Jump to content

Vi tar den helt ut med 7mm-338LM


KnuteriK

Recommended Posts

Hei godtfolk :)

 

Jeg har lenge ønsket meg en litt råere rifle enn 338lm som jeg nå skyter mye langhold med. Har spekulert i både 408CT, 375CT og 338 Allen Magnum.

Men disse er og blir dyre kreasjoner og skyting koster nok som det gjør.

 

Mange skyter med 7mm innen diverse kreasjoner, og vi ser en økende interesse for diverse korte patroner med denne kula.

Jeg liker å gå til det ekstreme og etter at jeg ble kjent med Ian Kelbly i sommer, har vi snakket mye på nettet om en 7mm kreasjon for meg.

For 2 mnd siden fikk jeg grønt lys fra USA, og nå er rifla i produksjon.

Jeg havna opp med en Kelbly rifle i det eminente løps brennende kaliberet 7mm-338lm. For de usikre, dette er 338LM hylse, necket ned til 7mm. Kirby Allen har en lignende kreasjon, men han har gjort litt med skulderen, slik at den yter ennå litt mer.

 

Jeg hadde følgende ønsker for min rifle.

Enkelt skudds kasse. Billigere og stivere, og jeg mater alltid 1 og 1 patron når jeg skyter langt.

Langt løp, så langt som de kunne klare med max presisjon. I tillegg ville jeg ha den så tykk som mulig. Jeg har ikke fått opplyst noe men jeg ønsket minimum 28mm ved munning.

Minimum 20 moa skinne og en fet brems.

Ingen stokk. Stokkene til Kelbly ser ikke ut som noe jeg kan trives med, så jeg satser på en kreasjon fra GRS.

Twist rate beregnet for den nye 195 grs kula fra Berger som kommer i år, samt throating for denne spissen.

Fluting.

 

Man kan spørre seg om hvorfor jeg vil ha 338 hylsa, svaret er enkelt. Kvalitets hylser som gir ekstremt mange omladninger, lett å få tak i, og den gir meget god fart med nevnte kule. Har blitt forespeilet 1050 m/sek +. Da begynner vi å få en fin kulebane og supersonisk prosjektil forbi 2000 meter.

Siden dette blir ei jaktrifle og ikke noe som skal skytes med hver dag hele dagen, har jeg lagt vekt på impact velocity. Høy fart på lange hold for å sikre god ekspansjon er et must når vi passerer kilometeren på vilt.

Og siden jeg ikke bare jakter i Norge, så vil det bli skutt på vilt på 1000 meter pluss i allefall i andre deler av verden.

 

Jeg har nå fått en oppdatering pr mail ang våpenet.

Den er som følger.

 

Long F-Class Panda Action .338 Lapua Magnum

.338-Cone Boltface

.075 Firing Pin, Solid Bolt

30 MOA Integral Picatinny Rail

Single Shot

TG Ejector

 

Krieger MHV Contour

7mm-338 Lapua Chamber

1-9" Twist barrel,32" Length

American Precision Arms Fat Bastard Brake

Sanded Finish

 

Løp og kasse blir Cerakoted strax.

 

Her er link til kassa:

http://www.kelbly.com/actions.html

 

Jeg skal til Las Vegas på lørdag, der kommer jeg til å treffe Kelbly gjengen, og de har muligens med seg våpenet om det er ferdig. DA får jeg klådd på det og betalt det. Prisen var veldig hyggelig, under 15000,- Det kommer noe moms og stæsj i tillegg etterhvert.

 

Hva som skal stå oppå denne er jeg veldig usikker på, men jeg har en liten plan, så får vi se etterhvert. Jeg må innom messa og se litt på alternativene.

 

Jeg legger ut bilder og skriver mer om prosjektet etterhvert, det blir et meget spennende prosjekt, ikke minst dette med å utvikle ladninger. Håper 570 er veien å gå.

Die Set må oxo bestilles etterhvert, Kelbly kan lage om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Løpet ser slik ut, men med en annen brems.

 

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater" target="_blank

 

Jeg skal ha flere løp, jeg må bare finne ut om jeg skal fortsette med Krieger, eller bruke et annet merke, som Kelbly oxo har.

Prisen på Kriger løpet er snaue 1800 kr stk, så det er ikke det helt store utlegget.

Twist rate regner jeg med de har kontroll på, siden de vet hvilken kule som skal benyttes. Men som sagt, man kan klare å ta igjen mangel på snurr med økt hastighet.

