Jump to content

Unødvendig sitering


Bamrud

Recommended Posts

Hei alle kammerbrukere.

Som en del av dere sikkert har lagt merke til har forumets moderatorer kuttet med motorsag og machete en masse unødvendig sitering i det siste.

Dette er enkelt fordi det nettopp er mye unødvendig sitering ute å går. ..Og noen er verre enn andre.

 

Dette med å sitere hele det siste innlegget før eget svar f.eks er heelt unødvendig.

Vi har funnet ut at siterings-knappen er alt for tilgjengelig, og derfor mye brukt. Det kan også virke som at enkelte ikke leser hele tråden før de siterer heller, siden svar-knappen er i bunnen av tråden. :mrgreen:

 

Så dette er kun en påminnelse om å bli flinkere til å bare bruke svarknappen, hvis det ikke er helt nødvendig med sitering.

Vi ønsker ikke å fjerne muligheten for sitering, for vi vet at sitering er et godt verktøy hvis man gjør det riktig ved å klippe vekk alt unødvendig, og bare beholde det essensielle ved et innlegg man gjerne vil kommentere eller besvare.

 

 

Vi ønsker alle et ryddig og oversiktlig forum som dermed blir mer lettlest og triveligere å være i, uten alt for mye ekstrajobb for moderatorene som tar ansvar for å "rydde opp" i så alt for mange tråder med unødvendig sitering.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi ønsker ikke å fjerne muligheten for sitering, for vi vet at sitering er et godt verktøy hvis man gjør det riktig ved å klippe vekk alt unødvendig, og bare beholde det essensielle ved et innlegg man gjerne vil kommentere eller besvare.

 

For eksempel slik som dette... :D

Link to comment
Share on other sites

Det siste eksempelet her (som jeg ikke tør å sitere i fare for å bli moderert..) er vel et tilfelle der det må være lov å sitere siden det både finnes en post i mellom og det er en spesifikk del av innlegget en svarer på?

 

Jeg mener at modereringen på dette kanskje har vært litt vel aggresiv de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Er einig, og fornøgd med initiativet frå mods'a her.

 

Berre pass på å ikkje skjere for hardt. Må fortsatt vere lov å bruke funksjonen.

Fort gjort å bli litt heit i sånne situasjonar, og ta litt ekstra :D

 

Send gjerne ein pm med advarsel først. Litt trivlegare å gjere det sjøl enn å få modereing i blått på innlegget sitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute og "modererer" litt på sitatene av og til, ja. For eksempel ved å fjerne linjeskift og mellomrom mellom avsnitt i det opprinnelige innlegget. Som oftest er jeg for "snill", skulle jeg svart sjøl, ville jeg nok klipt bort mye mer av det opprinnelige innlegget.

 

Og vi "klipper" altså ikke for å ta igjen for oppdemmet aggresjon over at skogsfuglen er fredet eller at favorittlaget tapte - det er for å gjøre forumet mer oversiktlig for brukerne!

Link to comment
Share on other sites

Det siste eksempelet her (som jeg ikke tør å sitere i fare for å bli moderert..) er vel et tilfelle der det må være lov å sitere siden det både finnes en post i mellom og det er en spesifikk del av innlegget en svarer på?

 

Du har faktisk utdypet eksemplifiseringen - du har kommenter uten bruk av sitering som neste post i tråden, da er faktisk siteringen unødvendig i forhold til at postene leses i rekkefølge. Jeg har sitert deg fordi det er poster imellom - første del av innlegget kunne vært fjernet fordi jeg kommenterer ditt spesifikke spørsmål, men jeg har valgt å la det stå pga sammenhengen med det jeg svarer direkte på.

 

Påstanden om aggresiv moderering har jeg klippet bort fordi jeg ikke kan kommentere på den, da jeg ikke har fulgt godt nok med til å ha en mening om påstanden.

Link to comment
Share on other sites

Send gjerne ein pm med advarsel først. Litt trivlegare å gjere det sjøl enn å få modereing i blått på innlegget sitt.

Fint tenkt det.... for eget velbehag :wink:

 

Men hvor mye jobb skal vi egentlig sette modene til å gjøre? Først sende PM, deretter vente på svar. Noen vil ikke komme til å svare engang, og når setter man grensen for svarfrist?

Deretter følge med på den aktuelle tråden og det aktuelle innlegget for å se om innleggsforfatteren har endret siteringen sin?

