Jump to content

Ulovlige kniver


Billy Shears

Recommended Posts

Röda_Lacket skrev (5 timer siden):

Noe av problemet med regelverket er at det ikke er aldersgrense på bajonetter. De fleste moderne bajonetter har nok bladlengde under 25 cm.

 

Og mens det finnes aktverdige samlere av bajonetter, så har en ung gamer like stor adgang til å kjøpe dem.

 

At enkelte av de som selger slikt ser an kjøper, er en annen sak. 

Må si jeg lurer på hvilken planet du er på til vanlig ( sett bort fra ytterste venstre planeten, der løsningen på "medisinering" som ikke virker er å peise på med enda mer av det samme) når du mener at aldersgrense på å erverve bajonetter skulle løse noe problem. Det virker å være like mye eller mer knivstikking for hvert år som går til tross for at vi i mange år har hatt en rigorøs og meningsløs lov mot bæring av kniv, så hva skulle ennå mer detaljerte reguleringer og forbud løse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at ikke bare aldersgrense på bajonetter er nok. Men at vi etter hvert må ha en debatt, om hvem som er aktverdige eiere eller brukere av diverse kniver.

 

Jeg synes at veteraner kan samle på bajonetter osv. Men at dette ikke uten videre er aktverdig for andre.

 

I dag kan alle mennesker i Norge, i alle aldre, fritt kjøpe knivbajonetter hvis noen vil selge.

Edited by Röda_Lacket
  • Confused 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at ikke bare aldersgrense på bajonetter er nok. Men at vi etter hvert må ha en debatt, om hvem som er aktverdige eiere eller brukere av diverse kniver.

 

Jeg synes at veteraner kan samle på bajonetter osv. Men at dette ikke uten videre er aktverdig for andre.

 

I dag kan alle mennesker i Norge, i alle aldre, fritt kjøpe knivbajonetter hvis noen vil selge.

Da skal det vel være nødvendig å forby kjøkken kniver også da? Eller hva skal stoppe de kriminelle fra å kjøpe en kjøkkenkniv på 30cm fra ikea, når de livsfarlige bajonettene blir ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

Huffda, jeg glemte kokkekniver. Kun for kokker.

Edit: Og når behovet ikke lenger er til stede, feks om en bytter yrke eller er ferdig med å pusse opp huset så må de anvendte verktøy avhendes om en ikke skal risikere straff.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Röda_Lacket said:

Jeg mener at ikke bare aldersgrense på bajonetter er nok. Men at vi etter hvert må ha en debatt, om hvem som er aktverdige eiere eller brukere av diverse kniver.

 

Jeg synes at veteraner kan samle på bajonetter osv. Men at dette ikke uten videre er aktverdig for andre.

 

I dag kan alle mennesker i Norge, i alle aldre, fritt kjøpe knivbajonetter hvis noen vil selge.

Jeg må gi Røda Lacket et poeng ; vi trenger jo ikke kjøkkenkniver i dag, når all maten skal være ultraprossesert og spiseklar 😉

Link to comment
Share on other sites

Har bedrevet kampsport, men ikke boksing. Selv om jeg har forsøkt det noen ganger.

 

Jeg er uvitende om dette og kan ta feil, men jeg har ingen tro på at et av hovedformålene til bokseforbudet er å demonstrere for offentligheten at slåssing ikke er farlig. 

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad trenger vi lover og regler her til lands, men å dra samfunnet inn i et diktatur skritt for skritt skremmer. Folk endrer seg dramatisk fra da jeg var barn, en ung mann jeg hadde som kollega var oppvokst i bykjerneområdene i Oslo, jeg merket at han hadde noen "huller" i livserfaringen sin, han hadde aldri hørt ordet rotvelt, jeg forklarte og han sa ordet ga mening...... Jeg spurte ham om han noen gang hadde holdt i en trepinne i den ene hånden og en skarp kniv i den andre og prøvd å spikke, svaret jeg fikk var naturlig for ham: Aldri, hva skulle være vitsen med det. For slike personer vil jeg tro at et totalforbud mot kniv ville være akseptabelt. Det kommer nok, bare vi blir flere slike typer. Samfunnet har mange utfordringer rundt fredelig sameksistens, men å løpe løpsk med stadige nye forbud må være en bekreftelse på dårlig ledelse på flere andre områder. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (6 timer siden):

men du verden så greie de er å ha til hverdags formål, som å kneppe igjen en skjorte eller knytte ett slips

Jeg kan klare meg uten slips, og jeg kan gå med skjorten åpen, men jeg vil gjerne kunne kneppe igjen smekken etter å ha gjort et nødvendig ærend, så la meg beholde hendene med fingrene intakt.

