Jump to content

DFS LS2022 deltagersvikt


Torf

Recommended Posts

nhd skrev (6 timer siden):

Utvikling er ikke farlig. 

Jo, i DFS er det veldig farlig. Nye våpen, nye kaliber, optikk og alt er veldig veldig farlig ;)  Det har vært 22lr, 6,5x55, Sauer, Krag, Mauser og diopter siden 1990..... Og 15, 100, 200 og 300 meter siden før siste istid :P 

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Er da bare å sette igang det; hva f.. nøler du etter?

For å være han flåkjeften; det er lurt å skyte 22lr på 100 m i DFS et par sesonger først, så man lærer seg sikte, pust, avtrekk og å lese vind.

 

PRS er en fin gren men jeg tror det er hjerterått å starte rett på uten å ha drillet grunnleggende teknikk.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rugerdud said:

Kikkertklassen er jo bare noe DFS måtte finne på da medlemsmassen dør ut.

Det er nå vel heller slik at store deler av medlemsmassen har mere lyst å skyte med jaktrifle enn STR og dress som har bringt frem kikkertklassen 🤔

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er et stort uforløst potensiale i kikerklassen. Øynene mine er ikke slik de en gang var så da synes jeg det er fint med en klasse for det.

 

Kunne godt tenkt meg å prøve litt PRS aktig skyting, men da en light versjon mer som krydder på den vanlige feltskytingen med litt mer utradisjonelle skytestillinger fra barrikade i blant. Å gå rett på PRS virker som det er litt høyt nivå for meg.

 

På samme måte blir desimaler på baneskytingen litt for mye prestasjonsjag for meg. Er sikkert fint for andre, men for meg er det mer gøy med vanlige poeng og evt hurtigere skyting.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, høggern said:

Har store deler av medlemsmassen behov for kikkertklassa? 

Jeg kan nå egentlig ikke snakke for alle lag, men der jeg hører til har vi nå flere medlemer i "jegergruppa i DFS" enn rene DFS skytter. Dette skyldes at JFF ikke lengre har et eget skytebanetilbud til sine medlemmer, og det har resultert i en blanding av medlemsmassene. De fleste står med føttene i begge organisasjonene. De som er litt konkurranse interessert har jo nå muligheter i DFS også, og det er jo en fin ting når man ikke ser nytten i å kjøpe en STR og dress. Men nå skal det jo også sies at det er ikke så mange som bryr seg om konkurasse og pokaler. Jeg er jo en av de som overhode ikke har innteresse av det. Fordelen som jeg ser med kikkertklassen er nå heller at det nå er mere legitimt å trene med andre rifler i "DFS sammenheng", enn det har vært tidligere. Bare det er jo en slags inkludering for jegerne som ikke var der før kikkertklassen kom😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 timer siden):

Det er nå vel heller slik at store deler av medlemsmassen har mere lyst å skyte med jaktrifle enn STR og dress som har bringt frem kikkertklassen 🤔

Stryk "store" så er du der. Saken er vel egentlig at store deler av medlemsmassen har mer lyst til å skyte med jaktrifle - men de fleste i denne kategorien har null og ingen interesse av å konkurrere.

 

Bly skrev (1 time siden):

De som er litt konkurranse interessert har jo nå muligheter i DFS også

Det er litt av poenget.

 

Bly skrev (1 time siden):

Fordelen som jeg ser med kikkertklassen er nå heller at det nå er mere legitimt å trene med andre rifler i "DFS sammenheng", enn det har vært tidligere. Bare det er jo en slags inkludering for jegerne som ikke var der før kikkertklassen kom😉

En stor del av poenget med kikkertklassen

 

 

Perjoto skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er et stort uforløst potensiale i kikerklassen. Øynene mine er ikke slik de en gang var så da synes jeg det er fint med en klasse for det

Enig, og kikkertklassen kommer til å øke med årene, etterhvert som de som motarbeider den ør mer og mer ut, og jo flere som skyter i den jo mindre attraktivt blir det å baksnakke den og ta motivasjonen fra de som vil skyte i den. Å få slengt "hvorfor ikke skyte med ei ordentlig rifle" (les: med diopter på) hver gang man kommer på stevne er ikke det som trekker mest folk. Og denne holdningen er etter min mening det som holder kikkertklassen mest igjen.

