Jump to content

DFS LS2022 deltagersvikt


Torf

Recommended Posts

https://www.nrk.no/nordland/landsskytterstevnet_-skytesporten-sliter-med-rekruttering-1.16047405

 

Antall deltagere under 18 år pleier å være ca 1000 skyttere. I år er det 450.

Ikke overraskende med tanke på tingenes økonomiske tilstand i landet.

 

Jeg synes ikke jeg slår en død hest hvis jeg mener at DFS forkastelse av 223/5,56NATO var en gedigen tabbe. Nå koster rekruttammo 11.-.

Ammokosten for yngre skyttere med sentertent ammo hadde vært halvert med 223.

 

I tillegg tror jeg en bælfeit STR ikke akkurat er det mest sexy en yngre skytter har lyst til å investere i.

 

Kanskje man burde ta den helt ut. Skyte 22lr på 100m med en HK416 klone til under 10K med 10-skudds Anschutz-magasiner og Aimpoint..

Ser "kult ut" og overgangen til Forsvarets HK416 i 5,56 hadde gått som en lek.

Ønsketenkning selvfølgelig men GGG i DFS ser visst heller at hele greia blir nedlagt.

 

I min fysikkbok i 3. klasse på videregående stod det på en side i innledningen:

"Framskritt kommer ikke av at mennesker forandrer mening. Framskritt kommer av at de dør"

 

Dessverre ser det ut til i mange skytemiljøer at helsevesenet holder liv i folk for lenge.

 

Rant off.. 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

 

Torf skrev (7 minutter siden):

min fysikkbok i 3. klasse på videregående stod det på en side i innledningen:

"Framskritt kommer ikke av at mennesker forandrer mening. Framskritt kommer av at de dør"

 

"Science progresses one funeral at a time"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Planck's_principle

 

Ellers har ikke jeg noe å tilføye....

(Men jeg liker også .223 og AR-15)

Link to comment
Share on other sites

De yngste skyter allerede kun 22. 

 

Overalt i idretten er det et problem at ungene ikke har kommet tilbake etter COVID. Jeg tipper friidrett og fotball har tapt mellom 25 og 30 prosent. Det er et kjempeproblem.

 

Jeg tror den verste skaden av to år corona er at de som før var på dugnad og drev treninger og ungdomsarbeid nå har degenerert til tastaturkrigere i sofaen. Og for de som aldri har arrangert en konkurranse med tre tusen deltakere; det er jævla mye dugnad som ligger bak.

 

Så istedenfor å bade i skadefryden over at en skytterorganisasjon har mindre enn normal deltakelse i NM og komme med gammelt oppgulp om en kaliberdebatt som er avgjort i en organisasjon du ikke tilhører, uansett om du og jeg liker det, hva med å gå ut og verve en ny skytter? 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tja . 5.56 til folket?

Hva koster en match 5.56 patron for tida? Feks en ggg med sierra mk kule.

Hva koster et ombyggingssett til en allerede kjøpt sauer?

Hvorfor skal man efentlig klamre seg til sentertent på 100m?

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Antall deltagere under 18 år pleier å være ca 1000 skyttere. I år er det 450.

Ikke overraskende med tanke på tingenes økonomiske tilstand i landet.

Som forventet, deltagerantallet faller som en stein hver gang LS arrangeres nord for Trøndelag

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hva årsaken til at ungdommen ikke lengre vi drive med skyting vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det er ammunisjonskostnadene. Her i laget betaler ungdommene som skyter med 22 lr 80 øre for en Noema 2 og kr 1,- for en Eley Edge. De i klasse ER J og EJ som skyter med med 6,5x55 betaler Kr 3,- for Norma Rekrutt-Elite eller Lapua bane 123gr. Om vi hadde gått for 223 hadde vel det neppe økt rekruteringen vesentlig. Om ungdommen ikke har engasjerte foreldre faller de uansett fra etter kun kort tid. Det er jo tros alt mer bekvemt og sende de på rommet for og spille på data en og kjøre de på skytebanen. 

Men hvor lenge noen vil ta på seg og arrangere LS om deltakertallet fortsette å falle er nå en annen sak. Jobben med arrangementet er stort sett den samme enten det er 2 eller 10.000 deltakere. Men inntektene blir jo stort sett borte når deltakerantallet går under 4.000. Kravene til arrangørene fra DFS og ikke minst NRK er de samme uansett deltakerantall. Og disse kravene blir jo stadig mer og mer kostnadsdrivende. Tror nokk ikke jeg i fremtiden vil gidde flere LS arrangementer om det ikke blir store endringer i opplegget.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Boble: jeg er medlem i DFS og jeg skriver ikke dette av skadefryd, men av desperasjon. Jeg er forøvrig medlem i 4 skytterorganisasjoner i ren solidaritet.