 

Nei. Bli heller flinkere til å bruke svarknappen hvis du har noe på hjertet.

 

En annen mulighet som er rask i bruk og som er rettet direkte til en annen debatant er :

->Flashman

Påstanden om aggresiv moderering kommer sikkert av at moderatorene benytter blå skrift når de har hatten på.. Og det synes så godt. :)

Link to comment
Share on other sites

(Her kunne jeg ha sitert Jonnyvang, men faktisk kan det være mindre jobb å formulere svaret så det kommer frem hva du svarer på.)

 

Ja, det er godt mulig at vi har vært litt aggressive på dette punktet. Grunnen er enkel, når man skal endre adferd nytter det ikke å gå stille i dørene. Vi kan ikke sende PM i alle slike saker, det ville 3-doblet arbeidsmengden og forsinket tempoet siden mange ikke er pålogget når vi jobber. At det ser stygt ut med "blåkjeft" er lett å ordne, dere kan selvfølgelig gå inn og endre innlegget etter at vi har moderert.

Link to comment
Share on other sites

For all del, Bamrud. Eg har ikkje planer om å kreve ein fullstendig saksbehandlingsprosess.

Poenget er å bruke skjønn. Dokke merkar jo dokke kroleis dei mest aktive nick'a oppfører seg. Dersom det er nokon som er litt drøy med sitering, gje gjerne eit pip på PM før dokke går til verks.

 

Dette og for å opprettholde tillitten til moderatorane. Dersom det er blå skrift i hytt og pine, vil vel enkelte reagere.

Blir med moderering som med ein fotballdommer. Den beste er den som har full kontroll utan å gjere seg særleg bemerka.

 

PS: Misforstå meg rett her. Dette er berre mitt syn på korleis eg foretrekker det.

Eg er per i dag veldig fornøgd med linja til moderatorane. Og eg har full tillit og respekt for moderatorar og styret.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å sitere hele det siste innlegget før eget svar f.eks er heelt unødvendig.

 

Det finnes tilfeller da sitering av siste innlegg er helt nødvendig. Det er når man har misstanke om at innlegget vil bli endret eller rett å slett slettet. Når et slikt innlegg blir slettet kan det ødelegge hele tråden.

 

Jeg vil gjærne ha rett til å sitere hele innlegg, også det siste, når jeg mener at påstandene som fremsettes er hårreisende. Et svar på et slikt innlegg vil se svært underlig ut, hvis det opprinnelige innlegget er totalt forandret. Men jeg er klar over at et sitat ikke er noe sannhetsvitne, man kan jo selv endre på den opprinnelige teksten og la det fremstå som et sitat.

Link to comment
Share on other sites

Vel, synes policy´n er bedre her enn på gamle Sluttstykke, der folk gjerne siterte innlegg med 12-15 tunge bilder, og nestemann siterte det igjen. Det var til å bli gal av, og også her er det tendenser til at noen ikke har funnet "skriv svar-knappen" men bare "sitér-knappen".

 

Men det må være rom for skjønn, og ikke gå til den andre ekstremiteten. Rediger sitatene til det bare det nødvendige, og ikke sitér siste innlegg. Bruk heller setninger som viser tydelig hva du responderer på, til hvem.

Link to comment
Share on other sites

(Her kunne jeg ha sitert Jonnyvang, men faktisk kan det være mindre jobb å formulere svaret så det kommer frem hva du svarer på.)

 

Jupp, men når du gjør det på denne måten må en som ikke har lest hele tråden (eller ikke har klisterhjerne) scrolle opp for å få med seg sammenhengen i innlegget du skriver som svar.

 

Og da begynner "frykten for sitering" å gå over i det absurde.

 

Poenget mitt er altså at en balanserer på en knivsegg med sitering - en bør helt klart ikke sitere lange, tunge innlegg bare for å kommentere en liten del av dem, men en bør heller ikke droppe siteringen slik at en leser blir nødt til å scrolle opp og ned for å få med seg sammenhengene i diskusjonen.

 

Det er litt som den store "+1" debatten. Et innlegg uten sitering kan være like intetsigende som et "+1"-innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser i en tråd som er godt i gang. Og man vil kommentere et innlegg som er mitt i tråden er man nødt til å sitere ellers er det jo ikke noen som kan vedkjenne seg eller forstå hva man babler om.