 

Perjoto skrev (2 timer siden):

Kunne godt tenkt meg å prøve litt PRS aktig skyting, men da en light versjon mer som krydder på den vanlige feltskytingen med litt mer utradisjonelle skytestillinger fra barrikade i blant. Å gå rett på PRS virker som det er litt høyt nivå for meg.

Dersom du er feltskytter som ønsker "litt mer krydder" så kan jeg ikke tenke meg at du vil ha problemer med PRS. Det begynner å bli bra nivå i toppen, så du bør kanskje ikke ha "gidder ikke delta om jeg ikke har 50% sjanse for vinne"-holdning. 
Jeg ser jo at en masse skyttere "ikke gidder" å delta, fordi "det er for høyt nivå", eller fordi "de ikke vil hevde seg" - og dem om det, og mange deltar jo ikke i DFS heller av samme grunn. Dersom jeg skulle brukt dette argumentet måtte jeg sluttet med alt av konkurranse... Det måtte også minst 2/3 av DFS, og 90% i PRS.

Nå er det vel nettopp at denne holdningen brer seg i samfunnet som er grunnen til mye av "deltagersvikten" på LS i Bodø. Men vi skal ikke undervurdere effeken av et demotivert DFS etter korona, der mange "ildsjeler" så muligheten til å slippe å holde treninger.. (mange lag stengte ned, andre flytta bare ut, siden det var lov å skyte ute - og fikk en fornyet aktivitet og faktisk bedre miljø, på kjøpet - men de fleste stengte ned). I tillegg Bodø, som er innihelvetes langt, masse styr, alle vet at været er kjipt, frister teltleir? Ikke det nei  - osv. Vi ses på Voss.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Jeg kan nå egentlig ikke snakke for alle lag, men der jeg hører til har vi nå flere medlemer i "jegergruppa i DFS" enn rene DFS skytter. Dette skyldes at JFF ikke lengre har et eget skytebanetilbud til sine medlemmer, og det har resultert i en blanding av medlemsmassene. De fleste står med føttene i begge organisasjonene. De som er litt konkurranse interessert har jo nå muligheter i DFS også, og det er jo en fin ting når man ikke ser nytten i å kjøpe en STR og dress. Men nå skal det jo også sies at det er ikke så mange som bryr seg om konkurasse og pokaler. Jeg er jo en av de som overhode ikke har innteresse av det. Fordelen som jeg ser med kikkertklassen er nå heller at det nå er mere legitimt å trene med andre rifler i "DFS sammenheng", enn det har vært tidligere. Bare det er jo en slags inkludering for jegerne som ikke var der før kikkertklassen kom😉

Ja men bruker jegergruppa kikkertklassa sånn egentlig ? 
I mange lag er det 100+ jegere, men kun et fåtall deltar i kikkertklassa 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (16 minutter siden):

Saken er vel egentlig at store deler av medlemsmassen har mer lyst til å skyte med jaktrifle - men de fleste i denne kategorien har null og ingen interesse av å konkurrere.

Nettopp. Synes det er vanskelig å få med en eneste en av de over 100 aktuelle vi har i laget. Jeg tror også det har noe med hvordan de prioriterer tiden. For oss aktive er helg og stevne en selvfølge. Jegerne har gjennom mange år lagt seg til en annen prioritering. De drar på hytta, på fjellet, på sjøen, kort sagt på tur i helgene fra senvinter til 24. september. Det er det de helst vil gjøre. For dem begynner livet med rifla 25. september - og det er ikke på bane.

