Jump to content

To optimale kalibre samlet i en rifle for å jakte alt vilt i hele verden.


fred.olav

Recommended Posts

@Stihl Crazy

On 11/5/2021 at 10:33 PM, Stihl Crazy said:

Kvifor må dei winchesterriflene alltid vera pre -64? Er det ikkje lika bra med vanleg push feed? Eg har hatt begge delar og synes sistnevnte matar enklast, same med utkast og. Klar over at det til farleg vilt og i ugjestmilde områder vert andbefala mauser låsekasse då, men allikavel. Eg og tenkte før at eg måtte ha mauser rifla og hadde 3 forskjellige, men etter og ha prøvd vanleg push feed vil eg ha det.

Ja nå skal du høre. John Rigby fikk Mauser til å lage en forlenget utgave av sin Mausermekanisme, kalt Magnum. Vedkommende hadde enerett på denne mekanismen i en del år, og brukte det for alt det den var verdt i reklameøyemed. Engelskmennene brukte også korditt (cordit) i lange stenger som forlangte lange overdimensjonerte hylser. Så magnummauser ble da ensbetydende med mekanisme for afrikarifle for farlig vilt som elefant. Winchester hev seg på dette med en mekanisme med mauserutdrager i kal 458 Winchester magnum og 375 H&H magnum. Den senere push feed Winchesteren hadde ikke en sjans i denne diskusjonen. Selv om verdens hærer gikk over til automatvåpen, der en skulle jakte på klodens farligste dyr (et menneske som skyter tilbake). En kan mene hva en vil om denne diskusjonen, men det nytter ikke å si at en elefant dauer like greit av en 375-kule i 750 m/s i hjernen fra push feed som en mekanisme med kontrollert mating. Moderne patroner har ikke problemer med overtrykk fra kordittkrutt. Som er følsomt når det gjelder varme. Når det gjelder mausertype lås er noen europeere dritgode i å lage vakre mauserkasser som når det gjelder funksjon og form ligger milevis langt foran Winchester. Som jeg en gang har eid (375 H&H). Så du kan trygt bruke en god push feed rifle. Bare lær deg å treffe bøffelen der den skal, ellers blir den grinete. Selv med en pre-64 Winchester.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Velger du en M98, så gå for skikkelig tyske patroner, 7x64 og 9,3x62

150 grain TTSX i 7x64

250 grain TTSX i 9,3x62

 

 

Engelskmennene hadde ikke engang skikkelig krutt, så de måtte lage en kreasjoner som 375H&H pga korditt... tsk tsk tsk.

 

Det er kun 1-2 dyr, i HELE verden som kaaaanskje "trenger" noe større enn 9,3x62.. og selv de er felt i tusentalls fra en 9,3x62.

375H&H ble minimum i tidligere Engelske kolonier, men det er mer en nok land som har 9,3x62 som minste..

 

Spør du noen PHer om du kan skyte elefant, bøffel eller flodhest med en 9,3x62, så får du nok ja til svar.. 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Nå gjorde jeg et kjapt søk..

 

Fra Africahunting.com

"The 9.3 may be illegal in some parts of Africa BUT are certainly accepted in Zim, Zambia , Mozambique, RSA, Namibia, Benin"

 

"the 375 minimum laws in various jurisdictions. You'd be surprised (maybe not so much) about how exactly many of these laws are observed and/or enforced. For example, in some jurisdictions, the 375 rule might just stipulate that someone present (ie your PH) has a 375 or bigger. Or there might be a specific exemption for the 9.3. You have to be precise about where you want to go and what you want to do. While I'm sure there MAY be a jurisdiction/professional organization/company/PH that says, specifically : "9.3X62 - NO 375H&H - YES," I have not encountered it in actual, real, reality."

 

 

Så, 9,3x62 er ikke lov i alle land i Afrika, men i mange land.

Med lokale lover som tillater 9,3 i tilfeller. Det er bare å spørre PH der en skal jakte.


Og her er det snakk om jakt på 1-3 dyr i hele verden som kaaaaanskje ikke kan skytes med en 9,3x62.

Også de dyreste.. som man kanskje jakter på en håndfull ganger.

De andre 2-300 dyrene kan lett jaktes med en.

 

Derfor jeg personlig synes det er rart mange velger 375H&H.. for kun 2-3 ekslusive dyr..  

Skal du først bygge med en Magnum låskasse, velg en skikkelig Magnum. Ikke minimum, som 375H&H er.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...