Jump to content

DFS LS2022 deltagersvikt


Torf

Recommended Posts

høggern skrev (10 minutter siden):

Jeg tror desverre at den dagen dfs går ned og forsvinner så er det kroken på døra for det meste av skytesport med kraftigere kaliber enn 5.6mm randtente saker her i landet....

Men det er det jeg tror.

Jeg tror ikke det - men samtidig tror jeg ikke DFS går ned før "all annen" skytesport forsvinner. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For en som aldri har hatt et forhold til DFS før inntil 6 mnd siden, så tror jeg DFS hadde vært veldig artig så lenge jeg kunne ha brukt noe annet enn en Sauer og ikke behøvd å ta på meg en skytedress. Der appellerer PRS mer fremfor DFS.

 

Men jeg har hatt lignende samtaler opp gjennom årene med NSF feltskyttere som klager over at de ser de samme gamle traverne i feltløypa hele tiden og at det er veldig sjeldent de ser nye fjes. Mens i dynamisk så ser man en jevn økning hvor nye skyttere gjerne slutter med felt til fordel for dynamisk.

 

Her har DSSN gjort en veldig bra jobb med at man fått godkjent Minirifle, PCC og hagle som erversgrunnlag, samt at man fått production optic klassen. Man må til syvende og sist fornye seg, og hvis man ser at man sliter med rekrutteringen og det er færre deltagere på stevner, er det ikke et tegn på at man kanskje burde fornye seg litt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Knöttis skrev (10 minutter siden):

For en som aldri har hatt et forhold til DFS før inntil 6 mnd siden, så tror jeg DFS hadde vært veldig artig så lenge jeg kunne ha brukt noe annet enn en Sauer og ikke behøvd å ta på meg en skytedress. Der appellerer PRS mer fremfor DFS.

Du kan jo i tillegg skyte med både krag og mauser om du vill og skytedress er da frivillig å bruke.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Du kan jo i tillegg skyte med både krag og mauser om du vill og skytedress er da frivillig å bruke.

Yay, akkurat som det er frivillig å bruke sikter...

Men, man kan faktisk bruke omtrent enhver rifle, også i 556/223 - i kikkertklassen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 minutt siden):

Noe jeg kunne tenke meg er at en kan få muligheten til og skyte i flere klasser. Kunne gott tenke meg og både skyte i V55 og kikkertklassen men som det er nå får en jo ikke det så da blir det V55

Det er jeg enig i. Men det er jo bedre nå enn før, nå kan en skyte et stevne i ene klassen, og et i den andre

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Dfs mista ein del deltakere når dei skulle være absolutt dei flinkeste i klassen til å følge corona direktiver. Dei var litt ekstra flinke og holdt enda meir igjen enn NSF og Njff. Det hjalp ikkje på rekruttering eller å holde på dei som ikkje var altfor interesserte.

 

I ein del skytterlag så er det no like mange aktive jaktfeltskyttere som det er DFS seniorklasseskyttere.

mykje godt pga at ein kan ta med seg omtrent den rifla ein vil og skyte med relativt lave skuldrer. Da det er meir uglesett å komme for å skyte kikkertklassen enn å hoste åpent i klubbhuset i coronatider, så sitter det litt langt vekk å få alle som har konvertert til jaktfelt til kikkertklassen.

Pris per skot er ikkje det mest påtrengende i diskusjonene på banen.

 

For min del så er det alle endringer i klassesettinger og alt fokuset rundt superskytterne, følte rett og slett ikkje at det var ok å berre holde seg i klasse 3 å stikke innom når eg var heime fra jobb lenger.

Plutselig var eg automatisk nede i klasse 2, og det er iallefall ikkje interessant for min del. jada, eg veit det er enten å huske å melde meg på stemner i klasse 3, og minne arrangør på at eg skulle vært i klasse 3 siden påmeldingene ikkje funker, og ellers kutte ut pistol og annet så eg kunne komt meg opp igjen der eg var før pendlerjobb og familie.

 

Trur ikkje dei klarer å få så mykje betre rekruttering med Nybegynner ung/voksen, lengre tid i klasse 1, 2 etc. Kunne heller vært fokus på meir hjelp og opplæring i gamle klasser for nybegynnere.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
larmn skrev (På 27.7.2022 den 12.19):

   -   følte rett og slett ikkje at det var ok å berre holde seg i klasse 3 å stikke innom når eg var heime fra jobb lenger.