 

GGG med SMK, i et minimalt innkjøp til forhandler, koster omtrent det samme som 6,5 rekrutt. Prisen på et innkjøp av millioner av skudd hadde redusert prisen med hvertfall 40%. Bare tenk på ren materialkost og internasjonalt produksjonsvolum.

 

Høggern:

2 stk 6,5-piper med 4k levetid koster det samme som et sluttstykke+ 2 magasiner og ei 223-pipe med 8k levetid.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (6 minutter siden):

Det er nå ikke min erfaring at 223 piper holder lengre en 6,5 piper, tvert i mot synes jeg de varer kortere.

Det er min erfaring også. De fleste som forteller om hvor mange titusen skudd de holder, løper mens de skyter, på 7m hold.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 minutter siden):

Jeg har konkurrert med 223, mest med 52/55gr kuler, fra ca 1980 i boltrifler og har aldri hatt ei pipe som har gått mindre enn 7-8 tusen skudd. 

På 200m, 300m, og lenger? Uansett, storsparerne skyter 7-8000 bane, eller enda flere rekruttskudd i 6.5x55, og mine piper går 3-4000 med felt- og langholdsladninger. Og 90gr Harry Hardloader, langholds, feltpatroner, der en krever topp presisjon i 223, de spiser piper. Og de må pusses. Uansett, jeg syns 223 i 200STR er en dusteide - se mer lenger ned, der er vi mer enige...

 

Torf skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke jeg slår en død hest hvis jeg mener at DFS forkastelse av 223/5,56NATO var en gedigen tabbe. Nå koster rekruttammo 11.-.

Ammokosten for yngre skyttere med sentertent ammo hadde vært halvert med 223.

Det er ikke bare en død hest, det er feil hest (du må enda lenger ned før vi blir enige ;) ). Du er kanskje medlem i DFS, men du ser det ikke fra innsida. Ammo er det siste folk sparer på... De under 18 betaler ikke selv heller, men har håpefulle foreldre, så det der er bare ikke et tema. 22LR er Midas og vet ikke hva.

 

Men det er langt til Bodø og dieselen er dyr, og alt er faktisk jævlig dyrt, og noen er kanskje lei av norgesferie... Jeg tror LS kommer på lass igjen når det kommer i "den enkle enden" av landet. At det er få som kjører nordover nå, det får en bare akseptere.
Og de med store konkurranseinstinkt, som skyter mye hjemme og vinner - mange av dem vet at de ikke vinner på LS, så da gidder de ikke...

 

 

Det har vært Covid, og mange skytterlag slutta å rekruttere, og la omtrent ned seg selv. Dette var en sjanse for de gamle grinebiterene til å tenke bare på seg selv, og trekke stigen ekstra høyt opp etter seg. Mange steder ble banene stengt.

Dette er observert 1. hånds.

Vår innebane ble stengt, og jeg tror få skytterlag har ressursene til å da bare prompte flytte ut midvinters, på kveldstid, brøyte banen og sette opp lys...I vårt skytterlag heldigvis var den god gjeng som faktisk LIKER å skyte, og vi har rekruttert mer enn noengang. Stengingen holdt de gode hjemme, og miljøet tok seg fantastisk opp. 

Tror vi har 5-6 350-skyttere blant de som er ER nå. Alle skal på LS, unntatt en, som valgte VM i PRS istedenfor. Som du selv sier:

 

Torf skrev (1 time siden):

I tillegg tror jeg en bælfeit STR ikke akkurat er det mest sexy en yngre skytter har lyst til å investere i.

En STR i Vision Chassi, og med en gørdyr Schmidt und Bender oppå - det likte iallefall min datter. Så da ble det PRS denne gangen - men vi er aktive nok i begge deler. 

Fordelen med en bælfeit STR, er imidlertid, for deg som nettopp prediket kostnader - prisen...

 

 

Torf skrev (1 time siden):

Kanskje man burde ta den helt ut. Skyte 22lr på 100m med en HK416 klone til under 10K med 10-skudds Anschutz-magasiner og Aimpoint..

Ser "kult ut" og overgangen til Forsvarets HK416 i 5,56 hadde gått som en lek.

Ønsketenkning selvfølgelig men GGG i DFS ser visst heller at hele greia blir nedlagt.

100% enig, og vel så det. Jeg foreslo noe lignende på disk. forumet på FB, og ble både idiotforklart og bortimot kastet ut... Alderen på debattantene var fullstendig korrelert med argumentene, og her er DFS store, størst, og egentlig altoverskyggende problem. Det styres 2 generasjoner i etterkant. Dvs. det som var "hot" i 1973, er det som skal være i 2023. Og dette blir bare verre. Det er fint at folk kan skyte hele livet, og ungdommer sammen med bestefedrene, men når bestefedrene legger til rette for bestefedre, og ikke for ungdommer, så blir det slik - heldigvis ikke overalt, men det ER en gjenganger i skytterlag.

