Jump to content

Jobb/utdannelse til jegere!


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! jeg har over en lenger periode tenkt på å bytte jobb/studere, pr dags dato jobber jeg i butikk med salg av div Jakt,Fiske og friluftsliv artikler hos en liten aktør med labert utvalg. Jeg har mistet gnisten og begynner å bli lei de samme 4 vegga og samme arbeidsoppgavene gang etter gang så jeg ønsker og gjøre en forandring mens jeg enda er ung.

 

jeg er en over snittet aktiv og interessert jeger som legger all fritid og mesteparten av økonomiske midler på min ^^hobby^^. jeg ønsker og gjøre dette til mitt levebrød på en eller annen måte og lurer da på om noen her lever det livet, og evt har tips til hvilke grep som bør/må gjøres for å kunne realisere dette.

 

pr nå vurderer jeg sterkt og utdanne meg til Utmarksforvalter på Evenstad (høgskolen i innlandet) men ønsker og undersøke litt mer før jeg tar den beslutningen.

 

jeg eier ikke egen bolig, har ikke kjæreste eller noe annet som ``stopper`` meg og kan egentlig pakke sakene og dra så fort oppsigelses tiden er over.

 

Alle svar/spørsmål settes stor pris på! 

Håper å høre fra flest mulig! 

:D

 

Link to comment
Share on other sites

@Olesøn skriver for tida på oppgave på Evenstad, om jaktkuler. Send PM til han, eller kontakt skolen direkte.

 

Skal du tilbringe et eller flere år der oppe, er nærmeste aktive skytterlag Bjørnen på Koppang, med skytebane og brukbart feltområde på Kjemsjøen. Du er velkommen som medlem (særlig hvis du skyter i klasse 3 - 5 !).

Link to comment
Share on other sites

Nærmeste er faktisk Evenstad Jeger- og Fisk, som har egen bane i lia over skula. (Bana tilhører ikke skula på noen som helst måte, samme hva enkelte på skula skulle påstå.)

 

Hvis du har god grunnkunnskap i Excel og er en jævel på sjølstudier, så er Evenstad absolutt å anbefale. Hvis du er som meg, lite skuleflink og leeeeenge siden du hadde undervisning i EDB, så er det en del mer jobb. Men det er ingen andre høgskuler som tilbyr lignende studier i Norge. Du kan ta årsstudium i jakt og fiske, eller treårig bachelor.

 

Så en liten tirade med et faktisk poeng til slutt:
Etter at det såkalte "innlandet" ble opprettet har det også blitt laget noe de kaller Hinn, som står for Høgskula i "innlandet". Dette har som forventet ført til en hel haug med drit og tull i administrasjon og system, og er stort sett en pest og en plage for alle involverte. Det er heller ingen grunn til å tro at det blir noe bedre med tiden, siden de såkalt folkevalgte bestemte seg for å gi eff i folkeavstemningen som fastslo at "innlandet" skulle opphøre å eksistere og Hedmark og Oppland igjen skulle være normalen. Så hvis du vil satse på en slik utdannelse, gjør det NÅ, før byråkrater og andre inkompetente idioter ødelegger det helt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå blander du snørr og barter her. Fylkesorganisering og høgskolestruktur har ingen sammenheng, annet enn eventuelt i navnet. Høgskolen i Innlandet ble opprettet i 2017. 

Det er godt mulig du har rett i den siste setningen, men det har ingen sammenheng med fylkesstrukturen. Det er i så fall høgskolen egne byråkrater, eller staten, som er synderne.

 

For øvrig, så så har jo utdanningene på Evenstad et godt rykte, og det finnes nye rart en kan bli, om en utdanner seg der. Det er likevel greit å være klar over at jobber der en virkelig får utløp for sin interesse for jakt og friluftsliv ikke akkurat vokser på trær. Men, de finnes.

 

Jeg er skogbruker, ikke utmarksforvalter, og har blant annet vært viltforvalter i en kommune på Østlandet, men den jobben jeg har hatt, som jeg føler ga mest av slik aktivitet, var som lærer, med en del praksisundervisning, på en landbruksskole.. Det kan muligens henge litt sammen med at det nok også er den perioden i livet der jeg jaktet, og var på tur mest, i egenregi.

