Jump to content

Blyforbud 15/2-2023


kongle

Recommended Posts

  • 1 month later...
Umbo skrev (På 23.2.2022 den 16.42):

Det tilsvarer drøyt 10,5 tonn/år. For å sette 10,5 tonn bly i perspektiv kan vi regne om til rypeladninger (32g).
Da får man at dette svært grove estimatet av bly frigitt årlig som produkt av erosjon tilsvarer 330 000 rypeskudd. 

 

Ditt "grove estimat" er beheftet med en del systematiske feil. Blant annet rekner du med minimum erosjon, bruker vi i stedet maksimal erosjon, får vi 10 ganger så mye. Men vi kan jo la det ligge så lenge.

 

Når verden og Norge nå frelses fra all vederstyggelighet, ved at blyhagl og etterhvert blykuler blir forbudt, må vi vel kunne vente at "hainn Stat" er like restriktive med andre utslipp av bly?

 

I forbindelse med gruvedrifta i Engebøfjellet, er det gitt tilllatelse til at massen fra flotasjonsverket slippes ut i Førdefjorden, en terskelfjord. Den årlige blymengden i denne massen vil være det dobbelte av @Umbos beregnede naturlige erosjon for hele landet. Og massen er alstå finfordelt, og blandet med kjemikalier. NGU m/fl. melder gledestrålende at det kan bli mye mer gruvedrift her i landet, blant annet for å skaffe mineraler til alle batteriene til de miljøvennlige bilene.

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern

Nå var det litt av meningen min at tallene som kom ut i andre enden skulle være konservative, minimumsanslag. Moder Jord sitt bidrag til 'blyregnskapet' i en norsk jakt- og skytesesong må vi anta er vesentlig høyere. Jeg syntes bare det var litt moro å forsøke å sette tall på en av kildene og se hvilken størrelsesorden vi havna ut på. Metoden og presisjonsnivået, inkludert bevisste eller ubevisste systematiske feil, er forøvrig omtrent den samme som når vi leter etter olje og gass. 
 

Ellers er jeg nok en av de som spiser nesten helt inn til kulehullet - og jeg bruker blyholdig ammunisjon. Jeg mister heller ikke nattesøvnen av tanken på at norske rypejegere legger fra seg 20 tonn med bly i året (optimistisk anslag på 3 skudd per felt rype). 

Ellers enig i paradokset du peker på i det siste avsnittet. Jeg tror ikke et blyforbud for oss gjør noen nevneverdig forskjell for naturen og miljøet. Men det er et tiltak som gjør forskjell for politikere og byråkrater. Det får de til å virke handlekraftige. Og for noen av de er det nok sikkert en hensikt i seg selv å kunne stikke så mange kjepper i hjulene for jegere og skyttere.
 

Link to comment
Share on other sites

 

18 minutes ago, hovdeknuten said:

Noe jeg lurer på, er om dette er et salgsforbud. Som sist, eller om man lovlig kan kjøpe blyhaggel til jaktbruk utenom  definert våtmark. 

Siden landets importører har fått eget skriv er jeg redd for det ja. Sitat:

Miljødirektoratet har sendt ut brev til landets importører av hagleammunisjon og NJFF. I brevet fremgår det tydelig..

 Forbudet mot bruk av blyhagl gjelder i og nær våtmark, inkludert en buffersone på 100 meter, slik våtmark er definert i Ramsar-konvensjonen. Her er våtmark definert bredt, og det betyr i praksis at totalforbud mot blyhagl i Norge. 