De eneste kikkertskytterne vi har i vårt Samlag, er de som har konvertert fra aktiv konkurransedeltagelse med diopter.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (8 minutter siden):

Ja men bruker jegergruppa kikkertklassa sånn egentlig ? 
I mange lag er det 100+ jegere, men kun et fåtall deltar i kikkertklassa 

Ja, men de som deltar deltar. Uten klassen ville de ikke deltatt. Enda færre av "jegerene" deltar i de "vanlige" klassene, selv om vi alltid har hatt dem...

Mange steder har man også fått tilbake kl. 3-5-skyttere som ikke gadd mer. Jeg ville skutt i kikkertklassen om jeg var litt dårligere til å skyte stående, eller ikke vært 55 og V55. Slik det er nå skyter jeg mest V55, men av og til kikkertklassa - ville brukt den mer om jeg ikke alltid fikk "høre det" fra grinebiterne. Og selvsagt om det var flere med, og litt nivå.
Men klassen kommer sigende, og fortere om den ikke motarbeides. F.eks. ved at resultatlister ikke kommer ut i den klassen, at klassen er tredelt på merkelig vis i MittDFS, at den ikke får være med på grovfelthelg, LS, at noen mener den ikke har noe på Samlagsstevnet å gjøre, osv.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er grovfelt som er mest aktuelt/fristende for kikkertklassen. Når jeg snakker med jegerne i klubben, er det der jeg får mest respons (selv om det foreløpig ikke har gitt seg utslag i deltagelse). Men jeg fortsetter å jobbe med saken.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at det er grovfelt som er mest aktuelt/fristende for kikkertklassen. Når jeg snakker med jegerne i klubben, er det der jeg får mest respons (selv om det foreløpig ikke har gitt seg utslag i deltagelse). Men jeg fortsetter å jobbe med saken.

Vi har hatt en viss suksess med å kurse i grovfelt. Grovfelt har en viss "brukerterskel", som mange må ha hjelp over. Gjerne flere ganger. Tror vi har vært oppe i 17-18 deltakere (halve stevnet). Men det dabbet av når vi slakket ned på kurs og treningsaktiviteten.

 

Og der er det en læring. For ungdommene er det kontinuerlig kurs og trening og opplæringsaktivitet. Når de blir voksne stopper dette opp, og gjett hva - de slutter, ikke sånn bestemmer seg for å slutte, men de sklir gradvis ut. Kanskje er det en sammenheng, og lagene faktisk må opprettholde et interessant og lavterskel tilbud, til alle.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (54 minutter siden):

Jegerne har gjennom mange år lagt seg til en annen prioritering. De drar på hytta, på fjellet, på sjøen, kort sagt på tur i helgene fra senvinter til 24. september. Det er det de helst vil gjøre. For dem begynner livet med rifla 25. september - og det er ikke på bane.

 

Eller så skyter de jaktfelt nesten hver helg gjennom våren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Stryk "store" så er du der.

Det har du sikkert rett i bortsett fra at mange tenker de vil og skal men har ikke egentlig lyst eller tid når det kommer til stykke?

 

 

2 hours ago, M67 said:

men de fleste i denne kategorien har null og ingen interesse av å konkurrere.

Jeg er jo der! Jeg vet med meg selv at konkurranse ikke gir meg noen form for tilfredstillelse så jeg bryr meg kunn om det sosiale og mitt eget treningsregime som har en helt annen motivasjon. Jeg kan nå uansett legitimere meg mot kikkertklassen...

 

1 hour ago, høggern said:

Ja men bruker jegergruppa kikkertklassa sånn egentlig ? 

Ja, men sikkert også nei..?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Ja, men sikkert også nei..?

At det er deltakere i kikkertklassa er udiskutabelt. Men om dette er den vanlige jegergruppa kan sikkert diskuteres. Det er kanskje mer "noen som alikevel skyter konkkurranser eller noe sånt" som deltar der, enn det er de vanlige jegerne for de skyter vel helst 37 skudd i snitt.... . 