Link to comment
Share on other sites

Mange interessante jobber innen fjellstyrer, sno og øvrig forvaltning, men man inntar da kanskje en litt annen rolle enn du har som jeger? 

 

Hvis man snur litt på dette er kanskje de jobbene som gir deg mest tid til å dyrke hobbyen din - de jobbene hvor du har mest fri. Ambulansearbeidere i distriktene har 2 døgn på jobb og en uke fri.. Nordsjøturnus 2-4... ringnot 100-130 døgn i året.. 

 

Litt utenfor tema, men anbefaler deg til å tenke gjennom dette litt. En ambulansearbeider som har fri 8-9mnd i året.. da har du mye tid til å dyrke hobby. 

Link to comment
Share on other sites

Mye bra så langt! Keep it coming! 

 

Jeg må nødvendigvis ikke jakte selv hver dag i jobbsamenheng, men ønsker og jobbe med noe relevant innen jakt/natur ihvertfall. f.eks forvaltning, inventering slik at jeg kan tilegne meg kunnskap som er brukenes i jakt sammenheng og gi meg glede i hverdagen igjen.

 

jeg er lei av å karre meg ut av senga på morran, pine meg gjennom arbeidsdagen for så og ha det topp når jeg kommer hjem og kan dra på jakt,fiske,gåtur. Jeg har alltid trivdes best ut og det er på tide at jeg kommer meg vekk fra denne boksen jeg kaller en arbeidsplass!

 

Var inne på å bli lӕrer når jeg var yngre pga gode kunnskaper i Gym og Engelsk men da de satt opp kravet til 4 i matematikk så forsvant motivasjonen.

 

Ambulanse er noe som burde undersøkes, har en onkel som har jobbet mange år med det så kan ta en telefon der! 

 

Fisker kan vӕre interessant, men blir vel litt vrient da jeg har en bikkje nå og planer om fler mtp hundepass og trivsel. Nordsjø'n faller vel under samme problematikk. 

 

SNO, Fjellstyrer osv er i aller høyeste grad aktuelt og hadde vӕrt midt i blinken tror jeg. fult klar over at det er få stillinger, samme som viltforvalter. Men da har jeg ihvertfall utdanninga i bunn og mulighet til å søke når de dukker opp!

 

har også vurdert Forshaga Akademiet og høyskole linja deres som heter Fisk Och Jaktguide. der har de en 25-30 uker med LIA (lӕrende i arbeid) iløpet av studie tiden på 3 år hvor man har praksis på forskjellige utvalgte steder. de har kontakter i hele verden så om jeg vil f.eks guide hjortejakt i Skottland i 4-6 uker er det fult mulig men jeg er usikker på hvor aktuell denne utdanningen er for å lande jobb i Norge. Var på besøk der i fjor og ble tilbudt studieplass men fikk tilbudt en lederstilling på nåvӕrende arbeidsplass og valgte å ta den for å se om det var noe for meg noe jeg angrer på nå. LINK: https://www.forshagaakademin.se/yrkeshogskolan-fiske-och-jaktguide/

 

Noe jeg har erfart de siste åra når det kommer til jakt er at et godt kontaktnettverk betyr alt, har du venner/bekjente som kjenner ditt navn og vet hva du er god for så får man så utrolig mange flere muligheter og der tror jeg Utmarksforvalter/Jaktguide utdannelser står meget sterkt! 

 

Igjen, Takk for svar så langt og kom gjerne med fler! 

Link to comment
Share on other sites

også bør du ta i betraktning om det å jobbe med noe som involverer hobbyen din kan evt påvirke interessen din for jakt negativt? 

dette er jo veldig individuelt fra person til person, jeg utdannet meg til bilmekaniker fordi jeg var og har alltid vært interessert i motor/bil, har jobbet i bransjen i 14 år nå og er der enda, kan ikke si at det er mye av fritida som går til bil og skruing lenger. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jeffery said:

Nå blander du snørr og barter her. Fylkesorganisering og høgskolestruktur har ingen sammenheng, annet enn eventuelt i navnet. Høgskolen i Innlandet ble opprettet i 2017. 