Løps bytte er enkelt og man trenger ikke reise til børsemaker, jeg kan bestille løp hos Kelbly om 5 år, og få et som dropper rett inn. En klar fordel med en sånn rifle.

 

Hva angår pipe tykkelsen, så har jeg 28mm på munningen på min 34" lange 338LM pipe. Ser ikke noe problem med det ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har hatt 7mm STW - etter 100-200 skudd var det synlig slitasje. (orginal sako 75). Så her er det bare å bestille med ekstra løp med det samme (samt wise/momentnøkkel/go-nogo o.s.v)

Link to comment
Share on other sites

fluting av knappdradd er vel fyfyfyfyfyfyfyfy?

Kriegeren er vel skjært? Siterer Kriegerbarrels.com:

"Krieger Barrels, Inc. manufactures precision single-point cut-rifled barrels"

 

go-nogo o.s.v

Halve poenget med å gå til Kelbly er vel at de har kontroll på headspace når de kamrer nye løp?

 

Dette blir bra Knuterik! Hva slags avtrekker skal du ha?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Halve poenget med å gå til Kelbly er vel at de har kontroll på headspace når de kamrer nye løp?

Er vel vanlig å sjekke dette uansett - er vel litt avhengig av moment også ?

Link to comment
Share on other sites

Større hastighet på kula betyr mer stress på bommene i løpet. Større hastighet på kula gir også høy friksjon som gir høyere varme i stålet, i tillegg til at det store trykket til masse krutt vs. ultra liten kule også gir mer varme.

 

Større stress på stålet+større varme=mer slitasje på materialet.

Link to comment
Share on other sites

fluting av knappdradd er vel fyfyfyfyfyfyfyfy?
Kriegeren er vel skjært? Siterer Kriegerbarrels.com:

"Krieger Barrels, Inc. manufactures precision single-point cut-rifled barrels"

K

 

Der ser man!

 

Poenget var vel uansett at piper bør profileres og evt flutes før riflingen kuttes.

Iallefall gjør BR skyttere med pængskit det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. :)

 

Uten at jeg har noen erfaring, så ble jeg forespeila ca 800 skudd med ekstrem presisjon. 1200 skudd med ok presisjon.

 

Jeg ble fortalt at ei ny pipe ville koste ca 300 usd. Regner med at det er ferdig klar for montering. Det er bare i Norge at vi blir flådd når vi skal ha ny pipe.

 

Skal iallefall innhente alle opplysninger når jeg og Ian treffes neste mandag. Det blir "ekstremt" bra, både i Vegas og å få skyte med denne doningen. ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 300 USD gir deg et løp som er ferdig til å skru i børsa så er jo det en knallpris. Moms og frakt tilkommer jo selvsagt, men sammenlignet med hva piper brått koster her i landet så er jo det helt knall, særlig når man skal bruke så mange som du har tenkt til. :mrgreen:

 

Blir spennende å høre hvordan det går med deg og denne børsa. Har lurt litt på å handle fra Kelbly selv (dog et mer "fornuftig" kaliber :winke1: ), men liksom ikke helt bestemt meg, eller turt å ta spranget kanskje. Skal bli greit å høre dine inntrykk av børsa og folka før jeg eventuelt handler.

 

God tur!

 

EDIT: Glemte å spørre, når det gjelder løp - Er den prisen inkludert fluting også?

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg vistnok beskyldt for å lyve om denne børsa. Man skal høre mye. Børsa er forøvrig et spesialbygg som jeg har bedt Ian Kelbly om å bygge. At den ikke finnes på hans hjemnesider er ikke noe jeg kan gjøre noe med.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Halve poenget med å gå til Kelbly er vel at de har kontroll på headspace når de kamrer nye løp?

Er vel vanlig å sjekke dette uansett - er vel litt avhengig av moment også ?

Så lenge ting er tilpasset trenger man ikke det. Om du skal til med så mye moment at "headspace" endres så drar du til noe inn i h.... Det trenger du ikke. Håndmakt er som regel godt nok. Brystinga på løpet går imot kasse evt rekylklakk. Skal du klare å forandre lengden på kammeret da så skal du dra til hardt, nesten så hardt at jeg ikke tror det går. Tror det er mye myter ute og går om akkurat dette. Det må ikke være en eller annen fancy løsning for å ha ei løpsbyttebørse såfremt løp er tilpasset kasse, eller ting er gjort skikkelig fra starten av.

