Jump to content

Vi tar den helt ut med 7mm-338LM


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 229
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den jeg kikka i på Shot Show hadde et slags Horus retikkel, noe jeg aldri skal ha, men den leveres nok med flere alternativer.

Nå venter jeg bare på at Kelbly skal hoste opp et die set, og at de sender sakene over til Norge, så blir det et gebyr i tollen, og så er jeg klar :)

Link to comment
Share on other sites

Hensoldt har ikke noe med Zeiss å gjøre lenger.

Men det er riktig at prisen på neste produksjon forventes å bli noe redusert.

Det ble produsert ca 300stk nå i første runde.

Foreløpig er kun 2 stk solgt i Norge.

 

Retikkelet minner om P4.

Streker med 0,5 og 1mil inndeling.

0,2mil inndeling ytterst for å måle avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hensoldt har ikke noe med Zeiss å gjøre lenger.

 

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner....

Hensholdt er i utgangspunktet Carl Zeiss sin "Defence & Security"-line, mens det vi kjenner som Zeiss-optikk er deres "Sport and Leisure"-line...

 

Carl Zeiss Optronics, GmbH is the Defense and Security Division of the globally recognized Carl Zeiss Group who designs, develops, and produces the Hensoldt line of scopes and other state-of-the-art optical instruments for military, law enforcement, and civilian applications.

 

Never before have the finest apochromatic fluorite lenses been available in rugged hand-built field optics. No expense or technology has been spared to bring to you the optimum resolution and color fidelity. One look through any Carl Zeiss products reveals that the images produced are of the highest quality. After all, what would you expect from the company that invented lens coating?

 

Carl Zeiss Optronics, GmbH is armed with vast amounts of experience in optical design. Hensoldt products have been fashioned at the same site in Wetzler, Germany for more than 160 years. This is a figure unmatched in the industry. With 780 employees, Carl Zeiss Optronics’ research and development progress is second to none. The combined experience of personnel allows easy avoidance of the mistakes made by smaller and less established companies. You can rest assured that your scope will be absolutely reliable and contain the latest in technology and features.

Link to comment
Share on other sites

Tror informasjonen din er litt gammel, Wikingen.

 

Dette blir veldig OT men tidligere Carl Zeiss Optronics heter nå altså Cassidian Optronics og er ett underselskap av Cassidian i USA.

Det er riktig at Hensoldt er/var den profesjonelle (mil/pol) delen av Zeiss sitt sortiment.

Men de skiftet altså eier i oktober 2012, da Cassidian kjøpte 75% av aksjene i Carl Zeiss Optronics GmbH

Eierskiftet medførte endringer i produktsortiment og retningslinjer på salg til sivile brukere.

De krever nå "end user" på en del kikkerter og annen optikk.

http://www.cassidian.com/en_US/web/guest/Carl%20Zeiss%20Optronics%20becomes%20Cassidian%20Optronics

Link to comment
Share on other sites

De fleste forbinder vel Zeiss som merkevare med sports/jakt kikkertene deres.

Så de dreper vel ikke Zeiss navnet.

 

Er kun Hensoldt linjen som blir påvirket.

Men det står ihvertfall kun Hensoldt på den nye 3,5-26x56 modellen.

Selv om det står Zeiss på linsedekselet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir en smule OT, dette her, men jeg skjønner ikke hvor du har denne infoen fra?

Zeiss sin sensor-avdeling er delvis solgt til Cassidian, ja, men sport-optikken har da aldri hatt noe med dette å gjøre, med unntak av at deler av Hensholdt-produksjonen foregikk i Optronic-avdelingens glass-divisjon, og ble satt sammen i Periskop-produksjonslokalene....

Dette ble skilt ut ved Cassidian sin inntreden i C Z Optronics GmbH, så vidt jeg vet...

Link to comment
Share on other sites

For å klargjøre. Carl Zeiss Optronics, som lager diveres militært stash, og Hensoldt kikkerter er delvis kjøpt av Cassidian.

Carl Zeiss Sport Optics, som lager kikkerter og kikkertsikter under Zeiss-navnet, er framdeles eid av Carl Zeiss AG, som er eid av Carl Zeiss Foundation.

Andre selskaper i Carl Zeiss gruppen er CZ Meditec, Vision Tech, og Microscopy.

 

Det ser ikke ut til at dette får noen konsekvenser for "vanlige" kikkertsikter og kikkerter, der er det ingen endringer i eierskap heller. At CZ fortsatt eier 24% av "Hensoldt" (altså Carl Zeiss optronics, nå Cassidian Optronics) tyder jo på at det skal være et samarbeid også der, og det skulle være rart om det blir endringer i hvor de henter teknologi, glass og deler?

