Jump to content

6,5X55 og Accurate 8700


høggern

Recommended Posts

vel, i hjørnet for rare eksperimenter har jeg tilogmed prøvd lade 6,5X55 med Accurate 8700 krutt. dette er et av de tregeste krutta jeg vet om, men har litt slikt krutt liggende så jeg måtte bare prøve det.

etter studering av ladetabeller fant jeg ut at 8700 var tregere enn alle vanlige krutt som benyttes til 6,5X55.

det er også sannsynligvis noe tregere enn N170 som er det tregeste kruttet jeg fant ladedata på i 6,5.

 

kulene jeg valgte bruke til testen var noen partizan 139 grs blyspisser. disse gir ca 20-30 msek mindre hastighet og endel mindre trykk enn feks 139grs scenar kuler gjør med samme ladning i mine piper.

 

som sagt før, jeg gikk ut fra at 8700 var noe tregere enn N170. i vihtavuoris 2004 tabell er maxladning for 9,3 grams(144 grs) FMJBT med N170 52,6grs(815 msek), mens startladning er på 47,5 grs(715 msek).

 

hylsene jeg brukte var RA boxerhylser, hettene var CCI-200, løpet jeg testet i var sauerløp på 67 cm.

 

jeg ladet 2 referanseladninger med 139 grs partizan og N150 som jeg kronograferte i sauern. 38 grs gav 710 msek og 39 grs gav 744 msek(den siste ladningen gir ca 30 msek mer med scenar eller andre 9grams matchkuler)

 

så var det på med 8700 krutt. startet på 50 grs. ynkelige 610 msek :lol: gikk kula ut med. å ikke i nærheta av trykktegn...

 

gikk opp til 52 grs. da rusla kula ut med rolige 659 msek :roll: , fortsatt ingen trykktegn. her måtte det mere krutt til.

 

54 grs... det var så mye jeg fikk plasstil i hylsa. det knaka i knuste kruttkorn når jeg komprimerte 8) . dette kom til å bli bra .........671msek....... :shock:

 

vel. dette var triste greier. hvordan få opp farta? :roll: hm....magnumhetter, det gir etter mine erfaringer fart og trykkøkning tilsvarende 1 grs mer krutt i 6,5! inn i skapet, finne federal 215 hetter.

 

først ladet jeg 38grs N150 med magnumhetter: 738 msek.

altså omtrent like mye fart som med 1 grs mer krutt... teorien min stemte omtrent. :D

 

så 50 grs 8700. 632 msek. dvs 22 msek mer enn med std hetta. jeg øynet håp. :mrgreen:

 

52 grs... da fikk jeg 693msek, her var det 34msek økning... :)

 

54 grs.. 701 msek. her var det 30 msek økning. :)

 

hadde jeg brukt en anna kule så hadde sikkert kansje farta vært noe høyere, men uansett gidder ikke jeg brenne over 50 grs krutt for å få hastigheter jeg kan få med godt under 40 grs N150. så alt i alt er konklusjonen at 8700 er for tregt for 6,5X55.

 

en anna lærdom, er at man får ca 30 msek fartsøkning om man bruker magnumhetter i 6,5X55. det tilsvarer som oftest 1 grs mer krutt omtrent. å det virker som det tilsvarer ca 1grs mer krutt trykkmessig og. noe å tenke på kansje? :o

 

skal tilslutt ramse opp hastighetene:

alle ladninger med 139grs partizan kule, PL 76mm. RA hylser, sauer 200STR med 67 cm pipe.

 

39 grs N150 +std hette 744msek (denne ladningen gir over 770 msek med 9 g scenarkuler)

 

38grs N150 +magn hette 738 msek

38grs N150 +std. hette 710 msek

 

50grs 8700 +magn hette 632 msek

50grs 8700 +std. hette 610 msek

 

52grs 8700 +magn hette 693 msek

52grs 8700 +std. hette 659 msek

 

54grs 8700 +magn hette 701 msek

54grs 8700 +std. hette 671 msek

 

edit: skriveleifer i søkk og kav :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vil bli veldig moderate hastigheter er jeg redd. men kansje noe å prøve?

