Jump to content

To optimale kalibre samlet i en rifle for å jakte alt vilt i hele verden.


fred.olav

Recommended Posts

Jeg har et ønske/drøm om å reise rundt å jakte på allle kontinenter.Jeg ser for meg en rifle med to løpsett med forskjelig kaliber som må kunne demonteres og brukes om hverandre uten endring av treffpunkt.Kalibrene må kunne dekke minimumskravet til allt villt globalt.  Innspill?

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem Mag og 375 H&H. Eventuelt gå opp til 416 Rem Mag/458 Lott om du verkeleg skal danse med bøffler. Desse tre kan bruke samme bolten då hylsebotnen har samme diameter. Trur og du vil kunne få tak i ammo til i alle fall 7mm Rem Mag, 375 H&H og 458 Lott mange plassar i verda. 

 

Men om det er meir snakk om ein draum, så klarer det seg ikkje med ei rifle og to løp… Eg berre seier😎

 


 

 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

7mm RemMag og 375H&H siden begge har samme sluttstykke.

Men så var det økonomien også, ikke akkurat gratis å trene med de to.

Personlig ville jeg og har valgt 308win (30-06 er like grei) og 375H&H. Kan trene hele dagen med 308win uten å ødelegge skuldra og lommeboka. 375H&H går fint å skyte med, ble selv overasket av forholdsvis snill rekyl tatt ting i betraktning. Blir normalt ikke redd for å klemme av noen skudd med den. 416 Rigby blir litt mye for meg.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Pava said:

Hvis du har råd å reise verden rund og jakte, har du råd å kjøpe flere rifler også. Du finner ganske snart ut, at det er faktisk veldig kjekt med flere rifler og mulig garderoben bare på 8 våpen blir snart for trangt.

Han har jo ikke sagt noe om at han ikke har råd til flere rifler. Han ønsker bare en.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, fred.olav said:

Det må spares penger..Har tenkt på 300H&H Mag og 375 H&H mag i Hagn fall block.

 

Får du løpsbytte originalt frå Hagn?? 

 

Tenkte eg skulle foreslå 300 H&H og, men då dette er utelukkande ein håndladarpatron, tenkte eg det er dumt å ha i ei børse du skal reise heile verden rundt med. Men veldig fristande :-)

 

Ellers kunne jo 404 Jeffrey og ein av patronene basert på denne vere aktuelt. RUM-patronen er vel basert på denne hylsa? Då skulle du i alle fall ikkje ende opp med "not enough gun". 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Kvernhuselva said:

Lure på korleis ei rype ser ut å blitt skutt med 375

 

Med en 300gr FMJ i bedagelig hastighet så blir det høyst sannsynlig et hull gjennom rypa som måler drøye 9,5mm.

Selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side ettersom jeg aldri har prøvd. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt perlehøns med en 320gr FMJ i 9,3x64..  Høna led i hvert fall ikke, og det gjorde ikke vi som spiste den heller :-)

 

Støtter forslagene om 7mm RM og 375 H&H.

 

7mm ladd med 168gr Nosler ABLR.

 

375 H&H med 2 ladninger, 270gr Nosler Partition og 350gr Woodleigh RNSP og FMJ.

 

Da skulle man være godt rustet for "alt"

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, stigamundsen said:

Custom Mauser i magnumkasse. Take down. Kaliber 300 H&H og 375 H&H. Åpne sikter på begge løpa. Ein 1-8 gangers kikkert og eit rødpunktsikte. 

Det var det beste forslaget jeg har hørt.Take down  boltrifle i 300 og 375 H&H det må det bli.Hvem produserer disse riflene?

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å komme unna Blaser R8 til den bruken du beskriver, samme hvor sjeleløs den er.
Hvis du kjøper deg en R8 Pro i 30-06 med ekstra pipe i 375H&H, kaster plaststokken i nærmeste grønne dunk og booker en børsemaker som kan lage en pen valnøttplank til den så har du, om ikke annet, en stabil plattform. Vi kan spekulere i rundt forskjefte med ibenholt, klassisk kinnstykke, stål pistolgrepskappe, rød kolbekappe? osv osv.
Kan bli helt ok, men.....

....skal du derimot spille i eliteserien så ordner du deg med parbørser. 
Hva med to stk Winchester 70 pre-64? En 30-06AI med 1,7-10x42 og en 375H&H med 1-4/5/6/8. Begge med stokk tilpasset deg.
Det tar nok litt tid å hoste opp to sånne børser, men umulig er det ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kvifor må dei winchesterriflene alltid vera pre -64? Er det ikkje lika bra med vanleg push feed? Eg har hatt begge delar og synes sistnevnte matar enklast, same med utkast og. Klar over at det til farleg vilt og i ugjestmilde områder vert andbefala mauser låsekasse då, men allikavel. Eg og tenkte før at eg måtte ha mauser rifla og hadde 3 forskjellige, men etter og ha prøvd vanleg push feed vil eg ha det.