Plutselig var eg automatisk nede i klasse 2, og det er iallefall ikkje interessant for min del.

 

Du kan fortsette å skyte i en høyere klasse enn den du er kvalifisert for. Bare husk å holde deg i samme klasse i samme skytterår (fra 1/10 et "kalenderår" til 30/9 neste "kalenderår".

 

Dessuten kan alle fra de er 16, som nevnt over, skyte i klasse "Kikkert" fra stevne til stevne, men kan da ikke skyte i sin ordinære klasse i samme stevne.

Link to comment
Share on other sites

DFS og LS: moro

Bodø: alt for langt.

 

Skjønner alt skal gå på rundgang og all skal få, men er allikevel så politisk ukorrekt at jeg sier at det bør legges til en del av landet hvor "folk flest" bor.

 

Kombinert med mye dyrere ammo og jævelske drivstoffpriser: venter til LS kommer sør for breddgrad Lillehammer. Sånn ca.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (26 minutter siden):

 

 

Skjønner alt skal gå på rundgang og all skal få, men er allikevel så politisk ukorrekt at jeg sier at det bør legges til en del av landet hvor "folk flest" bor.

.

Så du mener de nordpå har bedre råd og kan ta regningen med å reise langt???

Denne uttalelsen tar prisen som mest egoistiske innlegg jeg har sett her inne!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (1 time siden):

Så du mener de nordpå har bedre råd og kan ta regningen med å reise langt???

Denne uttalelsen tar prisen som mest egoistiske innlegg jeg har sett her inne!!!

Han er ikke alene om å mene det. Har hørt det ofte.

Forresten er det like langt for meg å kjøre til Bodø som det er å kjøre til Bodø fra Gardermoen. ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bbdg said:

Så du mener de nordpå har bedre råd og kan ta regningen med å reise langt???

Denne uttalelsen tar prisen som mest egoistiske innlegg jeg har sett her inne!!!

Nei, det er nok ikke det mest egoistiske du har sett om du tenker etter 😉

 

Men til saken: vil man ha folk så må man arrangere der det bor flest mulig folk i nærheten. Sånn er det bare. Det er trist, men slik er det.

Kun de største entusiastene setter seg i bilen to dager hver vei for å delta. Men om man kunne nå det innen en halv dagstur så hadde det kommet mange ganger flere. Det er realiteten. Like it or not.

 

Her i vårt DFS lag er det vel noen ti-talls som har tatt turen. Om det var på Østlandet, Sørlandet eller Sør-Vestlandet (sånn ca) så tipper jeg fort det hadde blitt 100+ (da regner jeg skyttere med familie).

 

Det er en grunn til at Norway Cup drar 2200 fotballag, mens juleturneringen på Sætermoen dro 13 lag.

 

Dere har jo så billig strøm i nord at dere har råd til bensinen 🤣 (og det var selvfølgelig kødd).

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (56 minutter siden):

Det smarte er vel å legge stevnet dit det historisk har vært høyeste deltagerantall? Altså Stjørdal, Oppdal og Lesja.

 

Historisk var det høyeste deltagerantallet på Elverum.

 

Når det er sagt, blir jeg fortvilet over årets vedtak. Elverum hadde forberedt seg to år på rad, men fikk ikke arrangert pga covid. Så søker de igjen. De har historisk det høyeste deltagerantall, de ligger sentralt plassert, de har svært mye å tilby utenom skyting og skyttercamp. Så klarer en å gi LS til Lesja - det nærmeste en kommer nowhere i Sør-Norge. Men de har en Jokerbutikk.

Link to comment
Share on other sites

Lesja 1985 - 6482 deltagere

Lesja 1995 - 5785 deltagere

Lesja 2005 - 5220 deltagere

Lesja 2015 - 4795 deltagere

 

Elverum 1990 - 7181 deltagere (dette var vel det høyeste noen gang?)

Elverum 2000 - 5447 deltagere

Elverum 2010 - 5862 deltagere

 

Lite som tyder på at Lesja er veldig usentralt..

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (50 minutter siden):

Så klarer en å gi LS til Lesja - det nærmeste en kommer nowhere i Sør-Norge.

 

Lesja klarte iallefall,  allerede på første forsøk (1985), å kjøre på sand på veiene i skyttercampen, så det ble framkommelig, trass i regn. Der har en del arrangører noe å lære (og årets, altså @bardp sitt lag, absolutt alt!).