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg mest lyst til å levere rep. øvelse\ HV uniformen å bli pasifist for 1000 år, sammen med de andre faens byrokratiske eu-kåte hengerumpene. Nå er der bare skal ha! skal ha! og alt skal bli forbudt. Norge skal bruke såkalt miljøvennlig ammunisjon til og med i strid. Driter i farlige hendelser, økt slitasje på våpen og halvert rekkevidde. Er på god vei til å bli et drittland der alle skal løpe rundt som angivere å bestemme hvordan folk skal leve. Minner meg mer og mer om slik det var i øst Berlin på 1970-80tallet. De vil nok heller ha vekk alle våpen på sikt, og tar sleipe steg år for år. Snart må man søke om å kjøpe gummisko også. Helt Koko alt dette her. Skulle ønske jeg var 85 år i dag og slapp alt dette vaset, sammen med den fisefine og ikke bærekraftige utviklingen ellers i samfunnet. Tenke miljø er bra, men bør rette tiltakene der de har mest effekt.

 

I vesternskyting er det krise med blyforbud for haggel, og kroken på veggen om det er snakk om totalt blyforbud.  Å skyte med  tinn og vismut er utelukket selv for Bill Gates. Her har vi søkt om disp. flere ganger, men det har ikke vært snakk om til nå, selv med byråkratisk språk som ikke det er mye av her. Dette har ført til en del frafall da hagle er ofte veldig populær del av skytingen. Vi har sett på andre løsninger som modellkitt, slug og stål på tilpassede blinker, med det er noe styr, og krever ofte hjemmelading. Dersom det gjelder plastik wad også ja da kan man like gjerne begynne å strikke. 

 

Annet eksempel på tulleri.

Lite vits å bytte ut plast skjea på god morgen jugurt, når det renner svære elver med plastik, ut i havet fra Asia.

Resten av begeret er jo fortsatt plastik også...

 

Jeg skriver med store ord, er egentlig veldig snill og hyggelig 😀

Jeg er nesten ikke sint, bare veldig skuffet...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vil dette gjelde hele EU/Europa?Satser Tyskland og Sverige på det samme og/eller samme tidspunkt? Eller skal Norge være best, flinkest og først i klassen?Hva hvis Norge sa nei?Skulle de ikke kjøpt norsk elektristet, olje eller gass?Markedet i øst er vel lukket i rimelig lang tid fremover...

Link to comment
Share on other sites

Forbudet får foreløpig ingen konsekvenser for bruk av bly i storviltammunisjon. Mer informasjon i denne sammenheng kan komme til sommeren.

 

Og det verste er at de er dumme nok til å gjennomføre det.

 

Konsekvensene av å forby bly i storviltammunisjon vil være katastrofale. Jegere flest er ikke på Kammeret og leser seg grønne på hvilken monolitisk kule de skal velge ved et mulig kommende blyforbud.

De fleste kjøper ferdigrullet 150 gr TTSX, og den har vist seg å være knallhard i flere tester. Strengt tatt er den jo ulovlig siden den ikke ekspanderer på normale jakthold.

I Ola Elgmausers rifle vil den knapt ekspandere på hold over 75 m, og fly langt etter den har passert viltet. Dette er livsfarlig mtp andre turgåere/jegere, hvertfall mtp økt rikosjettfare.

Jeg vil gå så langt som å si at et forbud mot riflekuler til jakt bryter med § 19.(human jakt):

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Jeg vet at dette ligger under hagleforumet, men jeg måtte bare få utløp for frustrasjonen.

  • Like 1
  • Haha 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (8 timer siden):

 

De fleste kjøper ferdigrullet 150 gr TTSX, og den har vist seg å være knallhard i flere tester.

Strengt tatt er den jo ulovlig siden den ikke ekspanderer på normale jakthold.

I Ola Elgmausers rifle vil den knapt ekspandere på hold over 75 m

 

Jeg vil gå så langt som å si at et forbud mot riflekuler til jakt bryter med § 19.(human jakt):

 

Kor har du dette fra? 

 

Mi erfaring fra jakt er at nettopp TTSX og liknende kuler ekspanderer på hold dobbelt so langt som det direktoratet anbefaler for meg og deg. 

 

Meiner du at vi som har brukt blyfrie kuler i snart fleire tiår har drevet inhuman jakt? 

