Jump to content

Vi tar den helt ut med 7mm-338LM


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For oss grønne: betyr dette at under snodige forutsetninger kan man risikere bedre presisjon (målt i grader avvik, ikke cm) på lengre hold enn på kortere hold?

Her kan man si "NEI!", men jeg skal moderere meg og si: Det tror jeg ingenting på!

 

Litz har modellert dette 6DOF, opp mot myten om at kuler "flyr i spiral" og så "går de i søvn". Konklusjonen, kort er at de gjør det*, men siden de er stabile så henter de seg inn igjen.

MEN:

radien (altså tyngdepunktets vandring) i spiralen er mindre enn kulediameteren, mye mindre, og vinkelavviket til kula kan måles i brøkdeler av grader.

Så lite at det ikke kan forklare et målbart treffpunktsavvik, iht. Litz. Selv har jeg aldri sett det i praksis.

Litz viser at tyngdepunktet flyr i en bitteliten spiral, radie størrelsesorden 1mm, i 25-50m for kuler med Sg over 1.3 omtrent, og flere hundre meter ved Sg under 1.1 omtrent. Vaughn eller Litz viser en "forventning" til presisjon, ved forskjellige Sg, der presisjon går raskt i dass under Sg=1.2

Dette gjelder for typiske riflekuler som brukes til langholds og presisjonsskyting. Selv tror jeg at mye av årsaken til myten er kikkertsikter med fast parallakse, da vil en få et betydelig "problem" med å skyte gode samlinger innenfor denne avstanden.

 

Dette kan enkelt fastslås ved å skyte gjennom ark, et vesentlig vinkelavvik, som er nødvendig for at kula skal klare å "fly" ut i spiral.

Krappere riflestigning vil få kula til å "sovne" fortere, dersom noen er bekymret for dette.

 

For svartkrutt, og pistol, der riflestigningen er langsommere, og kulene større, og mindre perfekte er denne effekten langt større, og kuler kan spiralere merkbart og synlig. Både i form av at en ser ovale hull, og at en ser kula oscillere i lufta.

Jeg har selv sett både luftgeværkuler, blykuler fra svartkruttrifler, og kuler fra sub-skyting med grovkalibrede rifler "tydelig" oscillere i lufta, og jeg har sett film av det. Effekten er også beskrevet (husker ikke hvor) som årsaken til kraftige luftgevær ofte ikke er veldig presise på lengre hold.

Litt for lav stabilitet synes å gå igjen i de eksemplene jeg har sett selv, alle disse blir nemlig verre og verre utover i kulebanen.

 

* Årsaken er imperfeksjoner i kula, form, og tyngdepunktsavvik fra kuleaksen, og i imperfeksjoner i munningen. Vaughn har også testet slike teorier ved å lage store avvik på kuler og munninger. Resultatene er sammenfallende

 

Referanser

"Rifle Accuracy Facts", Harold Vaughn

"Applied Ballistics for long range shooting", Bryan Litz

"Modern Exterior Ballistics", Rober L. McCoy

Meg selv, diverse observasjoner av kuler, kulehullog samlinger :wink:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når kula slipper munningen har jo riflene i pipa satt den i rotasjon. På de første meterne kan kula slenge litt rundt sin egen akse. Denne slengen roer seg etter hvert ned og da er det dem bruker utrykket "go to sleep".

 

Dess slakkere stigning (innen visse grenser selvfølgelig) dess mindre sleng på kula og dess raskere sovner den.

 

Det er vel noen flere parameter også, løpskvalitet ikke minst. Jeg har dog en mistanke om at løpskvaliteten er mye bedre nå enn for noen år siden.

 

Da var BR skytteren også avhengig av litt flaks med løpet.

Hvis en hadde det også, da hadde du en "hummer". :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med ett løp til, i 6,5, når du først er igang med det ekstreme:-) Sakset fra lapua siden (story of .338 lapua magnum):

 

High velocity 6.5 mm

 

Among the wildcat versions of the .338 Lapua Magnum, the 6.5-338 Lapua remains possible the as the fastest. Originally designed in Finland, it has to be one of the highest velocity cartridges in this bore size.

 

The 6.5-338 is necked down from the .338 Lapua Magnum case to the 6.5 mm (.264 caliber) bullet. The shoulders are pushed back somewhat, and the body taper is reduced by fireforming. In its finished form, the case body is almost cylindrical. The final case capacity is slightly greater than that of the parent 338 Lapua Magnum.