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltok på et banestevne i kikkertklassen for litt siden. Jeg var eneste deltager i klassen og den eneste som stilte i feltjakke og skjøt med jaktbørse.

Jeg syntes det var moro, men da jeg slo opp påmeldingene til andre stevner i nærområdet var det heller ikke påmeldte i kikkertklassen der. Kanskje jeg deltar til våren hos det lokale laget.

 

På feltstevner et det nok større sjanse for å finne andre i kikkertklassen.

 

Jeg har kikket litt på PRS-folkene, men  når jeg ser riflene som kreves  og alt annet utstyr noen av dem legger til seg, blir det til at jeg ser det an.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

de vanlige jegerne for de skyter vel helst 37 skudd i snitt.... . 

Hos oss tror jeg de aller fleste 37 skudds jegerene ikke er medlem hverken i DFS eller JFF. De andre, meg inkludert, er jo med fordi de har innteresse av å skyte "litt" mere enn det. Jeg ser ikke noe poeng med et medlemskap i en klubb om man ikke vil trene?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (1 time siden):

en  når jeg ser riflene som kreves  og alt annet utstyr noen av dem legger til seg

Jeg er enig i at det ser heftig ut. Og skal man vinne, konkurranser i utlandet, osv. - så må alt være 100% på topp. Man kan fint skyte PRS med ei enklere rifle enn de man ser. Og selv på VM brukte jeg kun ei pute, og på en stage en tripod - som jeg lånte der og da. Man trenger ikke alt stashet, men siden det ikke er forbudt kan man kose seg med å kjøpe det om man har lyst og råd. "Dimishing returns" inntreffer svært lenge før det utstyret vi se blant de 10-20 beste, eller mest profilerte, i PRS. 
 

 

høggern skrev (2 timer siden):

At det er deltakere i kikkertklassa er udiskutabelt. Men om dette er den vanlige jegergruppa kan sikkert diskuteres. Det er kanskje mer "noen som alikevel skyter konkkurranser eller noe sånt" som deltar der, enn det er de vanlige jegerne for de skyter vel helst 37 skudd i snitt.... . 

Tror ikke det er noe å diskutere, det er ikke den "vanlige jegergruppa". Det er skyteinteresserte, "skyttere", og de har match-egnede våpen fordi de liker det. OG Kikkertklassen er et forsøk på å få med disse, siden man (utenfor Tana) allikevel ikke får med den "vanlige jegergruppa" - det prøvde den gamle jegerklassen i mange år uten å få til.
Samtidig legger det at kikkertklassen skyter baneskyting føringer om at man skal kunne trene på 200m med rifle med kikkertsikte (noe som f.eks. var forbudt i mitt skytterlag før)* og slik gir iallefall noen lag tilgang til medlemmer og faktisk ildsjeler, som ellers ikke ville vært med i verken lag eller DFS. Dette i seg selv har hos gitt rekruttering til de "gamle" klassene. Folk har trent skyting, med "jaktrifle", og i mangel av konkurranse i kikkertklassen, begynte å skyte i kl. 2 og ene skytteren er vel kl. 4 nå. Han ville aldri begynt uten kikkertklassen.
Alle disse tingene var med i motivasjonen min for å foreslå de endringene som etterhvert endret jegerklassen til kikkertklassen, og inngikk i argumentasjonen dengang den ble foreslått, og til slutt vedtatt.. Vektgrensen var jo sentral, siden den utelukket alle våpen folk faktisk ville ha lyst til å konkurrere med.
Det at DFS-skyttere, spesielt unge, faktisk får se andre våpen enn Saueren, er jo også positivt. I mine øyne...

Nå kommer kk på LS og derfra tror jeg vi vil se en økning.

 

 

 

*utdrag fra forslaget til baneinstruks:

"Typiske langtholdsvåpen, spesielt grove eller kraftige kalibre, eller med øvrige særegenskaper

som avviker i forhold til vanlige DFS-våpen tillates ikke.”

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (22 minutter siden):

Det kommer til å gi noen mye ekstraarbeid ;)

Tull, og verre enn det.