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mest på 100m men har noen tusen skudd på 2 -400m med 55gr i 1-12" piper.

Den beste pipa jeg har hatt i boltrifler satt 5 skudd innenfor 2cm på 100m, varm pipe etter en rask 20 skudd + 4 prøveskudd serie, etter ca 14000 skudd. Det var ei orginal Sako 75 rustfri varmintpipe med 1-12".

Jeg har hatt HK halvauto med 223 polygon men den kan ikke regnes med. Suverent beste pipe.

 

Jeg har alltid testet presisjonen på "gamle" piper ved å varmskyte dem først. Da får man færre "overraskelser" i konkurranser.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Torf så flott at du er DFS-medlem, still på årsmøtet, ta verv, kom med forslag som kan sendes til ombudsmøtet. 

 

Den organisasjonen som har videst reglement for våpen må vel være metallsilhuett - og de hadde totalt 25 starter i NM luft i fjor. Fordelt på 16 navn. Så der hjalp verken kule våpen eller billig ammo. 

 

Og vår gamle paradegren, løpende hjort, hvor 5,56 er desidert vanligste kaliber, er utdødd i den grad at man ikke har greid å avholde NM mer enn seks ganger siden 2008 - rart de gadd, det kom ikke en gang 20 stykk sist ifølge NSFs nettsider. 

 

Så tja, det er kan sies mye om DFS. Men vidt våpenreglement og 5,56 er tydeligvis ikke noen mirakelkur. 

 

Edit: Det er mye sant i at deltakertallet faller nord for Oppdal. Jeg tror det blir bedre neste år, men vi alle - DFS og andre - har en stor jobb å gjøre etter to år med stopp. Vi har mistet ungdommer og de som var med for det sosiale, og det merkes på stevnene nå. 

Edited by boble
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt min skjerv i år som funksjonær på EM luft. Kostet meg ganske mye i tapte inntekter. Tidligere har jeg vært formann i 10 år i en av NSFs største skyteklubber og har utallige timer i forbund, krets og arrangementer. Men ikke i DFS. 

 

Det har ikke med å greie og avvikle. Grener som blir strøket av ISSF eller fra OL går nesten alltid dessverre til grunne pga videreføring i nye og mer krevende varianter som det ofte er ekstremt vanskelig å rekruttere til. Hjorten har endt opp i 10m luft hvor ei ny rifle kommer på 50k som ikke kan brukes til noe annet og hvor toppresultater kommer etter år med trening 4 - 5 timer pr dag hvis man har talent..

 

Forøvrig er vi på samme "lag" som bare vil sporten godt. Vi har bare litt forskjellig syn på hvordan det skal gjøres.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 minutter siden):

 

Ehhhh  -   -   presidenten i DFS er, så vidt jeg husker, 36 år ung.

Ja jeg har håp, men gjennomsnittsalderen på Skyttertinget er vel nærmere det dobbelte, og det er tinget som bestemmer, og gubbene som leverer forslag.
Jeg tenkte uansett mer på skytterlagene, og samlagene, enn på Skytterstyret og administrasjonen. Her er det mer nytenking og progressivitet - enn nettopp samlagslederene kan akseptere. Og gubbene i DFS diskusjonsforum på FB...  SVÆRT mange, spesielt små lag er tungt forgubbet. Man klarer på manglende ungdom, samtidig som van velger de samme 60-70-åringene inn i styret hvert år.

Igjen, i mitt eget lag - hadde vi ikke nærmest gått på barrikadene, og fått byttet ut de aller eldste og bakstreverske, så hadde vi ikke sett en tiendel av den aktiviteten vi har nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Torf said:

Forøvrig er vi på samme "lag" som bare vil sporten godt. Vi har bare litt forskjellig syn på hvordan det skal gjøres.

Og likevel ser skal man holde seg for god til å pisse i grøten til andre forbund. 

 

Det første innlegget ditt er omtrent like passende som om jeg skulle gått ut to dager før Hringariki match og rallet i vei om at de skulle slutte med halvauto for da ble alt enklere og så skjult meg bak at jeg står i et NSF-forbund. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (39 minutter siden):

Jeg har skutt mest på 100m men har noen tusen skudd på 2 -400m med 55gr i 1-12" piper.

Den beste pipa jeg har hatt i boltrifler satt 5 skudd innenfor 2cm på 100m, varm pipe etter en rask 20 skudd + 4 prøveskudd serie, etter ca 14000 skudd. Det var ei orginal Sako 75 rustfri varmintpipe med 1-12".

Jeg har hatt HK halvauto med 223 polygon men den kan ikke regnes med. Suverent beste pipe.

Det var den hesten da...