 

Ballistic performance is impressive, to say the least! With top loads, a 9 g (139 grs) Scenar HPBT bullet will leave muzzle at an incredible 1150 mps (3780 fps). By comparison, the 6.5-284 will shoot that same bullet with about 930 mps (3050 fps) muzzle velocity.

Link to comment
Share on other sites

Krappere riflestigning vil få kula til å "sovne" fortere, dersom noen er bekymret for dette.
Dess slakkere stigning (innen visse grenser selvfølgelig) dess mindre sleng på kula og dess raskere sovner den.
Enten er dere uenige, eller så har en av dere skrivefeil :wink:

Det er vel en av ufordelene med for rask stigning at kula logrer før den slår seg til ro, hvor mye dette utgjør, ser det ut til at M67 vet mye mer om enn jeg gjør. Nok om det, jeg er mer gira å høre mer om den hysteriske børsa ts skriver om.

Link to comment
Share on other sites

Enten er dere uenige, eller så har en av dere skrivefeil

Det henger sammen slik:

 

Jo krappere stigning, og større krefter som lager "sleng", og potensial for større "sleng", Vaughn testet dette med å bore hull i siden på kula, og lade de med hullet forskjellig vei.

 

Jo krappere stigning jo større krefter som retter opp kula, så den vil bli rettet opp raskere, Litz viser dette med 6DOF

 

MEN: jo raskere stigning, jo større blir avviket som forårsakes av den opprinnelige "slengen" - så det er potensial for større dispersjon, på alle hold - ikke bare nære.

Dette gjelder BARE dersom stigningen er krapp nok til å stabilisere kula fullstendig, er snurren for lav vil kula potensielt fly med "oscillasjoner" hele kulebanen, eller de vil forverres til den tumler.

Nesten all litteratur er enig om at Sg = 1.4 ved ICAO std. er et minstekrav for stabilitet. Da har en marginer for en kald vinterdag med høytrykk. Jeg har skutt i -17°C og 1037hPa, og de med slike lyster kan jo se hva en Sg = 1.4 @ ICAO Std. blir da..., eller hva den blir om en begynner med en Sg på 1.2 (Ellers meget presise 90grs VLD kom ikke fram til skiva for å si det på en annen måte)

 

Folk er tydeligvis veldig opptatt av at en ikke må ha for krapp riflestigning, i virkeligheten er det mye viktigere å ha NOK krapp riflestigning. Forskjellen på 8 og 9" utgjør trolig omtrent ingen ting for eventuell dispersjon årsaket av imperfeksjoner i kule og munning (forskjellen på 1:7 og 1:14 gjør nok det), men dersom grensen for at kula stabiliseres raskt (oscillasjonene dempes ut/ goes to sleep) er mellom 8 og 9, så vil en kunne oppleve helt ubrukelig/ingen presisjon med 9 og BR presisjon med 8.

 

Std. riflestigning i de fleste 7mm er 1:9 (ikke industristd. men "de facto" byggestd. på langholdsrifler) og 1:9" løp er lagervare hos børsemakere. Det finnes ingen kuler i vanlig salg som krever 1:8", heller ikke 180gr VLD fra Berger, Derfor er 1:8" løp tildels bestillingsvare hos løpsfabrikantene, og da begynner klokka å gå om du vil ha et, Det tok 5-6mnd å få noe så "normalt" som et 1:7" løp i .223. Selv i Norge har noen børsemakere 1:9" løp liggende, men på spørsmål om 1:8": "eeeh, hva, en til hvaffornoe"

195gr VLD som kommer fra Berger vil trolig kreve 1:8, og den kula er jo noe som Knut Erik trolig vil legge sine klamme hender på omtrent før de har fått tørket fettet av dem. Den er i teorien omtrent perfekt for denne patronen. Men han har trolig slitt ut det første løpet sitt før de kommer i salg :wink:

 

ser det ut til at M67 vet mye mer om enn jeg gjør

Veel, men jeg leser jo... De bøkene jeg viser til over inneholder veldig mye info, ikke myter. De er enkle å kjøpe, McCoy er tunglest, de andre er populærvitenskapelige.

