Jump to content

"Klikke ned" pistol


frankhovin

Recommended Posts

Ok. Dumt spørsmål, men jeg må ha ting konkret for å forstå dem.

 

Når man er ferdig med å skyte, så vil man klikke ned pistolen før man pakker den ned. Så er det dette med at det kan skade tennstiften å tørrklikke. Spesielt på 22lr, etter hva jeg hører.

 

Jeg hørte noe om at man skal holde sluttstykket LITT tilbake når man tørrklikker, men har ikke helt skjønt hvordan eller hvordan det skåner tennstiften?

 

Noen som kan forklare? Jeg skyter ofte med en 9mm Tanfoglio som har hane, og da er det jo lett å klikke den ned. Men for pistoler som ikke har spennbar hane er det ikke like åpenbart.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal ikke tennstiften stikke så forferdelig langt ut og vil derfor ikke ta frem i godset om du holder sliden litt tilbake når du klikker av. Dette kan være forskjellig fra våpen til våpen selvsagt, men i utgangspunktet skal det være helt trygt å gjøre. Om ikke annet så demper det anslaget mot godset.
Dette er i all hovedsak et problem for randtente våpen, ikke noe å tenke på når det gjelder f.eks 9mm som er sentertent.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I sentertente våpen - være seg pistol, revolver, rifle eller hagle - så er det helt ufarlig og uproblematisk å klikke ned våpenet. Tennstiften forsvinner bare frem i et tomt hull.

 

Mens i randtente våpen - som f.eks 22lr (men det finnes også andre kaliber) - så slår tennstiften mot kanten av kammeret. Når det ikke står en messinghylse der så vil tennstiften slå rett i stålet. Frarådes på det sterkeste. Har sett mer enn en ødelagt tennstift gjennom 40+ år på skytebaner.

 

Så på din Tanfoglio kan du bare klikke som du vil. Har du en 22lr pistol så ikke gjør det. På mine pistoler har jeg en liten plastikksak (en lite kammerflagg) som jeg kan klikke ned på. På de man mangler til kan man f.eks sette inn en tom 22lr hylse og klikke ned på den. Da treffer tennstiften messing.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En ting er ødelagt tennstempel, mange .22 får også skadet kanten av kammeret slik at det blir matefeil.

 

Skal en være helt pedantisk, så er det ikke absolutt alle sentertente våpen som problemfritt kan tørrklikkes. Det som kan skje i enkelte konstruksjoner ber at det over tid oppstår materialtretthet og brudd i hane eller tennstempel, når det gjerne bråstopper mot stål (typisk på en skulder ett eller annet sted på tennstempelet, ikke på tuppen) i stedet for å treffe messing. Men praktisk talt alle moderne pistoler har tennstempelfjær som hjelper mot dette, problemet er mer på hagler og enkelte rifler.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, amatør said:

Hane

 

Vi trenger ikke lage låneord fra engelsk når vi har norske ord.

Hammer er i mine øyne et mer dekkende ord for funksjonen den har, så jeg fortsetter å bruke hammer. Du skal få lov til å irritere deg over det :D

 

(edit:skrivefeil)

Edited by tg1
  • Sad 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Da hadde jeg oppfattet riktig 👍

 

Jeg bruker kammerflagg når jeg er på banen, så da er det jo greit. Og jeg kan vel strengt tatt ha i det når våpnene er i skapet også. Men klubbvåpnene vi har pakkes ned i kasser, uten kammerflagg i. Så litt derfor jeg lurte, for å ikke risikere å ødelegge andre våpen i tillegg til mine egne.

Edited by frankhovin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg trekker alltid sluttstykket tilbake ca en halv cm før jeg spenner ned. Da vil ikke tennstempelet treffe kanten på kammeret. Men nå har jo også jeg en gammel .22 som det ikke alltid er så lett å skaffe deler til. (Jeg heter ikke Domino for ingenting!)

Link to comment
Share on other sites

Tok tørrklikk med en Benelli mp90s i .32s&w long når jeg holdt på å justere inn avtrekkeren, da kom plutselig tennstempelet fykende ut av løpet som et prosjektil og lagde hakk i døra det traff, tennstempelet hadde røket i to. Så etter dette prøver jeg å holde sluttstykket tilbake når jeg klikker ned også på sentertente våpen uten ekstern hammer for å unngå at tennstempelet får for mye kraft når det bråstopper..

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg sier at det ikke har skjedd deg @TheEdge, men det må jo være en annen bakenforliggende årsak til at dette i det hele tatt var mulig?

Jeg ser på schematics skjemaet for en Benelli MP90, så skal det jo ikke være mulig uten at tennstiften har vært knekt fra før.

Den fortykkelsen og platen bak på tennstiften er jo der for at den ikke skal kunne gå ut av sluttstykket.

377_1186959443.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det han beskriver er helt klassisk tennstempelbrudd som skyldes utmatting (materialtretthet), i en del som er konstruert for å tåle kompresjon men som ikke holder like bra i strekk. 

 

Til vanlig slår tennstempelet i tennhetta, all kraft på tennstempelet er da i kompresjon. 

 

Når man tørrklikker får stempelet først en massefart framover, når det så stopper mot plata bakerst kommer hele lengda foran plata et øyeblikk i strekk med nokså store "G-krefter". Ofte er det maskinert slik at det er et innvendig hjørne med skarp kant, der disse kreftene konsentreres og gir bruddanvisning. Tørrklikk kan derfor gi helt andre belastninger på tennstempelet. Over tid kan gjentatt strekkbelastning gi utmatting og sprekkdannelse, til slutt brekker det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De våpnene jeg fortsatt tørrklikker med uten klikkpatron el annet er min Win 70 og "gammelkragen".- Disse har tålt det i årevis, men tenker litt på det @Vargenskriver her og blir nok klikkpatroner også i disse to. 