Link to comment
Share on other sites

Fra en som har null peiling, hvorfor vill denne pipa spises opp raskt?

Den primære grunnen til at ei slik pipe slites ut fortere enn f.eks. ei 308-pipe, er den større mengden gass som skal passere de bakre deler av løpet. Trykket er ikke vesentlig høyere, temperaturen er ikke vesentlig høyere, men det er høyt i lenger tid.

Derfor vil stålet bli varmere, og reagere mer med kruttgassene for hvert enkelt skudd, 100grs krutt varmer et løp mer enn 40.

- komponenter i stålet fordamper

- komponenter i stålet reagerer med kruttgassen og blir et hardt belegg som krakelerer/sprekker opp

- gassen, og partikler i gassen sliter mekanisk på overgangen kammer-løp

 

Det ser en sporene etter inni løpet, lett om en har et borescope.

 

Friksjonen mot kula har svært lite med saken å gjøre - kula har størst fart nærmest munningen, og løp blir utslitte bak først. I Krag-tida, med 750m/s så en at løp ble slitt fremst først, og ble kassert pga. "trompet". Da var utbrenningen langsommere ennd en friksjonsbaserte slitasjen. Slik er det også for pistoler.

 

Poenget var vel uansett at piper bør profileres og evt flutes før riflingen kuttes.

Ideelt sett, tja. skjærte løp skal i prinsippet være spenningsfrie, og blir iallefall avspent med gløding, og eventuelt dypkjøling før de blir skjært. Knapptrekte og kaldhamrede løp er det spenninger i, og for å sitere en børsemaker jeg snakket med: Da nytter det ikke for kjøtthuer å flute dem. Om en gjør det riktig, så kan en slippe unna med en del på slike løp også, men da snakker en om ting som klart ikke er ideelt. Jeg har uansett sett både neddreide og flutede 200STR-løp som gikk som bare det.

I prinsippet: skjærte-OK, knapp og hamrede-egentlig ikke..

 

Det kommer til å bli dyrt å henge med i dette våpenkappløpet :roll:

 

Har fått en pm der jeg blir beskyldt for å drive løgn og fanteri. Jeg driter i det.

Det er egentlig greiere med hestkuker når en vet hvem de er... Så du kan jo betrakte den PMen som bonus - jeg har og fått noen slike.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Halve poenget med å gå til Kelbly er vel at de har kontroll på headspace når de kamrer nye løp?

Er vel vanlig å sjekke dette uansett - er vel litt avhengig av moment også ?

Så lenge ting er tilpasset trenger man ikke det.

Ser Accuracy International anbefaler at en trekker til med momentnøkkel og sjekker headspace, men skal ikke mase mer om dette.

 

Ville jeg ikke hatt noen slakkere twist en 1:8 på den bergerkula der, når løpet slites vil løpets evne til å stabilisere kulene reduseres. Og om en da ligger på en faktor rett over 1 så kan løpets levetid bli enda kortere. Kan også være en fordel om friflukten ikke er for lang i utgangspunktet, kan være greit å ha mulighet til å sette kula lenger ut etterhvert som løpet brenner ut.

 

Ellers må jeg si dette er et meget spennende prosjekt, kult at det er noen der ute som tørr og sprenge noen grenser.

Spurte en gang på SL om noen hadde prøvd ekstremkaliber som 7mm Mashburn Supermagnum eller lignende (stw tiden min), men fikk 0 respons. Og denne patronen overgår jo den glatt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kontakte Kirby Allen og høre hva han forer sin 7mm Allen med. Håper å kunne bruke 570 krutt siden jeg bruker dette i alle mine andre kaliber.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

Heisan,

Om jeg ikke husker feil forer Kirby 7 AM med US 869 fra Hodgdon. Kjenner en som har bestilt noen bokser med det kruttet også :wink:

 

Skal bli artig å se på denne rifla om den er på plass i Vegas. Om dere har tid en kveld skulle vi norske kanskje samles for å juge litt? Vi bor på Wynn, en del av de andre på Palazzo så vi er alle samlet innenfor hyggelig gangavstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt en PM til vedkommende, og vi har blitt enige om at jeg ikke tuller, og unnskyldning er mottat og godtatt :) Så det snakker vi ikke mer om.