Ellesr tror jeg denne formen for produktsikkerhet ikke bringer oss en tøddel videre mot et bedre samfunn.

Det virkelige problemet er hvorfor noen på død og liv ønsker å skade andre. (pun intended).

Før vi finner årsaken til ønsket om å utøve vold kan vi ikke hindre mennesker i å skade andre med vilje. Forbud mot all verdens verktøy og kroppsdeler virker ikke, og hindrer ikke vold.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (21 timer siden):

Jeg er uvitende om dette og kan ta feil, men jeg har ingen tro på at et av hovedformålene til bokseforbudet er å demonstrere for offentligheten at slåssing ikke er farlig. 

 

Skal ikke starte en lang debatt om dette. Men bokseringer ble opprinnelig satt opp av myndighetene i England, sånn at folk kunne slåss litt. Dette var vel på 1500- tallet eller noe sånt. I middelalderen var det i Europa stor grad av aksept for å bruke våpen mot ubevæpnede angripere. Dette var kanskje et problem for myndighetene i et land der man har tatt våpen fra vanlige folk siden 1300- tallet. 

 

Organisering av boksing med mesterskap osv. kom først på 1700- tallet. 

 

Det var opprinnelig flere ubevæpnede kampsystemer på de britiske øyer. I Victoriatiden ble alle andre kampsystemer enn boksing motarbeidet av myndighetene. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/9/2024 at 12:08 PM, Röda_Lacket said:

Tenker at myndighetene i Norge vil innføre restriksjoner på kniv. 

 

Må ha i bakhodet at politiet i Norge samarbeider med politiet i UK. Selv om politiet i Norge selvfølgelig ikke er lovgiver.

 

Fint det egentlig, knivlov i UK er jo faktisk mer liberal enn her.

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (5 minutter siden):

Fint det egentlig, knivlov i UK er jo faktisk mer liberal enn her.

 

Både ja, og nei. De har ikke 25 cm regel. Men de har masse regler om kniver og skarpe gjenstander som er ulovlige. Aldersgrense på kniv har de også. Hvis vi snakker om eierskap. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Röda_Lacket said:

 

Både ja, og nei. De har ikke 25 cm regel. Men de har masse regler om kniver og skarpe gjenstander som er ulovlige. Aldersgrense på kniv har de også. Hvis vi snakker om eierskap. 

svjv er det ikke noe typer kniver som er ulovlige i Uk som ikke er ulovlige her. Går vel bare i springkniv, butterfly osv.

 

Men så kan du ha sveitserkniven i lomma uten å tenke på aktverdig formål. Er vel heller ikke noe aldersgrense for å eie kniv, bare kjøpe, samme som her.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i tillegg Zombie kniver som er ulovlige i UK. Det er et veldig vagt begrep. Som de nå kanskje har planer om å utvide til Zomibe kniver uten grønnfarge...

 

Aldersgrensen gjør det forbudt å selge kniver til folk under 18.

 

Akkurat det med sveitserkniv osv. er de litt heldigere enn oss med ja. 

Edited by Röda_Lacket
La til aldersgrense
Link to comment
Share on other sites

Det med at en kniv er en kniv, er kanskje sant for folk som som er veldig interessert i kniver.

 

Dersom du har små nok hender, har de minste generelt nyttige knivene 5-6 cm blad. En slik liten kniv kan brukes til å påføre folk alvorlige skader. 

 

Du må nok ned på 3-4 cm blad før den potensielle faren er vesentlig redusert. Men da synker også nytteverdien som redskap i mange sammenhenger. 

 

Det at en foldekniv ikke har lås, reduserer blant normale folk faren for misbruk. Men det er ingen 100% garanti. 

