknadsbehandling er noe som regnes som noe annet en et forvaltningsvedtak. Og dermed ikke krever noe spesielt med mmindre noen faktisk overproever det. Men naa er vi inne paa spissfindigheter i forvaltningsloven.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke nettopp godkjenningslisten hevet til forskrift ved siste endring? Det vil si at POD allerede har benyttet paragraf 7. Til å få godkjenningen på forskrifta nivå. Det var snakk om dette i forbindelse med godkjenningen av JP rifler.

 

Forskriften om halvautomatiske våpen er ikke trådd ikraft ennå. Det var vel høringsfrist frem til jan eller feb i år. Men den skal etter ryktene ha blitt stoppet av JD etter det

Link to comment
Share on other sites

Her er teksten i e-posten

 

Politimestrene

Sysselmannen på Svalbard

 

 

På bakgrunn av den tragiske massakren på Utøya 22. juli 2011, vil Politidirektoratet i samarbeid med Justisdepartementet i løpet av kort tid vurdere om det skal utarbeides nye retningslinjer for erverv av halvautomatiske rifler.

 

Frem til det er vurdert om det eventuelt skal gis slike nye retningslinjer, ber vi om at

 

alle søknader om erverv av halvautomatiske rifler legges i bero.

 

Vi vil i løpet av kort tid komme tilbake til hvilke retningslinjer som skal følges ved erverv av halvautomatiske rifler.

 

 

Med vennlig hilsen

 

xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxx

Juridisk seksjon

Politidirektoratet

Link to comment
Share on other sites

Hva som riktig eller feil kommer vel ann på øyet som ser og hvor man har interesser...

 

UANSETT, ringte en kar til meg i går å ville kjøpe ei halvauto rifle, han fikk godkjent søknaden på dagen, i dag. Tydelig at ikke alle er like strenge her... dettte var i området trondheim!

Link to comment
Share on other sites

Forskriften om halvautomatiske våpen er ikke trådd ikraft ennå. Det var vel høringsfrist frem til jan eller feb i år. Men den skal etter ryktene ha blitt stoppet av JD etter det
Det er vel mulig ikke alle har faatt med seg det siuste, eventuelt... at det har blitt tilbakekaldt.

 

Det har ikke jeg sett eller hørt noe om heller. Er det virkelig noen i JD som har stoppet dette?

Er det noen som har en offesiel link / skriv eller noe som kan legge det ut?

Ser at linken til politiet fra diskusjone "finner ikke siden" mere. Så kanskje det er riktig.

 

Lyst til å si at det er bra, men jeg frykter vel at det som kommer blir være.

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligens komme et forbud mot å erverve halvautomater uten at det strider i mot demokratiske prinsipper. Om flertallet ønsker det er det demokrati i praksis.

Å om det i tillegg informeres om slike flertalls avgjørelser har man både demokrati og åpenhet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Pluss at våpeneierskap i Norge ikke er sett på som en demokratisk rettighet, men et privilegium som staten gir innbyggerne sine. Således kan staten stramme inn reglene for våpen uten å bryte med noe av det Stoltenberg sa, da våpeneierskap ikke er ansett for å ha noe med det norske demokratiet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligens komme et forbud mot å erverve halvautomater uten at det strider i mot demokratiske prinsipper. Om flertallet ønsker det er det demokrati i praksis.

Å om det i tillegg informeres om slike flertalls avgjørelser har man både demokrati og åpenhet. ;)

 

Jaja..mulig flertallet ønsker at ALT av skytevåpen skal oppbevares i våpendepo. Men å være enig med flertallet, bare fordi det er flertallet, er noe jeg fremdeles har liten sans for.

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligens komme et forbud mot å erverve halvautomater uten at det strider i mot demokratiske prinsipper. Om flertallet ønsker det er det demokrati i praksis.

Å om det i tillegg informeres om slike flertalls avgjørelser har man både demokrati og åpenhet. ;)

 

Vel talt!

 

Det blir derfor opp til den enkelte og organisasjonene å overbevise flertallet om hvorfor eventuelle forbud ikke er ønskelig eller hensiktsmessig. I denne sammenheng er jeg overbevist om at man bør vokte seg vel for referanser til hva som er praksis i andre land, og hva som var tilfelle i tidligere tider. Enten man liker det eller ikke, så står vi som samfunn ovenfor et tidsskille som går før og etter Utøya. Om dette skillet medfører ytterligere innskjerpinger av muligheten til å eie og inneha våpen gjenstår å se, men dersom man får anledning til å delta i en åpen debatt har man også muligheten til å fremsette sin argumentasjon slik at man kan bli hørt, forstått og forhåpentligvis akseptert. Dette forutsetter -etter min mening- en argumentasjon som er saklig og "spiselig" for majoriteten av befolkningen. Og da tenker jeg på den delen av befolkningen som ikke bedriver jakt eller skytesport. For dem ville det være uproblematisk å akseptere et totalforbud mot privat våpeneierskap -og for de fleste vil jeg tro at det nesten er forventet at man vil forby den aktuelle våpentypen som en konsekvens av tragedien på Utøya.