En veldig enkel måte å lære om dette er å sette seg bak en eller annen som skyter (helst en solskinnsdag) med et spotteskop, og bare SE på kulene som flyr - kan du se at de logrer? "Til hestens munn", som grekeren sa :wink:

Dersom man skyter en del, og med forskjellig riflestigning, og kuler, og holder litt track på stabiliteten på det en skyter, så skjønner også selv fort at dette med at en har mer (vinkel) dispersjon på kort hold enn på langt er bare tøys.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den kula blir lansert på Shot Show. Jeg skal i møte med Berger neste tirsdag v/ Stecker og Litz. Så da skal jeg spørre om mye rart. ;)

 

Blir nok å skyte 190 grs kula fram til mine klamme hender har 1000 stk 195 grs å stryke på.

Jeg synes forøvrig at 230 grs kula i kal 30 er et smykke. Den er bare 2mm kortere enn 300 grs storebror.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Dette ligger nok høyt over det nivået jeg normalt beveger meg på og det er imponerende hvor grundig enkelte går til verks :)

 

Nå er det vel flere parameter som skal stemme, men det er en ting jeg har litt vansker med å forstå. Eller det kan virke som om det er krefter som virker mot hverandre.

 

"Jo krappere stigning,jo større krefter er det som retter opp kula, så den vil bli rettet opp raskere, Litz viser dette med 6DOF"

 

Det må vel være et balansepunkt et sted her? Ellers virker det ulogisk på meg at BR skyttere går fra en standard twist på 1-10" og til 1-14" i kal.30 for eks hvis den raskere rotasjonen retter opp slengen på kula fortere??

 

Beklager OT, men dette er interessant, ikke minst at jeg tydeligvis har misforstått hensikten med slakkere stigning innen BR skyting.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar. Stemmer bra med hvordan det skal være i hodet mitt.

 

 

Men:

Litz viser dette med 6DOF

 

Han viser det med 6 frihetsgrader? Dette er altså beregninger han har gjort, eller er det bruk av simuleringsprogram? Æsj, nå fikk jeg veldig lyst på boka! Hvem trenger vel å skyte, når en kan fordype seg i beregninger!

 

@KnuteriK: Beklager OT, håper det går greit nå før du reiser til Las Vegas. Gleder meg til referat derifra!

Link to comment
Share on other sites

"Applied Ballistics" er meget intererssant lesning for alle som vil lære litt om langholdsskyting. Den er relatitiv lettlest.

Den nye boka "Accuracy and Precision for Long Range Shooting" er mer tørr, og er egentlig en rekke med simuleringer for å gi folk innblikk i hvordan ulike usikkerhetsfaktorer påvirker treffbildene på lange hold. For de som drømmer om langholdsjakt så er den en tankevekker. En kjøper nok heller ikke 308 win som kaliber om en skal skyte lengre enn 6-700 meter etter å ha lest denne :)

 

http://appliedballisticsllc.com/Products.htm

Link to comment
Share on other sites

Det må vel være et balansepunkt et sted her? Ellers virker det ulogisk på meg at BR skyttere går fra en standard twist på 1-10" og til 1-14" i kal.30 for eks hvis den raskere rotasjonen retter opp slengen på kula fortere??

Siterer meg selv, men med en uderstrekning:

MEN: jo raskere stigning, jo større blir avviket som forårsakes av den opprinnelige "slengen" - så det er potensial for større dispersjon, på alle hold - ikke bare nære.

 

Std. stigning i 308 er forresten 1:12", 1:10 i 30-06 og 300WM, da disse er laget for å skyte 180grs kuler og oppover, noe 308 er marginal med, men den stabiliserer enkelte tunge kuler.

BR-skyttere som bruker 30 kaliber trenger ikke 1:10, eller 1:12" engang, da de utelukkende bruker kuler som er lettere, og kortere. En 110grs .30" kule, som vil være typisk i Score-BR er stabil i massevis i 1:13, det ser en av høydedriften de får i sidevind, den øker nemlig med økende stabilitet. Palma-skytteren bruker 1:13", og de skyter utelukkende 155gr kuler, og trenger heller ikke stigning for å stabilisere 180grs kuler.

Men jegeren, eller langholdsskytteren som ikke bruker 4 løp i året og godt kan tenke seg å prøve den nye kula som kommer til høsten, han gjør lurt i å velge en stigning som har litt margin.

