Jump to content

Vi tar den helt ut med 7mm-338LM


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Skulle egentlig skyte 500 meter idag, men det var for mye vind, så jeg tok 5 skudd på 100 meter istedet.

Ladninga er 97.5 grs Acc 8700, 180 grs Scenar satt med 0mm friflukt, men ikke pressa i bommene.

Føler at jeg har kontroll på avtrekket nå. Det blåste 5 m/sek fra høyre, men kneppa 0 sideveien, og treffpunktet sitter noen få mm til venstre.

 

5mm senter-senter er jeg fornøyd med.

Håper bare vinden løyer snart, for jeg er sugen på å skyte ei heftig samling på 500 meter nå. Jeg tror dette kan bli meget rått.

 

10177853_10151997946657466_6051183048590747335_n_zpsdd595c9f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ikke mye. Kom på 3 plass under poengskytinga i Trondheim på 500 meter UNL NM tidligere i sommer. Kluet er at pipa har for rask snurr, og jeg må bytte den. Go nyheten er at en 300 Lapua Mag pipe skal inn i kassa ila høsten, vi venter bare på brotsjen. Har en Hybrid stokk i skapet som skal beddes, så jeg tror jeg har noe heftig på gang her :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk enkelt og greit ikke tak i mer RL33, så da gikk jeg for H1000.

H1000 og 570 er litt for raskt for 7mm-338lm, men jeg tror nok at RL33 kan være meget bra. US 869 er også midt i blinken, og vil kunne gi samme hastighet som 8700. Med 102 grs 8700 får jeg 1050 m/sek med 180 grs kule, men kulene flyr i filler, og jeg må ha en pipe med slakkere snurr. Skal skyte ut pipa og få en ny.

Link to comment
Share on other sites

Greier du 1000 m/s med 230 Berger i en 300 Lapua med lang pipe, så har du vel kanskje passert 180 Berger egenskapene i 7mm-338 lapua hylsa med mindre løpsslitasje?

Spennende prosjekt som vanlig ;)

Kommer nåkk til å ligge endel bak mtp fart i min utgave av 300 Norma imp med 230 Berger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei KnutErik, Åssen går det med børsa, kommet noe videre? Jeg byttet akkurat løp i 30-378'n, gikk opp til 338-378.. 31" langt, testskutt litt her om dagen, ca 1050m/s med 252grain cutting egde kule.. Ble litt paff, så skal lade noen flere og måle på nytt, gikk drøyt fort, men fy f.... Om det stemmer... Kula har bc på 0,700, bør kunne strekkes ut litt :)

Fått montert hybridstokken fra grs også, ble knall :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Brotsjen har ennå ikke kommet. Børsa står i skapet med ny Hybrid ferdig bedda og montert. Men utdragren har knekt, igjen, og da gidder jeg ikke skyte, siden jeg må stake ut hylsa for hvert skudd.

Skjøt noen skudd en dag her i sommer, da utdrageren knakk, og det var veldig mye høydespredning. Jeg aner ikke hvorfor, men så samme tendens under NM i Trondheim. Pipa vibererer voldsomt, så det kan ha noe med det å gjøre. Men nå ser jeg kun fram til 300 LM, den har jeg virkelig trua på. Skal bestille ny pipa fra Kelbly når økonomien en gang i fremtiden ordner seg, den er noe skakkjørt nå :(

Link to comment
Share on other sites

Pipa vibererer voldsomt, så det kan ha noe med det å gjøre.

Ei lang og tykk pipe får massemiddelpunktet langt fram og påfører mye kraft nedover i forkant av låskassa. Og når pipa står i spenn/henger mye før skuddet går er det vel ikke ulogikt at den vibrerer mye når den blir satt i bevegelse.

(De fleste guttunger med litt makk i ræva har vel en gang i tida prøvd å legge en linjal utfor bordkanten og gi den en dytt for å lage BOIIING til lærers og medelevers store irritasjon.)