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (7 timer siden):

DFS og LS: moro

Bodø: alt for langt

Alt for langt for hvem? Sånne litt late folk som ikke klarer å reise så langt?

Det er ca 12-1300 km fra lengst nordøst i norge til bodø. Ca det samme fra lengst sør.

Edited by høggern
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@høggerndet er ikke bare i skyttersporten at det er mye lengre å kjøre nordover enn sørover. 

 

Jeg møtte bra mange fra Sørlandet og Jæren på arenaen. Det er nesten så man skulle tro at det er de fra centrale strøg som ikke vil kjøre mer enn én dag. 

 

Ja, det kommer flest skyttere til LS på Lesja, Elverum og Oppdal. Men jeg mener vi blir en fattigere organisasjon om vi ikke arrangerer LS i sør, vest og nord også. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert en del fra nord som gidder ikke kjøre i flere dager på et stevne, men deltar gjerne når den kommer nærmere.
Med dagens rullering har dem en mulighet omtrent på samme frekvens som OL, hvis det blir organisert bare i et område,  kommer dem aldri til LS.

Link to comment
Share on other sites

Pava skrev (42 minutter siden):

   -   hvis det blir organisert bare i et område,  kommer dem aldri til LS.

 

Den lange veien til LS hadde faktisk DFS en form for kompensasjon for tidligere. Da hadde man en "liten" kongepokal til vinneren av Landsdelskretsstevner, disse sirkulerte innen "Landsdelene" (kompliserte betegnelser for ikke-DFS-nerder), slik at det ble en "liten" kongepokal på LDKS ca. hvert 3. eller 4. år (Arve Skjeflo, Steinkjer, vant 4 slike på rad, fra 1964 til 1974!). Nord-Norge hadde imidlertid "liten kongepokal" hvert år, unntatt de årene LS ble arrangert i NN.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man skal ha flest mulig skyttere på LS så er Elverum muligens det beste valget. Eventuelt Lesja Oppdal Stjørdal Kongsberg.

Men det har tidligere vært over helelandet for å spre det til folket. Og det er en god løsning i mine øyne.

For meg er Voss, Førde, Sandnes og Evje de stedene det egentlig er for langt å reise til. Ingen av de er på særlig under 2000 km, en veg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

No innfører DFS sentralkontigent pga høge driftsutgifter som ikkje er kompensert over forsvarsbudsjettet. i tillegg til obligatorisk våpenforsikring, som ikkje dekker så mykje.

Våpenforsikringen kan ein gå inn å huke av at ein ikkje vil ha, men den vil då for 90% komme, enten fordi dei ikkje får det med seg eller fordi dei ikkje er EDB kyndige nok.

Så med min lagskontigent på 700kr, pluss 50 i sentralkontigent, og 100 i våpenforsikring, så er det heilt på smertegrensa til kva eg gidd. Og skulle eg då hatt familie med så hadde eg garantert kvitta meg med heile medlemskapet.

joda, alt vert dyrare, men slik DFS oppførte seg rundt ny våpenforskrift, knefall for NRK rundt LS, slutt på salg av ammunisjon, så er det ingen fare for at dei set nye besøksrekordar i framtida på nye LS.

Prestasjonsjaget dei no legg opp til rundt 22-LS tyder ikkje på så mykje anna enn at dei vil halde igjen på fråfallet til NSF på eliteskyttera heller enn å bygge bredde.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 25.7.2022 den 19.26):

I tillegg tror jeg en bælfeit STR ikke akkurat er det mest sexy en yngre skytter har lyst til å investere i.

[...]

GGG i DFS ser visst heller at hele greia blir nedlagt.

 

Rant eller ei, tror du peker på noen viktige poeng her.

 

Jeg ser heller ikke på DFS som en organisasjon som vil klare å rekruttere neste generasjon godt nok.

Mtp vår økonomiske nå-situasjon, veien pila peker inn i fremtiden, at den økonomiske terskelen for DFS er høyere plussat en mye høyere % av inntekt vil gå til bo/levekostnader... jeg tviler sterkt på at ungdom utenfor skyttefamilier i særlig grad legger pengene sine i DFS aktivitet når de er påkrevd til lånets egenandel eller du rett og slett får mer Instagram-vennlige opplevelser andre plasser. ("Instagram" betegnelsen er bare et fjas-uttrykk for ting som bidrar til livskvalitet)

 

Selv egen økonomi blir prioritert nå, alt overskudd spisses mot jakt og de fine opplevelsene jeg får der, nesten all skyteaktivitet utover dette er strøket fra budsjettet.

