Jump to content

Ulovlige kniver


Billy Shears

Recommended Posts

Chiefen.v-2 skrev (12 minutter siden):

verre å kjøpe pils klokken 20:01 enn klokken 19:59, uklart hva som skjer men farlig er det.

Artig det der ja - det er tydeligvis mer ok at vi drikker på hverdag enn på helg - ølsalget stenger jo 18:00 på lørdager.

Link to comment
Share on other sites

Forbud gjør lite med forbruk, og øker volden siden kriminelle tar over produksjon og distribusjon.

 

Streng regulering gir mindre konsum, og lavere konsum gir mindre vold.

 

Forbud er det samme som å overlevere markedet til organisert kriminalitet. Regulering er noe ganske annet.

 

Rusforskere over hele verden ser til Norge og Sverige sin alkoholpolitikk som svært vellykket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (57 minutter siden):
ATS skrev (21 timer siden):

strengere alkoholpolitikk

Strengere enn den er?! Da er vi på Saudi Arabia nivå da?

 

Vi skal vel ikke kreve større sannhetsgehalt her på forumet enn i statsråders masteroppgaver, men når @m00se antyder at vi er i nabolaget til de kommende vinter-OL-arrangørene i alkoholpolitikken, bør det påpekes at der har vi aldri vært, sjøl ikke under forbudstida (da en veterinær i Oslo skrev ut 48.000 resepter på brennevin til "syke" kyr og griser på et år!).

 

Som @ATS skriver, tvilsomme handlinger under (over-) forbruk av alkohol har konsekvenser for våre interessefelt. Da bør vi prøve å omtale denne saken noenlunde riktig. Som nevnt, den norske alkoholpolitikken, preget av reaksjonen på virkningen av påbudet om å brenne alkohol fra 1816 (de som ikke installerte heimkok-utstyr, ble skattelagt for den inntekta de kunne hatt, hvis de kokte sprit!), var streng, men ikke verre enn at de som ville ha slike varer, fikk tak i.

 

De senere årene har det vært endringer i alkoholpolitikken. Alle har gått i samme retning, vekk fra "Saudi-Barbaria":

 

2001: Sjølbetjening på polet.

2002: "Rusbrus" i dagligvarebutikkene.

2003: Mulighet for Vinmonopolutsalg med "begrenset vareutvalg", dvs. utsalg på mindre steder.

2005: Taxfree-salg på flyplassene

2006: Kvotene økes, muligheter for "pappvin" på taxfree.

2014: Taxfree-kvoten for tobakk kan byttes i mer alkohol.

2015: Polet åpent på pinse-, påske-aften og valgdager.

2016: Muligheter til å selge "heimeproduserte" alkoholvarer opptil 22 % direkte fra produsent.

2020: Flytting av polets åpningstider til mer ut på ettermiddagen, større tilgjengelighet.

Til 2024: Opprettet over 80 "mikrobryggerier" med salgsrett.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (4 minutter siden):
ATS skrev (30 minutter siden):

Streng regulering gir mindre konsum

Forklar?

 

samfunnsnivå er det pris og tilgjengelighet som regulerer forbruket av typiske forbruksvarer (gjelder vel, tll dels, også kapitalvarer som H&H dobbeltrifler!). På individnivå kommer selvfølgelig fantasi og initiativ i tillegg, som nevnt over, de bøndene fra hele Østlandet, som dro til Oslo for å få brennevinsresept, så de stakkars, syke husdyrene deres kunne bli friske av VSOP.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags forklaring er du ute etter?

En full forklaring krever en avhandling.

 

Dette jeg sier er konsensus i blandt rusforskere. 

 

Det er ikke vanskelig å finne artikler på området. Søk på "alcholol" + "regulations" eller "policy" i google scholar så kan du lese vitenskapeligeartikler i ukesvis.

 

Å forklare alle typer reguleringsmetoder og hvordan de virker har jeg verken kompetanse til eller tid til. 

Link to comment
Share on other sites

Siden det sporer helt av her nå så kan jeg bidra med et "Gullkorn" Sir. Winston Churchill.