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg på en liste over vilt som bør/må ha en grovere patron enn en 30 magnum av en eller annen sort: 

 

- neshorn

- bøffel

- elefant

- kanskje sjiraff? 
- edit: flodhest
 

….. har jeg glemt noen, eller er listen egentlig så kort? 
 

Vurderingen min blir da egentlig at det er en hellsikkes mange viltarter (alle i hele verden utenom disse 4-5) hvor en 30 magnum av en eller annen sort er mer enn tilstrekkelig eller til og med litt i overkant. 
 

har man råd til neshorn, elefant og bøffel så har man råd til en ekstra hagn, dakota eller hva det måtte være😊 det må jo være dobbelt så bra med to!

 

For min del skal jeg foreløpig ikke hverken på grizzly, neshorn, elefant, bøffel, eller isbjørn, så en 7 mm magnum hadde holdt i lange baner. 

For øvrig er det få ting så vakkert som en hagn eller dakota m10 👍😊

Edited by ASolberg
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tid til å vente og penger nok, går du for en take down fra Reimer Johannsen. 

Fikk bygget en rifle med Mauser M98 double square bridge låskasse fra Reimer Johannsen i Tyskland. 

Kan ikke få gitt nok skryt til arbeidet fra Tyskland og til Roger Hansen som bygget rifla.

Edited by kjella
Add tekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Vaquero said:

Jeg har skutt en hare med 7mm. Rem.Mag. Den delte seg i to, hadde jeg visst det på forhånd hadde den fått gå. Kula var en Lapua Mega 170 grain (nå utgått). Mulig at det var litt uflaks, jeg traff ikke noen geiner på veien. 

Der har du vel eit av problema.. Trådstartar seier "alt vilt globalt". Hmmm. Då må me vel ha eit hagleløp? Har sett at ein del av børsisane i Tyskland lager ein del artige drillingar/vierlingar. Kanskje ein vierling med dobbelt løpssett i 375 H&H rimmed, eit løp i 7-57R og eit underliggande hagleløp? Åpne sikter og svingmontasje til to kikkartar? 

Link to comment
Share on other sites

Leste, for mange år siden, om ei dobbeltrifle, i 300 Weatherby/416 Remington, bygd på en Ruger Red Label. Hagleløpet var også, fortsatt, med i kabalen. Interessant, men i mine øyne litt upraktisk, konstruksjon. Blir jo i praksis en bergstutzen, men jeg skjønner ikke helt den heller. To enkeltskuddsrifler i en:think: Uansett, sikkert enklere å gå for en løsning fra europeere som pleier å fifle med slik, men kanskje dyrere....

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, stigamundsen said:

Der har du vel eit av problema.. Trådstartar seier "alt vilt globalt". Hmmm. Då må me vel ha eit hagleløp?.........

Løsningen er selvfølgelig en Holland & Holland "Paradox Gun" eller en Westley Richards "Super-Magnum Explora" eller "Faunetta".....da England var koloniherrer i India og Afrika hadde WR setningen "A snipe in the morning, and an elephant in the evening" (eller noe i den stilen) som slagsmotto for sin "Super-Magnum Explora". Det var oberst G.V. Fosbery som oppfant våpenet på 1880 tallet, og er kort fortalt en "hagle" med rifling i de 2-3 tommene ytterst i løpene. Kunne brukes med hagl nr 7 på rugden på morgenen, og med 800 grains slugs på elefant i shamba'en om kvelden....


Men litt mer seriøst, så hadde jeg vel satset på Blaser R8 !


Personlig hadde jeg satset på 2 komplette rifler og en hagle hvis jeg skulle gjort noe tilsvarende. Alle i standardkaliber som antakelig vil være tilgjengelig i de fleste større byene i de aktuelle land det skal jaktes i. Har selv stått på flyplassen med våpenkoffert, men manglet annen bagasje, hvor det blant annet var ammunisjon....

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to To optimale kalibre samlet i en rifle for å jakte alt vilt i hele verden.
20 hours ago, kjella said:

Hvis du har tid til å vente og penger nok, går du for en take down fra Reimer Johannsen. 

Fikk bygget en rifle med Mauser M98 double square bridge låskasse fra Reimer Johannsen i Tyskland. 

Kan ikke få gitt nok skryt til arbeidet fra Tyskland og til Roger Hansen som bygget rifla.

Edited 20 hours ago by kjella

Hadde satt pris på bilder?Er svært interesert i å se hvordan den ser ut og hva prisen ble ferig bygget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...