Jump to content

Når bør man bruke Large rifle og når bør man bruke magnum tennhetter.


Brisk

Recommended Posts

Ser på flere ladepakker og lignende at man kan velge mellom magnum tennhetter og large rifle noe som får en nybegynner på hjemmeladning til å dundere på hva har det å si? Tenkte at magnum hører til magnum, men når man kan velge det til 6,5 så blir jeg nyskjerrig.

Lader 6,5 x 55, 308 og 300win. 

Link to comment
Share on other sites

Brisk skrev (1 time siden):

... velge mellom magnum tennhetter og large rifle noe som får en nybegynner på hjemmeladning til å dundere på hva har det å si?

Magnumhetter har litt mer "futt" og gir sikrere tenning av kruttet i patroner med stort volum (og mye (sentbrennende) krutt) ift. kaliber, såkalte magnumpatroner. Hvis du er nybegynner, hold deg til standard hetter for "normalpatroner" som 6,5x55 og .308Win. Er den siste du skal lade  .300WinMag, bruk magnum tennhetter som ladningene i Vihtavuoris tabell tar utgangspunkt i. Ellers er vel tommelregelen å gå ned 0,5 gr på kruttmengden om du skal bruke magnumhetter til andre patroner, f. eks. de som er nevnt her.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Tanken er å lade 

6,5 med n19 blir norma GT kuler 130 gr eller lapua scenar 139gr. 

308 med n150 siden jeg blir å holde meg på 175gr kuler eller lettere. Tyngre en 175 blir jeg nok ikke skyte og skulle bli fast på 175 gr vekt så blir det vel n550 på sikt for mer fart.

 

Om magnumhetter sikrer tenning av krutt i bedre grad, er det da bedre grunnlag for jevn presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Brisk skrev (26 minutter siden):

Om magnumhetter sikrer tenning av krutt i bedre grad, er det da bedre grunnlag for jevn presisjon?

Det vet jeg faktisk ikke. Men jeg ville tro at en mer effektiv tenning av en stor mengde (sentbrennende) krutt gir jevnere trykkoppbygning, og derfor kan påvirke presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt begge deler i en årrekke - typ 2-3 med vanlig, 2-3 år med magnum, osv... Jeg kan ikke si at jeg har sett den helt store forskjellen. Man kan se forskjell i ES/SD på hastigheten når en bytter hetter, men det går mer på merker tror jeg, eller bare "en annen".

Magnum skal i teorien gi mindre variasjon i hastighet, men jeg er ikke 1000% overbevist der heller.

I sum, sålenge det ikke er UNL500/ F-class eller lignende " skyte minigrupper på langt hold"- konkurranse, så bruker jeg de billigste, eller de som er enklest å få kjøpt til enhver tid. RWS 5333 fra Norma Skytterprodukter er den jeg har endt opp med de siste årene.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt begge deler i en årrekke - typ 2-3 med vanlig, 2-3 år med magnum, osv... Jeg kan ikke si at jeg har sett den helt store forskjellen. Man kan se forskjell i ES/SD på hastigheten når en bytter hetter, men det går mer på merker tror jeg, eller bare "en annen".

Magnum skal i teorien gi mindre variasjon i hastighet, men jeg er ikke 1000% overbevist der heller.

 

 

K

Så du ville gitt faen og kjøpt det som var billigst der og da?

 

Er ferderal og rws de beste hettene eller har du ikke merket noe der heller

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (44 minutter siden):

Nå bruker jeg vanlige tennhetter fra RWS da det er de som gir minst plunder i ladepressa og virker meget bra.

Det var joen ting jeg glemte å nevne. RWS funger veldig bra i 650en, Remington f.eks. er et sant helvete i min 650 iallefall, det betyr faktisk nokså mye.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt magnumhetter i 375h&h og wea, og 458 Lott. Men aldri i normalkalibre. Jeg har flere ganger byttet hettetype, uten at jeg noen gang har merket forskjell på treffpunkt. Altså lader de første skuddene med en type, går tom om kjøper en annen type (typisk den de har...), og lader med den, uten at det har påvirket treffpunkt overhodet. Det eneste jeg har merket er at noen typer er vanskelige å få inn i noen hylsefabrikat, mens andre glir greit på plass. 