En kjær bok jeg kjøpte i London etter å ha besøkt flere militære museer, så gikk jeg på en Pub og åpnet boken å tok dette bilde😎

Winston.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (39 minutter siden):

Påstanden fungerer bare om en velger se utelukkende på lovlig omsettning.

 

Ja litt. 

Om reguleringen blir for streng, så vil jo det bli et større marked for kriminelle miljøer. Så reguleringen kan heller ikke bli for streng. 

 

Poenget mitt har bare verdt at vi vet en hel del om hva som øker volden i samfunnet. Rus er en av dem.

Demper vi alkoholkonsum så dempes vold. 

Men alkohol har også en verdi, så vi må balansere de to. 

 

Jeg ønsker ikke å leve i et pietistsamfunn. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Robinson said:

Så jeg tror ikke at lommekniven i lommen min, eller andres lommer, er en viktig faktor i denne statistikken i det hele tatt.

 

Riktig, men det er ikkje drap i heimen som ligg til grunn for forbodet mot å bære kniv i det offentlege rom. Det er bruken av kniv til ran og truslar som er "syndaren" her.

Link to comment
Share on other sites

Kampen mot rusen og rusmidler har ikke vært en kriminalitetsreduserende faktor i den vestlige verden. Forbudstiden i USA sørget for at det dukket opp en ny negativ og ødeleggende maktfaktor der. De superorganiserte kriminelle gruppene som også var betydelige voldsutøvere. I dag har vi vår "war on drugs". Volden i kjølvannet av den har vært enda verre. Bare se på amerikanske byer som Baltimore og andre. Så har de prøvd å liberalisere der borte med å legalisere cannabis i blant annet California, i håp om at volden kan reduseres. Men så er det det at det kokain og heroin gjengene som står for den verste volden, og ingen har turt å tenke på å legalisere disse rusmidlene. Det blir for drøyt. Hva er løsningen? Ikke vet jeg, men krigen mot rusmidler er en krig som alle vet er tapt, og aldri vil vinnes. Og en svært ødeleggende bivirkning av denne krigen er at den gjør de organiserte kriminelle enda rikere og dermed enda mektigere. Og farligere...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alkohol dras opp gjentatte ganger i tråden og den får nok mer fokus enn den fortjener etter mitt syn. Dette er en av de tingene politiet har statistikk på i forbindelse med den alvorligste formen for vold, drap.

På side 12 i fjorårets rapport finner en oversikten over drap hvor gjerningsmann er påvirket av alkohol. 

https://www.politiet.no/globalassets/tall-og-fakta/drap/nasjonal-drapsoversikt-2023.pdf


Jeg pekte tidligere på kultur som en faktor. Og der har Norge gjennomgått en stor endring siden 80 tallet. Ikke bare innen rusmidler men også innen rusmidler.

2024-02-15 12_16_55-Mottakers navn.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alkohol har selvfølgelig langt fra hele skylda, det er bare en brikke. Samme med økonomisk forskjeller, det er også bare en brikke.

 

Kultur derimot er en samlesekk med alt mulig, hvor du også kan putte alkoholen. Så om du sier at noen har en "drapskultur" så er det ikke lett å si hvilke politiske grep vi kan ta for å endre denne kulturen i positiv retning. Alkohol og økonomisk ulikhet er målbare ting, og vi vet til og med en hel del om hvilke virkemidler som kan brukes for å endre dem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (1 time siden):

Kampen mot rusen og rusmidler har ikke vært en kriminalitetsreduserende faktor i den vestlige verden. Forbudstiden i USA sørget for at det dukket opp en ny negativ og ødeleggende maktfaktor der. De superorganiserte kriminelle gruppene som også var betydelige voldsutøvere. I dag har vi vår "war on drugs". Volden i kjølvannet av den har vært enda verre. Bare se på amerikanske byer som Baltimore og andre. Så har de prøvd å liberalisere der borte med å legalisere cannabis i blant annet California, i håp om at volden kan reduseres. Men så er det det at det kokain og heroin gjengene som står for den verste volden, og ingen har turt å tenke på å legalisere disse rusmidlene. Det blir for drøyt. Hva er løsningen? Ikke vet jeg, men krigen mot rusmidler er en krig som alle vet er tapt, og aldri vil vinnes. Og en svært ødeleggende bivirkning av denne krigen er at den gjør de organiserte kriminelle enda rikere og dermed enda mektigere. Og farligere...