 

 

 

forresten er dette en av de få gangene jeg publiserer ladedata som ikke står i produsenters tabeller på nett. for jeg anser kombinasjonen av 9grams kuler og full hylse 8700 i 6,5X55 for å være safe.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål Høggern, får du endring i presisjon med bruk av magnun hetter også, pga betre forbrenning av kruttet, eller er det kun ein hastigheits økning ?

Kanskje dumt spurt, men er det ein fordel med bruk av magnum hetter på trege kruttsorter, for å betre forbrenninga av kruttet ?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål Høggern, får du endring i presisjon med bruk av magnun hetter også, pga betre forbrenning av kruttet, eller er det kun ein hastigheits økning ?

Kanskje dumt spurt, men er det ein fordel med bruk av magnum hetter på trege kruttsorter, for å betre forbrenninga av kruttet ?

 

jeg har ikke testa nok til å si om magnumhetter gir bedre eller dårligere presisjon (sauern er generelt presis, så endringene er som oftest ikke radikale)

men generelt kan jeg si at jeg har brukt litt magnumhetter på trege kruttsorter i 6,5X55 å presisjonen var iallefall ikke dårligere enn med std hetter. :wink:

 

enkelte mener det er en fordel med magnumhetter selv i 6,5x55 med trege krutt som MRP, MRP2 osv dersom man skal skyte i kulde.

Link to comment
Share on other sites

nei polar, er noe jeg har hatt liggende på "hemmelig plass nr 3" i lang tid.

 

@50cal: jeg er klar over at på skalaene ligger N170 og N570 i samme området som 8700. MEN når da 8700 da fikk over 100msek mindre med samme ladning (52 grs) enn det N170 skulle gitt, gjør at jeg mener og tror 8700 er merkbart tregere enn vihta N170/570.

 

forresten er ikke disse tabellene over brennhastighet statiske fra kaliber til kaliber....

 

 

å tilslutt, er helt enig med 50cal... 8700 går som vann i kruttmålet :D

Link to comment
Share on other sites

forresten, etter å ha vurdert resultatene har jeg kommet fram til at slikt krutt kunne man jo brukt til å lade 156grs kuler i 6,5.

 

trykket vil være moderat, å man kan nok fint bruke de skudda i en gammel krag for eksempel.

begynte å rykke litt i "prøve det ut" muskelen her. har jo 156grs kuler en plass, dessuten her jeg jo hylser og krutt i rikt monn.....

 

dessuten dukket det opp enda en kuriositet mens jeg rotet i gamle ladedata.

testladninger med P4 krutt og N110 i 308win.... men disse vet jeg ikke om jeg tør legge ut uten videre ;)

Link to comment
Share on other sites

Høggern har du kjøpt Accurate her oppe i Finnmark?

 

Norma skytterlag solgte ut et parti for et par år siden. (Øhhh tiden går, det var i 2006!)

Jeg kjøpte "litt", som jeg har testet i diverse Weatherby kalibre. Når du får Norma boksen (ja de har pakket det i egen embalasje) ser du at det står at kruttet passer til de virkelige stormagete magnumene.

Det eneste Weatherby kaliberet jeg fikk max hastighet vs. MRP var i 257 Weatherby.

Der kunne du fylle hylsa, og hastigheten var meget god. Selv en 300 Wby har for lite volum til dette kruttet.

Tipper dette kruttet passer godt i 30-378 Weatherby, 257-300, 6.5-300 og 7mm-300.

Ellers ser det ut til at det soter en god del, men prisen kompangserte for det. tror Norma tok 200,- pr. kilo...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Røsket frem en gammel tråd, fremfor å lage en ny. Jeg har kommet over en mulig overtagelse av noen flasker med Accurate 8700. Men selv om prisen er OK, så undrer jeg på om jeg egentlig kan bruke dette til noe. Jeg lader jo 7mm RM, men der har jeg blitt fortrolig med å bruke N-15. Og siden N-15 er både rimelig og lett tilgjengelig, frister det egentlig ikke å eksperimentere med noe annet. Jeg lader ingen andre magnumkalibre, og i følge høggern er 8700 lite egnet til 6,5x55. Kan det egne seg til noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...