Jump to content

Blyforbud 15/2-2023


kongle

Recommended Posts

kongle skrev (På 25.3.2022 den 19.20):

Vil dette gjelde hele EU/Europa?Satser Tyskland og Sverige på det samme og/eller samme tidspunkt? Eller skal Norge være best, flinkest og først i klassen?Hva hvis Norge sa nei?Skulle de ikke kjøpt norsk elektristet, olje eller gass?Markedet i øst er vel lukket i rimelig lang tid fremover...

Bäst ( sämst) i klassen lär Sverige göra  allt för att få titeln och det är fan i mej tradition . Det spelar ingen roll om digerdöden skulle vara tillbaka politikerna skulle ändå säga att den gröna omställningen kräver allt fokus. 
Vi kan med 100 % säkerhet förvänta oss att efter krav på stål så hoppar dom på de speciella förladdningarna för stål  eller vi är väl redan där då england sålde ut jägarna …

Link to comment
Share on other sites

culot skrev (47 minutter siden):

Vi kan med 100 % säkerhet förvänta oss att efter krav på stål så hoppar dom på de speciella förladdningarna för stål  eller vi är väl redan där då england sålde ut jägarna …

Plastforladningene, som vel for alvor gjorde sitt inntog da stålhaglpatronene kom på markedet, er etter min oppfatning et miljøproblem som bør tas på alvor. Jeg er rimelig sikker på at det finnes gode alternativer her. Stålhagl er ikke mitt førstevalg om jeg må skyte blyfritt, da vil jeg heller ha vismut. Men helst ville jeg hatt hagl i et materiale med spesifikk masse som bly, eller noe høyere.

 

@culot: Jeg har alltid trodd at det var Norge som ville være best (dårligst?) i klassen, og gjerne overgå EUs miljøkrav (som vi må forholde oss til pga. EØS-avtalen). Men om Sverige vil påta seg den rollen er det bare fint;). Skulle for øvrig gjerne sett at de nordiske landene, som med unntak av Danmark er relativt spredt befolket, i større grad kunne utfordre en del av EUs beslutninger.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk @culot Hvordan er det med Finland? Er de allerede strengere enn Norge og Sverige?

Så forøvrig at Ruag hadde kjøpt opp Gyttorp for en tid tilbake. Ikke fått med meg 

https://www.ruag.com/en/news/ruag-fully-acquires-gyttorp-ab

 

Så også at Gyttorp hadde blitt "rebranda" til Norma hagelpatroner av RUAG/RWS. Hylsa har skifta fra svart til rød farge. Men produseres fortsatt i Sverige?

 

(sist i filmen)

Bare Gyttorp Røda igjen som kalles Gyttorp. Resten er Norma.

https://www.ruagammotec.se/hagelammunition

 

 

https://www.ruagammotec.se/gyttorp-roda-1270-35g-1

Synd, Gyttorp var med lenge.

 

Tungsten er jo veldig effektivt, men hardt materiale, krever "stålhagle"  og har plastforladning for å beskytte løpet.

 

Edited by kongle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...