 

Dei aller fleste jegrar er faktisk opptatt av kva dei driv med.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (5 timer siden):

Har du noen gang vært på jakt utenfor internett?

Ja.

 

hjortefot.com skrev (3 timer siden):

Kor har du dette fra? 

TTSX 150 gr

V0 720 ms 

Restvekt 149.1 grs 

Diameter 12.6 mm 

4 ad blue kanner 20220125_100508.jpg.2eb2f874e156ff5975815355d5d5890f.jpg

Dette tilsvarer en kule som møter hard motstand på 150 m. (308W med 51 cm pipe (v0 825)). Anbefalt maksimal skuddavstand på elg er 150 m. 200 m er ikke uvanlig skuddhold på elg.

 

Det er flere historier med halvdød elg/hjort her på kammeret med denne kulen.

 

i går kveld så fikk jeg et velplassert bogskuddd på ca 80meter, hjorten fikk ingen skuddreaksjon, og jeg venta litt, den beita fortsatt så det ut som og jeg fyrte av ett til skudd på samme plass, 

etter ei stund så gikk den utav synsfeltet og jeg gikk ned fra bua for å finne viltet, da jeg nærmet meg skuddplass så hoppet den opp fra sida og la på sprang mot skogen, jeg fyrte av ett til skudd mot nakke som ble dødelig som gjor at den falt.

men når vi slakta så såg vi at begge de første skudda gikk gjennom lunger, men kulehullet var nesten like lite på begge sider, altså det ser ikke ut som kula har ekspandert skikkelig. 

noen her som vet hva som kan ha skjedd her? 

Burde jeg gå over til bly ammunisjon igjen for og være sikker på ekspansjon?

 

Og en annen:

 

Vedlagt bilde er 150gr ttsx skutt inn foran og ut bak bog. Vo 820ms, og elgen på 180kg var 180-200m unna. Jeg får ikke mer fart på denne kula og vurderer gå tilbake til blyholdig på 165 eller 180gr til neste sesong, evr 130gr fordi vi ofte har sånne skuddhold.Elgen sprang 300m og fikk et nakkeskudd i en grøft. Den hadde hull i begge lungene og lever, men var generelt tungdrept og tegnet lite for skudd. Største diameter på denne er nå 13mm

20210925_182553.jpg

 

Dette var velplasserte skudd i henhold til jegerprøveboka.

 

Ikke alle jakter hjort på kloss hold @hjortefot.com.

Og hva med avlivningsskudd på lengre hold, dersom alt ikke går som planlagt - noe det skjeldent gjør.

 

Det er likevel en del kobberkuler som prestererer veldig bra, bedre enn enkelte blykuler. Men interessen i å utforske hvilke, er alt for liten. Interessen kommer nok skal du se, etter skaden har skjedd, noen dager med ettersøk...

 

Og derfor skrev jeg: 

Nybegynn3r skrev (12 timer siden):

Jegere flest er ikke på Kammeret og leser seg grønne på hvilken monolitisk kule de skal velge ved et mulig kommende blyforbud.

Jeg opplever at det rett og slett er manglende interesse for å undersøke relevant teori blant mange jegere. Mange jeg snakker med tar det knusende med ro. Blyforbud? Nei, vi har brukt bly i alle år, og det har fungert i alle år, hvorfor endre på det?

Interessen er der ikke.

OG DET ER HER PROBLEMET LIGGER.

Det er jakta som betyr noe, ikke ballistikk og teori. Så lenge presisjonen er god nok, og det står på ammunisjonsesken at den ekspanderer, så er alt som det skal - tror de.

 

Derfor tror jeg at vi vel se flere skadeskytninger når et blyforbud blir innført.

 

hjortefot.com skrev (3 timer siden):

 

Mi erfaring fra jakt er at nettopp TTSX og liknende kuler ekspanderer på hold dobbelt so langt som det direktoratet anbefaler for meg og deg. 

150×2=300 m.