 

Det er for øvrig flere viktige momenter for hjemmeladning som jeg ikke har merket effekt av. Settedybde er en annen slik sak. Den eneste gangen det har spilt noen rolle var i en gammel drilling med veldig romt kammer, der måtte settedybden tilbake... lik fabrikkammo. Ellers har jeg ikke merket en døyt til det.   

Link to comment
Share on other sites

I Norma sin ladebok : Reloading Manual Edition 1, er det brukt Winchester Magnum tennhetter fra og med 224 Wby, til og med 470 Nitro Express.
Jeg har brukt, og bruker magnum tennhette i både 30-06. 338-06 og 375 H&H.
Har ikke merket noe forskjell  hverken på trykk eller presisjon i forhold til normalhetter.
Men det hevdes at i kaldt vær fungerer magnumhetter bedre.

Etter en hel del trøbbel med CCI normalhetter i en 35 Whelen for en del år siden hvor det var klikk på hver femte patron i snitt, gikk jeg over til magnumhetter.
Problemet forsvant  og jeg har fortsatt med magnumhetter siden.
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Det er for øvrig flere viktige momenter for hjemmeladning som jeg ikke har merket effekt av.

Det er nok mange slike momenter som mange fokusererer på uten at det har betydning for andre enn BR skyttere i toppskikt. Men det er mye psykologi i dette, gjør man alle disse tingene tror man jo at ammunisjonen blir mye bedre, og selvtillit er viktig når man skal prestere.

Dersom du ikke har våpen og utstyr som kan prestere i toppskiktet kan man greit bruke de tennhettene som fungerer best i verktøyet, det blir nok ikke noe forskjell i skiven.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Eneste kaliber jeg har sett at magnum hette betød noe er 416Rigby, ga helt klart jevnere hastighet.

Ellers bare fordyrende.

 

Jeg skal begynne å lade til 6,5PRC nå, og der er magnum hetter nevnt i ladetabellen som foretrukket, men vil det si at jeg heller bør bruke av 1.000stk fed LR tennhettene jeg har liggende? 

noen som har erfaring med å ikke bruke magnum hetter selv om det står i "oppskrifta" ? 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (37 minutter siden):

Var i kontakt med Norma for et par år siden ang. ladedata til .308 Win, og da bekreftet de at deres ladedata til den patronen var utelukkende utviklet med magnumhetter.

Har hørt dette før, og hvis det er slik at de bruker magnumhetter til alle sine ladedata kan jo det være en del av forklaringen på hvorfor maks-ladningene virker litt forsiktige... Jeg har også lurt på hvordan de oppnår så høye hastigheter som i tabellene (uten å ha oppgitt pipelengde), jeg ligger i hvert fall langt under med vanlig "jaktpipelengde". For øvrig skulle det være helt unødvendig med magnumhette til en patron med så moderat volum som .308Win. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 timer siden):

Var i kontakt med Norma for et par år siden ang. ladedata til .308 Win, og da bekreftet de at deres ladedata til den patronen var utelukkende utviklet med magnumhetter.

Den samme beskjeden fikk jeg for en del år siden da jeg var i kontakt med dem ang data på et litt mindre vanlig kaliber.

 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (16 timer siden):

Har prøvd et par-tre ganger i "normal"patroner, uten å ha sett signifikant forskjell på magnum og standardhetter.

Hva legger du i signifikante forskjeller?

Jeg prøvde med et par veldig forskjellige krutt for noen år siden. Det var ca 30 msek (eller like mye som 1 grain mer krutt) forskjell mellom cci200 og federal 215. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke riktig alle som merker forskjell på vanlige og magnum hetter, nei, - heller ikke de som omsetter dem.