 

Om jeg husker tallene rett så gikk det få år fra Svenske Frivilliga Skytteväsendet hadde våre DFS tall til forbundet ble oppløst og gikk inn i det mer generelle Svenska Skyttesportförbundet. De lå jevnt over 200.000 medlemmer til slutten av 80-tallet, til ca 100.000 medlemmer i 1996, 48.000 i 2006 og oppløst i 2009. Dertil fulgte tap av ca 350 skytebaner (tallet?). (gjør faktasjekk på tallene selv)

 

Jeg tror ikke organisasjonen klarer å oppdatere sin mentale modell fort nok, og jeg tror ikke DFS som organisasjon klarer å ta inn over seg hvor fort generasjonsskifter skjer og hva dette vil bety for økonomien.

 

Edited by Roe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke DFS de eneste som har sviktende oppmøte, Jegerprøveinstruktørene klager på dårlig interesse på kursene lokalt her. FAQ er om det ikke er mulig å ta kurset på nett. Er det mulig at pandemien har gjort at folk vil gjøre mest mulig hjemmefra? Hvordan har oppslutningen vært på DFS sine nettbaserte løsninger under pandemien?

Link to comment
Share on other sites

Giron skrev (23 minutter siden):

Nå er ikke DFS de eneste som har sviktende oppmøte, Jegerprøveinstruktørene klager på dårlig interesse på kursene lokalt her. FAQ er om det ikke er mulig å ta kurset på nett. Er det mulig at pandemien har gjort at folk vil gjøre mest mulig hjemmefra? Hvordan har oppslutningen vært på DFS sine nettbaserte løsninger under pandemien?

 

Ungdommen lever på nett, å møte opp på kurs flere kvelder er noe de ikke skjønner-alt sksl være tilpasset de.  Dette er nok kraftig forsterket av 2 år med skolegang via Teams.

 

Uten å sett tall, jeg hører om nedgang i omtrent alt av lag og organisasjoner. Sikkert mange grunner.

Link to comment
Share on other sites

Giron skrev (17 minutter siden):

Nå er ikke DFS de eneste som har sviktende oppmøte, Jegerprøveinstruktørene klager på dårlig interesse på kursene lokalt her. FAQ er om det ikke er mulig å ta kurset på nett. Er det mulig at pandemien har gjort at folk vil gjøre mest mulig hjemmefra? Hvordan har oppslutningen vært på DFS sine nettbaserte løsninger under pandemien?

Mye mulig. Men jeg tror det liggere mere å mere i det at en overflod av dagens unge er mere opptatt av og spille tv spill... en det og bruke naturen.. stadig flere tror jo at maten pakker seg selv på bakrommet på butikken.. ingen vil vedkjenne seg at burgern dem spiser kommer fra et levende dyr.. høre stadig flere som sier at dem velger og ikke tenke på det.. Er på flere jaktlag/ettersøksavtaler med mine hunder.. snittalder på jegerne bare øker.. ikke så mange nye/ unge på skytebanen her heller.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Det litt rare er at i Oslo er det stor pågang til jegerprøvene samtidig som det er veldig mange unge som bruker naturen i nærområdene.

Skal jeg sammenlikne ungene som bor ved hytta, in the middle of nowhere, med ungene i mitt nærområde i Oslo/Bærum tror jeg andelen fysiske aktive unger her er mye høyere her enn på bygda.

Det ser man ikke minst på BMI på barna.

 

Imidlertid er det en endring på tilnærmingen til aktiviteter. I Oslo/omegn har folk vent seg til direkte betalbare tilbud i stedet for "klubblivet" med dugnader, etc. Bare se på nedlagte Oslo Skytesenter, som gikk bra, og den kommersielle leirduebanen på Løvenskiold. På sistnevnte dundrer og smeller det i hele åpningstiden som IKKE bare er 3 timer torsdag kveld.

Enten man liker det eller ikke tror jeg kommersialisering av skytebaner tvinger seg fram med økte driftskostnader (miljø, blyoppsamling, elektroniske skiver, skytekino, etc) og endrede vaner blant folk. "Dugnad på lørdag? Umulig, da skal jeg jo kjøre gocart sammen med kollegaene på jobben før vi skal se Haaland grisebanke United", etc.