Dette er hva du får på 300 m:

 

V0 620 ms 

Restvekt 149.2 grs 

Diameter 7.8 mm 

5+ad blue kanner ca 100 cm 20220125_100445.jpg.c41059ee89d0299ea19f941d532692f1.jpg

 

Men så bra at den ekspanderer da, for ditt vedkommende.

 

At du skyter "opp og fram" sier vel alt. Med et skudd i sentralnervesystemet møter kulen hard motstand, bein splintrer, man får en fragmenterende effekt, i tillegg til den momentane lammelsen pga. treffpunktet.

 

hjortefot.com skrev (3 timer siden):

Meiner du at vi som har brukt blyfrie kuler i snart fleire tiår har drevet inhuman jakt? 

De som allerede har brukt blyfrie kuler går innunder gruppen "spesielt interesserte". Problemet er når hvermannsen, som ikke aner hva riflestigning er, kjøper en pakke kobberkuler og tror at de oppfører seg som blykuler.

 

hjortefot.com skrev (3 timer siden):

Dei aller fleste jegrar er faktisk opptatt av kva dei driv med.

Så bra!

Vi får håpe at det er bedre andre steder i landet enn her jeg holder til. Her, på de skytebanene jeg har besøkt, så kommer de aller, aller fleste i august, skyter 30+5 og så forsvinner de. Det viktigste er jo å treffe der man skal, dernest kulevalg, men med 30+5 som grunnlag, eller bare 100 for den del, i kombinasjon med en lite ekspansjonsvillig kobberkule...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes @Nybegynn3r har gode poenger jeg, det er jo godt dokumentert at en rekke blyfrie kuler trenger mye fart for sikker og tilstrekkelig ekspansjon. Er jo en annen tråd her inne hvor det er testet en rekke kobberkuler i .30 kaliber i forskjellige anslagshastigheter. Resultatene er ikke veldig tilitvekkende. Velger man riktig kulevekt, og har langt nok løp/kaliber til å oppnå tilstrekkelig hastighet ved anslag til ekspansjon så fungerer det sikkert flott, men om den store jegerstanden har den kompetansen når de skal handle ammunisjon vet ikke jeg. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/24/2022 at 9:49 AM, bardp said:

Ja du har nokk rett i at feltskyting neppe vil bli tillatt i den form vi kjenner den i dag. 

Finnes nå i 2022 mange gode match kobberkuler i 6.5 i 120gr klassen som vil fungere ypperlig til feltskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at vi etter fjorårets sesong har skutt ca 80 hjort med 150 gns TTSX- i 308W. Anslagsvis fra 50- 200 meters hold. Så vidt jeg husker er det brukt kun ett skudd/dyr- ingen skadeskyting. Jeg er ettersøksjegeren og nærmest arbeidsledig lokalt. 🙂 Vi har så langt ikke opplevd unormalt lange utsprang- eller hatt andre unormale opplevelser med 150 grns TTSX. Helt normale slakt- men uten blyfragmenter.  Samme med en 15-20 rådyr. For vår del- en bedring opp mot blykuler. Min teori er at den TTSXen som ble testet var av en uheldig lott- og at den lotten hadde en herdefeil. Jeg skal ærlig innrømme at vår erfaring er et alt for dårlig grunnlag for å trekke en bastant konklusjon, men vår konklusjon er at den i hvert fall ikke er dårligere en de fleste blykuler. 🙂

Edited by asterix
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jkb said:

 Velger man riktig kulevekt, og har langt nok løp/kaliber til å oppnå tilstrekkelig hastighet ved anslag til ekspansjon så fungerer det sikkert flott, men om den store jegerstanden har den kompetansen når de skal handle ammunisjon vet ikke jeg. 

