Jump to content

Blyforbud 15/2-2023


kongle

Recommended Posts

Ser at det nå går mot blyforbud, har visst at det kommer på sikt, men ser ut til å gå raskere enn jeg hadde fått med meg.

 Ble oppmerksom på dette da en jaktbutikk "reklamerte" for dette i sin epost.

Skal sies at jeg nok ikke er oppdatert på alt av skriv datoer, hva som er definert som våtmark osv. så jeg kan fort tråkke litt i salaten her.

 

Slik har jeg forstått et mulig forslag:

Slik jeg forstår så er det blyforbud fra 2023 for hagle, rifle typ grovkaliber 18mnd etter så 2025 ish og mindre kalibre under 5,6mm er 5 år svs 2028 ish. For fiske gjelkder det samme med 3 år og 5 år etter hvor store "blysøkker" man bruker. Så det virker som at, med litt slingrinsmonn så er det slutt for bly til jakt og fiske fra 2030, om det ikke alt er over før.. Er sikkert noe jeg ikke har fått med meg/lest/hørt. Noen som kan komme med innspill eller belyse dette?

 

Diverse kilder som jeg har skumma med sitering:

 

Blyforbud 15/2-2023 ser ut til å tre i kraft da i EU/EØS og i Norge i følge Miljødirektoratet:

 

"I EU vil forbudet vil gjelde fra 15. februar 2023.  Vi tar sikte på at forbudet også vil gjelde i Norge fra samme dato."

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/mars-2021/eu-forbyr-bruk-av-blyhagl-i-vatmark/

 

 

Regjeringa:

Det nye forbudet gjelder all slags skyting med hagle. Det kommer til anvendelse fra 15. februar 2023.

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2019/nov/reachxviiblyhagl/id2678122/

 

 

 

Ser noe fra NJFF dette er ikke datert:

 

 

Jakt, skyting og fiske

Rapporten omhandler jakt, sportsskyting og annen utendørs skyting, samt fiskeutstyr. Det er skissert ulike mulige restriksjonsnivåer, fra «status quo» til totalforbud på alle områder. ECHA foreslår følgende som anbefalt restriksjonsnivå:

Forbud mot salg og bruk av blyhagl til jakt, med en overgangsperiode på fem år og mulighet for medlemsstatene å gi unntak for sportsskyting når utslipp i miljøet minimeres.
 

Forbud mot bruk av bly i riflekuler med overgangsperioder:

18 måneder for sentertente patroner som er lik og over 5,6 mm

 5 år for kalibre mindre enn 5,6 mm.
 

Unntak for fortsatt bruk til sportsskyting hvis utslipp til miljøet minimeres, dvs. når skytebaner er utstyrt med kulefang (som muliggjør oppsamling/resirkulering av bly).
 

Forbud mot salg og bruk av bly i fiskeutstyr med overgangsperioder avhengig av vekt: 

< 50 g tre år

> 50 g fem år
 

Øyeblikkelig forbud mot bruk av blysøkker som bevisst blir droppet i vann.

Innendørs bruk av blyammunisjon, samt militær og annen ikke-sivil bruk av blyammunisjon - som av politi, forsvar etc. er ikke omhandlet i rapporten.

https://www.njff.no/aktuelt/nytt-forslag-om-blyforbud-i-eu

 

 

Storbritannia er det vel over og ut med bly fra 2025.

https://basc.org.uk/lead/

 

Link to comment
Share on other sites

 

8 hours ago, kongle said:

Innendørs bruk av blyammunisjon er ikke omhandlet i rapporten.


Er det ikke et tankekors at innendørs skyting er unntatt all den tid så godt som all blyforgiftning blant skyttere skjer på grunn av bly på innendørsbaner? En kule eller en million i myra har jo ingen verdens ting å si for dyr og mennesker. Burde vært omvendt!

Edited by Perjoto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (40 minutter siden):

Noen som vet hva EU definerer som våtmark? 

 

Ja, dessverre. Fra første link i første innlegg (Miljødirektoratet):

"Ramsar-konvensjonen definerer våtmark som et område med myr, torvmyr eller vann, naturlig eller kunstig, permanent eller midlertidig, med stillestående eller strømmende ferskvann, saltvann eller brakkvann."

 

Polardego skrev (41 minutter siden):

Har lest rykter om at det er nok at det er en bekk i nærheten og at hvis man blir mistenkt så er det omtrent bevisbyrde. 