 

Mange land i verden er veldig fornøyd med lover som har bladlengdegrenser. Dette er skjønnsmessig fastsatte grenser for hva man i de fleste sammenhenger aksepterer at folk bruker som verktøy. Kjøkkenredskap i eget hjem er da unntatt for eksempel. 

 

Om jeg ikke tar feil, var det i en delstat i USA man først innførte bladlengdegrense på 3.5". Men mange amerikanske jurisdiksjoner har i dag grense på 3". Det som er spesielt med de amerikanske lovene om lengde på knivblad, er at de ofte sier at man skal anta at bæring av kniv over grensen innebærer forsett om bevæpning. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (På 10.2.2024 den 16.47):

For slike personer vil jeg tro at et totalforbud mot kniv ville være akseptabelt. Det kommer nok, bare vi blir flere slike typer.

 

Det strammes litt og litt hele tiden. Som oftest med støtte og tilløp til jubel fra de som i praksis rammes-"se så seriøse og flinke vi er". De som ikke bryr seg om lover og regler rammes som kjent sjelden av de.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 10.2.2024 den 18.25):

Før vi finner årsaken til ønsket om å utøve vold kan vi ikke hindre mennesker i å skade andre med vilje. Forbud mot all verdens verktøy og kroppsdeler virker ikke, og hindrer ikke vold.

 

Vi vet en hel del om hva som foresaker vold, men det er mange i samfunnet vårt som ikke ønsker de politiske endringene som må til.

Spesielt 2 faktorer er godt dokumentert, men det er selvfølgelig mange andre også.

 

Økt økonomisk ulikhet (gini-koeffisient) øker generell kriminalitet, vold og drap i samfunn. Selv om dette er godt dokumentert så er det mange som ikke stemmer på partier som ønsker økonomisk omfordeling.

Rusbruk, og da spesielt alkohol, øker vold. Her er det også svært mange som ikke stemmer på partier som ønsker en restriktiv alkoholpolitikk. 

 

Det finnes selvfølgelig mange både gode og dårlige argumenter for å stemme på partier og lover som vil øke ulikheten og liberaliserer alkoholpolitikken, men om dere er genuint bekymret for krimnialitet og trygghetsfølelse, så er rus og økonomisk ulikhet svært viktig. 

 

I dag rapporteres det jevnlig om økning i ungdomsvold, økning i rusbruk og økte ulikheter. Disse henger sammen. Folk vil heller betale noen millioner for en holdningskampanje som ikke virker ennå å endre skatte og ruspolitikk som gjør inngripen i hverdagen til middelklassen. 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, ATS said:

Økt økonomisk ulikhet (gini-koeffisient) øker generell kriminalitet, vold og drap i samfunn. Selv om dette er godt dokumentert så er det mange som ikke stemmer på partier som ønsker økonomisk omfordeling.

Rusbruk, og da spesielt alkohol, øker vold. Her er det også svært mange som ikke stemmer på partier som ønsker en restriktiv alkoholpolitikk. 

 

Amen. Land som tek godt vare på sine innbyggarar - inkludert dei kriminelle - har generelt lite voldskriminalitet.

Link to comment
Share on other sites

joska skrev (11 minutter siden):

 

Brukar "normale folk" normalt å "misbruke" kniv?

Nei, men det er vel også noe som heter affekt. 

 

Uansett, lovgivning som tillater bæring av kniver uten lås fører i liten grad til at slike kniver blir brukt i voldelig sammenheng. 

 

Men blant folk som nerder dypt om kniver, så mener noen kanskje at det egentlig ikke har noe å si om en liten foldekniv har lås eller ikke. Selv om mange vanlige folk skiller mellom slike kniver. 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (27 minutter siden):

Vi vet en hel del om hva som foresaker vold, men det er mange i samfunnet vårt som ikke ønsker de politiske endringene som må til.

Politiske årsaker til vold vil jeg ikke diskutere på Kammeret, men vi snakker litt forbi hverandre ang årsaker til vold. Jeg poengterer problemet med faktisk å ønske å utøve vold. Det er ikke nødvendigvis koblet mot kriminalitet, men kan naturligvis utløses av sosiale forhold. Jeg tror mye av blind vold har helt andre årsaker, utøverne er ikke knyttet til noen spesielle sosiale lag, men kan tilhøre ekstremistmiljøer eller være misbrukere av doping og rusmidler. I en del innvandrermiljøer henger andre kulturers tradisjoner sammen med voldsutøvelse og det gir seg utslag på statistikken.