Innlegget jeg da siterer kortes ned.

 

Jeg er likevel moderert to ganger. Og synes dette er overmoderering. Og det kan virke som det har tatt litt av.

Og lese en hel tråd som er over 8-10 sider er bortimot uaktuelt.

En intresang tråd er "Garmin Astro" men den var brutalt lang når jeg begynte å lete etter info før kjøp. Så den gidder jeg ikke å sette meg inn i.

Ellers helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat avsluttet 1 times arbeid som burde vært unødvendig :?

 

Lettvint å sittere, men tidkrevende å rydde opp.

 

Det er faktisk ikke bare å fjerne siteringen, lengre ned i tråden kan sitatet være sitert både 2 og 3 ganger sammen med annen info som er relevant, ergo må man skumlese hele tråden før man i hele tatt kan begynne å "rydde"

 

Hadde det vært opp til meg så hadde hele sitatknappen vært fjernet, da måtte man "copy/paste", noe som hadde gjort det hele litt mindre lettvindt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde det vært opp til meg så hadde hele sitatknappen vært fjernet, da måtte man "copy/paste", noe som hadde gjort det hele litt mindre lettvindt.

 

Nå må det ikke gå helt til hodet på dere dette med sitering :wink: Fjern det værste og ikke la dette bli en farse av en møteplass!

Link to comment
Share on other sites

Sitat Slemmo:

.....det blir jo helt håpløst å svare på postinger uten sitering.

sitat slutt

Nope :oops:

sitat Rino Hals (XO):

....... sette en finger på fenomenet med å "chatte" i trådene.

......kan ikke dette gjøres via PM?

sitat slutt

+1 :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er også unødvendig å sitere hvis man ikke bruker sitat-funksjonen, f.eks. Sitér- eller Quote-knappen.

 

Hvis en skriver noe her inne, er det fordi man ønsker at et man skriver, skal bli lest. Forventer man at innlegget skal bli lest — og tatt seriøst — er det en nobrainer å sitere riktig. Dette er fantastisk enkelt, og aller enklest blir det om man bruker disse to knappene.

 

Hvis man ikke ønsker at det man skriver skal bli lest, kan man heller "poste" innlegget et eller annet sted på sin egen datamaskin.

Link to comment
Share on other sites

@ høggern;

Problemet er når folk ikke klarer å luke ut det de svarer på i innlegget. Ikke sånn at man må sitere hele innlegget når man svarer på noe. Ihvertfall ikke lange innlegg.... :wink:

 

Og som nevnt tidligere, så er det jo ikke nødvendig å sitere om man svarer på innelegget over sitt eget :)

 

@ omega;

Personlig synes jeg også sitering er en fin funksjon. Om folk klarer å plukke ut det de svarer på.

Lite poeng i å sitere et jæv.. langt innlegg, får så å svare på et spørsmål som kanksje dukker opp i slutten av innlegget.

Link to comment
Share on other sites

@ høggern;

Problemet er når folk ikke klarer å luke ut det de svarer på i innlegget. Ikke sånn at man må sitere hele innlegget når man svarer på noe. Ihvertfall ikke lange innlegg.... :wink:

 

Og som nevnt tidligere, så er det jo ikke nødvendig å sitere om man svarer på innelegget over sitt eget :)

 

@ omega;

Personlig synes jeg også sitering er en fin funksjon. Om folk klarer å plukke ut det de svarer på.

Lite poeng i å sitere et jæv.. langt innlegg, får så å svare på et spørsmål som kanksje dukker opp i slutten av innlegget.

 

+ 1

 

Bare for å vise et eksempel.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan Sitere/quote.

Men der er utviklet seg en lei tendens til at en Siterer forrige innlegg, noe som i de fleste tilfeller er totalt unødvendig.

Plukk ut den setningen eller det som skal fremheves.

Når vi ser 3-4 innlegg klippet inni hver andre er det umulig å holde oversikt.

Likeledes er det totalt unødvendigt å Klippe inn bilder i flere gjentagelser i tråden.

Link to comment
Share on other sites

men hva er problemet?

om du ser at noe er

xxx
så trenger du jo ikke lese det som står limt inn om du ikke vil?

 

syns heller moderatorene kunne bruke sin tid på ufinheter, usakligheter osv.