Det er godt mulig du har rett i den siste setningen, men det har ingen sammenheng med fylkesstrukturen. Det er i så fall høgskolen egne byråkrater, eller staten, som er synderne.

 

For øvrig, så så har jo utdanningene på Evenstad et godt rykte, og det finnes nye rart en kan bli, om en utdanner seg der. Det er likevel greit å være klar over at jobber der en virkelig får utløp for sin interesse for jakt og friluftsliv ikke akkurat vokser på trær. Men, de finnes.

 

Jeg er skogbruker, ikke utmarksforvalter, og har blant annet vært viltforvalter i en kommune på Østlandet, men den jobben jeg har hatt, som jeg føler ga mest av slik aktivitet, var som lærer, med en del praksisundervisning, på en landbruksskole.. Det kan muligens henge litt sammen med at det nok også er den perioden i livet der jeg jaktet, og var på tur mest, i egenregi.

Jeg står korrigert, som det heter på nynorsk. Uten at jeg har tenkt å gi det såkalte "innlandet" noe mer legitimitet av den grunn. Men Hinn er fortsatt topptungt, tungrodd, for stort, for byråkratisk, for kronglete og fullstendig verdiløst i mine øyne. Evenstad står imot, takket være en del flinke folk på kontorene som iblant får ufortjent tyn for ting som ikke er deres feil. Men jeg frykter likevel at de unike aspektene ved de forskjellige skulene blir borte etterhvert. Alt skal støpes i samme form. Men det er jo ikke unikt for Hinn da, det har vært målet til flere uten gangsyn opp gjennom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, fredriko said:

også bør du ta i betraktning om det å jobbe med noe som involverer hobbyen din kan evt påvirke interessen din for jakt negativt? 

dette er jo veldig individuelt fra person til person, jeg utdannet meg til bilmekaniker fordi jeg var og har alltid vært interessert i motor/bil, har jobbet i bransjen i 14 år nå og er der enda, kan ikke si at det er mye av fritida som går til bil og skruing lenger. 

 Det er er jo Absolutt en risk, men den er jeg villig til å ta :)

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (11 minutter siden):

Jeg står korrigert, som det heter på nynorsk. Uten at jeg har tenkt å gi det såkalte "innlandet" noe mer legitimitet av den grunn. Men Hinn er fortsatt topptungt, tungrodd, for stort, for byråkratisk, for kronglete og fullstendig verdiløst i mine øyne. Evenstad står imot, takket være en del flinke folk på kontorene som iblant får ufortjent tyn for ting som ikke er deres feil. Men jeg frykter likevel at de unike aspektene ved de forskjellige skulene blir borte etterhvert. Alt skal støpes i samme form. Men det er jo ikke unikt for Hinn da, det har vært målet til flere uten gangsyn opp gjennom.

Det er nok en generell trend i høgskolesystemet ja. Og noen plasser er det sikkert fordeler med det, og andre plasser ikke. At det oppleves, og trolig er, mest negativt for mindre, ofte desentraliserte, studiesteder med litt "spesielle" utdanninger, har jeg ingen problemer med å tro på. Det er vel de som passer dårligst til å strømlinjeformes og standardiseres. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (5 minutter siden):

Veldig klokt valg! Men man bør ikke mistrives for sterkt heller😉?

 

De jeg kjenner som mistrives aller mest i dag, har det til felles at de ikke valgte en utdannelse med god sjanse for en godt (nok) betalt jobb...

 

Det er utrolig hvor kjipt livet blir når man tjener mindre enn man bruker.

 

Ambulansepersonell høres veldig riktig ut. Jeg holder ellers en knapp på spesialsykepleier: kan jobbe hvorsomhelst i verden, har alltid jobb, kan ikke erstattes av AI, tjener godt.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Ja, man håndterer greit en del ulemper og periodevis mistrivsel bare lønna er høy nok😊! Men selvfølgelig er Ole Brumm-løsningen "ja takk, begge deler" å foretrekke.