 

Man bør derfor veie sine argumenter med omhu før man taler. Enhver retorikk basert på anledning til å eie våpen for noe annet enn jakt og idrett tror jeg trygt kan regnes som "skudd mot egen fot".

Link to comment
Share on other sites

Det blir derfor opp til den enkelte og organisasjonene å overbevise flertallet om hvorfor eventuelle forbud ikke er ønskelig eller hensiktsmessig. I denne sammenheng er jeg overbevist om at man bør vokte seg vel for referanser til hva som er praksis i andre land, og hva som var tilfelle i tidligere tider.

Skyteorganisasjoner bør ta en titt på hva slags innstramninger var innført i Finland etter den skoleskytetragedien for 3 år siden.

Hvordan var retspraksis endret ettrepå. Hvorvidt var dette hensyktsmessig.

Her i Norge kommer man trolig til å velge en løsning som det er en presedens for fra før ( nettop Finsk løsning ).

Da vet skyteorganisasjoner hva som er realistisk å slås for, og hva som er blir en tapt kamp.

 

Enhver retorikk basert på anledning til å eie våpen for noe annet enn jakt og idrett tror jeg trygt kan regnes som "skudd mot egen fot".

Vel talt!

Link to comment
Share on other sites

Skyteorganisasjoner bør ta en titt på hva slags innstramninger var innført i Finland etter den skoleskytetragedien for 3 år siden.

Hvordan var retspraksis endret ettrepå.

 

Jeg er enig med deg her, og jeg innser at jeg uttalte meg litt tvetydig. Når jeg nevnte referanser til hva som er praksis i andre land tenkte jeg ikke på etterspill etter tragedier, men snarere praksis for bruk og erverv.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Var innom våpenkontoret for å levere inn en søknad på en ikke politisk korrekt svart farlig rifle i dag. Skulle levert denne i slutten av forrige uke, men grunnet diverse årsaker så ble det ikke så. Og det straffer seg, denne emailen kom på onsdag om at halvauto våpen ikke skal behandles.

Halvautoforbudet gjelder også kaliber 22.LR??????

 

Når dette oppheves viste de ikke noe om. :roll:

 

Spurte om behandling av pistoler også var satt på vent, men det var de ikke. Da disse vistnok ikke utgjorde noen fare.

 

Hva med kunstgjødsel, skal det ikke komme noe forbud mot dette??

 

Nei, innlegget er ikke å piske opp stemmningen, MEN jeg synes at dette blir for dumt.

Jeg synes at det er trist og leit hva som har skjedd på Utøya, men dette er ikke helt måten å gå frem på.

Det at en tulling går amok, så kommer dette.

Hva med de som kjører ihjel masser av mennesker, skal vi forby biler??

 

Men dette er et godt eksempel på hva staten Norge gjør, de skal belære og forby ting som kan være farlig.

 

Kom heller med innskjerpninger om de som skal ha slike rifler om å vise til aktivitet, konkurranse resultat, medlemskap i klubber etc.

Hva med en legeundersøkelse for å fastslå om personen har noen mentale lidelser??

 

Men når alt får roet seg ned, så tror jeg ikke at dette kommer til å få noen særlige følger eller et forbud mot halvauto våpen, det er nå mine tanker om denne saken.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligens komme et forbud mot å erverve halvautomater uten at det strider i mot demokratiske prinsipper. Om flertallet ønsker det er det demokrati i praksis.

Å om det i tillegg informeres om slike flertalls avgjørelser har man både demokrati og åpenhet. ;)

 

Det du referer til slekter mer på et oklokrati enn et moderne demokrati. Det er heller ikke veldig demokratisk at politidirektøren kan fatte slike vedtak som han nå har gjort egenhendig. Personlig tenker jeg at det mest fornuftige å gjøre hadde vært å innkalt til hastemøte med de som sitter i våpenrådet og sammen fattet en beslutning for veien videre inntil ny våpenlov foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg referer til hvordan beslutningene tas, om de er tuftet på logikk eller følelser/fordommer (som blant annet er definisjonen på oklokratiet). Uansett må vi nok bare enes om å være uenige. Jeg tror en videre diskurs om dette blir for off-topic å regne.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mitt første spørsmål er hvorvidt de har lov til dette. De har jo ikke kommet med nye regler, de har rett og slett stoppet behandlingen av søknader. Kan et forvaltningsorgan la være å forvalte? Og hvis så, for hvor lenge? En uke? En måned? Ett år? Hva er den praktiske forskjellen på et forbud og behandlingsnekt?

Link to comment
Share on other sites

Hva som er følelser og hva som er fornuft i slike saker er det ingen statiske grenser mellom. Hva 2 personer definerer som følelser og fornuft trenger ikke være det samme.

De utbrudd enkelte kommer med i denne tråden ser jeg på som et resultat av følelser og ikke fakta.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...