 

å om vi skal kutte på unødvendige siteringer osv, så er vel "+1 innlegg" noe av det minst intressante å lese på.....?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg også sitering er en fin funksjon. Om folk klarer å plukke ut det de svarer på.

Hvis de virkelig ikke evner å plukke ut det de svarer på, foreslår jeg at de finner på noe annet. Ev. formulerer seg slik at en sitering ikke er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

så trenger du jo ikke lese det som står limt inn om du ikke vil?

Om det du siterer har så liten verdi for leseren, hvorfor sitere da :?:

det jeg siterer kan ha verdi for meg og for andre, men for noen kan det ikke ha en verdi. folk er forskjellige. jeg sier ikke at det alltid skal siteres. men jeg ser på dette som bagateller.

om noen siterer, så er det sannsynligvis fordi de skriver noe som har med det som står i sitatet sitt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det nok kverulering her. Hvorfor ikke innføre et enkelt regelsett for sitering? Mitt forslag er, sånn fra hofta før jeg skal ut en tur:

  • Sitér når, og bare når, det er nødvendig.
  • Sitér bare det du selv svarer på.
  • Oppgi kilden for ditt sitat hvis dette er en annen forumbruker. Bruk quote-funksjonaliteten til dette.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg kan være enig i at man kan kutte ned de innlegga man skal sitere.....altså fjerne det man ikke skal kommentere eller svare på.

 

Hvis det er kommet flere innlegg etter det innlegget man gjerne vil ha et ord med i laget på, så må det være lov å sitere mange innlegg i samme tråd, ellers vil man jo miste helt taket i hvem, hva, hvor.

 

I begynnelsen av dette tiltaket så synes jeg det gikk over alle støvleskaft med sletting av siteringer, og det var noen mods som fikk noen PM'er fra en frustrert Kenneth32 her. Men jeg synes det har landa litt nå, så nå kan jeg leve med dette, uten særlig pes. Hvis det holder seg som det har gjort for meg i den seinere tida da 8)

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at du ikke klarer å formulere klart hva du er uenig i.

 

 

er det uklart for deg:

jeg skriver tidligere at endel innlegg blir verdiløse uten sitering. det betyr at siteringen kansje er en del av innlegget. siteringen forklarer hva man skriver, hvorfor man skriver det man skriver, osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva folk klager på egentlig. Fasiten er enkel; Skal du svare på en påstand i et innlegg trykker du på "siter-knappen" og sletter alt annet enn påstanden. Ferdig!:)

 

Hvis du vil svare på flere påstander sletter du alt bortsett fra påstandene du svarer på.

 

Ellers har det kanskje vært greit med en funksjon der man kan velge å svare på ett innlegg, og at det i toppen på det svaret står at det er et svar på det innlegget og at forfatteren av det opprinnelige innlegget får en PM om at noen har svart på innlegget? Hoy...noen som skjønte den?:P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ høggern;

 

Og som nevnt tidligere, så er det jo ikke nødvendig å sitere om man svarer på innelegget over sitt eget :)

 

Det er stor sjanse for at det har kommet et innlegg mellom det jeg/dere skriver(jeg taster etter LFT metoden....populært kalt let, finn og trykk, og da tar ting ganske enkelt litt tid), hvis det er en populær tråd, og det er ikke alltid et svar blir noe å samle på, uten en sitering som viser til hva man svarer på :idea:

 

Men man kan som nevnt, og som jeg har gjort her, slette alt som ikke er nødvendig å sitere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Se, for et øyeblikk, for dere en forumtråd som om den var en helt vanlig samtale over et kafebord. Det kan godt stå et par halvlitersglass på bordet uten at det gjør noe. Man sitter en fire-fem stykker ved bordet, stødige karer alle. Bortsett fra en.

 

For hver eneste gang Arne åpner kjeften, gjør han det omtrent slik:

"Så da sier altså du, Bjarne, at dersom Lillestrøm fusjonerer med Lilleborg Fabrikker uten å søke om ny delingsmodell [...] og Høire får [...] og barna i Afrika [...] og [skyt inn 10 minutter med gjengivelse av hva Bjarne har sagt om gudhvethva her] og [trekk pusten dyyyypt] og det - ja, det er jeg helt enig i!"

 

Asså - hvem faen vil gidde prate med Arne?

 

This ain't rocket salad, som det ikke heter på engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...