 

Men tror du det blir bedre eller dårligere enn dagens løsning når det jaktes storvilt med f.eks Norma elite, Partizan SP og tilsvarende konstruksjoner? Hvis et blyforbud er det som skal til for å få bort sånt fra elgskogen, er jeg egentlig tilbøyelig til å være for et forbud. Selv om jeg definitivt ikke synes et forbud "smaker godt", jeg vil mer enn gjerne ha valgmuligheten til å bruke gode(!) blykuler.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Jibrag Nevnte er jo bløte kuler som iallefall ekspanderer i et bredt hastighetsområde, begrenset dybdevirkning, og mye søl og splinter men humant. Så ja, jeg tror det blir verre om vi får forbud og en hel jegerstand skal over på kobber. Andre aspektet er riflestigning og stabilitet. Når Ola skal handle kobber går han kanskje for samme kulevekt som før, 11,7 grams ja, det skal jeg ha. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (7 timer siden):

Har sett den mange ganger tidligere. Den har også blitt diskutert mange ganger her på kammeret.

Denne testen ble gjort i våte aviser som hadde trekt over natten. Samtlige kuler ga vesentlig mye bedre ekspansjon enn i vannkannetesten til Moviken. I sistnevntes test ble det også sammenlignet kuler skutt i vannkanner kontra i vilt, og de så forsvinnende like ut. Selvfølgelig kan man ikke trekke noen bastante konklusjoner, men det kan virke som at våte aviser gir større motstand enn ballistisk gelatin og vann.

@ignorant har utført meget gode tester som skal ligne treff i bløtvev, vitale organer, der man ikke treffer bein. 80% av de blyfrie kulene ekspanderte ikke på 150 m.

 

Dere har vel ikke funnet igjen noen vinger fra 150 gr TTSX @asterix og @hjortefot.com?

I følge avistesten du linket til:

hjortefot.com skrev (7 timer siden):

så skal den miste vingene på 100 m. Og det er den første av mange tester som avdekker dette i den hastigheten.

Noe sier meg at de de avisene som har trekt vann over natten er mye hardere enn vannkannene til Moviken og viltene vi skyter på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brukt riktig er de blyfrie alternativene veldig gode; høy restvekt, dyp inntrengning og fin sårkanal. 

 

Dessverre er det lite kunnskap om dette blant standplasslederne og mange av de aktive DFS skyterne som humper rundt på banen. «Tunge kuler i sakte fart» regjerer fremdeles her, og få av de har kunnskap/erfaring om «nye» blyfrie kuler. Dette er «mentorer» som lærer opp både nye skyttere og hvermannsen. 
 

Jeg tviler på det er noe stort problem å få «snudd» disse, men det bør kommuniseres ut klart i takt med ett eventuelt forbud som kommer. 

Bortsett fra dette er det jo relativt grei skuring med blyfrie riflekuler.. Med haglpatroner derimot er det jo ganske natta med tanke på alternativene og pris

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet elg med Lapua Naturalis i 308W siden 2008. Gjennomsnitt skutt av meg per år er ca 4. På de aller fleste har jeg brukt 1 skudd og fluktdistansen har vært under 20 meter. Der jeg har brukt mer enn et skudd, har det vært for å være sikker på at de ikke nådde frem til sted der jeg ikke ville ha fall. De kulene jeg har funnet igjen, har vært fullt ekspandert og hatt en restvekt > 99,5%. Det gjaldt også den store kua jeg skjøt sist høst på 260-280 meter. Den falt etter ca 15 meter og et skudd.

Jeg er lite interessert i skudd i vannkanner, da jeg sjelden/aldri har behov for å felle vannkanner. Derimot er jeg interessert i skudd i elg. Bedømt ut fra felte dyr i vårt jaktlag vil jeg påstå med stor sikkerhet at Lapua Naturalis er "non inferior" til Lapua Mega og Norma Oryx som mange andre i jatlaget bruker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Ospa said:

Brukt riktig er de blyfrie alternativene veldig gode; høy restvekt, dyp inntrengning og fin sårkanal. 

Ja,  ved riktig bruk. Det er en ganske liten andel av jegerstanden som bryr seg så veldig mye om hva de skyter elgen med, derfor mener jeg det blir problematisk om det innføres kobberpåbud.