 

Vi trenger bare se til nabolandet vårt og foxtrot-nettverket. Disse tjener penger på å omsette narkotika, og det er narkotikapengene som driver hele kriminaliteten. 

Jeg tror ikke vi får bukt med slike storstilt organisert kriminalitet uten legalisering og regulering. Men det er en annen diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

Prthhh skrev (17 timer siden):

Ha! Den var fin. Vi fikk den instruksen og opplysningen på befalsskolen i hine hårde dager. Men det ser vitterlig ut til å være feil og jeg videreførte en myte. 

Så lærte en det i dag.

Mange som har lært det. Jeg har ikke link så det hadde vært interessant å lese hva som egentlig står i en eller annen konvensjon (tipper det er Haag konvensjonen det eventuelt står i om bajonett og ikke Genevekonvensjonen, by the way) 

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (4 timer siden):

Synes godt vi kunne hatt strengere alkoholpolitikk. Heller det enn forbud mot grønne kniver.

Blir nok etter hvert heller grense på bladets lengde, med unntak for kjøkkenredskaper. Må nok også ha unntak for noen som har spesielle aktverdige behov. 

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en ren myte. Altså ikke del av noen konvensjon? For når jeg ikke fant det i Genevekonvensjons tillegg om konvensjonelle våpen utvidet jeg søket og da fant jeg ikke noen gode treff på konvensjoner som forbyr skarpe bajonetter. Bare masse prat på forum med teorier om hvorfor et slikt forbud sies å foreligge.


Haag konvensjonen artikkel 23, ledd e) kan kanskje konstrueres til å forby skarpe bajonetter men jeg fant ingen slike referanser når jeg lette kjapt i går.

(e) To employ arms, projectiles, or material of a nature to cause superfluous injury;

https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/hague-conv-ii-1899/regulations-art-23?activeTab=undefined

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Prthhh said:

Kan det være en ren myte. Altså ikke del av noen konvensjon? 

Sløve bajonetter, hvorfor ikke ta det et skritt lengre med plomberte gevær..

 

Hvis det er noen som har aktverdig behov for bajonetter det så er det vel soldater? Eller skal kun samlere få ha det?

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (1 minutt siden):

Kunne det funket at alle som ikke er straffedømt får unntak fra knivforbudet?

Blir nok heller sånn at straffedømte etter hvert kan få forbud mot å eie kniver som er til å bære ute. 

 

Med en bladlengdegrense på for eksempel 3", må nok for eksempel storviltjegere ha unntak. Samling og slikt kan også tenkes. Men for folk flest blir det nok ikke unntak. 

Link to comment
Share on other sites

For guds skyld: la oss innføre en masse rare nye regler og unntak. Akkurat som vi ikke har nok byråkrati. Og så må vi etablere et nytt statlig foretak som kan håndheve dette. Og Politiutdanning må utvides så de da kan få oversikt over disse tingene.

Edited by Bartemannen
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ny alkoholpolitikk er enda et blindspor for å redde friheten til å eie en kniv. 

Jeg tror at det er de samme menneskene som misbruker alkohol og misbruker kniver. De vil sikkert fortsette å misbruke kniver selv om de ikke lenger får kjøpt alkoholholdige drikkevarer. Men slike ideer som fremkommer i denne tråden må være en gullgruve for byråkrater som leter etter nye områder de kan regulere og avgiftsbelegge med formålsløse påbud.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (6 minutter siden):

synes grensen bør gå på 2.5" for å vise at vi er litt flinkere 🙂 Trenger ikke politiet til å kontrollere, vi kan gjennomføre makkersjekk på naboen med innrapportering (naboangivelse! 😂) på altinn

 

Selv om en kniv med 5-6 cm blad er funksjonell for noen. Så tror jeg ikke det blir noen grense lavere enn 7,5 cm blad (3"). Det er nok den absolutte smertegrensen. De har lang erfaring med bladlengdegrense over dammen. 