 

I 6.5 er typisk stigning 1:8 2/3" (225mm), og her er 140grs kuler stabile stort sett, (139gr Scenar har Sg rundt 1.5 i god fart). Bergers lange VLD er faktisk i grenseland, og går elendig i en del Sauere (min f.eks.). Den minst stabile 6.5 kula i vanlig salg tror jeg er 7g Scenar, den kan være småvrien vinterstid, men flyr fint, selv med Sg på 1.25 eller noe.

5.5 og 6.5grs varmintkuler skulle da være dramatisk "overstabilisert", de trenger trolig 1:14 eller 15" eller noe sånt.

Likevel er de noe av det mest presise en kan putte i en Sauer, eller hva som helst i 6.5x55.

 

Æsj, nå fikk jeg veldig lyst på boka!

Jeg kan ikke fatte at folk som åpenbart spekulerer en del på dette ikke bare kjøper den boka. Litz både forstår det bedre, og forklarer det bedre enn jeg kan drømme om.

 

"Applied Ballistics" er et must, og VIL gi deg bedre forutsetninger for å velge både kule og rifle, og til å treffe det du sikter på, "Accuracy and Precision.." er mer en tankevekker, og kan nok være nyttig for den som skyter mye og søker å forbedre sin skyting - men ikke kjøp den først... (Det som er virkelig nyttig i den er mindre enn et Donald)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er det interessant stoff om ekstrem langholdsskyting med kanoner. Spesielt under "SRC". Jeg så engang en utrolig teknisk film, på svensk TV trur eg, om utviklingen av GC-45 og ballistiske prinsipper rundt ERFB BB granater forklart av Bull personlig. Den filmen har jeg dessverre aldri funnet igjen på nett. Grupper på under 10m på 30km er ganske bra..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Bull

Link to comment
Share on other sites

@M67, jeg kjenner selvfølgelig til standard stigning og relasjonene mellom riflestigning og kulevekter. Nå praktiserer jeg ikke langhold, så mine kunnskaper om dette er ganske så begrenset.

 

Jeg er også klar over at betydning av riflestigning er noe overvurdert i og med at man kan få utmerket presisjon med både lette og tunge kuler med samme stigning. Begrensningen er vel først og fremst oppover i kulevekt.

 

Men det jeg ikke får helt tak i er at hvis en raskere rotasjon demper kuleslengen raskere, ja da virker det logisk på meg at BR skyttere burde bruke raskere stigning uansett kulevekt.

 

Og hvis en slakkere stigning medfører at slengen i kula vedvarer i hele kulas bane, da gir jo ikke begrepet "go to sleep" noen mening i forhold til BR skyting.

 

Det er mye mulig at jeg har lagt for mye i begrepet "go to sleep", men for meg virker det umiddelbart litt motstridende de opplysningene du gir i forhold til dette begrepet.

 

Merk: Jeg betviler ikke det du sier, men jeg har bare litt problemer med å stable informasjonen riktig slik at hjernen kan sende signal om at, ah.. selvfølgelig slik er det ja :D

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg ikke får helt tak i er at hvis en raskere rotasjon demper kuleslengen raskere, ja da virker det logisk på meg at BR skyttere burde bruke raskere stigning uansett kulevekt

1. BR-skyttere er ikke vitenskapsmenn, det ER endel Voodoo...

2. Kan du forklare hvorfor det er logisk at de burde bruke raskere stigning uansett?

 

Og hvis en slakkere stigning medfører at slengen i kula vedvarer i hele kulas bane, da gir jo ikke begrepet "go to sleep" noen mening i forhold til BR skyting

Trenger det å ha en mening :wink:

Litz viser oss at kula oscillerer til å begynne med, men oscillasjonene dempes raskt, ila. de første 25-75m vanligvis. Poenget her er trolig at disse oscillasjonene er så små, knapt målbare (men altså beregnbare), og knapt for BR-skyttere. Vi snakker altså om at kula oscillerer noen få tidels mm, på grunn av ubalanse, eller på grunn av at den entret luftstrømmen (kom ut av løpet) skjevt. Dette betyr ingen verdens ting i praksis. En snurrebass sluppet ned på et golv, med nok fart, veiver litt, og så er den dønn stabil, før den veiver mer og mer, og tumler.