 

18 minutes ago, Ospa said:

Dessverre er det lite kunnskap om dette blant standplasslederne og mange av de aktive DFS skyterne som humper rundt på banen. «Tunge kuler i sakte fart» regjerer fremdeles her, og få av de har kunnskap/erfaring om «nye» blyfrie kuler. Dette er «mentorer» som lærer opp både nye skyttere og hvermannsen.

Nå er jeg selv aktiv i DFS så skal være forsiktig å slå alle med samme kammen, men, det stemmer at det er ikke så mye kunnskap rundt kobberkuler og fart, selv blant de som er ekstra interessert i kuler og krutt til jakt i miljøet. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 minutter siden):
Nybegynn3r skrev (32 minutter siden):

Dere har vel ikke funnet igjen noen vinger fra 150 gr TTSX @asterix

Svaret på det er nei.

Og det underbygger min påstand om at de våte avisene i testen @hjortefot.com linket til, ikke gir et godt bilde på hvordan kulen vil oppføre seg i et vilt.

 

@nhd Er det ferdigrullet naturalis? Hvor lang pipe har du (evt. v0), og hvilken riflestigning? Hvor på elgen skyter du?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ospa said:

Dessverre er det lite kunnskap om dette blant standplasslederne og mange av de aktive DFS skyterne som humper rundt på banen.

Hvorfor skulle aktive DFS skyttere ha noe kunnskap om dette? De skyter jo på blink. De er aller mest opptatt av at det ikke skal bli større hull i gummiduken på skiva enn nødvendig..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skulle aktive DFS skyttere ha noe kunnskap om dette? De skyter jo på blink.

Fair enough. Det var ikke ment som en kritikk mot DFS skyterne. Men mange av de som lærer bort tips og triks på banen, mangler kunnskap om kuler. Det høres ofte i diskusjoner på banen. Nye og eldre jegere blir frarådet å bruke lettere for kaliberet blyfrie kuler, og gå for tunge versjoner i sakte fart. Det vet vi jo er en dårlig ide med mange av de harde kulene, og kan fort føre til uheldige situasjoner. 
 

Det er jo sannsynligvis ikke noe giga problem, men dersom «alle» nå skal over på blyfritt, burde det være noen infokampanjer ved skytebanene om dette. Det er jo tross alt en stor del av jegerne som henter kunnskapsgrunnlaget sitt herfra. 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Ospa said:

Det var ikke ment som en kritikk mot DFS skyterne.

Det er jo kritikkverdig om det gis råd om terminalbalistikk basert på kunn blinkskyting. Poenget mitt er vel egentlig at man ikke kan forvente råd fra DFS. Det må vel heller være en oppgave for Jeger og fiske foreninger. Det er der kunnskapen bør komme fra.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 minutter siden):

Det må vel heller være en oppgave for Jeger og fiske foreninger.

 

JFF er, akkurat som DFS, en medlemsorganisasjon, og skal derfor arbeide for sine medlemmer. De som ikke er medlemmer i organisasjonene, må få informasjon fra andre kilder.

 

DFS og NJFF har avtale om arrangering av skyteprøven. Men instruksen for den forteller bare hvor mange skudd som skal avfyres, og at 5 av dem (etter en god del forsøk?) skal treffe i en sirkel.

 

Ansvaret for å orientere "Ola Stubbesitter" om egenskapene til de jaktkulene som fortsatt er lovlige, må ligge på den/de som forbyr kulene med best egenskaper, nemlig "hainn Stat".

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jegermeistern said:

"hainn Stat".