 

Du sier selv at en STR ikke er veldig sexy for en ungdom - og så vil du gjøre den MINDRE sexy, ved å skyte musekaliber, som ikke funker på langt hold (ungdommene syns faktisk grovfelt er kult) og beholde de samme (kjedelige) programmene. Pingvindrakten, baneprogrammet - jeg syns ikke vi skal legge dette ned, men det bør komme mer spenstige alternativer.
Kikkerklassen kan bli noe sånt, om man dyrker den litt, men det er fyfy i alle skytterlag jeg vet om, selv her. Klassen er "OK" men så er den ikke det likevel, når V55ene ser opp, og ned på deg når du stiller med kikkert på rifla. Hva V73ene hadde sagt får vi heldigvis ikke vite, siden de er på 100m. De slutter faktisk å skyte heller enn å sette kikkert på rifla så de kan se blinken igjen...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Boble; tror du må forstå hvorfor første innlegg er avsluttet med "rant off"

 

M67; jepp den røyk på 14200..

Men jeg testet slik fra ca 8k.

 

Og nei, jeg mener ikke museksliber i STR. Jeg mener i "HK416"

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (39 minutter siden):

Den organisasjonen som har videst reglement for våpen må vel være metallsilhuett -

Tror det er PRS, antall deltakere dobler seg vel omtrent hvert år også - i år reiser vi flere til VM i PRS enn det er med i NM i både metallsilhuett, BR og viltmål.

Og så er det jo så billig... DSSN vokser også, og det er IKKE fordi det er billig - selv om det nok er den skytesporten man kan være mest konkurransedyktig med billigst utstyr.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 minutter siden):

Boble, 

 

Jeg fossror ikke og "rant off" er ikke redigert inn.

Jeg skjønte faktisk at det var en "rant", men syns likevel det er litt upassende overfor oss som driver på hver dag omtrent, og ikke helt skjønner hvorfor det er en "F" i DFS...

 

Chiefen.v-2 skrev (1 minutt siden):

Ungdommen kan jo begynne med å sette av 3-4timer en kveld på høsten og komme på årsmøtet.

De e ittno som kjæm tå sæ sjøl.

Hva skal de der, det er da ingen som hører på dem uansett. Men takk for at du bekreftet påstandene mine ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønte faktisk at det var en "rant", men syns likevel det er litt upassende overfor oss som driver på hver dag omtrent, og ikke helt skjønner hvorfor det er en "F" i DFS...

 

 

 

I første post skriver jeg "skyttermiljøer" i flertall og mener ikke bare DFS. Om mulig står det enda verre til i NSF pistol som pga konservative holdninger ikke gjør endringer i noen programmer for å hindre nedleggelse av baner. Der er det mange ggg som mener at endringer ikke skal gjøres selv om deres skytebane da blir stengt. Det er en veldig aktuell problemstilling rundt Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å høre de som aldri prater der det betyr noe..

 

"Mitt" skytterlag har nå en grei blanding i styret, aktivitet 7 dager i uka, bra tilsig av nye medlemmer., 5.56-diskusjonen eksisterer ikke (selv om vi har en grei andel NROF og DSSN skyttere i laget).

Nøkkelen er å gidde å gjøre noe.

Noe M67 er et stjerneksempel på?

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Høggern:

2 stk 6,5-piper med 4k levetid koster det samme som et sluttstykke+ 2 magasiner og ei 223-pipe med 8k levetid.

Tja. 6.5 piper lever jo glatt mer enn 4000 skudd. Om man feks ladder ammo for at de skal holde.

Problemet med en eventuell overgang til 5.56 er at de man står o fare for å miste neppe kjøper det ombyggingssettet. De slutter heller.

Vi så det rundt 1990....

I tillegg går det mamge år før lagsvåpen er oppgradert. Da mister vi de unge som ikke kan kjøpe eget og...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (27 minutter siden):

Nøkkelen er å gidde å gjøre noe.

Jeg tror nøkkelen er å la folk gjøre noe, uten å diktere hver detalj. Og å forstå at det da ikke nødvendigvis ikke blir slik du ville gjort det, men at det kan være bra uansett. 

 

 

Jegermeistern skrev (11 minutter siden):

Jeg lurte litt på hvorfor tråden om den mer eller mindre begredelige tilstanden i DFS lå under "benkeskyting".

 

Men jeg fant jo, om sider, svaret på det:

 

https://dfs.no/landsskytterstevnet/article/bruk-av-skytebukk-mil-nm

 

 

Goose Top Gun GIFs | Tenor

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (23 minutter siden):

5.56-diskusjonen eksisterer ikke (selv om vi har en grei andel NROF og DSSN skyttere i laget).

Akkurat den der er pussig. Den eksisterer ikke hos oss heller. Den fins omtrent bare på nett?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Akkurat den der er pussig. Den eksisterer ikke hos oss heller. Den fins omtrent bare på nett?