 

Ja, dessverre. Fra andre link i første innlegg (Regjeringen):

"Etter forordningen vil en person som bærer med seg blyhagl i våtmark og ved våtmark, selv måtte dokumentere at vedkommende ikke skal skyte med blyhagl i våtmark."

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perjoto said:

 


Er det ikke et tankekors at innendørs skyting er unntatt all den tid så godt som all blyforgiftning blant skyttere skjer på grunn av bly på innendørsbaner? En kule eller en million i myra har jo ingen verdens ting å si for dyr og mennesker. Burde vært omvendt!

De som lager disse reglene kunne ikke brydd seg mindre om blyforgiftning i skyttere - det er vadefugler som (visstnok) lider nød.

Link to comment
Share on other sites

”an end to the use of lead and single-use plastics in shotgun ammunition ”

 

man vill sluta med bly och istället stål ?  Men om jag förstår engelskan rätt så vill dom inte tillåta stålförladdning i plast ?   Det finns några alternativ i papp mig veterligen, och faktiskt ett av dom är svensk  

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (3 timer siden):

 


Er det ikke et tankekors at innendørs skyting er unntatt all den tid så godt som all blyforgiftning blant skyttere skjer på grunn av bly på innendørsbaner? En kule eller en million i myra har jo ingen verdens ting å si for dyr og mennesker. Burde vært omvendt!

Blyforgiftning blant skytterne er lett å unngå, det er bare å bygge baner etter de forskriftene vi allerede har.  Jeg brukte 3 kvelder i uka på innebanen i flere år uten å komme opp på "normalnivå" med bly i blodet. Det er bare snakk om hygiene og avtrekk.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skrueråmuttere said:

"Etter forordningen vil en person som bærer med seg blyhagl i våtmark og ved våtmark, selv måtte dokumentere at vedkommende ikke skal skyte med blyhagl i våtmark."

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge 😂

Hvordan skal man dokumentere det? Lapp hjemmefra? 
Eller jeg lover, kors på halsen og ti kniver i hjerte?..🤣 Virker det best om jeg skriver det på et papir og signerer? Som et dokument altså.

 

Det er jammen meg bra at det finnes mye ødemark i Norge, og at jeg enda er i stand til å gå så langt at jeg kommer meg bort fra regjeringens idiotiske byråkrater. 

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge 😂

 

Du tar feil. Det er ikke "dumt". Det er ondt. Ondt, og i strid med uskyldspresumsjonen som ligger til grunn for all vestlig rettspraksis.

 

Bly skrev (10 timer siden):

Hvordan skal man dokumentere det?

 

Du skal ikke dokumentere det. Det er ikke meningen at du skal klare å dokumentere det. Du blir automatisk straffet.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Skrueråmuttere said:

i strid med uskyldspresumsjonen som ligger til grunn for all vestlig rettspraksis.

Velkommen til offentlig forvaltning🥱. De evner jo ikke å se galskapen..

 

22 hours ago, Skrueråmuttere said:

Du blir automatisk straffet.

Jeg husker sist gang det ble iverksatt blyforbud. Da fløy SNO rundt med helikopter for å sjekke om man hadde blyskudd, også unnskyldte de seg med at de egentlig var ute for å se etter motorisert ferdsel i utmark.  Det eneste jeg så og hørte i mils omkrets med motor var helekopteret 😂

 

Nå har de begynt å se på sin egen motorbruk, utrolig nok. Det var nylig en sak ett eller annet sted om at de kjørte Norge på langs med skuter noen hundre ganger i året.

 

Uansett så har jeg aldri sett SNO ute når det er dårlig vær😏. Dessuten finnes det mye bra i kamuflasje om man skulle bli helt paranoid.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Da er du betraktelig mer sjenerøs enn meg.

Nåja! Jeg er vel bare blitt litt immun etter å ha kastet bort masse penger på offentlig byggforvaltning uten og komme noen vei. Man synker fort ned i hengemyra om man skal begynne å ta inn over seg alt som er galt fra den siden. Det er bare den som bryr seg som blir skadelidende i slike saker. Forvaltningen har ingen sympati. De som sitter der går ikke hjem og mister nattesøvnen.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat når det gjelder omvendt bevisbyrde er det på litt sikt oss alle som blir skadelidende. 