Det er jeg for så vidt enig i, men man vi vet jo at det kommer til å bety at «hainn Stat» sier at det er det ditt ansvar som jeger å sette deg inn i selv 😉

 

Det Chiefen.v-2 sier.., men det betyr jo ikke at en interesseorganisasjon ikke kan komme med råd til jegere som oppsøker de…

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Alle DFS-skyttere i mitt lag som hjelper til på skyteprøven, er også elgjegere. De vet forskjellen på å skyte på en skive og på et dyr. Vi har så smått startet info og anbefalingene om blyfritt. Planen for 2022 er at vi skal selge blyfri jaktammo på banen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 minutter siden):

Alle DFS-skyttere i mitt lag som hjelper til på skyteprøven, er også elgjegere. De vet forskjellen på å skyte på en skive og på et dyr. Vi har så smått startet info og anbefalingene om blyfritt. Planen for 2022 er at vi skal selge blyfri jaktammo på banen.

 

Det høres jo svært fornuftig ut. Håper flere følger etter!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne kronikken er det kanskje litt feil å poste i en tråd under "Hagle", den ville kanskje passet bedre under tråden "Anti-jakt-aktivister" i OT. Men det er (de unødvendige?) blyforbudene vi har diskutert nå nettopp.

 

Kronikken er et svar på en kronikk fra en forsker, som hevdet at vi ikke må gjødsle så mye, for ikke å forurense Oslofjorden med nitrogen, og heller kjøpe maten ut av munnen på fattigfolk i Midt-Østen og Afrika. Dette er en tankegang som er ganske lik den som fører til forbud mot blykuler på jakt, som altså neppe kan føre til så mye forurensing som 1 % av den naturlige avrenningen av bly til naturen. Men det er altså slikt et forvokst "miljø"-byråkrati, bestående av "folk som legger seg trygge, mette og varme om kvelden", kan finne på.

 

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/tankesettet-bak-vestens-sovngjengeri/

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det er sånne som for eksempel denne seniorforskeren som faktisk ikke fortjener å få mat. 

Uten hjelp klarer ikke sånne å holde seg selv i live særlig lenge. Vist vi slutter å mate diss så ordner ting seg selv. 

 

På ei annen side så er det bekymringsfullt hvor egoistiske og ikke minst dumme høyt utdannede folk kan bli. Et naturlig spørsmål kan jo bli,, hva lærte disse på skolen.. 

Link to comment
Share on other sites

Mye man kan være enig i, i den kronikken der.
Personlig kommer jeg til å bruke bly så lenge jeg kan, men gidder ikke bli lovbryter uansett hvor dustete og tullete et forbud er….det får litt for store konsekvenser i forhold til mye annet jeg holder på med og steder man reiser til...
Som @hjortefot.com er jeg glad for at jeg har ganske greit med tungsten, vismut og stål på lager fra da bly ble tillatt igjen….kjøpt på billigsalg fordi ingen lengre ville ha det…
Jeg jakter såpass mye i Danmark, hvor det i mange år har vært blyforbud, at jeg har erfart og vet at såkalte miljøpatroner (av god kvalitet!) funger helt toppers – det er bare et spørsmål om avstand og nok tid på banen til å få gode skyteferdigheter...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (25 minutter siden):

På ei annen side så er det bekymringsfullt hvor egoistiske og ikke minst dumme høyt utdannede folk kan bli. Et naturlig spørsmål kan jo bli,, hva lærte disse på skolen.. 

 

Det er enkelt å svare på, de lærte at de får alt de vil ha bare de bruker de rette buzzordene..

 

For endel år siden var trylleformularet "kurere kreft" og pengeslusene ble åpnet uten noen egentlig kontroll. Nå er det et utvalg miljøtrylleformler som skal til.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Blyforbud hjelper jo på, så vi slutter med slike morderiske aktiviteter som skyting og jakt, og heller rusler fredelige rundt på en sto plen, og slår baller mot bestemte mål i grønnsværet. Da løser vi jo mange problemer på en gang, ikke minst forurensingen av naturen.