JEg måtte åpne et par bøker, og tenke litt før jeg svarte, men konkluderte i mellomtiden med at hele begrepet om at kula skal "go to sleep" ikke har noen rot i praktisk virkelighet, og er ren Voodoo. Dette selv om det ER oscillasjoner der, og som dempes ut mer eller mindre raskt. Det er en spissformulering, men likevel.

 

Men akk, ei og anna kule er verre enn de andre, og den flyr i ei litt anna retning enn de "perfekte". Kast i kula, eller ubalanse, skjevheter i kula, eller imellom kulas akse og fartsretning kombinerer til at den vinkler litt av idet den forlater løpet. Den har selvsagt større grad av "veiving" og flyr lenger før den er "gått i søvn", men poenget er at den har får ei litt anna retning, og treffer et annet sted enn de "perfekte" kulene, dette er hovedgrunnen til dispersjon når en har tunet ei ladning så langt det går, og skal en ha det bedre må en ha et bedre løp, og bedre kuler. Det er på en måte grunn-dispersjonen i utstyret en bruker.

Denne dispersjonen er omtrent proporsjonal med kulas rotasjonshastighet. Dobbelt så krapp stigning, dobbelt så stor dispersjon. Er den f.eks. 2-3mm med en 1:8", så er den trolig 1-2mm med 1:16", forskjellen mellom 8 og 9 er uten betydning. Derfor velger benkeskytteren den slakeste stigningen som gir ham tilfredsstillende trygghet for at han aldri opplever for lite stabilitet, med de kulen ehan bruker, og der han skyter.

Det forklarer også at en kan får brukbar presisjon med utrolig dårlige kuler i enkelte grove kalibere, der riflestigningen kan være utrolig slak.

 

I denne artikkelen står det endel om dette.

http://www.riflebarrels.com/articles/bullets_ballastics/bullet_imbalance_twist.htm

 

Størrelsen på den forventede dispersjonen forutsetter en gitt ubalanse i kula, og jeg vet ikke om den er høy, lav eller typisk, men jag har da sett flere rifler med stigning på 1:8" skyte godt under 0.27moa... En ser imidlertid at det er helt nyttesløst å senke riflestigningen dersom den er noenlunde slak fra før, men at en trolig kan få bedre presisjon om en bruker en stigning som ikke er alt for krapp.

For en benkeskytter er jo forskjellen 0.1moa og 0.2moa først og sist på resultatlista i noen tilfeller, så jeg kan forstå at de ikke overdriver riflestigninga.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått beskjed fra Ian Kelbly om at jeg får 1:8 twist i pipa med noe lenger leveringstid.

 

Kulevekta er ikke avgjørende for om kula blir stabilisert. Det går vel mer på lengden. Men tyngre kuler er ofte lengre.

Jeg brukte pipesnurr kalkulatoren på Berger sine sider og fant ut at med 1:9 ble det magiske tallet 1.4.

Med 1:8 ble det 1.74. Er jo litt forskjell på det kan man si.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

om kula blir stabilisert. Det går vel mer på lengden. Men tyngre kuler er ofte lengre.

Jeg brukte pipesnurr kalkulatoren på Berger sine sider og fant ut at med 1:9 ble det magiske tallet 1.4.

Med 1:8 ble det 1.74.

Lengden er viktig, men kulematerialet (tettheten) kommer også inn, ved beregningen av spinnet, Iω, dvs. treghetsmoment ganger vinkelhastighet, som har betydning for stabiliseringen. Men siden kulematerialet for de kuler som kommer i betraktning her er nokså likt, blir lengden, og til en viss grad formen, som blir utslagsgivende. Da med tanke på lengden/formen av kulens fremre del, og bakendens utforming, bt eller ikke bt, f.eks.

 

Når det gjelder sammenligningen i et innlegg ovenfor med en roterende topp (snurrebass) på et gulv, så blir det litt anstrengt, da den ytre kraft som virker på den i hovedsak er tyngdekraften, som virker på snurrebassens tyngdepunkt.

 

På et prosjektil i høy fart derimot er det luftmotstanden som er den dominerende ytre påvirkning, og den virker ikke på prosjektilets tyngdepunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Hvordan går det borte i ville vesten? Har du fått tafset på godsakene?

 

Her er noen bilder fra Kelbly-standen i Vegas.