Vi har hatt det sånn i 6-8 år nå. Alle som vil trener på 200m, med hva de vil. De du tror ødelegger skiver (det er sikkert riktig også), de har aldri vært inne på 200m-standplass, og kommer aldri dit. Pånytt, de som ikke kan skyte, de gidder ikke skyte mer enn de må, og det gjør de på 100m. 100m-skivene våre krever enormt mye vedlikehold (800-900 jegere som skyter opp) og er generelt sundskutt alle veier. Om høsten er det så vanskelig å finne skiver som anviser 22LR, at vi flytta inn tidligere i år. Det var så mye huller i STATIVENE TIL SKIVENUMRENE at de datt ned. Selve numrene er som siler. Men på 200m?
Vi har hatt rene (såkalt langholds) jegertreninger i forbindelse med oppskytingene, og jeg er ofte standplassleder der. De som kommer over til 200m - er generelt gode skyttere, og belaster skivemateriellet mindre enn en middels kl. 3-skytter.
200m-skivene våre har knapt trengt vedlikehold (joda, de må ha band, og vi har gjerne feltfronter om vinteren - som nok blir skutt mer på med "langholdsrifler", enn med rene DFS-våpen), og hadde knapt et hull i det hvite (unntatt de skivene NROF trener på, som er sundskutt) før vi i sommer leide banen ut til hvem? Jo, Forsvaret, i ei uke. Nå ser de ut som jegertreningsskivene...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg vet om skiver som er brukt til innskyting på 200m hvor det knapt var et kulehull utenfor 5ern hvor faktisk flisfokken har stått etter at de ble begynt å brukes til det.....  Pluss at det dukker opp "blyspiss kulehull" ute i gummien (som ikke kommer av hpbt ammo) 
Så at det kan bli mer vedlikehold har jeg førstehånds kjennskap til ;)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er nå i alle fall at kikkertklassen ikke gir noe mer vedlikehold av 200m skivene en andre DFS klasser gjør. Men når forsvaret eller politiet har brukt 200m banen noen dager er det derimot full runde på skivene. Skjønner ikke hvordan det går an og skyte så dårlig som de gjør. 

Neste år blir antagelig første gang på 20 år at jeg ikke gidder å dra på LS. Voss blir for langt unna. Men innendørs LS skal jeg derimot delta på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo uansett slik at en gitt skytter skyter bedre (sliter mindre skiver) i kikkertklassen enn i en annen klasse. Stående ser vi jo faktisk noen ganger treff utenfor 7 (altså i hvitt), men magebåndet går jo utenfor der.

I KK vil de fleste skyte nesten bare 10ere - illusjonen om at det skal komme "jegere" med Mauseren sin er bare å glemme først som sist - det ER tunge rifler med "stjernekikkerter" som gjelder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er noen år siden vi hadde en 200 meter bane, men min erfaring var nå den samme som M67 sin. Blir det noen gang en ny håper jeg  at vi får skiver som kan brukes med 22LR, for det ulidelig kjedelig å skyte på så korte hold med 6,5 🤭. Hvor ble det av alle 600 meters banene?

Link to comment
Share on other sites

Her har vi det i alle fall. På feltskyting i sommer var det lengste holdet på 540 meter. 
Men vi har også innendørs 15 metersbane og hundremetersbane. 
Sistnevnte er jo kjekt for jegere som vil skyte inn børsa, storviltprøver etc. 
Mens resten av anlegget kan brukes av de som vil prøve seg der. 
200 metersholdet er også flittig brukt. Og det er elektroniske skive rpå alle hold, inkludert felthold:

Samt mulighet til å henge opp papp på egene stativ til kontrollskyting etc.

Nøremste naboer er pistolbane og haglebane tilhørende andre klubber. 