Cassidian Optronics skal også ha HQ i Oberkochen, der CZ Optronics holdt til før, Og hvor Carl Zeiss sitt HQ ligger - i Carl Zeiss Strasse, no less.., og de eies som sagt 24.9% av Carl Zeiss AG, så at de ikke har noe med hverandre å gjøre er sterkt sagt.

 

 

Til Knuteriks rifle, så er det ikke nok med 40 mil tror jeg - Det ideelle siktet på denne rifla har også mye mer enn 26x forstørrelse kjenner jeg KE rett. Selv jeg, som driter i forstørrelse, synes 20 er lite når en skal prikkskyte på 500m, og KE skal skyte halve fylket over...

En March 5-40x56 eller en S&B 10-50x60 vil trolig "fill the bill", da i en justerbar montasje ala Ivey eller den flyttbare til Farrell.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, men da er vi enige, da jo. :D

Det er nettopp det som forklares over jeg er informert om, og det var derfor jeg stusset på din uttalelse om at;

Hensoldt har ikke noe med Zeiss å gjøre lenger.

 

Gleder meg til fortsettelsen av denne tråden.

Hensholdt er nyyydelige produkter, så valget blir ikke lett... :winke1:

 

Hvilke andre produsenter av kikkerter er egentlig aktuelle når vi snakker så ekstreme kikkerter som det Knut Erik er på jakt etter her?

Link to comment
Share on other sites

Hensoldt 3,5-26x56 er nok den ultimate kikkerten til dette prosjektet ja.

Fikk nettopp en slik levert og det er en imponerende kikkert.

400cm høydejustering rekker ett stykke utover i terrenget :lol:

 

 

Håper du kommer med fyldig brukerrapport med store bilder snarlig? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Krappere riflestigning vil få kula til å "sovne" fortere, dersom noen er bekymret for dette.

Dette er vel det som fra teorien kan kalles "overkritisk" og "underkritisk" omdreiningstall (i kula), og det er dette som i mange tilfeller gir utslag på kula (og dermed bane) hvis kula går inn i/passerer en "transkritisk" omdreiningshastighet. Her vil særlig kulas form og lengde ha en avgjørende faktor for hvor det transkritiske området befinner seg. Jo mindre kast det er i kulas tyngdepunkt, jo mindre påvirkning har denne transkritiske overgangen på kulebanen. Og dermed motsatt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg tror jeg får den i morra.

Er jo ladingen som er mest prekær med denne saken. Jeg må sansynligvis dreie innvendig i hylsehalsen for å fjerne gods som bygger seg opp der under ned neckinga, og da må jeg evnt bestille noen greier fra USA. Men skal se hvordan det blir.

 

Skjeftet er et standard GRS F-Class, med et nytt design som Kelbly har fått. Må jo ha et Kelbly skjefte på Kelbly kassa ;)

Pipa er jo grov, men den går nedi, har jeg blitt fortalt. Håper skjeftet er klart fort som f..., for jeg er sugen på å teste denne nå.

 

Bilder kommer i morra :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bare ta å neck turne på utsiden etter ned-sizingen, for så å kjøre de igjennom sizeren en gang til med expanderen i ? Måler du bare halsen innvendig før du går igang i turne de .Hvist du hvet målene på kammer halsen så kan du få det veldig nøyaktig med tanke på neckturningen vet ikke å mye expansjon som er vanlig men tror mange bruker rundt 0.002" under kammer hals målene med kule seated.

 

De har sikkert målene på reamere'n der du fikk riflen i fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått den ennå, moms er betalt og alt er i orden den veien.

Den kommer kanskje idag?

 

Diam på løpet ble 32mm, og lengden er 81 cm.

Pipa er med andre ord godt egnet som spett til å sette ned gjerdestolper o.l med ;)

 

Har ikke gjenga tuten, ser ikke for meg at det blir behov for hverken brems eller demper.

En god venn har sittet og knotta med QL, og jeg har bestemt meg for å starte med 95 grs 8700 krutt, og øke opp mot 105 grs, og se hva som skjer med presisjonen. Farta skal iflg QL passere 1000 m/sek med ok margin, med 180 grs Berger VLD Target. Høres helt greit ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt så mye tid til oppdatering her. Men stokken blir ferdig idag og hentes ikveld. Jeg har preppa 18 hylser. Jobben var ikke så vanskelig som jeg trodde. Siza hylsene i dia som fulgte med. Freste de inn 1mm på lengden. Åpna halsen slik at dreieverktøyet passa. Fresa ned halsen utvendig og siza hylsene på nytt. Halsen måler nå .310 tommer og brotsjen er .314. Har lada opp 6 forskjellige ladninger, fra 95-105 grs og toppa med 180 grs Berger. Testskyting i morra. Så blir det bedding og klar lakkering av stokk på søndag. Håper å finne god ladninga rimlig kjapt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...