 

Det starter med såkalt delt bevisbyrde, som egentlig er omvendt. Så fortsetter man med hemmelig rettssaker, gir det litt tid og en pandemi eller to, og vips får man frosset alle bankkonti og sulter ihjel dersom man hever stemmen og ber regjeringen gjeninnføre alminnelige borgerrettigheter. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

Nåja! Jeg er vel bare blitt litt immun etter å ha kastet bort masse penger på offentlig byggforvaltning uten og komme noen vei. Man synker fort ned i hengemyra om man skal begynne å ta inn over seg alt som er galt fra den siden. Det er bare den som bryr seg som blir skadelidende i slike saker. Forvaltningen har ingen sympati. De som sitter der går ikke hjem og mister nattesøvnen.

 

Fullt forståelig at en ikke gidder. 

Og dermed vinner byråkraten og kan vise til "etablert praksis".

 

 

Link to comment
Share on other sites

FEVIK skrev (2 minutter siden):

Her er det bare å hamstre, førstemann til butikken..

 

Hva hjelper det å ha et formidabelt "kriselager", når det er bruken som er ulovlig?

 

nhd skrev (48 minutter siden):

Blyentusiaster   -  

 

Man trenger ikke være "entusiastisk", for å påpeke at den blyforurensingen som skyldes bom eller gjennomskyting på riflejakt, er så liten at det blir uhorvelige mengder 0-er bak komma (vi snakker her ikke om bly- eller kobber-rester i viltkjøtt).

 

De som likevel måtte anse dette som et problem, bør så absolutt unngå alt som ligner på geologi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruken er ulovlig ja. Tenkte bare å ha liggende litt på lageret - til bedre tider😉
Selvfølgelig skal jeg putte noen supre monolittiske kuler i mine gamle brekkvåpen - og ikke engang
bære med meg de vederstyggelige blyklumpene hverken i lommer eller i jaktsekken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Hva hjelper det å ha et formidabelt "kriselager", når det er bruken som er ulovlig?

 

 

Man trenger ikke være "entusiastisk", for å påpeke at den blyforurensingen som skyldes bom eller gjennomskyting på riflejakt, er så liten at det blir uhorvelige mengder 0-er bak komma (vi snakker her ikke om bly- eller kobber-rester i viltkjøtt).

 

De som likevel måtte anse dette som et problem, bør så absolutt unngå alt som ligner på geologi.

Der våkna jeg. Geologen. Ja, det finnes bly i berggrunnen vår. Og den eroderes. Vi kan prøve å anslå dette. Men da må vi gjøre noen grove antagelser. Denne antagelsen er blant annet basert på at kun områder med bart fjell eroderes. I Norge kan vi anslå at noe under 10% av landarealet er bart fjell. Vi kan da si 30000km2 for å være litt på den konservative siden. 

Erosjonsraten er vanskelig å anslå men referanser til storskala observasjoner over geologisk tid indikerer at det vil ta 20-200 millioner år å 'slite ned' en 4km høy fjellkjede til det halve. Erosjonsraten i 200-millioner års scenariet er da 2KM/200MÅ = 0,00001m/år.  Det er vanskelig å anslå sikkert mengden bly i bergartene som eroderes men et globalt gjennomsnitt indikerer 13ppm bly. Som dere ser er dette ganske grove og omtrentlige estimater. 

Så må disse tallene kombineres, vi kan holde oss på meterskalaen. 30 000km2 tilsvarer 30 000 000 000m2 (arealet med bart fjell i Norge) Volumet som forvitrer i løpet av et år er da  30 000 000 000m2 x 0,00001m = 300 000m3/år. Av dette volumet er 13 ppm altså bly men her må vi holde tunga beint i munnen og regne om til vekt før vi regner ut andel bly. Bly har egenvekt på 11,3 tonn/m3 og berggrunn har egenvekt på omlag 2,7 tonn/m3. 300 000m3 veier 810 000 tonn. 15 ppm av dette er bly. Det tilsvarer drøyt 10,5 tonn/år. For å sette 10,5 tonn bly i perspektiv kan vi regne om til rypeladninger (32g).

Da får man at dette svært grove estimatet av bly frigitt årlig som produkt av erosjon tilsvarer 330 000 rypeskudd. 
 

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke være "entusiastisk", for å påpeke at den blyforurensingen som skyldes bom eller gjennomskyting på riflejakt, er så liten at det blir uhorvelige mengder 0-er bak komma (vi snakker her ikke om bly- eller kobber-rester i viltkjøtt).