 

Og så en liten filosofisk betraktning: Hvordan kan man virkelig sette pris på oppturene hvis man aldri har opplevd noen nedturer? (Brukte den på tampen av karrieren!).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ambulansearbeider. Det har jeg jobbet hardt for å bli. Jeg jobber hardt for å holde meg oppdatert.

Kravene for yrkesutøvelsen blir høyere og høyere for hvert år og man skal etter hvert kunne håndtere ekstremt mange forskjellige ting. Helst uten feil. Helst så fort som mulig.

 

Joda yrket har bragt med seg fin turnus og uendelige muligheter for overtidsvakter om jeg vil det.(på godt og vondt).

Men turnusen er fin fordi belastningen på jobb er tilsvarende høy.

 

Jeg har ekstrajobb på Universitet der jeg er heldig å få være med å undervise den nye generasjonen paramedisinere.
Vi har også svært ofte hospitanter innom på jobb, folk i forskjellige faser av utdanningsløpene sine.

Felles for de dyktige, de vi ønsker å ha som kolleger, er at de brenner for faget og har sterk yrkesetikk. 


Dersom du søker deg til yrket for å ha fri vil jeg be deg la være. Både på vegne av meg selv, kolleger og pasientene.

Du hadde havna i "nei" bunken på opptaksintervju med meg.

 

 

Men om du faktisk vil hjelpe folk, så ønsker jeg deg velkommen med åpne armer! 😀

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Turnus er fint. Men du kan ta deg faen på at din turnus treffer midt i jakten osv. Er det like lett å jobbe inn timene eller bytte til seg fri som i en 7-15 jobb i turnus yrker du ønsker deg? Litt vanskelig å jobbe inn pasienter osv kan jeg tenke meg. Jeg hadde funnet meg en jobb jeg trivdes i og ordnet meg fri når jeg trenger ekstra fri. 

Har en kjenning som jobber inn og flytter feriedager til jakta. Plutselig har du tredagers arbeidsuke fra August til jul med en tre ukers sammenhengende ferie midt inni. Vokste opp med ei som stod på snø-fjøl og levde som bohem hele vinteren, jobbet som servitør resten av året. Kommer litt ann på livsstilen du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 12.2.2023 den 20.29):

Skal du tilbringe et eller flere år der oppe, er nærmeste aktive skytterlag Bjørnen på Koppang, med skytebane og brukbart feltområde på Kjemsjøen.

 

Olesøn skrev (På 12.2.2023 den 22.45):

Nærmeste er faktisk Evenstad Jeger- og Fisk,

 

"Elgen" og "Strand" skytterlag har også bane ganske nære, men så var det dette med "aktivt", da - . Evenstad Jeger & Fisk er utvilsomt nærmest, men det kommer jo litt an på definisjonen på "skytterlag".

 

Da Bjørnstjerne Bjørnson skrev "Opsang til de norske skytterlag", hadde han neppe folk som satte ut ørret, bedømte hunder, og bandt fluer, i tankene.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei Lindbeck1

Har du vurdert https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/taksidermist eller https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/borsemaker  begge utdannelser kan også taes i utlandet USA Canada Sverige ............  

Blir du flink vil du også kunne ta med deg yrke ditt rundt omkring i verden, kan drive for deg selv der du er, så du bestemmer selv når du vil ta fri og når du vil gå på jakt.

Lykke til uanset valg, og ikke nøl med å hive deg ut på nye eventyr.

I den grad jeg selv angrer på noe i livet, så er det snarere "det jeg ikke har gjort" en "det jeg har gjort.

 

Godt nyttår

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 13.2.2023 den 14.31):

Veldig klokt valg! Men man bør ikke mistrives for sterkt heller😉?

For øvrig, de aller fleste jobber blir etter hvert som regel rutine.