Oh nå har jeg glemt at jeg skulle og skyte i kveld, lol
 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (15 timer siden):

Tja, jeg vet om skiver som er brukt til innskyting på 200m hvor det knapt var et kulehull utenfor 5ern hvor faktisk flisfokken har stått etter at de ble begynt å brukes til det.....  Pluss at det dukker opp "blyspiss kulehull" ute i gummien (som ikke kommer av hpbt ammo) 
Så at det kan bli mer vedlikehold har jeg førstehånds kjennskap til ;)

 

Enn så lenge. Nå må våre hjemlige produsenter komme med åpent deteksjonssystem slik at kostbare skiver med trykkammer tilhører fortiden. Denne skiva fra Sius har doble deteksjonsplan slik at elektronikken beregner korrekt treffpunkt selv om man skyter på skrå inn i skiva.

 

https://www.sius.com/product-page/ac13

 

image.png.a7712c0d9123a749f9f44f41960d9b54.png

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er minst 15 år siden jeg spurte de norske om de ikke kunne lage ei skive som den åpne Siusen etter at jeg hadde skutt på tilsvarende tyske åpne skiver. Svaret jeg fikk var vel egentlig at de tjente pengene på skivemateriellet. At de kunne laget det billigere for brukerne enn det vi er vant til er jeg ikke i tvil om.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Ja, men norske lag kjøper det billigste.

Eller så er det en i laget med en fiks ide om at "akkurat denne skiven" annviser treffene med 0,001mm høyere nøyaktighet, så den må vi ha selv om den ikke er praktisk i bruk på noen måter 🙄

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

OpticScore? Er ikke det norsk? Lagene kjøper uansett det aller billigste.

 

K

Hardnakkede rykter vil ha det til at minst én norsk leverandør kjøpte IP fra utlandet. 

 

Ikke alle kjøper det billigste; det begynner å bli mange 15 m baner med optiske skiver. Jeg har inntrykk av at markedet er så modent at de som kjøper nytt helst velger "known good" og ikke bare på pris. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke hvis du setter et grovkalibret skudd i ramma.

 

Siusen, som er en kopi av Hæring (vet ikke om de finnes lengre), har ingen deler som kan skytes i stykker av skytteren og det er bare ei vanlig pappskive det skytes på. All elektronikk og mikrofoner ligger i dekning bak vollen og er ikke synlig/skytbar fra standplass. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
nhd skrev (På 5.8.2022 den 22.37):

Så klarer en å gi LS til Lesja - det nærmeste en kommer nowhere i Sør-Norge.

 

Som nevnt tidligere i tråden, Lesja har laget utmerkede LS hvert 10. år fra 1985.

 

Men neste helg skal Lesja skl. arrangere Landsdelskretsstevne for Opplandskretsen. Påmeldinga gikk ut forrige helg, 136 påmeldte, under halvparten av det vi har på Kjemsjøstevnet. Under "stevneinfo" ved påmeldinga sto det absolutt ingenting, det gjør det fortsatt ikke, altså ingen tidsplan. Heimeside til Lesja skl.? "Under konstruksjon"! Spørmål på telefon (-svarer) besvares ikke.

 

Stevnet kan altså lettvint holdes på en dag, men laget vil ikke, etter ei uke, gi skytterne noen som helst informasjon om når de skal skyte, og hvilken/hvilke dager de må avsette til stevnet.

 

Et lærestykke i hvordan man skal unngå å få deltakere på skyting!

 

 

Opppdatering, onsdag 8/3 kl. 1800:

 

Enda har ikke Lesja skytterlag klart å få ut noe som helst informasjon om skytetider, finaletider etc.. Det er altså 2 1/2 dag til stevnet (kanskje) skal starte, og skytterne har fått null og niks info! ELENDIG!!!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 5.3.2023 den 20.31):

Opppdatering, onsdag 8/3 kl. 1800:

 

Enda har ikke Lesja skytterlag klart å få ut noe som helst informasjon om skytetider, finaletider etc.. Det er altså 2 1/2 dag til stevnet (kanskje) skal starte, og skytterne har fått null og niks info! ELENDIG!!!

Hvordan gikk dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...