Entusiastisk eller ikke. De som har kompetanse som overgår de vi vanligvis regner som eksperter på området, bør absolutt komme for å overføre sin kompetanse til de uvitende.

Link to comment
Share on other sites

Umbo skrev (6 timer siden):

a får man at dette svært grove estimatet av bly frigitt årlig som produkt av erosjon tilsvarer 330 000 rypeskudd

Men du sa selv at det er 13ppm, altså fortynnet til det ufarlige. 

Nå mener ikke jeg at jakt og skyting egentlig er noen seriøs forurensing, enkelte skytebaner er kanskje, men i det store og hele ikke  - likevel blir slike sammenligninger bare dumt. Det er en hinsides forskjell på metallisk bly, tilgjengelig for biologiske prosesser, i store konsentrasjoner, og bly bundet i mineraler, som også er nær homeopatisk fortynnet.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Umbo skrev (14 timer siden):

Da får man at dette svært grove estimatet av bly frigitt årlig som produkt av erosjon tilsvarer 330 000 rypeskudd. 

 

Jeg skrev om rifleskudd. Ei vanlig riflekule til norsk storviltjakt inneholder ca. 1/3 mengde bly , i forhold til en haglpatron (noe er jo mantel, og salgsfremmende plastspiss) Dvs., ditt anslag tilsvarer ca. en million blykuler.

 

Siden det felles ca. 100.000 hjortevilt årlig (rovvilt, toppjakt etc. er for entusiaster), tilsvarer altså dette at vi skyter 10 bom eller gjennomskytinger for hvert hjortevilt vi klarer å få på kvoten.

 

Enten er norsk hjortevilt usedvanlig hardskutt, eller så må vi skjerpe styteprprøven vesentlig!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Men du sa selv at det er 13ppm, altså fortynnet til det ufarlige. 

Nå mener ikke jeg at jakt og skyting egentlig er noen seriøs forurensing, enkelte skytebaner er kanskje, men i det store og hele ikke  - likevel blir slike sammenligninger bare dumt. Det er en hinsides forskjell på metallisk bly, tilgjengelig for biologiske prosesser, i store konsentrasjoner, og bly bundet i mineraler, som også er nær homeopatisk fortynnet.

 

K

Naturlig forekommende bly i norsk berggrunn er som regel i form av mineralet blyglans eller hvor bly inngår som forurensinger i andre mineralstrukturer. Og det er helt rett at disse konsentrasjonene vi snakker om vil fortynnes ved erosjon. Noen steder vil det kunne konsentreres og akkumuleres, men det er av mer akademisk interesse. En annen ting er at det blyet vi legger fra oss også skal forvitres og det er en prosess som tar tid. Jeg er ikke oppdatert på f eks avrenningsmålinger fra skytebaner men det vil overraske meg om mange skytebaner har sterkt forhøyet blynivå i avrenningsvannet.

Målet mitt var likevel ikke å ufarliggjøre spredning av metallisk bly i terrenget. Det var heller å peke på at vi jegere og skyttere i løpet av et år sannsynligvis legger fra oss sammenlignbare mengder bly i naturen som moder jord gir fra seg gjennom geologiske prosesser. Noe som i seg selv kan være et tankekors. Likevel tenker jeg som deg at dette ikke medfører noen stor risiko for miljø og folkehelse. Og jeg er ikke spesielt bekymret for å spise for tett inntil kulehullet, svelge noen hagl eller gnafse i meg en håndfull med multer som har vokst opp akkurat der to bomskudd sitter i myra. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Umbo said:

Jeg er ikke oppdatert på f eks avrenningsmålinger fra skytebaner men det vil overraske meg om mange skytebaner har sterkt forhøyet blynivå i avrenningsvannet.
 

Det finnes nok baner hvor det er forhøyet blynivå, og felles for dem er at de ikke har drenerte kulefang og at de mangler sedimenteringsdammer. 

 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (57 minutter siden):

Det finnes nok baner hvor det er forhøyet blynivå, og felles for dem er at de ikke har drenerte kulefang og at de mangler sedimenteringsdammer. 

 

Ja, eller ikke kulefang av sand. Jeg vet baner (altså DFS-baner, godkjente alle eier) hvor man skyter rett i et jorde, rett i fjell, rett i bildekk på fjell, rett et vann, rett i ei myr med diverse stein. Alt dette kan kun forekomme så lenge man har sett gjennom fingrene med eksisterende (ihvertfall siden 1988) regler.
Disse banene har risiko for å måle bly i avrenning og jordsmonn.