Har hatt flere brudd på tennstift/tennstempel i min tid med forskjellige våpentyper grunnet idiotisk tørrklikking. En BRNO kombi, Savage24, Baikal enkeløp og Win 94. 

Den første hendelsen er likevel den jeg husker best,..var vel kanskje 12-13år og knekte nålen (klikking) på en 22lr enkelskudd med sylinderlås. Filte en ny av en liten spiker, men som blei litt for lang og punkterte hylsen - glemmer ikke sjokket av spruten jeg fikk i øyet. Berget heldigvis synet, men turde ikke si noe til mine foreldre 😉.

Ved klikking med revolver eller 22 pistol legger/klemmer jeg øreplugger mellom hane/tennstift.

 

Link to comment
Share on other sites

Det henger litt fra "gammelt av" dette med å ikke klikke mot tomt kammer, spesielt randtente patroner (den mest kjente er 22lr).

Før tiden med CNC-maskiner og tekniske tegneprogrammer på PC, så har snarveier blitt tatt i våpenkonstruksjon. Som noen har vist på bilder lenger oppe av eldre 22-våpen, så er tennålen lengre enn nødvendig og vil således lage merker i løpet/kammer som igjen vil by på nye problemer. Man skal jo for eksempel ikke tørrklikke med perkusjonsvåpen av samme årsaken.

 

Enkelte produsenter fant opp en del løsninger på dette med tørrklikking (en av de mest geniale imo, er Unique Des-69 med en skrue som kan skrues inn slik at den fanger hanen før den treffer tennåla) og veldig mange av de med skjult hammer kan klikkes ned med bolt/sleide ikke helt lukket frem, slik at tennåla ikke belastes.

 

På sentertente våpen, så skal de i utgangspunktet tåle dette. Men, enkelte utforminger på tennåla, samt kanalen til tennåla og hvordan fjæringen fungerer, har en del å si om hvor mange klikk dette vil tåle. En dårlig, men nokså vanlig måte i en enkel design, vil være ei tennål som når den har en tennhette i en patron som stopper den, kan uten denne hindringen begynne å smi seg lengre ved hjelp av kinetisk energi om fjæra er slakk slik at nåla møter "bunnen" av kanalen. Legg på litt dårlig materielle kvaliteter og sånt, så forstår man nok at ting ikke er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

På win 94 er ikke nåla fjærbelastet i det hele tatt. Med patron i kammeret, skyves tennåla (23)  bakover av patronbunnen. Som igjen skyver en liten glidende  "ambolt"  (41) som går gjennom låsebolten (40). Hanen (25) treffer denne, som slår i tennnåla som slår i tennhetta. 

Med tomt kammer kan du skyve inn denne ambolten Eller peke løpet ned,da vil den gli inn i låsebolten helt flush med denne, og hanen vil ikke overføre noe kraft til hverken den eller tennåla. 
Men er denne ambolten i bakre stilling, vil den jo det. 

En bit tape vil holde den inne, og da er det bare å klikke i vei. Vil man dempe smellen hannen får kan man putte en bit gummi der. win94action2.jpg.095fa1e0e3d64518382fdfeb89aa0fb3.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Vargen said:

@Razorback, det fulgte vel med ekstra tennstempel til Margolin? Mener det ligger et ekstra i kofferten til min i alle fall. 

 

Godt eksempel forresten!

Klubbens som sagt, uvisst når og hvordan den ble innkjøpt, og ikke noe mer enn pistolen og magasiner igjenlevende der...

 

Tror heldigvis jeg har fått sporet opp en tennål fra en veldig god butikk i Drammen.

Link to comment
Share on other sites

På noen nyere 22 pistoler så ser det ut som om tennstempelet er laget slik at det er en tykkere del på stempelet som treffer et mothold inni sluttsykket, slik at tennstempelet butter der og kan ikke komme lengre fram slik at det kan treffe kanten av løpet og stuke seg der.

 

Jeg så nøye på en Grand Power K22 og denne var laget slik at uansett hvor hardt du klemmer tennstempelet (14) forover med åpen sleide, så stopper den noen tiendels millimeter før den treffer kanten av løpet. Men den går jo mer enn langt nok fram til å antenne patronen.

 

GrandPower_K22_schem.jpg

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Baikal IJ35, har tennsift med stor diameter, der det er ei stor flate som stikk
littegrann lenger fram enn den tuppen som slår mot patronkragen/kammerkanten.
Heile delen er ein: Stutt-Tjukk-Ting, som aldri får bøy eller strekkbelastning.
Dette skulle tåla ein god del banking, -godt klar av kammerkanten.

 

IJ35tennstift.jpg.49ff1fbae3d7ff8c855dc0e2e294d30b.jpg

 

Kvifor er ikkje alle randtenningstifter konstruert slik ?

 

 

 

IJ35Kammerkant.jpg.62ff9915dab611a072603335ae20b36d.jpg

 

Her er det godt med skit rundt kammerenden, så avtrykk etter klikk er tydeleg.
Liker å ta eit tørravtrekk etter serien, det hjelper litt mot sisteskot-syndromet.

 

N.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 10/15/2021 at 10:19 AM, tg1 said:

Hammer er i mine øyne et mer dekkende ord for funksjonen den har, så jeg fortsetter å bruke hammer. Du skal få lov til å irritere deg over det :D

 

(edit:skrivefeil)

Det er mer forvirrende, i og med at det er direkte feil. Dessuten fremstår du litt.. kunnskapsløs ved å bruke fornorskede anglosismer på denne måten. Men for all del, vær begrepsforrvirret om du insisterer på det. 

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...