 

Jeg kjenner flere som har gjort sin store interesse/hobby til jobb; felles for de alle er at de gikk lei og nå driver med noe helt annet.

Untaket er de som driver i jordbruk (mye idealisme og kanskje for lite tid til i det hele tatt tenke gjennom ting, og et ønske om å bygge opp noe varig? Hvem vet?)

 

 

 

Torf skrev (På 9.1.2024 den 15.34):

Hva med BI?

Kleskoden er jo Patagonia fleecejakke så er en ihvertfall kledd for en tur ut!

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (47 minutter siden):

 

Jeg kjenner flere som har gjort sin store interesse/hobby til jobb; felles for de alle er at de gikk lei og nå driver med noe helt annet.

Untaket er de som driver i jordbruk (mye idealisme og kanskje for lite tid til i det hele tatt tenke gjennom ting, og et ønske om å bygge opp noe varig? Hvem vet?)

 

 

 

Kleskoden er jo Patagonia fleecejakke så er en ihvertfall kledd for en tur ut!

 

Støtter denne, noen hobbyer er for gode til å gjøre jobb av det. God avkoblling/rekreasjon bør verdsettes høyt.

I forhold til utdanning/skole så ta en vurdering på hvor mange utdanningsplasser det er i forhold til antall stillinger.

Utdannes det 50 kandidater i året og finnes 5 stillinger totalt så skiftes ikke de 5 ut hvert år.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Jeg kjenner flere som har gjort sin store interesse/hobby til jobb; felles for de alle er at de gikk lei og nå driver med noe helt annet.

 

Eg gjorde karriere av min hobby (ikkje jakt), det varte i fem år før eg var lei av både jobb og hobby. Når du sjølv ikkje kan styre tempo og retning, må fullføre det som viser seg å vere uinteressant, har tidsfrister hengande over deg etc. forsvinn mykje av gleda. Til slutt sat eg der med ein jobb eg ikkje likte og utan hobby. Gjekk over i eit heilt anna yrke, treivst godt med det og etter nokre år tok eg også opp att min gamle hobby.

Link to comment
Share on other sites

joska skrev (1 time siden):

 

Eg gjorde karriere av min hobby (ikkje jakt), det varte i fem år før eg var lei av både jobb og hobby. Når du sjølv ikkje kan styre tempo og retning, må fullføre det som viser seg å vere uinteressant, har tidsfrister hengande over deg etc. forsvinn mykje av gleda. Til slutt sat eg der med ein jobb eg ikkje likte og utan hobby. Gjekk over i eit heilt anna yrke, treivst godt med det og etter nokre år tok eg også opp att min gamle hobby.

 

Dette tror jeg det er mangen som ikke tenker på når de skal kombinere yrke og hobby, det blir et annet tempo en det man ville valgt dersom det bare var hobby. 

 

en annen ting jeg oppdaga når jeg tok bilmekaniker utdanninga, det var et flertall av de jeg gikk i klasse med som var lidenskapelig opptatt av motorsport, tuning/trimming og var bilfolk til sin hals, de hadde nok et håp om mye motorskifter og mekanisk arbeid/feilsøking når de kom ut i arbeid ferdig utdanna. 

 

etter noen år snakka jeg med flere av de jeg gikk i klasse med, og de fleste hadde skifta yrkesretning fordi realiteten slo inn når de kom i arbeid i bilbransjen, EU-kontroller og servicer (lite spennende arbeid) dag inn og dag ut, kanskje et motorbytte og to i løpet av et år. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Man bør kanskje ikke gjøre hovedhobbyen til jobb, men ganske høyt opp på hobbylisten syns jeg det bør  være.

Selv vil jeg slå et slag for å være sin egen sjef. Da jeg gjorde det gikk jobb fra å være ok til å bli bra. Ingen bestemmer hva jeg skal gjøre og ingen bestemmer når jeg skal gjøre det.

Det gikk helt fint å være ansatt de første årene. Jeg behøvde noen som kunne få meg i gang og lære meg arbeidsmoral, men etter 10 år tok det mer og mer i mot. Hjalp jo heller ikke når sjefene gikk fra å være eldre, vise menn, til å bli yngre enn meg.