Når man kommer over en viss vekt/lengde på løpet er det vel en klar fordel om opplagringa mot stokken ligger litt fram på pipa (løpsblokk) istedenfor i kassa?

 

syns denne artikkelen er interessant:

http://www.riflebarrels.com/articles/ba ... rifles.htm

With a long barrel on a long-range rifle or 1000 yard benchrest rifle, the barrel blocks become even more important. With a 30" long barrel, not only is there much unsupported barrel able to vibrate, but that extra length adds up to quite a bit of weight. Hanging 15 pounds of barrel from a short receiver thread shank is a good way to stretch threads and mess up a conventional bedding job too. Perhaps more than any other rifle type, these rifles benefit from a barrel block.
In my opinion a muzzle heavy rifle is hard to control on the sand bags and may cause some vertical stringing in a group.
Link to comment
Share on other sites

Det er jo et langt gjengeparti,en voldsom beddeflate og stivhet i Panda kassa sammenlignet med Rem 700 kassa Knut E har på 338`en. Løpet er vel like langt og tungt der uten at samme problemet oppstår?

Driver selv med et 300 prosjekt, men greier ikke helt å bestemme meg for løpslengde og diameter. Denne artikkelen gjorde det ikke enklere :P

Link to comment
Share on other sites

Ja en heavy duty låsekasse hjelper utrolig mye når man skal benytte en tyngre pipe. Men i tilfelle med en mindre låsekasse som ikke har så mye beddeflate og ikke er like stiv og sterk er det lurt å bedde litt under de første cm av pipa.

 

Til ditt ønska bruk gå for et 30 inch mtu eller heavy varmint contour pipe Normamag da går du ikke feil. Da er den tung og lang men utrolig stiv og vil stå i mot lange skyteøkter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei 223-pipe med MTU-profil. Den var 76cm da jeg starta med den, og var et beist. Brukte en AICS stokk. Rifla lå tilsynelatende fint både på tofot og i rest, men jeg slet med høydespredning. Gadd ikke å eksperimentere, for det var åpenbart at den var uhåndterlig i tillegg til å å ikke skyte bra.

Jeg bretta kolben, tok tommestokken og målte 84cm fra bakerste punkt, og satte baufila der... Akkurat hvor langt løpet ble husker jeg ikke, men sist jeg hadde det løpet i så skjøt det iallefall meget godt - på 500m.

 

Balansen ble bedre til all slags bruk, og etter mitt syn ei mye bedre rifle. Litt mindre fart, kanskje 40-50m/s faktisk, eller noe sånt. Men uten presisjon er fart 100% bortkasta.

Uansett, om en lurer på hvor lang pipe en skal ha, det enkle er å begynne langt, for det er mye lettere å sage av, enn å skjøte :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

her er en kar som har gått for løpsblokkløsning, og det ser jaggu ut til å funke brukbart for han. 25mm grupper eller bedre på 300m :roll:

 

http://www.6mmbr.com/gunweek075.html

 

Jeg la spesielt merke til at løpet likevel ikke er ekstremt tjukkt/tungt. Riktignok 30" lang, men 1.250" straight for 6.5" tapering to .90" (22.8mm v munning) , en ganske standard straight taper benchrestprofil, som nok nok gir en pipe på ca 3.2kg.

Link to comment
Share on other sites

De fleste ammofabrikker tester ammo med pipe i blokk hvor låskassa er frittflytende. Det er mulig dette er gammeldags siden det er noen år siden jeg kikket på produksjonen av patroner i Nittedal og Åmotfors.. Det er også bilder av blokkbeddete rigger fra Lapuas testsenter i USA på 6mmbr.com.

 

Et annet triks for å teste om det er mye uønskede vibrasjoner i pipa er å teipe den inn med gaffateip. Skyter den bedre med teip er det bare å sette "fila" i pipa.

 

Blaser 93 og r8 er vel prinsippielt også blokkbeddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...