 

Sauer 150: Hva tilsvarer det kruttet du nevner, våre krutt her til lands da? Norma-Viht?

Vet at du forhandler flere merker, men hadde vært kjekt å vite.

Ser at Allen bruker: H-Retumbo, WC-860, WC-872, hva nå det er.

 

Jeg kan komme med live report fra Vegas uansett om børsa er der eller ei, og er den der, kommer det seff bilder.

 

Jeg skal jakte med Bryce Wells 7mmRUM, som ikke er så fryktelig langt unna min, så da får jeg et innblikk i hva jeg har i vente.

Dette med twist skal jeg spørre Ian om i natt på Facebook.

 

Greit å få bekrefta hva som evnt er grunnen til 1:9.

 

Hej då, så lenge :)

Link to comment
Share on other sites

Bare et tips:

Kirby Allen er meget aktiv på "Longrangehunting-forumet" i en årrekke, og det har vært mye om hans patroner og rifler der. Er en stund siden jeg har frekventert det forumet, men jeg husker hans 7mm AM. :wink:

(Men dette var sikkert gamelt nytt...)

Link to comment
Share on other sites

I desember 2012 utgaven av Handloader er det en artikkel om dette med riflestigning (s.52).

 

Der skriver forfatteren at han bestillte et løp i 7x57 Mauser hvor han oppga at han i hovedsak ville bruke 140gr Partition. Med nevnte kule gav løpet glimrende presisjon. Problemet kom når han skulle skyte 150gr Scirocco, da samlet den på 2-3'' @100 yards. Han mistenkte twisten og målte den til 1-11.5''. Når han i ettertid sjekket opp med Sierra Infinity Twistrate program så han at det kom da med 1-11.5'' for 140gr Partition. Børsemakeren var altså av den mening, fra benkeskyttermiljøet, at du får best presisjon når kulen såvidt er stabil.

 

Når kjenner jeg ikke Kirby Allen, men har lest mye bra om han og riflene. Kan det tenkes at han har tenkt på samme måte som børsemakeren i artikkelen?

Link to comment
Share on other sites

Det er også slik jeg har oppfattet det med BR og riflestigning.

 

Men, mulig på litt tynn is nå, men jeg antar at det også kan ha med avstandene det normalt skytes på i BR og at det er viktig å få kula til å "go to sleep" som dem sier innen den avstanden.

 

Med dette prosjektet kommer det jo andre parameter inn i bildet.

 

En annen ting jeg lurer litt på. Slik jeg har forstått det så har "enorme hylser" og relativt små kaliber vært veldig kilne å lade for. Er dette et tilbakelagt stadium, og i så fall hvorfor? Bedre egnet krutt?

Link to comment
Share on other sites

Spennende.

 

Ang det med bytte av piper/headspace/Go-No osv... Dette gjøres hele tiden i BR miljøet.

Man bruker ikke tolker, ikke momentnøkl. (noen få gjør det?) når pipe er tilpasset fra noen som vet hva de holder på med. Trenger man ikke dette. Kelbly er en av de som virkelig kan dette.

Kelbly vil sitte på all info omkring rifla, Knut Erik kan bare bestille piper og de er til å skru rett inn. Dette er så tight at han kan fortsette å bruke de hylsene han har. Så god tilpassning er dette!

Om Knut Erik vil ha en annen bolt for andre kaliber, så er det bare å bestille. Den vil passe rett i kassa. Sammen med tilhørende piper.

 

Når det er sagt, vil jeg ikke anbefale å trekke til med håndkraft. Kelbly lager ikke låskassenøkl for ingen ting :wink: Den koster ikke mange kroner og anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Off topic Las Vegas:

 

Få med dere Voodoo Lounge på toppen av Hotel Rio som ligger et par km fra The Strip. Fantastisk utsikt med både makro og vidvinkellinser på uteterrassene. Ta med kamera!! Tidligere var det "bransjekveld" der på mandager. Dvs, "danserne" gikk dit for å slappe av og kose seg når de hadde fri.. Nattklubben på The Hotel ved Mandaley Bay er heller ikke værst..

 

Hvis noen har en tenningsnøkkel til en Maserati eller en Ferrari kommer man inn på verkstedet i Ferraributikken i resepsjonen(!) på Wynn's. Jeg fikk et par timer med en mekaniker som skrudde en Ferrari Daytona til gryn når jeg var der. Lånt nøkkel dessverre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...