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

+1 egen sjef. Kombinert grønn omsorg og gårdsdrift er vår levevei. Å jobbe med mennesker og dyr gir meg noe. Ganske dårlig/ræva betalt i jordbruket, men vi overlever og har til mat og regninger. Jakt og fiske kan jeg i perioder gjøre mye mer av en tidligere som ansatt tømrer.
 

Men da jeg hadde mest fri og best betalt var jernbanen, ute på anlegg og turnus. Det som bremser mest egen fritid nå er 3 barn på 2 6 og 8. Livet er faser, ikke alt kan planlegges. 6 år som tømrer, 6 på jernbane og 7 året som selvstendig og bonde nå. Ser ut som fremtiden er minstepensjonist🤣

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje om du har kyr, men sto på nrk om dagen kor lite melkeprisen hadde auka med dei godt og vel siste 30 åra. Ikkje rart at det har minka enorm på melkebruka. Kostnadane har jo gått rett opp. Færre og større har vel vore gjennomgangsmelodien i jordbruket omtrent sidan -50 talet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (11 timer siden):

Hjalp jo heller ikke når sjefene gikk fra å være eldre, vise menn, til å bli yngre enn meg.

 

Eldre vise menn bør ikke nødvendigvis lede. 

Ofte fungerer de bedre i en eller annen senior rådgivende stilling. 

Da sikrer man at kunnskap og erfaring blir overført, samtidig som man kan få inn nye impulser og innovasjon. 

 

Det å være en god leder henger ikke sammen med ansiennitet eller erfaring. 

Viktigste kriteriet er at man må være god med folk. 

I veldig mange tilfeller er det ett sunnhetstegn at bedrifter velger unge ledere. 

 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (11 timer siden):

Ingen bestemmer hva jeg skal gjøre og ingen bestemmer når jeg skal gjøre det.

 

Jeg kjenner familiefedre som sa opp fordi de ikke ville bestemmes over, begynte for seg selv, gikk konkurs, klarte ikke ta seg inn, kollapset mentalt, mistet hele resten av karrieren, mistet hus og mistet kone. Sier ikke at man ikke skal begynne for seg selv, men at man skal faenmeg være sikker på at man er typen som kan klare seg på egen hånd og ihvertfall hvis man har ansvaret for mindreårige barn.

 

Edit: jeg har ledere som er yngre enn meg, som er bedre egnet til å være ledere enn meg, og som lar meg holde på med mitt slik at begge parter er fornøyd. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (9 timer siden):

Ser ut som fremtiden er minstepensjonist🤣

 

Da kan du nok trøste deg med at om et tiår eller to er nesten alle pensjonister minstepensjonister. Staten kommer til å ha så ekstremt dårlig råd at de vil behovsprøve offentlig pensjon, slik at de med privat pensjon kommer til å få tilsvarende trekk i offentlig pensjon. Ventåse.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

De som kommer inn i arbeidslivet nå vil kun få minstepensjon, som de må jobbe for LENGE-garantert. Alt utover det må en selv ha ordnet med.

Prossessen er alt i gang med å øke pensjonsalder for årskullene født etter 1974 (var det vel?)

For mitt opprinelige yrke ble pensjonsalder økt fra i beste fall 55år (alder+fartstid=80år) til 62år, og lovfestet rett til å jobbe til 70. Hva en 70åring har på sjøen å gjøre? Hvem vet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Hva en 70åring har på sjøen å gjøre?

Veldig erfaren, kjenner alle skjærene:mrgreen:! Nei, fleip til side, hvis helse og faglige kvalifikasjoner gir rom for det, må folk gjerne jobbe til de er 70. Gjerne lenger også, hvis det ikke setter andres liv i fare. Pensjonsalderen må reflektere endringer i levealder, men de som trenger det bør kunne fratre tidligere når de ikke lenger er skikket til å jobbe.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat som var aktiv her på forumet jobbet tidligere på SNO. Når vinteren kom var han lei ATV og gledet seg og kjöre snöskuter og ditto til våren. Når han kom til bilen etter en tur, ofte på kvelden så måtte ATV/snöskuter på hengeren, kjöre alt til kontoret, bytte klär og kjöre hjem. Når helgen kom hente det ganske ofte at han ikke gidda å bli med på jakt. 