 

Snittalderen på dugnadsgjengen i min klubb er nå godt over 70. Yngre skyttere kommer og skyter og går. Men de kommer heldigvis (selv om konkurranser stort sett er noe dritt. Hvertfall på pistol. Vi skal jo ha det gøy og strukturert trening er ikke gøy! 8) )

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Vi har ingen problemer med rekrutteringen til vårt DFS-lag. Økonomi er heller ikke et problem. Foreldrene er forundret over hvor billig det er og hvor lite de blir belastet med dugnad.

Men vi ser at noe må endres, og her møter en mye motstand hos de mest innbarkede, (gamle?) DFSere. Vi ser at innendørsskyting med finkaliber er populært. Vi taper skyttere når vi flytter ut på sommeren. Derfor vurderer vi å forlenge innesesongen med senere utflytting og tidligere oppstart innendørs om høsten. I tillegg vurderer vi å bruke en 50m bane på sommeren heller enn DFS-banen på 100m.

DFS sin langtidsplan er etter min mening ubrukelig. Den sier at vi skal gjøre mer av alt uten noen form for prioritering. Vi har helt valgt bort skifelt og skogsløp. Vi prioriterer heller ikke felt, felthurtig og Stang. Om noen etterspør det, får de instruksjon og hjelp, men vi prioriterer sportsskyting med finkaliber på bane. Det ser ut til å fenge best for våre.

  • Like 3
  • Sad 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Et NSF-lag som skal høste fordelene med å være DFS-skytterlag med andre ord. 

 

nhd skrev (2 timer siden):

Vi prioriterer heller ikke felt, felthurtig og Stang

Dette er jo etter mitt syn selve essensen i DFS. Baneskyting er bare formalisert trening til dette (så da spiller det jo ingen rolle om det er 15, 50 eller 100m).

 

 

nhd skrev (2 timer siden):

vi prioriterer sportsskyting med finkaliber på bane

Det er vel og bra, og det fins et nasjonalt forbund, og et internasjonalt for det, NSF og ISSF, det er NM, EM, VM og det er faktisk OL-gren. Å bite seg fast i DFS og prøve å endre det, til noe som allerede fins ser jeg på som komplett meningsløst. Hvorfor ikke heller bare endre navnet på laget?

 

 

Vi prioriterer vel omtrent stikk motsatt av dere - men vi "blander", vi har utendørstreninger også i "innendørssesongen", i tillegg til innendørstreningene. Vi taper også skyttere, både når vi flytter ut og inn, endringer er aldri bra - men det er en klar korrelasjon mellom 3 nokså ulike ting hos våre ungdomsskyttere. De som er "best" - altså skyter høyest poengsummer, er de samme som de som skyter både ute og inne, og de er de samme som fortsetter lengst. De som er med og drifter laget er også "kombiskyttere" altså skyter både inne og ute. 

 

En annen ting som en skal tenke på når en dreier "motoren" i norsk skytesport til 22 og 50m  - hvor har folket tenkt å skyte grovkaliber hen, når DFS legger ned grovkaliber-banene?
 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Å bite seg fast i DFS og prøve å endre det, til noe som allerede fins ser jeg på som komplett meningsløst. Hvorfor ikke heller bare endre navnet på laget?

Vi prioriterer det som våre barn og ungdommer ønsker å skyte. Det viktige for meg/oss er at de fortsetter å skyte. Hvilken type skyting de bedriver, er for oss helt underordnet. Kommer det et kull som vil skyte felt, skal de få skyte felt - så mye de ønsker.  Misjonering får andre bedrive.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nå sant, men om ungene kommer til fotballaget og vil spille håndball - hva gjør du da. Lager et håndballag, eller prøver å endre reglene i fotball til å kunne kaste ballen istedenfor å sparke den?
Det er ikke noe galt med håndball (eller sportsskyting på 50m med 22LR), men det er ikke fotball (eller DFS-skyting..) Poenget mitt er at du kaller aktiviteten noe den ikke er.

 

nhd skrev (3 minutter siden):

Kommer det et kull som vil skyte felt, skal de få skyte felt - så mye de ønsker

mulig jeg misforstod:

 

nhd skrev (2 timer siden):

Vi prioriterer heller ikke felt,

?