 

 

Knut Erik og Greg Walley i en av mange, lange og dyptpløyende våpentekniske samtaler... :D

IMG_1135_zps0caadb8e.jpg

 

 

Den nye 338LM kassa i ny Kelbly stokk. Bak en Remington klone i J. Allen stokk.

Begge var satt opp med March kikkerter. Mye gromt å kikke på..

IMG_1136_zps79bcb3d1.jpg

 

 

Tungt og langt løp gjør den ikke veldig egnet til stående skyting, men jeg fikk tatt et bilde før

Knut Erik ble for rød i toppen :oops:

IMG_1137_zpsb8fde9ed.jpg

 

 

Forresten, stikk nesa innom Long Range Accuracy og innled en import-avatale med dem!

Jeg er grisehissen på en sniper's choice tofot

 

 

LRA har ikke stand på SHOT. De er visst vanskelige å få tak i der borte óg. De har vel kontrakter tenker jeg.

 

 

 

-H

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisan, dette hørtes veldig spennende ut :) Har lyst til å ta noen vaklende skritt inn i langholdsverdnen selv, akkurat ferdig med å bygge meg en 30-378wbymag, og tunet ut noen ladninger til den... men har noen spm (til dere som kan dette) hva er "godkjent" samling på 300 meter? er jo særdeles mye trangere å få de hull i hull langt der ute he,he

Foresten noen som har prøvd GS Custum kulene?

Link to comment
Share on other sites

Heisan, dette hørtes veldig spennende ut :) Har lyst til å ta noen vaklende skritt inn i langholdsverdnen selv, akkurat ferdig med å bygge meg en 30-378wbymag, og tunet ut noen ladninger til den... men har noen spm (til dere som kan dette) hva er "godkjent" samling på 300 meter? er jo særdeles mye trangere å få de hull i hull langt der ute he,he

Foresten noen som har prøvd GS Custum kulene?

Nå vil jeg på ingen måte si at jeg kan dette,men med sauer 200 og en god kikkert ligger samlingene på 500m på 10 cm.På 300m bør du ha 10 skudds samlinger på ca 6 cm.Nå har jo kalibret ditt et betydelig større potensiale på virkelig lange hold enn min puslete 6,5x55. :?

Link to comment
Share on other sites

Heisan :-) har en puslete 6,5 sjøl jeg også, og nei, gir nok ikke helt det samme på lange hold, men er jo artigere å skyte med da (ihvertfall for lommeboka) men vet ikke om samlingene skal bli så mye dårligere, hvis ikke det er vind inne i bildet da, 6,5 er et ganske presist kaliber... Men, på metallsilueten på 300 meter, ser du jo nesten ikke om du treffer, må jo ha spotter ved siden av... Med 30-378 kan du tydelig se krateret i stålplata... :-)

Men, tilbake til det vi snakket om, ca 5-6 cm på 300 meter er altså akseptabelt?? Da får jeg markere et senter og teste :-) :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Da er børsa ferdig, og det gjenstår å få sendt bort papirene, som jeg ikke har fått tilbake av staten ennå. (importlisens)

Siden dollaren har gått litt opp i det siste, koster kreasjonen nå ca 14 tusen kr.

 

De driver og mekker die set, og når det er klart, håper jeg også at papirene er i USA, og at våpenet kan starte på turen over. Håper å ha den her ila oktober.

Har fått noe ladedata, men ikke mye, så her blir det litt mer forsking før det smeller. Stokken blir produsert hos GRS, og blir den samme som er på 338LM.

 

Her er noen bilder jeg fikk for 10 min siden, de viser ikke pipa i hele sin lengde, men det er jo ikke så nøye;)

 

DSC_0834_zps5536d21f.jpg

 

DSC_0832_zps5acf6194.jpg

 

DSC_0833_zps5ca6cafe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikka på den Tars kikkerten på IWA, men den virka rett og slett veldig billig. Det osa ikke kvalitet av den, for å si det sånn. Er godt mulig den fungerer, men synes den er dyr i forhold til hva man holder i hendene.

GRS har en Termintaor, er mulig jeg kan låne den til å begynne med, den har et greit justeringsområde, og plenty zoom, til å skyte på blink på 1000 meter, som er hovedmålet med rifla. Det er jo en konkuranse rigg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...