 

Meeeen - det er visst ikke så enkelt:

 

https://www.nrk.no/vestland/tusenvis-av-golfballer-flyter-i-vassdraget-i-steinsviken-i-bergen_-_-jeg-blir-oppgitt-1.15919994

Link to comment
Share on other sites

Samt at enkelte våpen kan få et  smalere bruksområde. På grunn av mangel på alternativer innen ammunisjon, både med tanke på ladninger, hagelnr og materiale. Litt "trått" for oss som har slike våpen med høy eierglede og bruksglede. Mange har sikkert våpen som foreldre eller besteforeldre har brukt.

 

I min Buhag sideligger kaliber 16 med faste trangboringer så er utvalget svært dårlig. Beste jeg brukte i forrige runde var Eley Bimut str 4 (3,1mm) 32 gram. Denne børsa brukes stort sett bare på harejakt, og haren  lettskutt kontra andre arter som storfugl, rev osv. Med blypatroner kan jeg bruke alt fra US 7 til US 1. Fra trost til rådyr.I bismuth så er det akkurat nå svært dårlig, Eley er vel bortimot den eneste produsenten med 26,6 grams med str 5-6 som jeg finner nå. Under forrige runde fikk  man tak i både tungstenmatrix typ str 3 og 5 og eley bismuth  til bb hagel i kaliber 16. (brukte ikke det da/fikk ikke tak i).

 

Det samme gjelder min  gamle Buhag enkeltløper kaliber 12 typ supertrang som liker best lette ladninger. 32 gram er maks i denne ellers så funker ikke ekstraktor og skytter får juling.

Nå som det er blypatroner er det mulig å få tak i patroner fra 28-32 gram med de alle haglstr fra typ US 7 og opp til  US1 . Enkeltløperen kan da brukes til alt småvilt samt i reveglugga. Bruker ikke den på rådyr, da er det dobbeltløper med. I blyfrie alternativer finnes det ikke nå (som jeg vet) patroner med lett ladnind typ 28-32 gram med grovere haggel fra US 5-6 og oppover som er forenelig med eldre halger og faste trange chocker til "tyngre småvilt". Str US 5-6-7  er det stort sett, om det da ikke er snakk om britiske haglnr som er litt mindre igjen.

 

I kaliber 20 og 12 som er stålgodkjent er det stort sett ikke noe problem. Man kan bruke det meste og kan finne ulike ladninger med ulike materialer og haglnr til ulik type vilt. Det eneste aberet er vel prisen. Når patronprisen går fra 6-12 kroner smellen til 20-50 kroner pr smell så gjør det innhogg i lommeboka hvis man skal ha noen pakker til forskjellige typer jakt og vilt.Under forrige blyforbud var det stort sette esker på 25 patroner som man fikk tak i. Det var noen pakker med 10 patroner pr pakke samt noen få med 5 pr pakkre, men de var i mindretall.  Får tro at det blir både små  pakker også denne gangen. Kjedelig å kjøpe eske med 25 patroner til 40 NOK stk også viser de seg at gir dårlig skuddbilde eller har dårlig effekt...

 

 

Jakt på typ duer og kråkefugl er ikke aktuelt med patroner til 20kroner+ for smellen. Enten så utgår det eller så må man bruke rimelig stålpatroner.

 

Patroner med alternative hagel har ofte plastforladning (mange blyparoner også), særlig gjelder dette patroner med stål og tungsten, man får tro at forladninger av biomateriale/fiber/ull/whatever utvikles også til disse patronene. Også til de grovere haglene. Også får man tro at det blir et bedre utvalg i kalibre, haglstr, haglladning, materiale osv når det blir blyforbud over hele linja (Europa og UK) og at dette gjør at produsentene kommer på opp med flere alternativer.

 

 

Edited by kongle
Link to comment
Share on other sites

Hvilke alternativer til bly kan anbefales til svartkruttskyting? Kanskje noen av dere som har gjort noen erfaringer med "alternativt" materiale. Veldig mange svartkruttskyttere her på berget, men de forsvinner liksom litt i debatten herinne. Mange særs hyggelige "gutter" i svartkruttmiljøet, og litt synd om denne skyteformen skal lide, synes jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...