Det som jeg er overbevist om er at forbud mot kniver, skarpe gjenstander, knyttnever og fingre ikke er en vei ut av voldsutøvelse i samfunnet generelt.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Musikk har nok ikke så veldig mye med det å gjøre selv om er en påvirkningsfaktor så klart. Musikk er et utrykk for kultur og er med på å forme kultur videre til en viss grad. Men det er ikke hovedtyngden for hva som former en kultur. Det så vi med rock og hardrock tidligere.  Høringene i senatet i USA med Twisted Sisters Dee Snider, Frank Zappa og John Denver er jo i dag å anse som historie i så måte. Elvis var jo utskjelt i visse miljøer for sin seksualisering av musikken. Beatles.. 

Motivasjonene for vold er mange. Kultur er en stor faktor i så måte. Det har vi jo i vår egen historie frem til kongemakten etablerte seg hvor blodhevn og æresdrap var faktum. Det var når kristenretten ble tvunget inn og håndhevet (nå vet jeg Jegermeisteren instinktivt får noen rykninger ;-) ) at blodhevn og æresdrap ble stoppet. Det krevde makt og vold å stoppe. 
Andre faktorer er selvsagt raseri - altså følelser. Vinningskriminalitet (gi meg lommeboka di eller jeg banker deg opp - som en kollega opplevde for noen år siden). Dominans. Mentale problemer osv.

Men den store faktoren i dag som fører til veksten i disse statistikkene i dag er kultur. Det liker ikke en del på grunn av egen politisk overbevisning hvor de ser alt gjennom klassebegrepet som gjennomsyrer politikken etter at de har lest Marx. Men like forplukket er det kulturen som ligger til grunn. Og som ble demonstrert tydelig når kulturminister Hofstad Helleland utløste en debatt om kultur så har veldig mange et veldig smalt syn på hva som er faktorene som inngår i en kultur. Det ble liksom bare bunad og vafler i den diskusjonen. Men det er best illustrert med et isfjell. En ser bare en liten prosentandel av hva som ligger i en kultur før en begynner å grave i den.

Så musikk er ikke spesielt vesentlig i en diskusjon om voldsbruk. Men kultur og mange av elementene som inngår der er veldig sentrale. Men istedenfor å diskutere dette velger en heller av ideologiske grunner å løfte frem musikk og økonomisk ulikhet. 

Vel vel - så til en av løsningene som beskrevet i et meget venstrevridd nyhetsmedie - The Guardian

El Salvador har hatt et enormt problem vold og kriminalitet. De har reimplementert det kongemakten i hine dager gjorde i Norge, dog gjennom bruk av fengsel istedenfor å ta livet av overtrederne. Rettsstaten slik vi definerer den har nok blitt satt til side på noen områder. Men gjennom innelåsing har vanlige folk fått vesentlig økt trygghet. Artikkelen er verd å lese. Men ta på de brillene som åpner for politisk analyse  istedenfor ryggmargsreflekser.


https://www.theguardian.com/world/2023/feb/20/bukele-el-salvador-gangs-crackdown

Iceberg-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prthhh skrev (58 minutter siden):

Det har vi jo i vår egen historie frem til kongemakten etablerte seg hvor blodhevn og æresdrap var faktum. Det var når kristenretten ble tvunget inn og håndhevet (nå vet jeg Jegermeisteren instinktivt får noen rykninger ;-) ) at blodhevn og æresdrap ble stoppet. Det krevde makt og vold å stoppe. 

 

"Kristenretten" henviser til Mostratinget, og Olav Digre, visstnok i 1021 (inskripsjon på Kuløy-steinen, med dendrokronologisk datering, "sju vettrar har kristndommen vore i landet"). Men blodhevn og æresdrap fortsatte, med "øvrigheita" som verste utøver, vi fikk jo borgerkrigstida.I Frotstatingslova (går kanskej tilbake til før-romersk jernalder, nedskrevet ca. 1150) var bøter i stedet for hevn satt som prinsipp. Slutten på "hedenskapen" kom i praksis med kongemakta ETTER borgerkrigen, og med Landslova, som vi feirer 750-års-jubileet til.