 

Dersom de ikke blir "utsatt for" felt, i positive rammer, så slipper dere nok ungdommer som maser om feltskyting. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (38 minutter siden):

Dersom de ikke blir "utsatt for" felt, i positive rammer, så slipper dere nok ungdommer som maser om feltskyting. 

Det er jo bare å ikke gi de tilbudet så er det nok ingen som etterspør. 

50m det er nsf det. Selv om mange gniere ønsker dfs dit ;)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forteller barna at 50m er saliggjørende, og lagger alt til rette der, så vil de nok heller det her også. Og om jeg la til rette for langholdsskyting med kikkert så ville de foretrekke det (jeg har prøvd, det virker), gi dem en 9mm og en dynamiskinstruktør - så er DFS fort kjedelig - og 50m med 22LR nok i særdeleshet. Felt er fortsatt gøy - grovkaliber og lange, krevende hold
Unger blir det du lager av dem. ( og du av alle burde vite det)

 

Men vi legger også til rette for det vi liker selv, felt, stang, delvis FH, og selvsagt også bane, og 15m. Skogsløp har vi også gitt opp. 

Uansett om jeg er toller, synder, spotter eller fariseer - er vi kristne så tilber vi Jesus ;) Skal vi ha andre guder må vi finne en annen religion - og for deg er det nok NSF. Det er ikke noe galt med NSF, jeg ville konkurrert der også om det fantes her.
Men å prøve å gjøre DFS til et nytt NSF - det er og blir en uting.  Vil jeg lære ungene langholds- eller pistolskyting, så kaller jeg det noe annet enn DFS, og tar det i en annen regi.

 

K

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hva, mener du at @M67 er for kritisk mot innvandrere fra andre kulturer? 

 

Det som virkelig slo beina under skyttersporten i Sverige var når de lot 22lr overta på bekostning av grovkaliber. 

 

For øvrig er jeg dessverre enig med @Torf om profesjonalisering av idretten. Folk betaler gladelig for banetilgang og å slippe dugnad. Da er det ikke prisen per patron som er problemet. 

Link to comment
Share on other sites

Hva som må til vet ikke jeg. Men i neste uke går det første innendørsstevnet i laget av staben. For første gang etter det jeg kan finne ut er nå klasse V55 den største klassen. Det er nå også påmeldt flere veteranskyttere en alle andre skyttere til sammen. Ingen bra utvikling og det skyldes ikke skyting på 50m da vi ikke har det. Og heller ikke mangel på feltskyting, felthurtig og stang.

Her tror jeg noen må tenke nytt om ikke organisasjonen skal dø ut.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Det er nå sant, men om ungene kommer til fotballaget og vil spille håndball - hva gjør du da. Lager et håndballag, eller prøver å endre reglene i fotball til å kunne kaste ballen istedenfor å sparke den?
Det er ikke noe galt med håndball (eller sportsskyting på 50m med 22LR), men det er ikke fotball (eller DFS-skyting..) Poenget mitt er at du kaller aktiviteten noe den ikke er.

 

Fotball og håndball er ulike idretter. Rifleskyting er rifleskyting og er det samme enten en skyter på 10, 15, 50, 100, 200 eller 300m.

 

M67 skrev (1 time siden):

Hvis jeg forteller barna at 50m er saliggjørende.....

Ingen hos oss har sagt et ord til dem om 50m. Men vi har erfart at 100m i hvert fall ikke er saliggjørende, så til våren vil vi forsøke 50m. Så får skytterne avgjøre hva de liker best.

 

At skyting med finkaliber er ok på 15 og 100meter, men ikke på 50, er såpass dumt at det orker jeg ikke argumentere mot.


Om noen av de unge skulle finne det interessant med alle tre alternativer og bli nye Jeanette HD, Jenny S og Katrine AaL som skyter rifle uansett avstand, da skal jeg bli skikkelig fornøyd :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (19 minutter siden):

Det er veldig enkelt. DFS har 15, 100, 200 og 300meters baner som godkjente avstander med dertil hørende skiver.  
Ikke 10, 30 eller 50 med simulerte skiver.... 

Den nye Presidenten i DFS sitt lag arrangerte i august et stevne med dette programmet: 

Skyteprogram

Innledende: Fritt antall prøveskudd. Skytetid: 3 min. 30 skudd liggende for alle klasser. Skytetid: 20 min. Desimaler teller.  Åpen skjerm under hele serien.