 

For masse år siden kjøpte jeg en "porsjon"  (5, 10 eller 15 tusen) Remington 9 1/2 hetter fra Skytterkontoret, og ladet som jeg hadde gjort. Etter ei god stund så jeg at det sto "9 1/2 Magnum" på pakkene (ellers var de helt like de øvrige). Jeg fortsatte å lade, jeg sjekket ikke om hastigheten hadde gått opp.

 

seawolf skrev (På 31.5.2022 den 11.46):

Har ikke merket noe forskjell  hverken på trykk eller presisjon i forhold til normalhetter.

 

Det var med patroner ladet med "Magnum"-hetter at avkommet skjøt 350 under LS i Målselv. Jeg tror nok resultatet ville blitt det samme med standard hetter.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se att noen har nevnt kulde. Selv om ikke så mange skyter i minus 20. Jeg ville ikke brukt noe annet enn magnum hetter med en stor mengde saktebrennende krutt i minus 20 grader. eller minus 10 grader for den saks skyld.

Edited by kjella
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@M67 Jeg hadde en lot med Winchester Magnumhetter for en del år siden. Holdt på med et litt "udda kaliber" og skulle lage meg litt data for et par nye kuler. Der var det mange som kratret og noen punkterte da jeg mener jeg nærmet meg maks. Med overgang til Rem 9 1/2 og Fed 215 har jeg vært litt drøyere på ladningen uten å merke noe til kratring. Målte hastigheter for Rem og Fed på datidens Crony var litt høyere enn det jeg finner i dagens ladedata så jeg ser det som en indikasjon på at de Winchesterhettene ga seg litt tidlig. De hadde jeg forøvrig ikke målte hastigheter på. Det var kanskje ei fornuftig advarsel, men jeg bytta altså hetter og økte på litt til uten å finne andre signaler. Hetteleiene ble ikke romme og hylsene ble brukt mange ganger seinere.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 1.6.2022 den 14.17):

Hva legger du i signifikante forskjeller?

Jeg prøvde med et par veldig forskjellige krutt for noen år siden. Det var ca 30 msek (eller like mye som 1 grain mer krutt) forskjell mellom cci200 og federal 215. 

Hvilke kaliber lader du, hvor 1 grains krudt, giver 30m/sek ?
-
Nu har jeg gennem en periode prøvet at teste min formel for effekt af krudtmengde.
Det virker som en god tommelregel, at man måler hastighed, og dividerer med grains krudt i ladningen.
Det har vi så testet på mange ladninger og kalibere. Og denne tommelregel synes at være ret brugbar, så længe man ikke bruger komprimerede ladninger.
-
På bevidste test, hvor vi har trinvis ændret ladning med 1 grains pr trin. Der har målingerne været indenfor +-10% af denne tommelregel.
På 308 ladning kunne jeg faktisk beregne hastigheden for en ladning som gik 360m/sek, baseret på samme krudttype i en ladning som gav 860 m/sek

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende tændhætter, så synes der at være en kjempestor forskel på, hvor meget  tryk/hastighed de tåler, før de bliver flate eller laver krater.
I en række højtrykstest, hvor vi testede styrke i "hybridhylstre" Alu eller messing krop og stålbund. Der så vi visse fabrikater af hetter, som klarede mere end 2000bar højere tryk uden punktering, end andre fabrikater af hætter. 
Vi testede både large lommer og small lommer. og en del forskellige fabrikater af hetter

Fiocci og Federal var meget mjyke og gav tidlig flade hetter, og tidlig krater.
RWS og remmingtom gav veldig lite tryktegn, og klarede markant højere både ladning og hastighed før de blev flate og dannede krater.
De 100.000 federal 215 jeg kjøbte har været meget håpløse, syns dårlig bearbejdningsfinidh. i en del nye hylstre skal man reelt smørre hættelommer for at sætte disse hætter. Hvor andre fabrikater går fint

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...