 

Men helt borte var det vel ikke, hvertfall i følge Jørgen Moe:

 

Sitat

I hine hårde dage, da ved øldrikk og svir

hallingdølens knivblad satt løst i hans slir

da kvinnene til gjestebud bar likskjorten med

hvori de kunne legge sin husbonde ned, -

 

Noen faktorer er vitenskapelig fastslått, som @ATS skriver, blant annet alkoholbruk og økonomiske forskjeller. Mye av kniv- og skytevåpen-kriminaliteten er "markedskonkurranse" om rusgiftomsetninga, der hoveddrivkrafta er kjøpesterke grupper for mote-rusgifter. "Follow the money".

 

Prthhh skrev (1 time siden):

Men like forplukket er det kulturen som ligger til grunn.

 

Det spørs jo hvordan "kultur" defineres. Men det er jo et faktum at "venstresida" omfavnet en del innvandring, inkludert den medbragte kulturen, særlig religionen. Noen av oss påpekte det ulogiske i at når man hadde kjempet mot "svartsyn-kristendommen", og om sider hadde fått den forvist til "Bibel-beltet" og noen områder i Nord-Norge, omfavnet man en religion som tok den gammel-testamentlige bestialiteten enda mer bokstavelig, og tilføyde mer svineri. En av de som sa tydeligst i fra, var Hans Rotmo. Han ble omgående utnevnt til kjetter, og forvist til Spania. Vømmøl-musikken og dens skaper kommer nok aldri i "Rockheim Hall of Fame".

Link to comment
Share on other sites

Borgerkrigstida i Norge er mye glemt historie ja. Det er liksom bare birkebeinerløpet igjen og en strofe i fedrelandssangen. Men landslovens henvisning til kristenretten og landslovens innføring var det jeg hadde i tankene.

Den isfjell illustrasjonen inneholder deler av de faktorene som samlet utgjør kultur. Det er selvsagt flere som ikke står der. Men den viser til at mye av kultur er innlært på et så dypt nivå i mennesket at en ikke tenker på det i hverdagen. Det er når en møter en annen kultur som avviker mye at det legges merke til. Musikken er bare en liten del av det. Å tilskrive voldsvillighet til økonomiske og sosiale ulikheter er som jeg nevner en ganske smal politisk reduksjon av et problem som kan "løses" med penger. Den perioden er vi nok snart ferdig med også i Norge. Alle som peker på det kan neppe deporteres til Spania som Rotmo.

Jeg nevner El Salvador og drar linjen til hvordan den norrøne kulturen ble endret i vår egen historie med sammenlignbare metoder. Slik er det nok med dagens samfunn også. Når "ulovlig vold" med kniv øker holder det ikke å forby bruk av kniv for å få slutt på det.

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (18 minutter siden):

"Kristenretten" henviser til Mostratinget, og Olav Digre, visstnok i 1021 (inskripsjon på Kuløy-steinen, med dendrokronologisk datering, "sju vettrar har kristndommen vore i landet").

 

Karene på Kuløy bløffet kanskje littegranne? På Frei antaes det å ha vært kirke siden +/-950 (en av de 3 Håkon den gode Adelsteinsfostre fikk bygget). Dette er riktignok fra før Norge kan sees som et land, og folkene utpå Smøla med tilliggende holmer og skjær er jo knapt kristnet idag (min konkulsujon etter en og annen fest og et par festivaler der ute, feltstudier altså).

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Det som jeg er overbevist om er at forbud mot kniver, skarpe gjenstander, knyttnever og fingre ikke er en vei ut av voldsutøvelse i samfunnet generelt.

Det er jeg også overbevist om! Forbud mot kniver og skytevåpen løser svært lite, og jeg synes det er trist at folkevalgte så enkelt går til kniver og våpen når de ser et voldsproblem. 

 

Men, jeg er også overbevist om at løsningen for å få ned volds- og drapsstatistikken er politisk. Det handler om mye om sosiale tiltak, omfordeling og ruspolitikk. 