Finale: Fritt antall prøveskudd. Skytetid: 3 min. 5 skudd liggende med desimaler i serie. Skytetid: 3 min. Deretter 1 og 1 skudd, den dårligste rangerte går ut. Skytetid: 1 min pr skudd. Alle starter med 0 poeng i finalen.

 

Hun er heldigvis ikke redd for å prøve noe nytt. Responsen var enorm og udelt positiv. Skytterboka er verken på samme nivå som Norges lover eller Bibelen.

DFS er meget viktig, men ikke Hellig.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Det er nå også påmeldt flere veteranskyttere en alle andre skyttere til sammen. Ingen bra utvikling

Har du tenkt på at de fleste faktisk er "veteraner"? Er det ikke bra at folk lever lenger, kan skyte lenger, og er friske og spreke til de er steingamle? Selvsagt er det flere folk og da også flere skyttere mellom 55 og 80-90 enn det er mellom 11 og 16, som er 100m og 22LR-alderen.

Problem oppstår først når gubbene, i flertall legger opp programmer og konkurranser for å passe seg selv, ikke ungdommen, og slik trekker opp stigen etter seg. Og det er det man gjør når man legger seg ned på 50m, ikke engang gidder å lære ungdommene om vind, ikke gir dem andre utfordringer enn perfekte avtrekk. 

Ungdommene vil ha grovkaliber, lange hold og utfordring. Jeg er overbevist om at det er der bredden ligger.

 

Vi er i 2022, folk vil ha action, fart, spenning. Billigst mulig og rasjonering på biler - det var i 1965...
24A78A29-657C-498A-83FB-2435F4D52D37.jpg.de5f5cc19bce37ed5347cd5668afe002.jpg

 

 

Men, man kan ha mye gøy innendørs.

IMG_5068.jpeg.fcbdd51f09386caf129eb2d183028e38.jpeg

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Selvsagt er det flere folk og da også flere skyttere mellom 55 og 80-90 enn det er mellom 11 og 16, som er 100m og 22LR-alderen.

Nå snakker jeg om skyttere mellom 10 og 55år som er i mindretall i forhold til de mellom 55 og 80-90. 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

Men vi har erfart at 100m i hvert fall ikke er saliggjørende,

OK, hva er problemet med 100m? Skylder du frafall og frustrasjon på at det er 100m til skiva? Klarer du ikke å holde like bra når du må tenke på noe annet enn å puste og presse - det kan man igrunnen konsentrere seg best om når man driter...

I sommerhalvåret ser jeg 15-25 unge skyttere skyte 22LR på 100m to ganger i uka på trening, og ikke på få stevner - og faktisk, så er det nok dobbelt så mange unge som gamle skyttere i laget vårt. Jeg ser 15-åringer velge 22LR i hylende vind, fordi vedkommende ville prøve hvordan det gikk - ikke noe grining over 9ere her. Jeg skrudde vel 6-8 knepp på 200m på det stevnet. 
Det jeg ser er unger som er fortvilte for ubegripelig anvising på fillete elektronikkskiver, ja. Men vind, det klarer de faktisk å se på som en utfordring. I R er det likt for alle, og i ER er valget - likt for alle. Lære å vurdere.

Når 14-åringen ser opp, tenker, og skrur en haug klikk mellom hvert skudd, og skyter 50 5* på serien - da vet man at man holder på å lage en skytter, ikke bare en trigger puller. Og man lager bredde, for en dag vinner han som tar perfekte avtrekk, en dag vinner han som stiller riktig, og i DFS - en dag vinner han som er rask, som ligger i ro i rekylen, og tåler at ei rifle smeller - det er noe for alle - bredde. Det er derfor vi er store.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (Akkurat nå):

Nå snakker jeg om skyttere mellom 10 og 55år som er i mindretall i forhold til de mellom 55 og 80-90.

Ja, men syns du det er rart? Her hos oss har vi ca like mange under 18 som over. DET er rart.

Halvparten av befolkningen er over 45 år, og nesten 40% er over 55. De over 67 har ikke noe bedre å finne på, og de over 55 har sendt ungene avgårde, betalt huset, roet ned karrierejaget, osv.
De mellom 20 og 30 er blakke og studerer, om de ikke er toppskyttere, de mellom 30 og 40 bygger hus og kjører unger att og fram, og jobber overtid.

 

 

K

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...