 

K

Det virker å være et hetere tema jo mindre folk skyter, og på FB er det jo våpenfri sone, så det skulle bare mangle at det koker der. 

 

Om noen tar det opp på banen kan man alltid gjøre dem svar skyldig ved å spørre "hvor mange knepp har du fra 200 til 300 meter?" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I skyttermiljøet jeg frekventerer er diskusjonen om innføring av 5,56 høyst levende og mange ønsker det velkommen pga forventet lavere ammunisjonspriser. Jeg ville gjerne hatt det som tillatt på lik linje med 6,5. 

Det som engasjerer mange nå er forslaget om at skytterkontoret skal slutte med ammunisjonssalg. Det er mange som mener at innføring av 5,56 og et aktivt skytterkontor for å skaffe billigere ammunisjon er viktig.

Uansett så har det ikke vært noe særlig fornyelse i DFS programmene på lang tid, og det er på høy tid å se på skyteformer som engasjerer flere. PRS eller andre former for feltskyting burde kunne engasjere ungdommer, muligheter for mer moderne våpen som AR 15/416 ville også virke positivt på rekrutteringen. Men det finnes en moderniseringssperre et sted i organisasjonen som er vanskelig å bryte.

Link to comment
Share on other sites

For meg måtte gjerne 5,56 vært tillatt for de som måtte ønske. Men jeg ville nå nødig ha byttet ut Saueren med en AR 15/416 til konkurranseskyting på DFS program. Og lage flere klasser vil vel være den største fellen en kan gå i da det allerede er nesten en klasse pr skytter i DFS som det er nå. Blir ikke mye moro og dra på et stevne hvor det er bare noen få skyttere i vær klasse fordi det er et utall av klasser en kan velge i. Men om folk ville delta i de eksisterende klassene med AR 15/416 med et rødpunktsikte uten forstørrelse eller diopter så gjerne for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre slik at fakta kan ødelegge enhver god diskusjon, - - men, likevel - - her kommer en del av det slaget:

 

For det første:

 

All kulturell, idrettslig, frivillig aktivitet har opplevd en nedgang i deltakelse/aktivitet/medlemmer på ca. 30 % etter koronanedstengningen. Og nedgangen er størst i de yngste årsklassene (de som har størst evne til å lære seg nye dataspill?).

 

For det andre:

 

Variasjon i deltakelse på LS har det vært gjennom alle tider, mellom steder/landsdeler, og fra gang til gang på samme sted.

 

Bodø har arrangert hvert 10. år fra 1981. Deltakerrekorden var i 1991, med 4.553 deltakere. 20 år senere var deltakertallet 81 % av dette. Nå ligger det an til å bli ca. 55 %.

 

De øvrige LS-arenaene fra "oppsvinget" i deltakelse på 70-tallet har opplevd det samme. Den offisielle deltakerrekorden har Elverum, med 7.181 deltakere i 1990. 10 år senere fikk de bare 76 % av dette. Samme med Lesja, 6.482 deltakere i 1985, 4.982, eller 77 % av -85-tallet, i 2015.

 

Den reelle deltakerrekorden for LS er nok de ca. 4.900 (man møtte opp og skjøt, ikke mer seremonier med det) som deltok på LS i Oslo i 1950. Det var nok en stor del av den mannlige befolkningen (første skytterprinsesse ble kåret i 1955).

 

For det tredje:

 

bardp skrev (12 timer siden):

De i klasse ER J og EJ som skyter med med 6,5x55 betaler Kr 3,- for Norma Rekrutt-Elite eller Lapua bane 123gr.

 

Den reelle prisen på grovkaliberammo til DFS er på ca. kr. 12,- pr. skudd. I @bardp sitt lag subsidierer altså de voksne (GGG-ene!) ammo til ungdommen, andre av oss bruker av vår fritid til å lade. For noen ti-år siden hadde en del skyttere tilsynelatende tilgang til et digert militært ammo-regulativ. Men alt dette er altså å få andre/annen aktivitet til å redusere den virkelige patronprisen.

 

En 5,56 består av mindre "masse" enn en 6,5x55, og bør derfor kunne bli rimeligere.

 

For det fjerde:

 

Per-S skrev (9 minutter siden):

   -   mer moderne våpen som AR 15/416 ville også virke positivt på rekrutteringen. Men det finnes en moderniseringssperre et sted i organisasjonen som er vanskelig å bryte.

 

Den eventuelle "moderniseringssperren" som måtte finnes blant de påståtte "GGG-ene" i DFS (medianalderen i Skytterstyret er ca. 50 år), er nok småtterier mot det som en viss ABB har framkalt i politikk og byråkrati. Når det legges så stor energi i å hindre at velvoksne "gode borgere" skal kunne skaffe seg et høvelig halvauto-våpen til elgjakta, må man ha stor fantasi eller ubegrenset godtroenhet for å tro at barn og ungdommer skal kunne få adgang til noe som kunne ligne på et militært våpen, og som funker på halvauto.