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

jeger63 skrev (På 7.1.2024 den 12.02):

Hei Lindbeck1

Har du vurdert https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/taksidermist eller https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/borsemaker  begge utdannelser kan også taes i utlandet USA Canada Sverige ............  

Blir du flink vil du også kunne ta med deg yrke ditt rundt omkring i verden, kan drive for deg selv der du er, så du bestemmer selv når du vil ta fri og når du vil gå på jakt.

Lykke til uanset valg, og ikke nøl med å hive deg ut på nye eventyr.

I den grad jeg selv angrer på noe i livet, så er det snarere "det jeg ikke har gjort" en "det jeg har gjort.

 

Godt nyttår

 

Vet du noe mer om børsemaker utdannelse i USA? Det jeg finner er mer som kurs på community college, vil et grunnkurs der være godkjent i norge tro?

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (2 timer siden):

Vet du noe mer om børsemaker utdannelse i USA? Det jeg finner er mer som kurs på community college, vil et grunnkurs der være godkjent i norge tro?

Snakk med Rafdal. Han er, såvidt jeg vet, utdannet der. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (10 timer siden):

Vet du noe mer om børsemaker utdannelse i USA? Det jeg finner er mer som kurs på community college, vil et grunnkurs der være godkjent i norge tro?

 

Godkjent for hva da?

For å drive som børsemaker i Norge er kravet norsk fagbrev.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (58 minutter siden):

 

Godkjent for hva da?

For å drive som børsemaker i Norge er kravet norsk fagbrev.

Kravet til børsemakere og tilvirkere er utdannelse på nivå med norsk svennebrev. Tilsvarende utdannelse fra andre land blir også godtatt. Børsemakerutdanning fra USA og de fleste EØS-land tilsvarer eller overstiger norsk nivå.


https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/jd/nou_2011_19_ny_vaapenlov.pdf

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Lindbeck1 skrev (På 20.2.2023 den 22.28):

Takk for mange gode forslag, jeg har vel landa på Evenstad for øyeblikket og kommer til å søke der iløpet av Februar også får vi se hva tiden bringer! 

 

 

Med min spede kjennskap til Evenstad, veit imidlertid at skal du inn i SNO så er det ein klar fordel å ha utdanninga si derifrå. Det er mange som er ferdig utdanna, jobber er få, du er advart...
Ser fleire her allerede har antyda at det å drive med sin interresse på jobb ikkje er særlig lurt, dette er også min tanke. Det kan virke glamorøst, du skal vere spesiell om du ikkje når eit metningspunkt. 
Eg har opp gjennom åra hatt jobber der det er stor grad av fleksibilitet, det er heilt supert når ein har friluftsinterreser. Mitt råd er å kikke i dei retninger.

Om du fortsatt er på veg mot Evenstad, eller ikkje.
Du var fleksibel singel og ingen forpliktelser, har du vurdert svalbard for ein periode?
Du kan søke deg jobb som turistguide med masse turer både sommer og vinter både med og utan motor. Du kan også jakte, fiske og fangste og ha eit utstrakt friluftsliv både på jobb og fritid. Der oppe er det eit godt miljø for både jakt og friluftsliv så uansett jobb så vil du få dyrka dine interresser godt. 
Mitt inntrykk er at det å søke på ei stilling er vanskelig, avtal om du kan få komme innom turistbedriftene for å presentere deg sjølv og ta turen opp. Det vil sannsynligvis hjelpe og du får også eit inntrykk av holmen om du ikkje har vore der før.
Svalbard er litt ambivalent så det er eigentleg litt skummelt å foreslå det. Enten skal du opp på ein 6mnd tur og reiser heim etter 30 år, eller så reiser du heim på 1. fly etter 6mnd...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...