Jump to content

Vi tar den helt ut med 7mm-338LM


KnuteriK

Recommended Posts

Var ute og testa i går. Det fungerer ;) Testa alle ladningene jeg hadde med og det er ingenting å utsette på hverken presisjon eller hastighet. 105 grs gav 1068 m/sek og 101 grs, som jeg velger å bruke gav 1045 m/sek. Med over 1 kg tungt avtrekk, ble det litt grumsete skyting, men 3 skuddsgruppene hadde gode tendenser. Rekylen er noe grov, noe Trond Are poengterte, men ikke så ille at det går ut over noe ;)

Skal legge ut et par bilder seinere, jeg må nå få lakkert stokken og lada opp 50 patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den fungerer veldig bra. Ligger veldig rolig og kommer rett bakover, men med såpass kraft at jeg må rejstere rearbag'n for hvert skudd. Nå har jeg ikke den skikkelige rear bag'n her, så kan hende det blir bedre når jeg bruker den. Det var god forskjell på 95 grs og 105 grs krutt, for å si det sånn ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre :) da lar jeg bestillingen stå :) kjipt da, kjøp av stokken blir bare halve utgiftene... Nesten like dyrt å få den tilpasset rifla.... Selv om grs har måla på låsekassa... Så må den tilpasses for hånd et annet sted i landet he,he men men... Sånn er det :-)

 

Et spm KnuteriK, hvor stort blir innvirkningen av en kikkert som står noen grader ute av "vater" kontre rifla... Når en begynner å strekke holda,vil du jo også skru treffpunktet mot høyre/venstre alt etter som hvem vei kikkerten står skakt? Ikke sant? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skal jeg :) Venter på at været skal gi seg så det går an å faktisk gå uttafor døra. Har bytta avtrekk nå, 300 gram er bedre enn 1200 gram. Sigtron 10-50x60 er oxo montert, så etter en innskyting er jeg klar for 500 meter. Har fått 500 stk 180 grs Lapua kuler i posten, så jeg er good to go.

Link to comment
Share on other sites

He,he ja, hadde det bare vært mulig å få til en 3,6mm samling med kuler på 7,6 så hadde det jo vært fantastisk he,he

Men, fra spøk til revolver... Sliter med å få børsa til å samle med de kulene.. En fem skudds samling er oppe i 45-50 mm på 100 meter.. Ikke bra i det hele tatt...

 

Men, skal du til blaker med kanona di eller KnutEriK? Vært artig å hvile øya litt på den :)

Link to comment
Share on other sites

Forsetlund, for å illustrere: Tenk deg at du skyter kun ett eneste skudd, og skal målet samlingen på dette (det er jo selvsagt tullete å snakke om samling på ett skudd, men heng med meg her). Hullet i pappen er sånn ca. 7,82 mm. Hvor stor er samlingen på dette ene hullet? 7,82 mm, eller 0 mm?

Link to comment
Share on other sites

0 selvsagt, du har jo bare skutt et skudd og har ikke grunnlag til å snakke om samling. Skyt 2 skudd i samme hull og samlingen er fortsatt 0mm. Skyt 2 skudd og utvid hullet med to mm, mål hullet som vil være 9.2mm, trekk fra 7,2mm og du får 2mm samling.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Så jeg har nå demontert børsa og den skal gjenges og bremses opp med en 12 cm lang 5 porta brems

En brems er nok ikke dumt på den der, det var mye rekyl til å være 7mm. Og det er vel nok både kruttgass og munningstrykk til å bremse med også :mrgreen:

Er spent på å se hva du får til med den.

 

Nytt leketøy er alltid gøy, og siden "våpenkappløpet" har tatt helt av, og jeg er uten mulighet til å følge opp, så går jeg andre veien. Men, det er så kjedelig, at jeg er avhengig av andre til å stå for de spennende tingene. Bestilte 308-pipe til Saueren i dag, MagnusM og jeg starter 308-smågruppeforeningen, så nå skal dere slås med 308 og gammel NATO :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis de taktene den børsa viste på de fire skudda rakken og jeg delte er representabelt for hva den får til, er den rett og slett RÅ!

M67: der ble jeg akkurat slått. Tenkt i flere dager på å skru inn .308 løpet i småTRG'n..

Link to comment
Share on other sites

Endelig tar folk til fornuften..! ;)

.

Count me in! Jeg har nylig pusset støvet av 700'n, og handlet inn ett parti 308 som jeg er godt i gang med å bruke opp. Fant dessuten fram de gamle magasintaskene til AG-3, fra kryssreimenes tid, og med en trekloss i bunnen er de perfekte til AICS-magasinene. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har testa brems idag, den var heftig effektiv og det ble en voldsom trykkbølge flere meter ut på hver side. Gutta skvatt hver gang det smalt. Skjøt inn Sightronen på 100 meter og 0 ble 14 cm over siktepunkt med turret i bånn. 1.1 moa til 500 meter er jo perfekt. Testa den ut til 1068 meter og den treffer akkurat der den skal. Imponerende liten flytid ;) Longrange filma et blaaast fra bremsen, kanskje han poster det her. Nå skal pipa pusses, og jeg skal forske frem en godladning med 180 grs Scenar. Så blir det test på 500 meter papp ila neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Har test skutt rifla med 180 grs Lapua kuler, men de samla ikke med den aktuelle ladningen. Jeg må derfor starte på nytt og gå ned til 95 grs og jobbe meg oppover. Skal også lade noen patroner med 570 for å se om det er veien å gå. Jeg skjøt Lapua kulene ut til over 1100 meter og de er på kneppet like med Berger 180 Target VLD. Så bc kan ikke være så langt unna Berger. De samla greit på den avstanden med unntak av noen som av og til fløy en platehøyde over. Kikkerten ligger mer eller mindre nedpå pipa, så jeg skal løfte den klar av pipa i morra. Så får vi se. :)

20140327_180319_zpsrho3d1xf.jpg

 

20140327_180339_zpsbpnbigge.jpg

 

 

20140327_180359_zpsupdztgeq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrudde enkelt og greit et vanlig reimfeste opp i stokken og bolta Harrisen fast som vanlig. Fungerer bra. Stokken er nok ikke optimal med 2 fot, men når det er vanskelig å skyte i oppoverbakke med frontrest, må man improvisere litt. Blir mer skyting i morra. Skal se om jeg får testa på 500 meter. Bonden driver og gjødsler jordene nå, så jeg frykter det er møkk der. Men 250 meter er alltid åpen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...