 

For det femte:

 

Torf skrev (14 timer siden):

I tillegg tror jeg en bælfeit STR ikke akkurat er det mest sexy en yngre skytter har lyst til å investere i.

 

De yngste skyter ikke bare med "bælfeite" STR-ere, (den minste rekrutt-utgaven, er liten,men ikke helt slank), mange skyter med nusselige våpen fra Våpensmia, Weihrauch, og særlig Anschutz. Mitt barnebarn skyter med denne, legg merke til hevarmskula (takk for tipset, @Chiefen.v-2!).

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234477359

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (37 minutter siden):

innføring av 5,56 høyst levende og mange ønsker det velkommen pga forventet lavere ammunisjonspriser.

 

5.56 kvalitetsammo vil bli litt billigere, 6.5 vill bli litt dyrere. 

For referanse-en 223 Lapua Scenar koster over 20kr per smell, det skal noe volum til før prisen er nede i det endel drømmer om (når debatten gikk høyt gher var det 223 til 2-3kroner som var lokkende-helt til noen fikk prøvd den-interessen forsvant fort..).

 

Men om en føler sterkt for det er det jo bare å få det opp på skyttertinget. Kanskje burde en ta den helt ut og innføre samme reglement som ISSF? Da blir det masse å velge i (men dyrt..).

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (41 minutter siden):

Men om folk ville delta i de eksisterende klassene med AR 15/416 med et rødpunktsikte uten forstørrelse eller diopter så gjerne for meg.

Om deltakerene i "nye" klasser kommer som nye medlemmer, så må det vel være greit? Eller vil du heller ha nedgang? Det kan jo hende man heller vil ha nedgang enn masse nye folk, med nye ideer også? Mistenker dette for en del.
Å delta i eksisterende DFS-klasser (altså mot 200STR) med HK416 tror jeg blir lite inspirerende.

 

 

 

Jegermeistern skrev (39 minutter siden):

En 5,56 består av mindre "masse" enn en 6,5x55, og bør derfor kunne bli rimeligere

Det er materialer for litt under ei krone i en 556-patron. Nesten 2 i en 6.5x55-patron. Resten er arbeid, maskiner, presisjon, QL, distribusjon og salg. Om en 6.5x55 koster 10,-, og en fjerner materalkost HELT, vil den koste 8. En 556 er midt i mellom...

Så ja, den vil kunne bli noe billigere, men ikke egentlig vesentlig.

 

 

Jegermeistern skrev (43 minutter siden):

All kulturell, idrettslig, frivillig aktivitet har opplevd en nedgang i deltakelse/aktivitet/medlemmer på ca. 30 % etter koronanedstengningen. Og nedgangen er størst i de yngste årsklassene (de som har størst evne til å lære seg nye dataspill?).

Tror du har mye rett her. Men det er en trend at uteaktivitet blir mer populært igjen.

 

Jegermeistern skrev (43 minutter siden):

For det andre:

 

Variasjon i deltakelse på LS har det vært gjennom alle tider, mellom steder/landsdeler, og fra gang til gang på samme sted.

 

Bodø har arrangert hvert 10. år fra 1981. Deltakerrekorden var i 1991, med 4.553 deltakere. 20 år senere var deltakertallet 81 % av dette. Nå ligger det an til å bli ca. 55 %.

 

De øvrige LS-arenaene fra "oppsvinget" i deltakelse på 70-tallet har opplevd det samme. Den offisielle deltakerrekorden har Elverum, med 7.181 deltakere i 1990. 10 år senere fikk de bare 76 % av dette. Samme med Lesja, 6.482 deltakere i 1985, 4.982, eller 77 % av -85-tallet, i 2015.

Det er som måsen - det er mindre måse enn på 70-tallet, men den er ikke utrydningstrua likevel...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

Det var den hesten da...

 

Du sier selv at en STR ikke er veldig sexy for en ungdom - og så vil du gjøre den MINDRE sexy, ved å skyte musekaliber, som ikke funker på langt hold (ungdommene syns faktisk grovfelt er kult) og beholde de samme (kjedelige) programmene. Pingvindrakten, baneprogrammet - jeg syns ikke vi skal legge dette ned, men det bør komme mer spenstige alternativer.
Kikkerklassen kan bli noe sånt, om man dyrker den litt, men det er fyfy i alle skytterlag jeg vet om, selv her. Klassen er "OK" men så er den ikke det likevel, når V55ene ser opp, og ned på deg når du stiller med kikkert på rifla. Hva V73ene hadde sagt får vi heldigvis ikke vite, siden de er på 100m. De slutter faktisk å skyte heller enn å sette kikkert på rifla så de kan se blinken igjen...