 

Baner der man skyter i oppbygde voller av sand, har i praksis ikke dette problemet. Og det er jo grunnen til at det vil fortsette å være tillatt å skyte med bly på slike baner i lang tid framvover. Dog trolig med noen ekstra sikringstiltak, og noe økt byråkrati rundt det.

Banene i den første setningen må være forberedt på å bygge slike voller. Noe som ikke er vanskelig.

 

Jakt, og feltskyting er mer i "uvisse", og det er trolig at man må være klart til å gå over til blyfri kuler. Spørsmålet er om det hjelper. Jeg ser for meg en situasjon der man nekter skyting på grunn av blyet, og når man så kommer med argumentet blyfri kuler, så er det allerede sagt nei, og slik blir det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja du har nokk rett i at feltskyting neppe vil bli tillatt i den form vi kjenner den i dag. Selv om vi sier at vi skal bruke blyfrie kuler er det nokk noen som har fått med seg at ikke alle vil følge den regelen. Men da får en jo bare lage faste felthold med godkjente volder bak. Jakt blir nokk ikke forbudt men en blir nokk avskiltet som jeger om en blir tatt med en blykule på seg under jakta.  Men skitt dette går nokk bra ser for meg og skyte og jakte i mange år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og baneskyting bekymrer meg ikke. Men feltskyting, og langhold, vil bli mye vanskeligere. Ihvertfall om det skinner igjennom at folk driter i reglene. Eller at noen ikke klarer å manne seg opp til å ha blyfrie kuler så lenge blykuler fins.
Det hadde egentlig vært enklere med et totalforbud mot bly, da kunne vi fortsatt som før.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

NSF bane: Det vil kreves kulefang. Enklest å lage om en begrenser seg til .32 S&W long, men vi har allerede bygd kulefang som tåler .45.

NSF felt: Mange baner vil nok forsvinne. Men de som har baner med voller vil nok kunne fortsette. Vi bygger kulefang også på feltstandplassene. Inntil en får bygd nok kulefang, må en kanskje går ned på antall standplasser evt skyte to standplasser på samme sted f.eks. en enhånds med lengre skytetid og en fri med meget kort skytetid. Kanskje må en skyte på kortere hold med mindre skiver (krever mindre kulefang). Vår klubb begynte allerede i fjor med 150 ekstra i kontingent som settes inn på en blykonto for å dekke utgifter til kulefang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette kan også gi noen utfordringer for hjemmeladeren. Jeg leste at i California på baner med blyforbud så krever man at skytteren kun skyter godkjent fabrikkammo. Hjemmerullet ammo tillates ikke. Samme for jakt enkelte steder. Jegere blir sjekket av park rangers i aktuelle områder og må fremvise godkjent ammo.

Link to comment
Share on other sites

mig16 skrev (Akkurat nå):

Samme for jakt enkelte steder. Jegere blir sjekket av park rangers i aktuelle områder og må fremvise godkjent ammo.

For mine jaktkamerater og meg betyr dette svært lite. Vanligvis blir det 2-4 elg på meg per sesong. Det meste var vel 6. Ser ingen grunn til å lade selv. Lapua Naturalis koster ca 30-35 kroner per patron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (6 minutter siden):

For mine jaktkamerater og meg betyr dette svært lite. Vanligvis blir det 2-4 elg på meg per sesong. Det meste var vel 6. Ser ingen grunn til å lade selv. Lapua Naturalis koster ca 30-35 kroner per patron.

Så bra for deg :-)

 

For meg som skyter mye på baner kan det bli et så stort problem at hobbyen må avvikles.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (8 minutter siden):

Nå er det en stund siden jeg skjøt felt der men jeg mener hjemmebanen hans både har opparbeidet voller og kulefang pluss flere standplasser slik at de har *mange* mulige kombinasjoner av avstand og retning. 

Nå er det nokk ikke godkjente grusmasser i alle feltvollene men det er da ikke noe stort problem og erstatte jordvollene med godkjente grusmasser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mig16 skrev (35 minutter siden):

For meg som skyter mye på baner kan det bli et så stort problem at hobbyen må avvikles.

Skyting på bane er vel omtrent det eneste som vil bli nesten helt uforandret

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...