Jeg er også overbevist om den politikken er vanskelig å gjennomføre siden den går på akkord med andre viktige prinsipper som økonomisk og sosial frihet eller inngripen i "den private sfæren".

 

Det ironiske her er at løsningen får å få ned voldskriminalitet slik at politikerne ikke går etter knivene og våpnene våre gjerne ligger i andre tiltak som krever strengere alkoholpolitikk og mer skatt til sosiale tiltak og for omfordeling. Vi får som regel ikke i pose og sekk, alle må velge hva som er viktigst for dem selv når de går til urnene. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.politiet.no/globalassets/tall-og-fakta/drap/nasjonal-drapsoversikt-2023.pdf

 

Drapstatistikken for 2023 er klar nå, og viser 38 drap. Ganske mange. Så er det dette vi diskuterer her, om strengere lover for å bære en kniv og hvilke kniv man eventuelt kan ha lov å ha med seg ut, kan redusere dette tallet.

Statistikken viser at de aller fleste drapene ( 29 stk.) skjedde enten i offerets, drapsmannens ( de aller fleste drapspersoner er fortsatt menn),  eller i i felles hjem. Altså ikke ute i det hele tatt. Ofrene er fordelt ca 50/50 mellom menn og kvinner ,  med en liten margin i menns disfavør. Den store og alarmerende tendensen er rus. I ca halvparten av alle drap  er rus involvert. Dernest viser det seg at ett stort antall av de drepte er i familie med den som tar livet av dem. Deprimerende. Så jeg tror ikke at lommekniven i lommen min, eller andres lommer, er en viktig faktor i denne statistikken i det hele tatt.

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere Jeg har ingen dokumentasjon å vise til , men jeg tror det @Röda_Lacket sier stemmer. Jeg husker godt oppslaget for ganske mange år siden, en reportasje fra rekruttskolen Harald Hårfagre her hos oss. Fete typer om alarmerende tendenser der rekrutter har med seg ulovlige "våpen" når de sjekker inn på skolen. Behørig dandert på ett bord  ble de fotografert alle "våpnene" som var beslaglagt, diverse lommekniver og blant annet en samekniv. Husker jeg også tenkte da "what?!!. Om noen uker skal disse rekruttene lære å bruke en AG (det er så lenge siden) , og antagelig diverse andre våpen som er godt egnet til å skade andre. Kanskje noen spisse også? Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor institusjonalisert idioti er blitt...

Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (5 timer siden):

Jeg husker godt oppslaget for ganske mange år siden, en reportasje fra rekruttskolen Harald Hårfagre her hos oss.

 

Tatt i betraktning hvordan resten av samfunnet utvikler seg så tenker jeg at dere har rett. Og hadde jeg ikke vært vettskremt fra før så hadde jeg blitt det nå. 

Link to comment
Share on other sites

Synes godt vi kunne hatt strengere alkoholpolitikk. Heller det enn forbud mot grønne kniver.

 

De fleste håndterer greit de frihetene vi har med alkohol, men mye (mesteparten?) av de stygge hendelsene som er, enten det er vold eller ruskjøring osv, er det ofte alkohol i for store mengder involvert

 

 

Link to comment
Share on other sites

Synes du vi har så streng alkohollov @m00se?
Vi kan jo kjøpe øl på alle butikker, og sterkøl, vin og sprit på våre vinmonopol. Og billigere på tax-free.

Alkohol kan nytes på de fleste utsteder som har ordnet seg sjenkebeviligning.

Hjemme kan du drikke når du vil og så mye du vil.

 

Hva savner du siden du mener vi er hakket før Saudi Arabia som har totalforbud (de har vel lempet eller vurderer å lempe på salg til diplomater)? Jeg føler vi er milevis fra det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (27 minutter siden):

Strengere enn den er?! Da er vi på Saudi Arabia nivå da?

 

Jeg sier ikke at vi skal ha det, men om vi drikker mindre så får vi sannsynligvis mindre vold i samfunnet. Og mindre vold gir mindre politisk fokus på kniver og skytevåpen.

Så får en selv vurdere hva som er viktigst når en går til urnene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...