 

K

Her du nok ved sakens kjerne. Om vi drodler fritt omkring denne situasjonen (om det er en korrekt, generell, opplevd situasjon), kan vi tenke høyt på følgende: Hvorfor er det slik i DFS?

 

Du – og flere erfarne skyttere herinne – har et bredt, aktivt nettverk også i DFS. Opplever andre det slik også? Tenker ikke bare på den håndfullen som dominerer debatten herinne, men også andre. Er den urgamle DFS-sjela så sterk, at man ikke er i stand til nytenking? Hva er det som «holder igjen»? Hvorfor er nytenking (og rekruttering) så vanskelig? DFS er jo en helt annen organisasjon nå enn da den ble starta, se bare på vedtekter.

 

Om man ønsker en endring, så er det viktig å søke en forståelse av hvorfor folk tenker og handler som de gjør. Rasjonelt, irrasjonelt, følelsesbasert, prega av gammal kultur...? Forstår at LS er en viktig og innarbeidd kulturarena. Men når en merittert skytter forlater standplass under LS, fordi han ikke vil skyte sammen med en AG-3 skytter – til stor applaus fra de tilstedeværende... Man får gjøre seg sine tanker. Hva applauderte de for? Personlig synes jeg det var både uhøflig og usportslig. Lite nytenkende og forsonende. Ikke sikkert de unge var med i applausen (håper iaf ikke det).

 

Forstå meg riktig: DFS gjør (og har gjort mye) mye bra for skyteopplæring, banehold, skyteaktivitet osb. Jeg vet mange gode forslag er kommet til tinget, men blir (nesten konsekvent) nedstemt, mon tro hvorfor? Kjenner flere i skytterlaget her, er ønsket hjertelig velkommen. Flotte folk. Men merker nogen skepsis når jeg framsnakker kikkertklassen, kjenner litt på det. Litt dumt, for jeg har til hensikt å skaffe en 200STR i .22 og en i 6.5. Men rigga med kikkertsikte. Mine gamle auer liker kikkertsikte, særlig når jeg ønsker å treffe presist.

 

Hvorfor er det slike lite endringsvillige holdninger i DFS?

Link to comment
Share on other sites

Om det er drømmen om å få kjøpe AR-klone det handler om, glem det. Det snør tett, med brøyting, i helvete før nye program for halvauto blir godkjent i Norge.

De som har utlevert 416 har allerede egen klasse og hele greia.

 

BC.Airn skrev (26 minutter siden):

en når en merittert skytter forlater standplass under LS, fordi han ikke vil skyte sammen med en AG-3 skytter

 

ja, dette var bare flaut og barnslig. Hadde han ikke ventet til han åpenbart hadde tapt hadde han kanskje kunnet scoret et poeng.

 

 

BC.Airn skrev (28 minutter siden):

Men merker nogen skepsis når jeg framsnakker kikkertklassen, kjenner litt på det.

 

Og det stopper deg fordi? 

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2 Juster fokus, og les posten en gang til. Kikkertklassen er hva jeg snakker om. Og holdninger. Han som forlot standplass til applaus - eksempel på konsekvens av gammal arv. Hvorfor er ikke kikkertsikteklassen akseptert? Hva er beveggrunnen? Du er avogtil en artigkaill, men juster fokus nu 👌 Hva trigger noen i DFS til slike nedlatende holdninger? Come on...

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er ikke kikkertsikteklassen akseptert?

 

???????????????????

 

Jeg har da skutt en god del stevner i klasse Kikkert, blant annet samlagsstevne, der jeg var på laget som vant lagskytingen grovfelt, og har ikke sett noe til at jeg ikke er "akseptert".

 

At det er mange (merkverdige og til dels feilaktige, blant annet at det fortsatt er  "jegerklasse") meninger der ute, er det bare en måte å få bukt med - at flere av oss deltar med kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

"...At det er mange (merkverdige og til dels feilaktige, blant annet at det fortsatt er  "jegerklasse") meninger der ute, er det bare en måte å få bukt med - at flere av oss deltar med kikkert!..."

Skal jeg også gjøre. Men les også hva @M67 skriver lenger oppe i tråden, og som jeg referer til. Hvorfor er det slik? Elefanten i rommet, veit du. Alle sjer hainn, men ingen snakke om hainn... Hvorfor? 

Link to comment
Share on other sites

Nå har all interesse for konkuranse forlatt meg, men til tross for rimelig bred kontaktflate i DFS-miljøet i og rundt skvalpeskjæret har jeg ikke hørt et negativt ord om kikkertklasse. Det er tvert om, gamle fyrer som er 3 og 4 generasjon DFSere og tidligere toppskyttere har handlet tubasikter og satt på Saueren, og det er jevnt trivelig press på jegermedlemer for få de med på stevner.