 

Det vil jo være en del "pre-ban" kniver i Norge. Det viktigste er vel å stoppe fritt salg. Så vil det gå seg til over tid. 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Det står ingenting direkte om bajonetter i noen internasjonale konvensjoner, det er en seiglivet myte videreført av unge fenriker (i dag kanskje visekorporaler) som er redde for å si "jeg vet ikke" til soldatene sine, og ikke har lært at det er så enkelt som å slå opp i Manual i krigens folkerett (2013), kapittel 8.   

 

Ut fra det kan man utlede at en bajonett med tupp av plastikk som ikke synes på røntgen og er ment å brekke av inne i kroppen på motstanderen vil være forbudt (et utrolig upraktisk og søkt våpen forøvrig), og at man ikke kan smøre gift på bajonetten sin. 

 

Bajonetter vekker tydeligvis en eller annen særlig avsky og redsel, men er i grunnen ganske "snille" våpen. Det er bortimot umulig å tenke seg at selve bajonetten gjør det umulig å la være å stikke andre enn de en har lov til å stikke eller påfører unødvendige følgeskader på sivile (forbudet mot vilkårlighet og kravet om proporsjonalitet), og de skal utformes særdeles kreativt for å påføre "unødvendig lidelse" (se over).

 

Fra Howard S. Lewie, "History of the Law of War on Land"International Review of the Red Cross, 2000: 

 

Quote

The weapons of the early known period were primarily the bow and arrow, the sword, the spear and the throwing knife or other thrown object [25 ] . None of these weapons would be considered inadmissible if they were used today; in fact, many of them, like the bayonet, are still used in one form or another and there has been no complaint that they are inhumane. 

 

Britene har en veldig streng tolkning, som en kan forvente av et av Europas mest knivofobiske folk, og mener mothaker og serratering (i hvert fall om de er designet eksplisitt for å påføre "tilleggsskade") er forbudt, samt å smøre bajonetten inn med bæsj:

 

Quote

Stabbing or cutting weapons such as lances, swords, bayonets, or knives are lawful provided they are not of a nature to cause superfluous injury or unnecessary suffering, for example, because they have barbed heads or serrated edges or are spread with substances designed to inflame wounds.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

Fordi? og viktigst for hvem?

Jeg tror ikke myndighetene i Norge egentlig på egen hånd er så opptatt av dette med kniver. 

 

Men i land vi samarbeider med har de regler for kniver. Kniver som selges til speidere i Norge har blad over 3". I det amerikanske rettssystemet legger de mange steder til grunn at bæring av en slik kniv innebærer forsett om bevæpning. Det kan ha konsekvenser - i verste fall i en straffesak der kniven er brukt som våpen. 

 

Tror man i enkelte land har sett seg lei på holdningen man har til kniver i Norden. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Röda_Lacket said:

Tror man i enkelte land har sett seg lei på holdningen man har til kniver i Norden. 


 

Med tanke på hvor mange statistikker vi i  Norden topper, så vet jeg ikke helt hvorfor vi skal blidgjøre amerikanerne med et forbud på bladlengde 😊 Amerikanerne topper også en del statistikker, men mest av den dystre sorten 😊 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at de samme politikere som sier ja til amerikanske militærbaser i Norge, etter hvert vil innføre utvidet knivforbud. - Etter amerikansk mønster.

 

Tror amerikanske myndigheter synes det er et lite problem, at amerikanske borgere får lære at barn med slirekniv kan være helt normalt. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Röda_Lacket said:

Byråkratiet i forbindelse med slike regler blir minimalt. Du må kunne legitimere deg som storviltjeger for å lovlig eie kniver over 3". Du må ha tillatelse til å inneha hvis du er samler osv. 

 

Dette er trolling på høgt nivå. Tippar at Röda_Lacket har ei fortid på usenet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Röda_Lacket said:

Tror amerikanske myndigheter synes det er et lite problem, at amerikanske borgere får lære at barn med slirekniv kan være helt normalt. 