 

Jeg lurer fremdeles på hva som stopper deg, om det sitter en gammel gubbe og er (etter din oppfattning) skeptisk til kikkertklassen, so what? Det er et godkjent program i DFS, ferdig jobb. Takk til de sørlendingene som fikk det til. 

 

Av noen og 50 på skyttertinget stemte 3-tre imot innføringen av klassen.

I år stemte 54 av 55 for at klassen får delta på LS.

For en sidrumpa bakstreversk gjeng tullinger....

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skal nok stille, rekner med to 200STR er som sagt i hus om ikke altfor lenge. Synes det er fine rifler, har prøvd et par stykker, og havesyken sitter permanent. Presise er de også, og brukbare om jeg ønsker å strekke holdet litt. Min tilnærming er respektfullhet over de gode mennesker i mitt lokale lag (kjenner jo flere fra andre sammenhenger). Nært bane også.

 

Men ikke alle har samme tilnærming. Men likevel: Hvorfor er det slike holdninger, jfr post jeg refererte til? For når man vet grunnen, er det enklere å finne tiltak som kan føre til forbedringer. 

 

Og det er sant at man bør stille opp. Er ikke mørkredde her hvor jeg komme fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser litt rundt på stevner. Og omkvedet er at kikkertklassen er helt flott, velkommen er de, skulle ønske de var flere. 

 

DFS forandres av medlemmene, formelt via årsmøte og ombudsmøte og skytterting, i praksis over kaffe og vafler når gravlappene er diskutert. Det tror jeg noen på utsiden misforstår. Organisasjonen er ikke ovenfra og ned, derfor går endringer tregt men de er godt forankret. 

 

Vil du endre noe, så må du skyte på åttere på kne, plukke hylser, krafse voller, rigge skiver, huske skytter-id på stevner og diskutere avtrekksfeil etterpå. Ellers er det som å skvette vann på gåsa, og det synes jeg er helt ok. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med liten interesse for endringer og slik innen DFS vil løse seg selv om 20års tid. Da har 40-50% av deltagerne lagt fra seg riflene, endt på gamlehjem eller flyttet under torven. Jeg tror selv om 5 år at det er igjen 2-3 skytter i laget mitt som fortsatt bruker Sauer og dress. Mens jaktfelt, PRS og annet i distriktet bare øker år for år. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok surgubber, både de som styrer i noen skytterlag (jada det finnes surgubber der og) og de som sitter på utsiden og produserer surmuling. De i sist gruppe har en arena på kammeret der de får sitte og jamre for et publikum.

De to gruppene er egentlig ganske like, og jeg tror egentlig de kunne gått greit overens i mange sammenhenger fordi de er en type mennesker som misliker det de selv ikke driver med, men som egentlig er ganske nær det de selv driver med.

Tror jeg.  

Edited by høggern
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (7 timer siden):

Men når en merittert skytter forlater standplass under LS, fordi han ikke vil skyte sammen med en AG-3 skytter – til stor applaus fra de tilstedeværende..

Jeg foreslår at du lar denne være utenfor diskusjonen. Det er ikke en clear cut forklaring på hvorfor John Olav gikk der, og det er ikke hele forklaringen som egner seg overalt. Men det bunner jo i opplevd urettferdighet, ikke i motstand mot noe moderne. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

 

Rugerdud skrev (7 timer siden):

Jeg tror selv om 5 år at det er igjen 2-3 skytter i laget mitt som fortsatt bruker Sauer og dress. Mens jaktfelt, PRS og annet i distriktet bare øker år for år. 

Mange smålag går den veien, og dessverre da mange skytebaner. Men det er kanskje ikke grunnlag for en skytebane og et skytterlag på hver voll, nå som bilen er oppfunnet.

 

 

Rugerdud skrev (7 timer siden):

Da har 40-50% av deltagerne lagt fra seg riflene, endt på gamlehjem eller flyttet under torven.

Du glemmer at det kommer nye til, og at folk lever veldig lenge nå om dagen.

Jeg så på aldersfordeling i DFS (altså skyttere, på stevner), i samfunnet forøvrig, og forventet levealder. Så la jeg til egne erfaringer med hvem som mener og gjør hva.

Her jeg er vil lite, om noe, endre seg de neste 20 år. Det vil bli flere eldre, kanskje tilogmed flere skyttere, og det vil være flere i mellomskiktet enn det er nå. 

Rugerdud skrev (7 timer siden):

Dette med liten interesse for endringer og slik innen DFS vil løse seg selv om 20års tid.

 

 

 

40 år derimot, da er de som er 15-20 nå i førersetet, og de har aldri sett ei anna rifle enn Saueren uten kikkert på, og har sett mange flere skytedisipliner (allerede) enn de som nå er 60-70. Da vil vi nok se endringer. Så spørs detmed samfunnets aksept for skyting som sport, og alt det der da.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...