Jeg tror også de synes det er et veldig lite problem 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro til California i 2019 for å besøke familie, og i den forbindelse satte jeg meg litt inn i lovene i akkurat den staten. Fordi vi planla litt fotturer i Lake Tahoe området. Jeg var innom en nettside for å sjekke lover , husker ikke nå hvilken. Men det jeg husker er at slirekniven som bæres synlig fra beltet på hoften var kosher. Helt innenfor. Men hadde man en jakke som var lang nok til å skjule denne beltekniven var det å regne som  concealed carry og dermed verboten. En lommekniv i lommen var lovlig, men i ett beltehylster der man var uheldig og lot skjorten henge løst og dermed skjule beltehylsteret var det samme greia. Ulovlig. Jeg hadde planlagt å ha med en liten helle kniv som jeg bruker som neck knife her hjemme, men den ville uansett vært ulovlig hvis den havnet innenfor skjorten. Så den ble igjen hjemme, og en liten puma lommekniv i lommen ble løsningen. Problemet med både USA og Storbrittania er at konsekvenser kan bli så drakoniske hvis man tråkker feil her. Man kan havne i fengsel. Og det er kjipt langt hjemmefra...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det må være lov å reflektere litt:

I dag gjorde jeg noe jeg sjelden gjør, jeg gikk på en restaurant med kona og to andre familiemedlemmer. Vi bestilte en rett hver og på meg og en annen ble to øl til maten. I byens sentrum, jeg gikk inn til restauranten fra fortauet og 12 meter fra døren til bordet. Vi fikk alle en spiss stålkniv på 10,5 cm. og alkohol. Hadde jeg blitt kontrollert og blitt avslørt med en hendig lommekniv på ca.7 cm. hadde det utløst et paragrafsirkus med påfølgende konsekvenser. Nå er jeg lovlydig og går ikke med lommekniv, men "knivloven er uansett nedverdigende høl i hue, henger ikke på greip.

 

Det gikk bra med meg og andre selv om jeg fikk utdelt denne farlige saken, heldigvis ble jeg ikke krenket og var i godt humør...Ingen ble skadet😅

Kniv.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (1 minutt siden):

Vi fikk alle en spiss stålkniv på 10,5 cm. og alkohol.

 

For innpå 20 år siden fløy jeg hjem fra Praha med Czech Airlines. I sikkerhetskontrollen ble turisten foran meg fratatt en bitteliten billig negleklipper med "PRAGUE" på, fordi den hadde en bitteliten neglefil som tilsynelatende var skummel. Da flyet var vel underveis ble vi alle servert mat - med ordentlig stålbestikk inkl. vanlig bordkniv. 😄

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Taxfree-sjappene på Gardermoen solgte i sin tid Brusletto og Helle-kniver, de ga seg med det til slutt. De som vil skade andre finner og har det de trenger uansett lover og regler. Det er bare vi lovlydige som må passe oss og som urimelig rammes av talentløse forbud. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En tid fløy jeg ut av Geneve mye. Alt av lommekniv blir fratatt i security, men så kommer man innenfor taxfreeområdet og da er det  fritt frem å handle på Victorinoxbutikken.

 

Jeg spurte, litt fleipete, er det lov da, og ha med en sveitserkniv i håndbagasjen på flyet.

 

"Jada, men du har ikke lov å ta den ut av pakningen".

Link to comment
Share on other sites

Prthhh skrev (På 14.2.2024 den 19.03):

Skarpslipte bajonetter er etter genevekonvensjonen forbudt i krig. Det har Forsvaret håndhevet strengt så langt jeg vet. 

Men skarpslipte spader er ikke forbudt.

Fra Heimevernets instruksjonsbok i gerilja 8)

 

 

DSC_1487.JPG

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (20 timer siden):

En tid fløy jeg ut av Geneve mye. Alt av lommekniv blir fratatt i security, men så kommer man innenfor taxfreeområdet og da er det  fritt frem å handle på Victorinoxbutikken.

 

På Flesland solgte de samekniver og slike subernirkniver med reinsdyr for som håndtak i månedsvis etter 11.September. 

Så der sto en da, fratatt mininegleklipperen så en ikke skulle bli fristet til å kapre et fly og kunne kjøpe en Strømeng.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...